Permalänk

Nätverkskortet slaktar datorn

Lite kort bakgrund: Jag köpte en ny dator igår, en Lenovo s740 15-IRH med en i7 9750H.
Med denna dator så fick jag ett Intel Ax200 nätverkskort. (Wifi 6)

Helt fantastisk dator tills att nätverkskortet helt plötsligt börja gå helt åt helvete bara några timmar efter att jag startat upp och börjat använda den. Precis som titeln lyder så slaktar nätverkskortet min dator när jag försöker koppla upp mig och använda 5Ghz bandet. Det som händer är att datorn drabbas av extrema laggspikar som återkommer varje 10 sekunder vilket gör datorn nästintill helt obrukbar samtidigt som Loggboken spottar ut varningar och fel varje sekund.

Så här ser det ut varje gång jag försöker använda 5Ghz bandet. > Skärmdump av Loggboken

Netwtw8 (ID: 5005) Intel(R) Wi-Fi 6 AX200 160MHz : Identifierade ett problem med nätverkskortet som gör att det inte fungerar som det ska.

NDIS (ID: 10400) Nätverksgränssnittet Intel(R) Wi-Fi 6 AX200 160MHz har påbörjat återställningen. Nätverksanslutningen kommer att brytas tillfälligt när maskinvaran återställs. Orsak: The network driver requested that it be reset. Det här nätverksgränssnittet har återställts 7 gånger sedan det senast initierades.

Dessa två varningar är vad som hela tiden dyker upp och så håller det på så här 30 gånger varje minut och laggar sönder hela datorn.
Jag har testat att använda mig av alla officiella drivrutiner jag kunde hitta till detta nätverkskort, både de senaste och de äldsta drivrutinerna från både Intels officiella hemsida och Lenovos supportsida. Inget funkar. Observera att jag även provat att radera hela nätverkskortet helt och hållet från enhetshanteraren och installera om den.

Har också testat att återställa datorn helt och hållet och installera om Windows 10. Fungerade inte utan datorn började bråka direkt utan att jag ens hade rört några uppdateringar eller drivrutiner.

Så jag testade att skita i 5Ghz bandet och köra på 2.4Ghz istället. Det funkade fint, så 2.4Ghz funkar, men inte 5Ghz.
Så jag gick in i inställningarna på nätverkskortet och ändrade Kanalbredden för 5Ghz bandet från Auto till 20mhz, detta "fixade" problemet och tillät mig att använda 5Ghz bandet igen som vanligt, men nu har jag ett nytt problem vilket är att det är extremt segt och långsamt istället. Istället för att datorn slaktas så är det nu mitt internet i sig som slaktas.

Routern är vad jag inte har rört ännu, har enbart ändrat och testat olika kanaler på routerns 5Ghz band och se om det på något magiskt vis skulle kunna fixa allt, utan resultat då förstås. Grejen är ju den att routern fungerar klockrent, det är enbart denna dator som inte vill samarbeta.

Jag är mållös och har inte någon aning vad man ska prova nu istället då jag redan provat det mesta.
Finns det något som ni kommer på som eventuellt skulle kunna vara en lösning på mitt problem?

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

Mest troligt drivrutinerna för intel-kortet som är problemet. Kan dock vara värt att uppdatera firmware på routern om det inte blivit gjort på länge. Routern kanske skickar något som får drivarna för intel-kortet att krascha.

Annars får du väl reklamera kortet som hasenfrasen föreslår, inte omöjligt du fått ett måndagsexemplar.

Btw, du "slaktar" din potentiella throughput på 5ghz-bandet om du låser kortet eller routern vid 20mhz kanalbredd, så det förklarar kanske (åtminstone delvis) varför du upplever dåliga hastigheter.

Permalänk
Skrivet av elBenko:

Btw, du "slaktar" din potentiella throughput på 5ghz-bandet om du låser kortet eller routern vid 20mhz kanalbredd, så det förklarar kanske (åtminstone delvis) varför du upplever dåliga hastigheter.

Tänkte mest om det eventuellt skulle kunna vara en ledtråd då jag tyckte det var lite lustigt att allt helt plötsligt började fungera när den inställningen begränsades.

Permalänk
Medlem

@rosakaktus: Absolut kan det vara en ledtråd, men vet inte riktigt var man ska börja felsöka. Därför jag föreslog firmwareuppdatering på routern, kanske är så att den skickar skumma kommandon eller skickar data på ett vis som får ditt intel-kort att flippa ut. Alternativt att intels drivare är buggiga (vilket definitivt inte vore första gången).