Hur koppla 2 routrar till 1 internetanslutning?

Permalänk
Medlem

Hur koppla 2 routrar till 1 internetanslutning?

Hej!

Jag behöver koppla så att jag har en router som jag kan ställa in som jag vill och så att hyresgästen (vägg i vägg) har en egen router han kan ställa in, med TP kabel mellan genom väggen. Jag har en Asus RT-N56U. Idéer på hur man smidigast löser det? Jag har ändrat så att min router har 192.168.2.2 och vi testade lite men fick inte till det.

En fråga till, jag har 250 Mbit internet och har cat5e kaplar överallt vad jag kan se och routern jag har ska klara 1 Gbit och nätverkskortet "intel ethernet i219-V" ska också klara det vad jag kan se. Det är inte lika viktigt, men har någon tips där så tar jag gärna emot dem också.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Hej!

Jag behöver koppla så att jag har en router som jag kan ställa in som jag vill och så att hyresgästen (vägg i vägg) har en egen router han kan ställa in, med TP kabel mellan genom väggen. Jag har en Asus RT-N56U. Idéer på hur man smidigast löser det? Jag har ändrat så att min router har 192.168.2.2 och vi testade lite men fick inte till det.

En fråga till, jag har 250 Mbit internet och har cat5e kaplar överallt vad jag kan se och routern jag har ska klara 1 Gbit och nätverkskortet "intel ethernet i219-V" ska också klara det vad jag kan se. Det är inte lika viktigt, men har någon tips där så tar jag gärna emot dem också.

2 routers på 1 uppkoppling fungerar bara om din leverantör ger dig 2 ip eller fler.
I så falla bör det funka med att man sätter upp olika LAN på de 2 router man kopplar in, typ det du är inne på.
Router 1 ip 192.168.1.1
Router 2 ip 192.168.2.1
Därefter får man se till att dhcp ger ip i samma range.
Edit: Får routerna olika ip från leverantören är det inte säkert att man måste ge dom olika ip heller, utan då bör det räcka med att man skiljer wifi näten åt med olika SSID för att hålla isär dom, kan då även vara bra om ni snackar ihop er så att ni inte använder samma kanaler eller som överlappar.
Om signalen kommer från 1 jack måste du då ha en switch som första enhet för att routerna skall kunna få olika ip.

Får du bara 1 ip från leverantören kan man bara ha 1 router och då får man sätta upp olika VLAN, vet inte om alla routers klarar detta, därefter får man koppla in en AP på varje VLAN.
Routern kommer då sköta all ip tilldelning för varje VLAN men man kan skapa vars ett wifi SSID via AP'n.

Nu har jag aldrig testat något av detta, men tänker jag rätt bör det funka

Poängen är att man kan inte ha 2 routers i samma LAN utan måste skapa 2 olika LAN.

Permalänk
Medlem

Jag tror tyvärr bara att jag får ett IP nummer, men ska kolla det samt kolla annars om det går att betala en tjuga eller något i månaden för ett till.

Jag tänker annars något åt det här hållet? Det är viktigt med trådade anslutningar, inte bara wifi.
https://support.bluos.net/hc/en-us/articles/360000220927-Can-...-

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är väl bara skaffa en Ubiquiti EdgeRouter och köra så ena lanet är 192.168.1.1 och andra är 192.168.2.1, de kommer vara helt separata.
Sen är det bara dra kabel genom väggen och låta grannen splitta ut det med hjälp av switchar precis som vanligt.
Ni kan ju dela på adminaccessen till routern för att kunna ställa in statiska adresser osv om det behövs.

Användare som ställt samma fråga och fått svar: https://community.ui.com/questions/EdgeRouter-X-Multiple-Netw...

EdgeRouter X: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3393772

Finns ju dyrare EdgeRoutrar också, tror de flesta klarar att ställa in separata nätverk. Min EdgeRouter POE kan det iaf.

Edit: Hittade en bra bild som visar det jag menar, fast strunta i "eth3":

Permalänk
Medlem

Skall inte vara något problem med en router bakom en annan men vet inte direkt vad vinsten blir mot en Switch för er del?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Båda alternativen (EdgeRouter vs Switch) kan vara intressanta. En sak vi skulle vilja uppnå är att kunna begränsa så att inte en person maxar linan utan att man t.ex. maximalt får använda 200 Mbit. Jag gör det rätt sällan och min hyresgäst gör det ibland. Nu får jag bara ut 100 Mbit ändå av någon anledning så då kan ju jag åtminstone inte maxa linan (som är på 250 Mbit).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta en edgerouter och dela ut ett vlan på en port till en switch hos grannen. Sätter upp fw regel som gör att grannen ej kan komma åt dit subnät. Ganska säker på att man kan få till traffic shaping på edgerouter dvs strypa bandbredd men dubbelkolla det.

Ovan kräver ju dock att man sätter in sig en hel del i edgerouter.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite..

Ska ha 2 routrar ett nätverk, router 2 ska agera accesspunkt.
Jag har Telia bredband med deras router som klarar bryggning.
Pratat med Telia, fått länk hur jag bryggar, så långt inga bekymmer, nu är en kabel satt i LANport 4 enl instruktion på min "huvudrouter", den andra går med Cat6 kabel till gästhuset, där sitter en Nighthawk X4 R7500 satt i LANport.
Internet funkar som det ska, (provat kabeln rakt in i appletv:n direkt)

Nu har jag fått till mig att jag ska logga in i Nighthawken & stänga av DHCP i den.
Loggat in på mobilen i den routern och har kommit så långt att jag har hittat den fliken & massa val ca 6 st om jag inte minns fel, bla: 1 avaktivera, 2 DHCP, 3 ngr bostäver & en 6:a mm.
Gick att köra LAN4 --> till WLAN, men då blir det 2 nätverk.
Provat mig fram får den inte att agera som accesspunkt, vilket den borde göra, ngn som vet mer än mig så jag får samma wifi både inne & i gästhuset.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falo-01:

Lånar tråden lite..

Ska ha 2 routrar ett nätverk, router 2 ska agera accesspunkt.
Jag har Telia bredband med deras router som klarar bryggning.
Pratat med Telia, fått länk hur jag bryggar, så långt inga bekymmer, nu är en kabel satt i LANport 4 enl instruktion på min "huvudrouter", den andra går med Cat6 kabel till gästhuset, där sitter en Nighthawk X4 R7500 satt i LANport.
Internet funkar som det ska, (provat kabeln rakt in i appletv:n direkt)

Nu har jag fått till mig att jag ska logga in i Nighthawken & stänga av DHCP i den.
Loggat in på mobilen i den routern och har kommit så långt att jag har hittat den fliken & massa val ca 6 st om jag inte minns fel, bla: 1 avaktivera, 2 DHCP, 3 ngr bostäver & en 6:a mm.
Gick att köra LAN4 --> till WLAN, men då blir det 2 nätverk.
Provat mig fram får den inte att agera som accesspunkt, vilket den borde göra, ngn som vet mer än mig så jag får samma wifi både inne & i gästhuset.

Tacksam för svar

Finns där ingen inställning (mode) för Nighthawken där man ställer att den skall vara AP?

Tänk på att om du bryggar Telia routern så försvinner routerfunktionen, den passar bara vidare signalen likt en switch.

Så jag blir inte riktigt klok på hur du tänkt koppla och vilken du avser skall agera router (DHCP).

Om jag tolkar det rätt så borde du koppla från T (Telia) till HR (huvudrouter som har DHCP), kabeln skall då in i HR wan port.
Sen går du från lanport i HR till NH (nighthawk) lanport 1, NH skall då även vara ställd som AP och utan DHCP.
Därefter ger du samma SSID, säkerhet och lösen till wifi på HR och NH.

Permalänk
Protectera AB

Det är svårt att få till Telias WLAN är min erfarenhet. Jag har installerat som följer till mins kunder:
Inkommande IP trafik in i managerbar switch, skicka vidare VLAN 845 till all TV, sedan VLAN 1 in i en edge router därifrån accesspunkter, så många som behövs för att täcka bostaden.

Telias routers interna WLAN är inte stabilt när jag har jobbat med dem (men det kan ju vara därför kunderna ha velat ha hjälp). Så ett större Wifinät med flera accesspunkter kräver att det stängs av.

Om du är nöjd med nighthawk kanske den fungerar bra med någon extern accesspunkt, men det vet jag inget om. Jag jobbar med Ubiquiti, som många andra här förordar.

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem

Är det bättre att köpa en accesspunkt & sätta in?
Sätter jag isf. nätverkskabeln mellan gästhuset & teliaroutern i en LANport på Teliaroutern & accesspunkten i andra ändan & allt funkar då eller är det mera konfigurationer som krävs?

Permalänk
Medlem

Trafic shape mot din granne, ge honom en nätverkskabel där du klipper bort två par, då blir den max 100 och han kan inte sno mer bandbredd

Redneck-metoden eller norsk trafic shaping, eller bonnmetoden, välj själva

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falo-01:

Är det bättre att köpa en accesspunkt & sätta in?
Sätter jag isf. nätverkskabeln mellan gästhuset & teliaroutern i en LANport på Teliaroutern & accesspunkten i andra ändan & allt funkar då eller är det mera konfigurationer som krävs?

Om du vill ha gemensamt Wifi i bägge husen så och du har tillgång till en Telia router och en Nighthawk X4 R7500 router så gör du på följande vis:
Telia router skall inte bryggas utan körs som vanligt
Nighthawk X4 R7500 sätts i AP läge (https://www.bitdefender.com/consumer/support/answer/3595/)
Välj samma SSID och lösenord som i Telia Routern
En LAN port på Nighthawk X4 R7500 kopplas till en LAN port på Telia Routern

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W