Vilket var decenniets sämsta hårdvaruköp för dig? 💥

Permalänk
Relik 📜

Vilket var decenniets sämsta hårdvaruköp för dig? 💥

Eftersom tråden om bästa hårdvaruinköp visat sig väldigt populär behöver vi ju andra sidan myntet också. Alla har vi gjort de där inköpen som i efterhand visade sig vara.. well, skit. Antingen för att de inte höll måttet, eller för att de i slutänden inte löste vad man nu ville uppnå.

För min del är det nog SSD-enheterna (ja, plural) OCZ Octane S2. De hade hyfsad prestanda och var billiga, perfekt att stoppa in i datorer där det inte spelade jättestor roll. Köpte bland annat till en maskin för familjen jag byggde.

Problemet var bara att alla gick sönder. Av de som köptes av mig, vänner och närstående pajade 100 % av enheterna inom bara några månader. Dataförlust och en jävla massa krångel blev resultatet. För mig personligen var det spiken i kistan runt OCZ, jag köpte aldrig mer från den tillverkaren. Det hänger kvar än idag. Trots att det nu bara är ett märke under Toshiba-flagg skulle det aldrig falla mig in att handla något med OCZ-klistermärke.

Bästa hårdvaruköp: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1580756
Bästa film: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1580479-vilken-var-dec...
Bästa TV-serie: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1580409-vilken-var-dec...
Bästa spel: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1580657-vilket-var-dec...

Permalänk
Medlem

@emilakered: Måste nog vara OCZ för mig med, köpte ett nätagg för länge sen. det gick sönder tidigt och fick nytt på garantin. det gick sönder och jag fick nytt på garantin.. det skänkte jag bort och köpte ett icke OCZ nätagg

Permalänk
Medlem

Xbox one, de bästa spelen är exklusiva på ps4 (last of us, unchartered osv), skön controller men sålde efter två månader och köpte ps4 istället så xbox vart ren pengaförstöring för min del.

Permalänk
Avstängd

Intel Socket 2011 med Core i7-3820 jag kommer ihåg att Core i7-3820 var billigare än 2600k och det gick att överklocka Core i7-3820.... men att spela in på Core i7-3820 var = lagg, den var en bra multitasker de första 3 åren. men det märktes ganska fort att den inte kunde hänga med i svängarna när den fick lite extra belastning. När ryzen släpptes så hoppade jag skepp direkt.

Priserna på dem 6 kärniga varianterna låg alltid på enligt mig överpriser fram tills ryzen kom, och efter att haswell E med 5820k krävde ny bräda så gav jag fingret förhoppningsvis för gott till Intel.

jag motiverar detta även med tanke på kostnaden och hur mycket jag använde plattformen, för att inte tala om att den ibland verkade ha problem med att flytta data mellan hårddiskarna.

Permalänk
Medlem

Köpte en OCZ octane SSD jag med, till ett projekt. Projektet blev inte av, och när jag långt senare skulle använda den så var den stendöd.

Råkade av misstag köpa en Crucial V4 SSD istället för en M4. Den skiten var bokstavligen långsammare än en mekanisk disk. Helt sjukt. Jag reklamerade till Crucial och fick en ny M4 för samma pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Corsair Force GT SSD.

Trots uppdateringar av firmware, så fortsatte mina problem med bluescreen och liknande.
Fick en ny på garanti, installerade den, och var exakt samma strul med.
Lämnade tillbaka den också, och köpte en Samsung 830 istället, som förövrigt har funkat helt utan bekymmer sen första dagen den köptes.

Permalänk
Medlem

- En billig NVME-adapter till MacBook. Kortslöt hela moderkortet omedelbums, var bara att beställa hem en ny bättre adapter och ett nytt moderkort. Blev dyrt och omständigt...

- Samsung Galaxy Note 7 och tillbehör/skins till denna. Förhandsbokade och betalade långt i förväg. Fick aldrig någon telefon, eftersom modellen återkallades. Fick tillbaka pengarna för telefonen iallafall, men tog onödig energi och tid då jag beställt tillbehör och dbrand-skins till den, som sedan inte kunde användas.

- Två stycken Samsung Galaxy Note 9 när den släpptes (Främst den första av dem). Köpte först en på eBay på auktion, innan den hade släppts i Sverige, tänkte att jag skulle vara först. Självklart var frakten seg just denna gång och innan jag fick den fanns den ute på blocket för 4-5kkr mindre än vad jag hade betalt, minns inte exakt men det skiljde jättemycket. Köpte en på blocket då också och sålde den andra när det kom. Gick back otroligt mycket, och slutade med att jag sålde den andra också lite senare då jag var missnöjd med batteritiden.

- CFast till sata adapterkabel. Säkert inget fel med kabeln, men dumma jag trodde att CF och CFast var samma sak. Nej, det är inte samma sak - det fick jag snabbt reda på när jag försökte koppla in den i min kamera. Så nu har jag en kabel för 500kr som bara ligger och skräpar

Permalänk
Medlem

Ett XFX Premium nätagg. Gick på 2600:- har jag för mig.
Funkade fint i typ två månader, sedan började datorn uppföra sig konstigt, jag bytte ut alla delar, även chassit, i två omgångar under en period av 2 års tid.
Datorn fungerade med nöd och näppe lite då och då, för inte kunde det väl vara fel på mitt finfina nätagg?

Jag måste ha lidit av en smärre hjärnblödning för först 4 år senare insåg jag att allt strul kunde härledas till det påkostade nätaggregatet. Dyr men viktig läxa i livet, uteslut aldrig någonting!

En ljusglimt i historien är att det påkostade nätaggregatet fortfarande hade giltig garanti kvar med några månader, så jag kunde få ett nytt -fungerande- premium agg. kostnadsfritt.
-Synd bara på delarna jag införskaffade mer eller mindre helt i onödan under den perioden, dem var helt klart dyrare än ett nytt nätaggregat hade varit...

Permalänk
Medlem

Utan att tveka: AMD Radeon 280X. Minns inte vilka problem jag hade med kortet, då jag hade förträngt allt, men aldrig mer grafikkort från AMD.

Permalänk
Medlem

en mindre samsung surfplatta som ts rekommenderade för många år sedan, extremt seg, till den grad att den varit liggande oanvänd sedan inköpet.

Permalänk
Hedersmedlem

Allt jag köper är extremt genomtänkt och det blir aldrig fel

Köpte dock en uppsättning begagnade högtalare som skulle vara i fint skick. Samtliga var mer eller mindre defekta och krävde en del jobb och pengar innan de blev okej.

Permalänk
Medlem

kör nog på mitt hd 6870 från xfx med dual dissipation kylaren.
Köpte det för 1500 kr, några veckor innan hd 7900 serien dök upp på marknaden. (ett dumt beslut redan där att inte vänta och spara mera pengar.)
Hade inte gjort någon research alls på nya grafikkort.
Ville ha något snabbare än mitt hd 5770 från sapphire, trodde 30% skulle vara en bra och märkbar skillnad men märkte ingenting förutom i metro 2033 när jag skruvade upp inställningarna lite extra.
Bytte senare iväg kortet mot ett moderkort jag sålde för 400 spänn och han som fick gpu'n slängde på en xigmatek battleaxe kylare han plockade upp på ebay för typ 70 spänn med frakt efter att jag köpte mitt r9 280 2015.

original kylaren hade ingen vätska i sina heatpipes så den gick i belastning på 97c ur lådan första dagen med 100% fanspeed, fick ned det till 87c med 2x 120mm fläktar och fps limiter i det jag spelade för det mesta, blev såklart knäpptyst med de fläktarna på i jämnförelse med att låta som en hårtork.
Trots stängd dörr så hörde farsan det i rummet brevid och jag kunde höra det ut i köket i en tre rums lägenhet.
2015 i januari så köpte jag nuvarande r9 280 som funkat fint för min del men börjar visa sin ålder i T ex Hunt Showdown.

Bortsett från att skicka i symaskins olja i fläktarna när de torkade ur några dagar innan garantin gick ut så har kortet varit felfritt för mitt bruk.

Ska plocka isär kortet och byta kylpasta på det för första gången senare idag hade jag tänkt, nog dags nu efter snart 5 år heh.

Permalänk
Medlem

Ace of Sweden chassi med medföljande ACE Rawdeal 500Wl

Chassit var OK, men ACE 500W KY-400ATX var en katastrof då det var ett 350W agg från Sunpro som blivit ommärkt på vägen.

Tyvärr så verkar marknaden inte vara mycket bättre idag med felmärkta nätdelar, så även direkt från respekterade tillverkare.
Ett gott namn och bra rykte har ingen betydelse, både Chieftec och Corsair smutsar ner sig med direkta lögner ihop med LC-Power, Tooq, Hidtec, iBOX med flera i san ACE of Sweden anda...

Tyska LC-Power är en som notariskt och medvetet fuskar idag, dom har fått flera agg 80+ godkända, men spelar på faktumet att inte många kontrollerar dom. Ett agg godkänt för 115 volt nät är INTE 80+ godkänt för 230 volt nät om det inte är testat på 230 volt, LC har även skickat in agg och angett en effekt för testning och säljer sen dom som 80+ men med högre effekt än vad dom testats för.

LC-Power är nu inte den enda, även många kända och här lovordade märken fuskar notariskt och medvetet, Corsair har 4 st 80+ Titanium godkända på prisjakt som exempel, INGEN av dessa har någon 80+ certifiering för 230 volt som exempel.

Chieftec har en uppsjö av nätdelar som sägs vara certifierade för 230 volt, i verkligheten så är INGEN certifierad för 230 volt, Chieftec har även gått så långt att dom på en produkt märker med 85+, den enda officiella märkningen skall vara 80+. En helt klart medveten marknadsploj för att vilseleda slutkunden.

Nu brukar inte Chieftec och Corsair vara dåliga produkter, men att påstå att deras produkter är certifierade som säljgargument är bedrägeri, vilseledande av kund. Att vara certifierad för 80+ Standard (eller Basic som en del skriver) på 115 volt betyder med säkerhet att aggregatet aldrig kan godkännas för 80+ på 230 volt, 80+ Bronse på 115 volt kan betyda ett godkännande på 80+ Standard, men inte ens det är säkert....

Nätdelsmarknaden är minst lika osäker idag 12-år efter ACE Rawdeal, den är uppriktigt ännu värre...
Hur många vågar spela på lotteriet och se om er kära 80+ nätdel (som ni tror är 80+ godkänd) verkligen är godkänd

Plug Load Solutions tidigare 80plus.org har en komplett lista över alla godkända nätdelar fram till dags datum. Dom är det certifierande organet

@emilakered
Detta kanske är något att sätta tänderna i?
En bra start för 2020 och döda en stor del av nätdelsmarknaden även för kända aktörer med gott rykte
.

Kallade in Emil :-)
Permalänk
Medlem

Sämsta var en SSD, tror det var en OCZ, den var i alla fall på 60GB med grön logga och tänkte att min pappa skulle ha till Windows. Anledningen till att man köper en SSD är ju snabba laddningstider. Den här SSDn var allt annat än snabb, jisses Amalia, det tog flera minuter att ladda Windows när det låg på disken. Testade otaliga saker och till slut hamnade den i en låda innan den åkte till tippen. Mina föräldrar sitter numera på några Samsung-diskar som jag uppgraderat ifrån.

Jag har haft andra OCZ-diskar under åren och det var något speciellt med just den här budgetvarianten som gjorde den totalt värdelös till alla tänkbara ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Att vara certifierad för 80+ Standard (eller Basic som en del skriver) på 115 volt betyder med säkerhet att aggregatet aldrig kan godkännas för 80+ på 230 volt, 80+ Bronse på 115 volt kan betyda ett godkännande på 80+ Standard, men inte ens det är säkert...

Hmm, nyfiken varför det är så?
Om något är väl 230V generellt mer effektivt än 115V?

Permalänk
Medlem

Alla smartklockor jag har köpt. De första Android orkade jag ej ladda varje dag, den sista fitbit är bara tråkig. Nå snart blir det en ny smartklocka igen.. Men då blir det en som inte är lika jobbig att ladda eller att jag behöver ladda så ofta. Samt mer funktioner än fitbiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, nyfiken varför det är så?
Om något är väl 230V generellt mer effektivt än 115V?

Gå in på https://www.plugloadsolutions.com/80PlusPowerSupplies.aspx#

Klicka på "What is 80 PLUS certified?" och du har svaret

Edit: Iallafall delvis ett svar, en annan orsak är att 115 volt och 230 volt hanteras olika i hårvara, så inget säger att 230 volt är effektivare i ett nätaggregat än 115 volt. Det beror helt på designval...

Permalänk
Medlem

Skulle inte säga att jag gjort några jättemissar på hårdvarufronten under detta decennium. Skulle det vara något jag inte var helt nöjd med så måste jag nog ändå säga mitt GeForce GTX680 i gamla burken. Monsterkort under första åren efter köp, sen gick det utför då Nvidia snålade stenhårt på minnesmängden som var på ynka 2GB vilket skapade en massa hack/stutter i spel som krävde mer än så.

Permalänk
Medlem

Samsung s4 var dyr när den kom. Batteriet var uselt från första början. Så dålig telefon att den aldrig lämnade hemmet. Flera batterier senare är den kvar hemma och används endast för mobilt BankID. Och snart inte ens det eftersom uppdatering till android inte kommer längre. Aldrig mer samsung mobil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Klicka på "What is 80 PLUS certified?" och du har svaret

Aha, procentkraven är högre för 230V - det hade jag helt missat!
Jo, då är det ju ganska shady att göra reklam för enbart 115V märkningen... Åtminstone här i europa.

Men det är ändå ett hyfsat stort steg mellan att fuska någon procent med effektivitetsmätningar på vissa marknader, kontra att blåljuga upp ett nätagg från 350 till 500W och riskera folks hårdvara.
Jag tror marknaden överlag är snäppet tryggare nu än vad den var då på Ace of Sweden-tiden, även om det fortfarande finns fuskare.

Permalänk
Medlem

Det måste vara mitt rtx 2070 pga pris/prestanda och rtx prestandan... Hugaligen nästan halverad fps med ray tracing på, för en ganska liten visuell skillnad. Den hamnar i sonens dator illa kvickt när nästa generation gpuer kommer ut. Min son lär bli överlycklig över att kunna köra minecraft med ray tracing iaf 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, nyfiken varför det är så?
Om något är väl 230V generellt mer effektivt än 115V?

Kände att jag fick gå lite djupare än med första svaret!

Där är många faktorer (designvägar) som avgör ett nätaggregats funktion och effektivitet, ett PC nätaggregat är switchmode men designstegen kan skilja och skiljer avsevärt.
Grundstegen är att inkommande växelspänning blir likriktad och lagrad i en eller flera elektrolyt kondensatorer, steget efter tar hand om omvandlingen till +3.3v, +5v,+12v osv.
Märk att det måste även vara galvaniskt skilt från nätet för att uppfylla dom flesta förekommande elsäkerhets krav.

Vi har i ett första steg en effektfaktor kompensation, det är i princip till för att ge en resistiv last ut mot nätet, en kapacitiv eller induktiv last ger en fasvridning och minskar effektiviteten. Det kan även om det är många felaktiga konsumenter anslutna ge många konstiga fenomen på nätet.
Ligger spänning och ström tillräckligt ur fas så får man NOLL i effekt även om både spänning och ström är oändligt stora.

Så PFC är till för att kompensera för fasfel orsakade i designen, då det i första steget sker en likriktning som lagras i elektrolytkondensator/torer så blir det ett fasfel. Detta är även en avgörande faktor för en nätdels effektivitet!

Ett nätagregat kan designas för endast 115 volt eller endast 230 volt, eller både 115 volt och 230 volt.
om det designats för 115 volt eller 230 volt så har det skett designval utifrån tänkt nätspänning och vika komponenter man har i huset, har det redan designats för 115 volt så har man dom. Det faller sig naturligt att inte uppfinna hjulet igen. Så man designar ingående del för 230 volt och resten plockas från tidigare design.
Här är det mest troligt att 115 volt designen är mycket mer effektiv än 230 volts designen.

Om vi tittar på en design som hanterar allt från 90 volt till 240 volt så har man här ett dynamiskt område som måste hanteras. Man måste då göra val som var på skalan vil man ha den högsta effektiviteten.
För att få 90 volt effektivt så kan man troligen inte hantera 240 volt då det betyder en effekt (W) som är +7 gånger högre, enklast är att designa för 240 volt och låta allt annat följa med, men...
Då får man endast ut runt 1/7 av effekten på 90 volt (teoretiskt), eller 1/4 om man går från 230 volt till 115 volt. Dåligt!

För att få till en bättre funktion så finns det en uppsjö olika design alternativ, jag går inte in på dessa. Men alla har fördelar och naktdelar, sen var man väljer att göra det mest effektivt beror mest på ens huvudmarknad, är det 115 volt så blir 115 volt det som blir mest effektivt...

Så var inte blind och tro att 230 volt är mest effektivt, det blir lätt ett rätt dumt antagande.

Lite enkel läsning, för en liten inblick.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Likriktning
Halvvågslikriktning (vanligt förr på 230 volt ingångssteg i ATX/AT)

Helvågslikriktning (vanligt förr på 115 volt ingångssteg i ATX/AT)

Likriktare med dubblering (en bättre variant för ingångssteg)

Ta en titt på formlerna för Halvvågslikriktning och Helvågslikriktning i slutet av sidan, vilket är mest effektivt?
.
Frågor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Så var inte blind och tro att 230 volt är mest effektivt, det blir lätt ett rätt dumt antagande.

Tack för ett väldigt ambitiöst svar för ett sidospår
Jag ska tänka på att hålla mig från generaliseringar gällande effektiviteten på 115 vs 230V!
Till mitt försvar dock: I praktiken på alla nätaggstester jag nånsin läst såvitt jag kan komma ihåg, så har effektiviteten för 230V varit i spannet samma som 115V upp till några procent högre.
Dvs jag kan inte minnas jag har sett något fall där effektiviteten varit lägre i 230V. Det säger antagligen en del om var prioriteten ligger på de nätagg med aktiv PFC som säljs internationellt - även om det teoretiskt skulle kunna se annorlunda ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Aha, procentkraven är högre för 230V - det hade jag helt missat!
Jo, då är det ju ganska shady att göra reklam för enbart 115V märkningen... Åtminstone här i europa.

Men det är ändå ett hyfsat stort steg mellan att fuska någon procent med effektivitetsmätningar på vissa marknader, kontra att blåljuga upp ett nätagg från 350 till 500W och riskera folks hårdvara.
Jag tror marknaden överlag är snäppet tryggare nu än vad den var då på Ace of Sweden-tiden, även om det fortfarande finns fuskare.

Vad tycker du om en tillverkare som skickar in en produkt för certifiering 80+ 115 volt och anger en viss effekt, efter det så marknadsförs den som 80+ certifierad för 230 volt och +20% högre effekt?

Något jag har sett ske några gånger, även hos välrenommerade märken, minst ett sådant exempel finns idag på den svenska marknaden.

Sen, var sätter man gränsen för fusk?
Om man ser det som OK att lura kunder på ett sätt, vad säger att man inte då gör det på fler sätt och som exempel tummar på elsäkerhet.

115 volt och även 230 volt bränner det mesta, ja även användaren ....

Å tro inte att Elsäkerhetsverket ryter till, det är en Tiger med utdragna tänder och tunga = Inte värd namnet... Ett såll för statskassan tyvärr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tack för ett väldigt ambitiöst svar för ett sidospår
Jag ska tänka på att hålla mig från generaliseringar gällande effektiviteten på 115 vs 230V!
Till mitt försvar dock: I praktiken på alla nätaggstester jag nånsin läst såvitt jag kan komma ihåg, så har effektiviteten för 230V varit i spannet samma som 115V upp till några procent högre.
Dvs jag kan inte minnas jag har sett något fall där effektiviteten varit lägre i 230V. Det säger antagligen en del om var prioriteten ligger på de nätagg med aktiv PFC som säljs internationellt - även om det teoretiskt skulle kunna se annorlunda ut.

Oj!
Vi svarade ungefär samtidigt
Om det uteslutande designats för 230 volt så borde effektiviteten ligga snäppet högre, det är många bäckar små som avgör.
En likvärdig ledningsarean har alltid är en stor fördel för 230 volt i förhållande till 115 volt.

Formlen (generellt) som avgör effekten och även indirekt förluster är P=(UxU)/R Effekten är lika med Spänningen i kvadrat delat med resistansen, säger att för en given resistans (ledningsarea) så kan 4 gånger högre Effekt överföras på en given ledningsarea med 230 volt i förhållande till 115 volt. Misstänker att detta är den uteslutande orsaken att folk tror att nätaggregat är effektivare med 230 volt.

Vi har även spänningsfall över halvledare som är propotionellt i förhållande till strömmen över den samma inom vissa gränser (närmar man sig halvledarens högsta tillåtna spänning så kan det bli annorlunda). Så förlusten över halvledarna borde vara ca: 1/4 vid 230 volt i första steget och första halvan av switchmode delen. På sekundär sidan (+3.3v, +5v, +12v osv. så är effektiviteten den samma vid samma design.

Edit: Första halvan av Switchmode delen är beroende av första delen (likriktning och lagring (kondensator)), men behöver INTE ha en förlust i region 1/4 i förhållande 230/115, det kan och är troligen likvärdigt 1:1...

Men som sagt, allt har med designval och primär marknad att göra....

Permalänk
Medlem

Kan vi inte hålla oss till ämnet, börjar bli mycket att scrolla angående nätagg.

*edit*
Ska såklart bidra.

Steelseries 7H, det började glappa efter 3 dagar och månaden innan hade jag köpt en mus av dem som lade av. Brydde mig inteom returer utan det åkte i soptunnan och sedan dess är det ett big no-no för mig med Steelseries.

*edit2*

Kom på att jag i desperation utav att Steelseries 7H headset slutade fungera, så gav jag ut på stan (fanns inte så många affärer runtom på den tiden) och hamnade på ett ställe som sålde lite elektronik och datorprylar.
Såg ett headset som såg schysst ut, slet tag i ett ex, betalade och åkte hem. Väl hemma öppnar jag paketet och själva sladdarna till lurarna var sån där "plastig och stel" elkabel som man brukar finna i gamla leksaker o dylikt. Det gick såklart inte att få sladden någorlunda rak, den var ju fint ihopknådad i fabrik.

Nåväl, jag gav det en chans men ingen på Teamspeak kunde höra mig, de sa att min röst gick upp i falsett och ner i toner lite hur som helst. Själv hörde jag något mumlande och spelljudet var tamejfan det sämsta jag hört under alla mina 45 år. Och såklart glappade det, fick hålla i sladden för att få det att funka en stund.
Slutade med att jag tog ett par headphones utan mic och spelade.

Ja fitusan, det var snäppet värre än Steelseries, men mest ett roligt minne idag.

Permalänk
Medlem

Mitt sämsta var tveklöst ett headset som jag köpte på rekommendation från flera i min bekantskap. Tyvärr måste jag ifrågasätta deras hörsel, för det var nåt av det sämsta jag hört i ljudväg. Om balanserade lurar har en frekvenskurva som är någorlunda lik en horisontell linje, så var kurvan för dessa lurar en brant utförsbacke från bas till diskant. När jag lyssnade på musik var det som om basisten och bastrumman var i samma rum, medan resten av instrumenten var i grannlägenheten.

Mikrofonen var också skräp, med kasst, brusigt ljud och väldigt puffkänslig.

De satt dåligt på skallen också, med tryck på öronen som snabbt blev obehagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Samsung s4 var dyr när den kom. Batteriet var uselt från första början. Så dålig telefon att den aldrig lämnade hemmet. Flera batterier senare är den kvar hemma och används endast för mobilt BankID. Och snart inte ens det eftersom uppdatering till android inte kommer längre. Aldrig mer samsung mobil.

Skickades från m.sweclockers.com

Samsung S4 mini. Måste vara ännu sämre. Min chef gav den till mig som jobbmobil.

Enda fördelen jag kan komma på är att den kunde ha 4G+ LTE cat 3? och var fysiskt "smidig" i formatet.

Pekskärmen var oanvändbar. Det var på riktigt svårt att mata in det nummer man skulle ringa eller för att inte tala om att skicka SMS eller svara på email. Folk trodde man var en idiot.
Kameran tog bilder i iphone gen 1 kvalitet.

Permalänk
Medlem

Min stora olycka var en iPad, andra generationen. Jag blev aldrig kompis med den, det kändes som en riktig beta-produkt. Helt hopplöst långsam, och mjukvaran buggade hejdlöst samt kraschade ofta helt efter att ha laddat hem updates så jag fick nollställa allt om och om och om igen. Och nej, det var inget fel på hårdvaran. Jag är rabiat motståndare till iOS sedan dess, tyvärr.

Fullt medveten om att de fungerar oerhört mycket bättre idag, och jag köpte nästan senaste iPad Pro men väntar nog en generation till om det inte dröjer alltför länge. Behovet finns!

Permalänk
Medlem

HTC vive kanske? Kul grej men knapp använt den