Smart IP-kamera som babymonitor

Permalänk
Medlem

Smart IP-kamera som babymonitor

Hej!

Någon med tips på en IP-kamera med babymonitorfunktioner?
Gärna som går fästa på en spjälsäng med klämfäste eller liknande (om det finns?) och gärna som går streama till Google Nest Hub och/eller telefonen.

Köpte Parvel-produkterna, som jag trodde skulle vara smarta och smidiga. Men jäklar vilken skit det visade sig vara.
Blir en retur.

Permalänk

@MrMult:
Inget svar på frågan, men jag är nyfiken på om det finns produkter avsedda för konsumentmarknaden som inte läcker som såll. Hade varit trevligt om man som förälder kunde vara hyfsat säker på att utomstående inte också kollar på ens unge...

Permalänk
Medlem

letade själv oxå för några år sen, men hittade inget bra. Blev en Philips Avent Digital. Kameran kan man driva med en powerbank så den blir trådlös, bra räckvidd med. (om du inte hittar vad du vill ha,så fungerar denna bra)

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

@MrMult:
Inget svar på frågan, men jag är nyfiken på om det finns produkter avsedda för konsumentmarknaden som inte läcker som såll. Hade varit trevligt om man som förälder kunde vara hyfsat säker på att utomstående inte också kollar på ens unge...

Inte direkt för konsumentmarknaden kanske, men jag har kopplat en par IP-kameror till min Synology-NAS (Surveillance Station), sedan blockerar jag kamerorna från att komma ut på internet i min router. Inte för att man ska lita på någon på internet, men jag litar i varje fall mer på Synology än valfri Kina-tillverare av IP-kameror.

Det är nog så nära du kan komma, tillverkarnas egna appar och dylikt kräver ju en internetuppkoppling för att du ska kunna använda den när du inte är hemma.

Permalänk
Medlem

Logitech har bra enheter som jag har haft som hundmonitor, när det är ljud eller rörelser så hoppar den igång, så kan man kolla in när man känner för det. Slutade dock att jag sket i kamera när jag hade barn och körde på ikeas babymonitor, kameran kändes lite som falsk säkerhet.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Hedersmedlem

Inget tips på en specifik produkt, men oavsett vad du väljer så skulle jag rekommendera att sätta upp kameran utan att koppla den till en molntjänst eller annat sätt att kolla kameran över Internet. Jag antar att du bara kommer behöva kunna kolla på kameran när du är hemma ändå.

Det är tyvärr vanligt förekommande att IP-kameror i hemmen blir hackade genom molntjänsterna de ansluter genom, eftersom säkerheten på dessa molntjänster tyvärr ofta inte är särskilt bra. Samma gäller om man öppnar upp portar mot en kamera direkt från Internet genom sin egen brandvägg/router.

Har du inget behov att titta på kameran när du inte är hemma rekommenderar jag därför att du inte använder kamerans molntjänst, och välja en kamera som går att använda på LAN:et utan att gå genom molntjänsten. Öppna inte heller upp några portar i din brandvägg/router utifrån in till din kamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Philips Avent Digital.

De pratade om den på radion imorse, de ska vara återkallade eftersom huvudenheten kan börja brinna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Inget direkt produkttips men för att lägga till lite info kring oroligheterna om cloudbaserade tjänster etc. Mycket av det som skrivs ovan stämmer, men det gäller inte alla tillverkare.
Om man kör remote access med AXIS-kameror (via AXIS Camera Companion) så är kommunikationen point-to-point encrypted, klient/device är mappade mot varande likt certificate pinning, p2p används när det är möjligt, inga portar är öppna etc.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Vi kör Dormi på en pensionerad android, kräver wifi eller data-anslutning samt kostar en i sammanhanget liten slant om en bestämmer sig för att fortsätta. Dock helt klart värt det i mitt tycke, har inte behövt någon annan variant, är en ute på semester eller liknande så har en ju alltid laddare med sig såvida en inte bytt kabelstandard mellan telefoner..

Är ju ingen permanent lösning men istället flexibel och kan läggas i vagnen när de sover ute etc..

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMult:

Hej!

Gärna som går fästa på en spjälsäng med klämfäste eller liknande (om det finns?) och gärna som går streama till Google Nest Hub och/eller telefonen.

Köpte Parvel-produkterna, som jag trodde skulle vara smarta och smidiga. Men jäklar vilken skit det visade sig vara.
Blir en retur.

Kolla in Eufys grejjer, som denna.

https://www.eufylife.com/products/variant/addon-baby-camera-u...

Kräver inga abbonemang, lagrar data lokalt på enheten istället för på molnet.
Verkar patcha sakerna med jämna mellanrum.

Jag kör inte just babymonitorgrejjen men några av deras andra kameraprodukter, fungerar bra och verkar vara av bra kvalitet.

Mer info från deras tyska site

https://www.eufylife.com/de/products/variant/spaceview-babyph...

Edit:
Såg att just denna lösning inte integrerar med molntjänster som efterfrågas.
Vill man ha den optionen får man gå på deras "vanliga" wifi webbkameror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Vi kör Dormi på en pensionerad android, kräver wifi eller data-anslutning samt kostar en i sammanhanget liten slant om en bestämmer sig för att fortsätta. Dock helt klart värt det i mitt tycke, har inte behövt någon annan variant, är en ute på semester eller liknande så har en ju alltid laddare med sig såvida en inte bytt kabelstandard mellan telefoner..

Är ju ingen permanent lösning men istället flexibel och kan läggas i vagnen när de sover ute etc..

Ja, nu när du säger det, har nog fasen en gammal Android som kan funka att kicka igång. Har Dormi bra funktioner, nöjd med den?

I mina ögon känns det 'onödigt' att köpa produkter där man får med en separat display när telefonen redan har en bättre och smidigare display som allt som oftast är nära till hands.

Permalänk
Medlem

Vi har kört med en Ubiquiti Networks UniFi UVC-G3-AF (den drivs via PoE).

Har fäst kameran i en gardinstångshållare och den kollar ner i barnsängen.
Det funkade ypperligt för oss, kameran ser bra i mörker och har hygglig ljudupptagning.

Det går att ha kameran fristående, koppla den mot en mjukvara på en lokal dator där Unifi Video software är installerat eller koppla den mot molnet ( https://video.ui.com ).

Jag har ej provat moln lösningen, men tycker mig ha läst att det är huvudspåret framåt vad gäller ny funktionalitet. Tror även det är en månadsavgift kopplad till den.

Den lokala servern har både ett web-gränssnitt för att kika på kamerorna och göra inställningar, och en app för andriod och iphone för att i huvudsak se video.

Du kan ställa in om och hur länge videos ska sparas, skapa personliga konton med olika rättigheter, sköta mjukvaru-uppgraderingar till anslutna kameror m.m.

Det finns även en motion detection funktion som kan skicka mailnotifieringar, men jag tycker den var lite väl känslig (utan att ha orkat pilla så mycket med inställningarna) så den använder jag ej.

Slutligen, jag har haft "strul" med den lokala installationen när jag kört utan ett giltigt certifikat (eller när det har löpt ut). Videouppspelning via dator hackar utan cert, och min telefon visar svart bild utan cert.
Kanske finns det någon workaround, men det slutade med att jag har skaffade ett gratis cert via https://letsencrypt.org/index.html
Det ganska pilligt att installera certet i mjukvaran och kameran, men finns beskrivet på support forumet ungefär hur man gör.

Jag valde i huvudsak denna lösning för att få bättre videoupplösning än baby-monitorer i samma prisklass, och att jag ser att kameran kan användas för "vanlig" videoövervakning när barnen blivit lite äldre.
Kameran är väderskyddad så jag tänker att den ska sitta utomhus i framtiden.

Om man ska lista något negativt så är den inte är lika mobil som babymonitorer eftersom kameran är tänkt att fästas permanent.
Det är även en liten uppförsbacke att installera mjukvaran.

När det väl är uppsatt fungerar det kanon, frugan är även nöjd med appens enkelhet

lade till lite resonemang
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dimman:

Inget direkt produkttips men för att lägga till lite info kring oroligheterna om cloudbaserade tjänster etc. Mycket av det som skrivs ovan stämmer, men det gäller inte alla tillverkare.
Om man kör remote access med AXIS-kameror (via AXIS Camera Companion) så är kommunikationen point-to-point encrypted, klient/device är mappade mot varande likt certificate pinning, p2p används när det är möjligt, inga portar är öppna etc.

Utan att uttala mig om hur säker just Axis lösning är, så kommer ett system som inte alls är möjligt att ansluta till från Internet alltid vara säkrare än ett system där det går i frågan om obehörig intrång från Internet.

Generellt är det alltså bättre att stänga av funktioner man inte använder även om man inte har någon anledning att misstro säkerheten. Varför ta risken liksom?

(Om vi bortser från möjligheten att hacka in i själva nätverket alltså, via någon annan enhet på nätet.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

De pratade om den på radion imorse, de ska vara återkallade eftersom huvudenheten kan börja brinna.

Oj då, får kolla om det är samma årgång/modell som den vi har då.
https://www.philips.se/c-w/support-home/recall/avent-baby-mon...

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

@MrMult:
Vi använder Dormi uteslutande för monitorering när de sover och då är det ju allt som oftast mörkt vilket gör bild överflödigt, med friska barn (det äldsta 2,5 år) är vi inte heller de nojjigaste föräldrarna så sett. Så vi är nöjda efter 2,5 och har aldrig känt behovet av en lokalradiovariant eller liknande men så har vi haft tillgång till WiFi eller mobilmaster också ser ju inte likadant ut över hela landet.

Har dock testat videofunktionen och jag har inget direkt att anmärka på den annat än att det är svårt att trolla dit mörkerseende förstås

För att förtydliga så är appen inte gjord för att koppla till övervakning eller det smarta hemmet på något vis, är det någon som kommit över något sådant annat än videostation för Synology som verkade tungdrivet som fasen både för NAS och gammal mobil så får ni gärna svara mig med

Visa signatur

🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Vad är det ni spionerar på era bebisar om man får fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Vad är det ni spionerar på era bebisar om man får fråga?

Va?

Permalänk
Medlem

@MrMult: Låt mig omformulera.

Varför vill man ha en kamera för att titta på sin unge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

@MrMult: Låt mig omformulera.

Varför vill man ha en kamera för att titta på sin unge?

Tillsyn. Hör man lite ljud kan man snabbt kolla via kamera istället för att dundra dit.
För att känna lite mer säkerhet och trygghet om man vill kolla till barnet, himla lätt att göra det via kamera isf.
Önskar det hade funnits när våra var små, ex om man lagt ner dem för att de ska somna själva. Så kan man hålla koll under tiden och se hur snabbt de somnade. Eller om man behöver gå på dass när ungen sover, skulle hen vakna kan man kolla vad barnet hittar på. Så vet man om man måste springa med byxorna nere eller om man kan kissa klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMult:

Hej!

Blir en retur.

budget alternativ som funkar bra är wyze cam, har magnetiskt fot, går ställa så den säger till vid ljud,rörelse eller både och, funkar till telefoner och HA, den finns även Neos som är samma kamera hårdvarumässigt men säljs i eu.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

budget alternativ som funkar bra är wyze cam, har magnetiskt fot, går ställa så den säger till vid ljud,rörelse eller både och, funkar till telefoner och HA, den finns även Neos som är samma kamera hårdvarumässigt men säljs i eu.

Intressant, men stämmer det att den bara kostar 20 dollar? Låter lite för bra för att vara sant. Har du erfarenhet av produkten? Nöjd?
Den kan omöjligt vara sämre än Parvel vi nyss hade, som kostade 850 kr (pre-order som drog ut på tiden flera månader...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMult:

Intressant, men stämmer det att den bara kostar 20 dollar? Låter lite för bra för att vara sant. Har du erfarenhet av produkten? Nöjd?
Den kan omöjligt vara sämre än Parvel vi nyss hade, som kostade 850 kr (pre-order som drog ut på tiden flera månader...)

det stämmer, jag kör typ 8 i huset av båda modellerna funkar kanon, sedan har 4st Neos på klubben som är samma typ med liten annan mjukvara. personligen tycker modellen utan pan är bäst för det du ska ha den till. Dom ha en till fördel, dom kan drivas av nästan vad som som har en usb då dom inte tar mycket amp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjena!

Jag har tittat lite på en kamera och har fastnat för xiaomi's övervakningskameror
Xiaomi Mi Home Security Camera 360° har Jag tittat på jag tycker det verkar som man får mycket för pengarna, köra den via wifi hemma och ha åtkomst på telefonen över allt.

Kan ha missuppfattat vad du söker men har mycket Xiaomi produkter och tvivlar att jag personligen skulle bli missnöjd med denna.

Har dock inte köpt någon och testat ännu.

Mvh

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smegmer:

Tjena!

Jag har tittat lite på en kamera och har fastnat för xiaomi's övervakningskameror
Xiaomi Mi Home Security Camera 360° har Jag tittat på jag tycker det verkar som man får mycket för pengarna, köra den via wifi hemma och ha åtkomst på telefonen över allt.

Kan ha missuppfattat vad du söker men har mycket Xiaomi produkter och tvivlar att jag personligen skulle bli missnöjd med denna.

Har dock inte köpt någon och testat ännu.

Mvh

jag har ett gäng av xiami kameror, jämför jag med wyse eller Neos är dom absolut inte alls så bra, väldigt ofta som som måste startas om och det tar ofta tid innan bild kommer eller så blir det något fel så får man ingen bild. Ska du ha dom till tex HA blir du väldigt begränsad vilka som går att köpa då dom låser ner dom. samt vet man aldrig med xiaomi rätt som det är aktiverar dom landslås dvs även om man sätter sakerna på kina server fungerar det inte för skiten känner av att din telefon har ett svensk sim kort vilket gör att det inte hjälper att sätta klocka på kina tid eller använda vpn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bra att veta om Wyze är att det nyligen varit en del skriverier om dess säkerhet: https://www.consumerreports.org/wireless-security-cameras/wyz...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Utan att uttala mig om hur säker just Axis lösning är, så kommer ett system som inte alls är möjligt att ansluta till från Internet alltid vara säkrare än ett system där det går i frågan om obehörig intrång från Internet.

Generellt är det alltså bättre att stänga av funktioner man inte använder även om man inte har någon anledning att misstro säkerheten. Varför ta risken liksom?

(Om vi bortser från möjligheten att hacka in i själva nätverket alltså, via någon annan enhet på nätet.)

Givetvis, men beroende på användningsområde så är det ju inte omöjligt att man vill kunna få upp videoströmmen remote. Jag har inte förespråkat att man inte bör stänga av funktioner som inte används? Syftet var bara att poängtera att olika tillverkare har lagt ner olika mycket jobb på säkerheten i sina "cloud"-lösningar och man bör inte dra alla över en kam utan göra sin egen research

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Bra att veta om Wyze är att det nyligen varit en del skriverier om dess säkerhet: https://www.consumerreports.org/wireless-security-cameras/wyz...

fast det är det om alla kameror, just wyse säger man det är minimal risk för då det är komplext att utföra attacken.
det var dock tal om informationen som samlar in men igen det gör alla och vad jag vet ändrade wyze detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det stämmer, jag kör typ 8 i huset av båda modellerna funkar kanon, sedan har 4st Neos på klubben som är samma typ med liten annan mjukvara. personligen tycker modellen utan pan är bäst för det du ska ha den till. Dom ha en till fördel, dom kan drivas av nästan vad som som har en usb då dom inte tar mycket amp.

Har man stor nytta av Complete Motion Capture/Boost? Att betala extra som en eller en och en halv kamera per år känns lite trist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Har man stor nytta av Complete Motion Capture/Boost? Att betala extra som en eller en och en halv kamera per år känns lite trist.

du menar på Neos? Jag använder inte det, har testat det men tycker man får bilder och varningar lika ofta utan som med.
skulle det vara något som händer finns det inspelat på kortet ändå. och dessutom går man ju till live view om det är något som händer och trycker spela in på telefonen.

Var tvungen att kolla i appen, Nej på wyze har jag aldrig aktiverat det, men jag får hela filmen så jag ser inte riktigt vad det är till för.
På Neos heter det visst neos boost, där är inställningarna lite mer låsta så med boost får man även möjlighet att använda timer.

Visa signatur