Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem

Antstream kommer till Xbox. 349 kr för ett år och 999 kr för ett "livslångt" abb.
Antstream är streaming av retrospel, i nuläget ca 1300, bland annat Amiga, C64, arkadspel, Megadrive, SNES, NES, Amstrad, Atari-konsoler, Master System, Spectrum, MSX,

https://www.antstream.com/xbox

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Benedict:

Antstream kommer till Xbox. 349 kr för ett år och 999 kr för ett "livslångt" abb.
Antstream är streaming av retrospel, i nuläget ca 1300, bland annat Amiga, C64, arkadspel, Megadrive, SNES, NES, Amstrad, Atari-konsoler, Master System, Spectrum, MSX,

https://www.antstream.com/xbox

Coolt! Men hur är detta möjligt utifrån licenser och annat? Tänker då framförallt på Nintendo…

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Coolt! Men hur är detta möjligt utifrån licenser och annat? Tänker då framförallt på Nintendo…

Allt är licensierat, finns lista med spel här:
https://www.antstream.com/games

"Every game on Antstream Arcade is officially licensed from the rights holders and allows anyone to play the games that started it all, even those who don’t have the means (or shelf space) for a real life collection."

Permalänk
Medlem
Permalänk

Hej! Min årsprenumeration på Gamepass går snart ut. Fungerar det fortfarande att köpa ett års Live och sedan köpa Gamepass och konvertera Live till ett år på Gamepass?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem

Xbox gamepass vänner och familj avslutas.
Fick mailet för en stund sedan tyvärr.

Nyheten finns också på.
https://www.eurogamer.net/xbox-game-pass-friends-and-family-p...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Hej! Min årsprenumeration på Gamepass går snart ut. Fungerar det fortfarande att köpa ett års Live och sedan köpa Gamepass och konvertera Live till ett år på Gamepass?

Kolla eller fråga i den dedikerade tråden. Har själv dålig koll, men tror det funkar.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1559776-tre-ar-game-pa...

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Midvintersorg:

Hej! Min årsprenumeration på Gamepass går snart ut. Fungerar det fortfarande att köpa ett års Live och sedan köpa Gamepass och konvertera Live till ett år på Gamepass?

De har ändrat det så det är i alla fall inte lika fördelaktigt längre. Vad jag såg så var det en sämre omvandling än en månad guld mot en månad GP, typ 3:2 förhållande eller så. Annars verkar det funka som förr, men det hade ju inte varit konstigt ifall de bara tillät en att göra detta en gång, när man skrev upp sig på GP första gånger eller så. Sen verkar de fasa ut Guld så det lär inte funka så länge till.

Permalänk
Medlem

https://news.xbox.com/en-us/2023/07/18/game-pass-july-2023-wa...

Leaving July 31
Dreamscaper (Cloud, Console, and PC)
Expeditions: Rome (PC)
Marvel’s Avengers (Cloud, Console, and PC)
The Ascent (Cloud, Console, and PC)
Two Point Campus (Cloud, Console, and PC)

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Bozzeta:

https://news.xbox.com/en-us/wp-content/uploads/sites/2/2023/07/TW_ComingSoon_7.18.2023-cc96898ddf62a69ac2e6.jpg
https://news.xbox.com/en-us/2023/07/18/game-pass-july-2023-wa...

Leaving July 31
Dreamscaper (Cloud, Console, and PC)
Expeditions: Rome (PC)
Marvel’s Avengers (Cloud, Console, and PC)
The Ascent (Cloud, Console, and PC)
Two Point Campus (Cloud, Console, and PC)

Rekommenderar starkt Celeste!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det lutar starkt åt att sälja mitt Xbox Series X snart.

Med nya spel som siktar på 30fps (jämfört med Sony som siktar på 60fps och upplåst fps för än mer) och ett Xbox Game Pass som jag helt ärligt har haft i flera år men bara laddat ner max 4st spel så känner jag inte att Xbox har något att tillföra mig längre.

Starfield och liknande spelar jag mycket hellre via GeForce Now med ett RTX 4080 än i 30fps på Xbox.

Under dom senaste två åren med Xbox Series X så har jag köpt två spel, Elden Ring och Hogwarts. Elden Ring köpte jag enbart pga. avsaknaden av VRR på PS5 vid tidpunkten och Hogwarts blev för att jag råkade ha lite stålar tillgodo hos Microsoft. Elden Ring hade förstås spelats än bättre på PS5 om jag hade kört PS4-versionen då den var låst till 60fps medan Xbox hade problem konstant.

Jag har inte bestämt mig helt, men det lutar verkligen åt att sälja Xbox Series X eftersom jag redan har ett PS5.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag är med lite sugen på att sälja min (som dock är inne på lagning nu), men det är mest för att jag vill spela FF16
Men game pass så hade jag nog tjänat på att bara köpa de få spel jag faktiskt spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det lutar starkt åt att sälja mitt Xbox Series X snart.

Med nya spel som siktar på 30fps (jämfört med Sony som siktar på 60fps och upplåst fps för än mer) och ett Xbox Game Pass som jag helt ärligt har haft i flera år men bara laddat ner max 4st spel så känner jag inte att Xbox har något att tillföra mig längre.

Starfield och liknande spelar jag mycket hellre via GeForce Now med ett RTX 4080 än i 30fps på Xbox.

Under dom senaste två åren med Xbox Series X så har jag köpt två spel, Elden Ring och Hogwarts. Elden Ring köpte jag enbart pga. avsaknaden av VRR på PS5 vid tidpunkten och Hogwarts blev för att jag råkade ha lite stålar tillgodo hos Microsoft. Elden Ring hade förstås spelats än bättre på PS5 om jag hade kört PS4-versionen då den var låst till 60fps medan Xbox hade problem konstant.

Jag har inte bestämt mig helt, men det lutar verkligen åt att sälja Xbox Series X eftersom jag redan har ett PS5.

Var har du fått att MS skulle satsa mer på 30 fps än Sony? Det är nog mer en konsekvens av att AAA spelen inte längre är crossgen och att fokus då är på att det ska se bra ut oavsett platform. Man kan ju ta tex FF XVI som exempel som sänker upplösningen ner till 720p för att uppnå 60 fps i strider i performance mode och inte ens då lyckas klara sig utan frame drops. Utanför strider så är fluktuerar det villt. Har för mig att DF föredrog fidelity läget i 30 fps tom.

Känns lite som bortkastade pengar att betala för Game Pass och inte spela alla små och stora guldkorn där.

Vad är poängen med ditt inlägg, vill du ha råd? Beröm för att du tänker sälja? Argument mot? High fives?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Jag är med lite sugen på att sälja min (som dock är inne på lagning nu), men det är mest för att jag vill spela FF16
Men game pass så hade jag nog tjänat på att bara köpa de få spel jag faktiskt spelar.

Jag vill ju vara tydlig med att Xbox Series X inte är dåligt på något sätt och Xbox Game Pass är ju suveränt så länge man faktiskt använder det. Om inte annat så ingår ju online-spelande (vilket annars kostar pengar), så det är ju lätt värt det enbart för det om man spelar spel online.

Jag har ett PS5 och en Mac Mini, vilket är anledningen till att jag anser mig få bättre prestanda om jag helt enkelt slutar spela på Xbox.

Jag har FF16 på PS5 och det är ju ingen höjdare när det kommer till prestanda. Spelet i sig må vara bra men med spelet låst till 30fps så är det inte speciellt vettigt.

Performance-läget är 60fps men enbart under fighter. Så fort du lägger undan svärdet så är det inte längre 60fps. Likadant är alla in-game cutscenes 30fps, och fighter byter ofta flera gånger till in-game cutscenes innan fighten är över. Så det blir 60, 30, 60, 30, 60, 30, 60 osv.

Riktigt dåligt gjort av utvecklarna och det finns inga ursäkter. FPS går extremt ofta (känns som nästan hela tiden) under 48fps, vilket är det lägsta för VRR på PS5, så spelet är allmänt hackigt och äckligt.

Final Fantasy 16 är dock ett tredjepart-spel och Square Enix har aldrig varit duktiga på optimering. Undantaget när spelen optimerades till PC av Nixxes, vilket Square gladeligen sålde till Sony (och därmed inte jobbar på FF16).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Var har du fått att MS skulle satsa mer på 30 fps än Sony? Det är nog mer en konsekvens av att AAA spelen inte längre är crossgen och att fokus då är på att det ska se bra ut oavsett platform. Man kan ju ta tex FF XVI som exempel som sänker upplösningen ner till 720p för att uppnå 60 fps i strider i performance mode och inte ens då lyckas klara sig utan frame drops. Utanför strider så är fluktuerar det villt. Har för mig att DF föredrog fidelity läget i 30 fps tom.

Känns lite som bortkastade pengar att betala för Game Pass och inte spela alla små och stora guldkorn där.

Vad är poängen med ditt inlägg, vill du ha råd? Beröm för att du tänker sälja? Argument mot? High fives?

Final Fantasy 16 är kasst optimerat men har ingenting med Sony att göra. Final Fantasy 16 är dessutom ett spel från tredje part och skulle vara minst lika kasst på Xbox.

Hur kasst Final Fantasy 16 är i performance mode nämnde jag i mitt förra inlägg. Jag har aldrig påstått att FF16 skulle hålla hög kvalitet när det kommer till fps.

Bättre exempel är förstapart-spel från Microsoft i form av Redfall och Starfield. Redfall är ju mest skrattretande dåligt rent överlag, men det är ändock låst till 30fps. Likaså Starfield och troligen det mesta från Bethesda utöver eventuell Doom-uppföljare.

Edit: Spider-Man 2 som är nästa spel från Sony kommer erbjuda både 60fps och högre via upplåst fps. Personligen är jag inte intresserad av spelet i sig, men det ändrar inte det faktum att Microsofts kommande storspel som INTE är crossgen endast spelas i 30fps, medan Sonys kommande storspel som INTE är crossgen kan spelas i 60fps eller högre med upplåst fps och 120Hz skärm/TV.

Poängen med mitt inlägg var självfallet att skapa diskussion i tråden. High-fives eller beröm är inget jag behöver från ett Internetforum.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Om alternativet är att köpa en pc för 35k spelar jag Starfield alla dagar i veckan i 30fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Om alternativet är att köpa en pc för 35k spelar jag Starfield alla dagar i veckan i 30fps.

Jag skippar förstås hellre Starfield helt och hållet tills det är spelbart i minst 60fps.

Eller testar spelet via GeForce Now och ser om det är spelbart med ett 4080 i tillräckligt hög fps. Spel som Warframe fungerar otroligt mycket bättre i 120fps via GeForce Now jämfört med konsol för mig och min uppkoppling, så det återstår att se hur Starfield är optimerat till PC.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag skippar förstås hellre Starfield helt och hållet tills det är spelbart i minst 60fps.

Visst, om fyra år kommer nästa xbox
Jag tror inte Starfield kommer flyta på särskilt bra på PC ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Final Fantasy 16 är kasst optimerat men har ingenting med Sony att göra. Final Fantasy 16 är dessutom ett spel från tredje part och skulle vara minst lika kasst på Xbox.

Hur kasst Final Fantasy 16 är i performance mode nämnde jag i mitt förra inlägg. Jag har aldrig påstått att FF16 skulle hålla hög kvalitet när det kommer till fps.

Bättre exempel är förstapart-spel från Microsoft i form av Redfall och Starfield. Redfall är ju mest skrattretande dåligt rent överlag, men det är ändock låst till 30fps. Likaså Starfield och troligen det mesta från Bethesda utöver eventuell Doom-uppföljare.

Edit: Spider-Man 2 som är nästa spel från Sony kommer erbjuda både 60fps och högre via upplåst fps. Personligen är jag inte intresserad av spelet i sig, men det ändrar inte det faktum att Microsofts kommande storspel som INTE är crossgen endast spelas i 30fps, medan Sonys kommande storspel som INTE är crossgen spelar i 60+.

Fast det är ändå ett spel som Sony betalat för.

Jag tänker testa Starfield först innan jag säger något om dess 30 fps. I en del spel fungerar det utmärkt tycker jag, främst långsammare RPG eller tex Forza Horizon 5 där jag tycker det funkar helt ok. Hänger nog mycket på hur responsivt man upplever spelet är. Cyberpunk 2077 var nära på ospelbart i 30 fps, kändes som man spelade nersänkt i sirap. Sen spelar ju hur stabil frameraten in också, stabil 30 är många gånger bättre än skakig 60.

Redfall borde nog inte släppts i det skick det släpptes, MS policy att ge utvecklarna hyffsat fria tyglar straffade sig lite där. Sen om det går att rädda vet jag inte, idén med att skjuta vampyrer med kompisar är ju ändå bra. Det som störde mig med Redfall var mer hur fienderna betedde sig än frameraten.

Jag har för övrigt inte någon PS5 för jag hinner ändå inte spela alla spel jag har/vill spela på PC och Xbox. De exklusiva spel som finns på PS har inte lockat mig tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Fast det är ändå ett spel som Sony betalat för.

Jag tänker testa Starfield först innan jag säger något om dess 30 fps. I en del spel fungerar det utmärkt tycker jag, främst långsammare RPG eller tex Forza Horizon 5 där jag tycker det funkar helt ok. Hänger nog mycket på hur responsivt man upplever spelet är. Cyberpunk 2077 var nära på ospelbart i 30 fps, kändes som man spelade nersänkt i sirap. Sen spelar ju hur stabil frameraten in också, stabil 30 är många gånger bättre än skakig 60.

Redfall borde nog inte släppts i det skick det släpptes, MS policy att ge utvecklarna hyffsat fria tyglar straffade sig lite där. Sen om det går att rädda vet jag inte, idén med att skjuta vampyrer med kompisar är ju ändå bra. Det som störde mig med Redfall var mer hur fienderna betedde sig än frameraten.

Jag har för övrigt inte någon PS5 för jag hinner ändå inte spela alla spel jag har/vill spela på PC och Xbox. De exklusiva spel som finns på PS har inte lockat mig tillräckligt.

Sony har nog inte betalat en yen för Final Fantasy.

Square och dess japanska division har aldrig gillat Xbox och är inte ett dugg sugna på att släppa spel till Xbox ens långt efter att någon eventuell exklusivitetsdeal har gått ut - se t.ex. Final Fantasy 7 Remake, eller varför inte det mycket äldre Final Fantasy 15? Fritt fram för Square att släppa till Xbox men dom är inte ett dugg intresserade.

Vi tycker olika gällande 30fps och 60fps och det är helt okej! Jag spelar inte spel som är låsta till 30fps - med undantag för enstaka spel tillsammans med dottern som t.ex. Lego-spelen, men det är förstås en uppoffring jag gärna gör för att spela något som dottern tycker är roligt.

Forza Horizon 5 var förstås väldigt trevligt och spelades i 60fps. Men om Forza Horizon 6 är 30fps så blir det helt ointressant i mina ögon.

Skrivet av Bozzeta:

Visst, om fyra år kommer nästa xbox
Jag tror inte Starfield kommer flyta på särskilt bra på PC ändå.

Det tror inte jag heller eftersom det är Bethesda som har gjort spelet, men det innebär enbart att jag struntar i att spela.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Sony har nog inte betalat en yen för Final Fantasy.

Square och dess japanska division har aldrig gillat Xbox och är inte ett dugg sugna på att släppa spel till Xbox ens långt efter att någon eventuell exklusivitetsdeal har gått ut - se t.ex. Final Fantasy 7 Remake, eller varför inte det mycket äldre Final Fantasy 15? Fritt fram för Square att släppa till Xbox men dom är inte ett dugg intresserade.

Vi tycker olika gällande 30fps och 60fps och det är helt okej! Jag spelar inte spel som är låsta till 30fps - med undantag för enstaka spel tillsammans med dottern som t.ex. Lego-spelen, men det är förstås en uppoffring jag gärna gör för att spela något som dottern tycker är roligt.

Forza Horizon 5 var förstås väldigt trevligt och spelades i 60fps. Men om Forza Horizon 6 är 30fps så blir det helt ointressant i mina ögon.

Det tror inte jag heller eftersom det är Bethesda som har gjort spelet, men det innebär enbart att jag struntar i att spela.

Får leta på nätet, men rätt säker på att jag läste att det kom fram i FTC vs MS att Sony både betalat Square-Enix och gett dem utvecklarhjälp mot att spelet skulle vara PS5 exklusivt. Square-Enix har dessutom själva sagt att de erbjudit både Sony och MS att betala för spelet och att Sony gav ett bättre erbjudande.

FF 15 finns på Xbox och har tom funnits på Game Pass ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Får leta på nätet, men rätt säker på att jag läste att det kom fram i FTC vs MS att Sony både betalat Square-Enix och gett dem utvecklarhjälp mot att spelet skulle vara PS5 exklusivt. Square-Enix har dessutom själva sagt att de erbjudit både Sony och MS att betala för spelet och att Sony gav ett bättre erbjudande.

FF 15 finns på Xbox och har tom funnits på Game Pass ett tag.

Du har förstås helt rätt om FF 15, jag fick nog rejält hjärnsläpp och jag ber om ursäkt!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Utan att lägga mig i huruvida ni bör sälja era Xboxar eller ej så känner jag att det är lite fattigt med intressanta exklusiva spel både hos PS och XBOX. Eller? Känns som att det mesta släpps till allt (förutom Nintendo, som kör sitt eget race).

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Utan att lägga mig i huruvida ni bör sälja era Xboxar eller ej så känner jag att det är lite fattigt med intressanta exklusiva spel både hos PS och XBOX. Eller? Känns som att det mesta släpps till allt (förutom Nintendo, som kör sitt eget race).

Ja, äntligen börjar det släppas utan inlåsningar! PS har varit klart värst och är fortfarande rätt så irriterande med tidslås innan det släpps till fler plattformar. Förhoppningsvis slipper vi detta otyg helt i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Ja, äntligen börjar det släppas utan inlåsningar! PS har varit klart värst och är fortfarande rätt så irriterande med tidslås innan det släpps till fler plattformar. Förhoppningsvis slipper vi detta otyg helt i framtiden.

Agreed

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Utan att lägga mig i huruvida ni bör sälja era Xboxar eller ej så känner jag att det är lite fattigt med intressanta exklusiva spel både hos PS och XBOX. Eller? Känns som att det mesta släpps till allt (förutom Nintendo, som kör sitt eget race).

Allt krut har väl sparats ni till hösten typ. 😄

Än så länge i år är det väl bara hi-fi rush som iofs är ett bra spel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem