Ser HDR-video ut som "vanligt" på SDR-TV?

Permalänk
Medlem

Ser HDR-video ut som "vanligt" på SDR-TV?

Funderar på att införskaffa lite BD-filmer i 4K med HDR. Jag har i dagsläget en vanlig full HD-TV med SDR, men tänker mig att nästa TV kommer vara 4K med HDR. Om jag idag köper filmer med HDR, kommer de renderas bra färgmässigt på min TV?

Jag förväntar mig inte att det ska se bättre ut - jag vill enbart undvika att det på något vis ser sämre ut än om jag köpt den vanliga utgåvan av filmen.

Permalänk
Medlem

Nej hdr kommer se blekt och grått ut på en sdr tv färgmässigt sätt. Och då mer än vad vanlig sdr är mot hdr.
Dock kanske skälva 4k blu ray spelaren som du har är soppas smart att den kan omvandla tillbaka hdr till sdr?

Däremot så brukar de komma med en vanlig blu ray skiva också med de fälsta 4k filmerna. Brukar stå 4k+blu ray+bonusdisk högst upp på framsidan på fodralet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

HDR ser väldigt grådaskigt ut när det visas i SDR format. Men precis som tidigare sa så kommer de flesta (kanske t.om. alla?) 4K blurays med vanlig Blu-Ray också. Gick lite snabbt igenom CDON's utbud och alla jag råkade klicka på var så här:

På dator kan man se HDR filmer i på en SDR skärm med hjälp av MadVR som tonemappar det.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Medlem

Toppen, tack så mycket för era svar! Ska se till att kolla så att det ingår en extra skiva för min gammel-TV då till att börja med De svaren jag hittade efter att ha Googlat sa att det inte skulle vara något problem, så det var tur att jag ställde frågan här!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Sebbepojken: En HDR-källa, likt en UHD BD-film ser som tumregel bättre ut än jämfört med SDR-versionen på exempelvis Blu-ray. Du har 10 bitar nyansteckning och 4K som med 4:2:0-subsampling gör att du får en färgupplösning som inte är möjligt med gamla Blu-ray. Addera moderna codecs och högre bitrate och det finns anledning till att det blir en förbättring. HDR-källan håller högre kvalitet jämfört med tillgängliga SDR-källor.

Får man en tydligt grådassig bild med HDR-källa återgiven en SDR-display är det ett tecken på att något är fel. Oftast att HDR-bildens rådata avsedd för PQ-tonkurvan direktmappas bit-för-bit in i den SDR-omfånget utan hänsyn till SDR-EOTF, till exempel BT.1886 eller vanlig klassisk potensgamma.

Eftersom själva definitionen av HDR är att det finns ett högre dynamisk omfång i bilden än vad SDR kan reproducera, måste all HDR->SDR ske genom en reduktion av dynamik. Något måste reduceras bort och bilden mappas om till en lämplig SDR-EOTF. Där bör apparaten/källan som konverterar ge alternativ för vad som ska prioriteras baserat på egenskaperna hos SDR-displayen. Har man en ljusstark LCD kan man prioritera högdagrar och viceversa och prioritera lågdagrar för en SDR-OLED eller plasma. En del spelare likt Panasonics UHD BD-spelare erbjuder väldigt omfattande alternativ för hur den här konverteringen ska gå till. Andra gör, tja, ett sämre jobb.

Nu är det här ämnet rätt så komplext. Finns mycket som kan hända på vägen. Svårast är att få källorna att vilja skicka HDR-bilden till att börja med.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Vilken lyx att få ett svar från dig, Thomas!

Tack så mycket för ditt utförliga och beskrivande svar, nu har jag mycket bättre förståelse för det hela Jag får helt enkelt se hur min BD-spelare klarar av HDR-versionerna! Det landar förmodligen en HDR TV i hemmet det kommande året så det känns som en god idé att ha lite passande material redan innan.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men master:as inte vissa filmer olika för SDR och HDR?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Goedendag:

Rätta mig om jag har fel men master:as inte vissa filmer olika för SDR och HDR?

Stämmer - de mastras med olika färgmål, främst färgrymd och EOTF. typiskt Rec.2020 (eller P3 inuti 2020) och PQ/ST.2084 för HDR och gamla vanliga Rec.709 med gamma-EOTF eller BT.1886 för SDR