Misstänker: GPU får inte tillräckligt mycket power från laptopens batteri, vad göra?

Permalänk

Misstänker: GPU får inte tillräckligt mycket power från laptopens batteri, vad göra?

Hej på er alla!

Jag köpte en laptop med Ryzen 5 3500u processor och har ett problem som jag har försökt lösa i 3 timmar nu, så ni får ursäkta om jag låter något irriterad i detta inlägg.

Jag misstänker (men är inte 100% säker) att GPUn, det integrerade grafikkortet (AMD Radeon vega 8) inte får tillräckligt mycket energi när jag startar min laptop från batteriet gentemot med ström från laddaren, vilket således ger mig en mycket sämmre kvalité på skärmen (nästan som om upplösningen har gått ner till 480p.)

Detta sker varje gång jag startar datorn från batteriet, men dock inte om jag startar datorn med strömkabeln, eller om batteriet har laddats upp till 100% redan.

Så vad är fel? Är det hårdvara eller mjukvara?

Jag har uppdaterad drivrutinerna för AMD, och letat runt i power managmenet men har sorligt nog inte hittat en lösning på problemet, har ni några ideer på vad jag kan göra?

Sist tilläger jag att datorn inte är äldre än 1 vecka.

Specs:
Asus VivoBook 15 D509DA
AMD Ryzen 5 3500U CPU, Vega 8 GPU
8 GB DDR4 RAM-minne
512 GB M.2 PCIe NVMe SSD

Permalänk
Medlem

@ThatGuy678:
Märke & modell på laptopen?

Men generellt sagt så när en laptop körs på batteri och det finns "dubbla grafik-kort" (dvs. ett som är intergrerat i CPU'n och ett dedikerat) så körs datorn som standard på det som är intergrerat i CPU'n.
Nu vet jag inte hur det är med senare versioner av AMD's programvara, men på min som har några år på nacken och har CCC (Catalyst Control Center) så måste jag manuellt ställa in för program i programvaran om jag inte vill att det som är intergrerat i CPU'n ska användas.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader: Det skumma är dock att det bara finns ett integreratgrafik kort i datorn, så förstår inte hur detta kan ske.

Asus VivoBook 15:
AMD Ryzen 5 3500U CPU, Vega 8 GPU
8 GB DDR4 RAM-minne
512 GB M.2 PCIe NVMe SSD

Permalänk
Medlem

@ThatGuy678: Det verkar finnas en hemulig mängd olika Vivobook 15, svårt att pricka in exakt modell, men har du kollat så du har senaste BIOS:et flashat till den?
https://www.asus.com/se/Laptops/ASUS-VivoBook-15-X505ZA/HelpD...
OBS! Kolla att detta faktiskt är rätt modell! Men släpptes ett nytt så sent som 12:e december.

Permalänk

@Ibis: Ursäkta, skulle ha lagt till den infromationen tidigare.

men nej, det är denna dator jag har. https://www.asus.com/supportonly/D509DA/HelpDesk/

Och jag har uppdaterat drivrutinerna, förutom BIOS, då jag inte vet hur man gör med asus datorer, finns ingen .exe eller liknande i den extraherade zip filen som jag laddat ner från Asus hemsida, det finns bara en ".306" fil (namn: X509DAAS.306) Vad det nu betyder.

Permalänk
Medlem

Kolla över Energi-inställningar i windows, osäker på vad det heter i svenska windows, kan startas med följande, "Win key+r" -> (kör-ruta) -> powercfg.cpl
Det finns rätt mycket inställningar för hur datorn ska hantera ström för olika komponenter både när nätström är anslutet och i batteri-läge.

Ofta är inställningar för mycket god batteritid valda, vilket medför svagare skärmljus, ibland lägre bildkvalitet och en maskin som känns mycket långsammare.

Även om Balanserat är valt, är inställningarna oftast ställda mot det "strömsnålare" hållet.

Permalänk

@Viita: Tack för tipset, men har redan varit runt där och snokat men inte hittat något som löser problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThatGuy678:

Och jag har uppdaterat drivrutinerna, förutom BIOS, då jag inte vet hur man gör med asus datorer, finns ingen .exe eller liknande i den extraherade zip filen som jag laddat ner från Asus hemsida, det finns bara en ".306" fil (namn: X509DAAS.306) Vad det nu betyder.

Denna fil måste du lägga på en USB-sticka (kan ibland gå att lägga den i roten på C: också) sedan gå in i UEFI/BIOS och flasha därifrån, har för mig att det det finns en specifik avdelning för flashning som heter ASUS EZ flash eller liknande.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader: uppdaterade nyss bios, det var lätt! Men problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem

Kontakta ASUS support, ganska bra även om det tar tid att få svar.

Permalänk

@Mordekai: Är inte Asus support likvärdiga HP?

"Hej, som jag fårstår har du problem med GPU, du måste uppdatera BIOS."

Men seriöst, ska testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThatGuy678:

@Mordekai: Är inte Asus support likvärdiga HP?

"Hej, som jag fårstår har du problem med GPU, du måste uppdatera BIOS."

Men seriöst, ska testa.

Jag kanske bara haft tur, blivit uppringd av proffs från såväl USA som Sverige, men ja, jag förberedde mina frågor väl så att de inte började med att be mig starta om datorn.

Permalänk
Medlem

EDIT: NU såg jag att du redan gjort det, synd att problem kvarstår!

@ThatGuy678: Brukar vara så att du kan lägga den filen på en USB-sticka formaterad som FAT32 (kanske nya EFIs etc stödjer andra format, var ett tag sedan jag gjorde liknande själv), boota om och gå in i BIOS/EFI och där kunna flasha. Värt att kika!

Men dubbel- och trippelkolla att du har rätt modell

Permalänk
Medlem

En sak som kan vara intressant är att OM jag tolkar asus sida rätt, så finns det vissa modeller som levereas med skärmupplösning 1366x768 och andra med 1920x1080 med samma skärmstorlek, 15,6".
Det är inte säkert ditt problem ligger i GPUn.

Något som kan vara intressant att prova, är att ansluta en extern skärm/tv, och se om du har samma problem på denna.

Permalänk
Medlem

Har du provat att ha igång datorn med 100% batteri och sett om problemet uppkommer i takt med att batteriet börjar laddas ur? T.ex. om det är en inbyggd spärr som gör att datorn går in i energisparläge redan vid 60%.

Laptops kan vara speciella och det skiljer sig mellan olika märken, men det vore inte särskilt förvånande om Asus hävdar att den bara är ämnad att gå 100% via elnätet. Även skitdyra spellaptops kan vara begränsade till en viss nivå vid batteridrift.