Ladda en elbil/plug in hybrid via motorvärmarstolpe

Permalänk
Medlem

Ladda en elbil/plug in hybrid via motorvärmarstolpe

Hej

Jag bor i en BRF och har en p-plats med en stolpe för motorvärmare.
Funderar på att köpa en plug in hybrid (en som rullar 50km på el, och resterande på bränsle).
Undrar dock hur man skulle kunna ladda en sån bil. Har ingen aning.

Vet ni om det går att ladda en elbil/hybrid via en stolpe för motorvärmare? Vanlig stickproppskontakt?
Hur lång tid kan det ta att ladda bilens batterier (Tänker mig en Mitsubisi Outlander PHEV år ca 2014?
Finns det ngn väsentlig skillnad mellan PHEV 2014/2015/2016/2017?
När anses ett bilbatteri vara gammal och hur ofta skall de bytas? Beror det på antal år/mil?

Tacksam för alla svar och tips! Helt lost när det gäller elbilar =(

Permalänk
Avstängd

Nu vet jag inte kapaciteten på laddaren. Kan dock nämna att jag har en plug-in BMW 330E som jag laddar fullt på cirka 2-2,5h. Detta räcker sedan ungefär 27 KM i praktiken.

Kan välja mellan 4/8 eller 16A, vilket bara vissa klarar. Jag använder 16A.

Permalänk
Medlem

Klart det går men det är i många fall inte lagligt. Uttagen till motorvärmare är oftast inte klassade för den belastningen under lång tid som att ladda en elbil/hybrid tar.

I övrigt att ladda min Golf GTE via stickpropp 12A tar 3h och ger mig 20-30km ~ 7kWh.
När jag laddar den hemma via 16A riktig laddare (en fas bara pga GTE bara har det) så tar det 2h för ~7kWh laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

Klart det går men det är i många fall inte lagligt. Uttagen till motorvärmare är oftast inte klassade för den belastningen under lång tid som att ladda en elbil/hybrid tar.

I övrigt att ladda min Golf GTE via stickpropp 12A tar 3h och ger mig 20-30km ~ 7kWh.
När jag laddar den hemma via 16A riktig laddare (en fas bara pga GTE bara har det) så tar det 2h för ~7kWh laddning.

Varför skulle det vara så? Vi får väl anta att säkringen är proportionerad korrekt?

Permalänk
Medlem

Sedan är frågan hur motorvärmaruttaget fungerar, för det brukar ju gå på klocka, så då lämpar det sig inte att ladda bilen med. Sedan vet jag inte hur du betalar för ditt motorvärmaruttag, fast månadsavgift eller för strömmen du verkligen förbrukar, kanske inte så populärt om du börjar använda din motorvärmaruttag som laddplats?

Permalänk
Medlem

som webbson säger, ett vanligt uttag/kablage är inte anpassat för den belastning och den tid det tar. hos vår brf är det förbjudet att ladda via vanligt uttag

Permalänk
Skrivet av SuperDuperKillen:

Varför skulle det vara så? Vi får väl anta att säkringen är proportionerad korrekt?

Det handlar inte bara om hur kraftig säkring den är kopplad till, det handlar även om dimensionerna på elkablarna som är dragna till uttaget. Det är mycket effekt som skall gå genom kablarna när man laddar elbil, upp till 16A som sagt. Vid 230V (+/- 10%) så handlar det om omkring 3700W. Har startats en del bränder vid laddning av elbilar genom undermåligt kablage. Motorvärmare brukar vanligtvis ligga kring 400-600W.

Permalänk
Medlem

Som regel går det, men rent sækerhetsmæssigt ær det inte rekommenderat. Jag har dock sjælv laddat så i øver ett år innan vi gick øver till elbilladdare designade før ændamålet.

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray:
Elsäkerhetsverket har inget förbud mot att ladda elbil i vanligt eluttag men det syns väldigt tydligt på deras språkbruk att de avråder starkt ifrån det och risken är nog överhängande att det här kommer regleras och att 'fulladdning' kommer förbjudas i framtiden.
Du saknar också likströmsjordfelsbrytare om du inte har en riktig laddbox vilket kan innebära livsfara om den blir skadad eller sliten.

Som någon annan skrev är motorvärmarstolpar ofta dimensionerade för lägre ampere (6 eller 10) och går dessutom på timer. Ibland är de dessutom temperaturstyrda så de inte slår igång vid plusgrader. Min plug-in tog väl typ 5-6 timmar att ladda fullt med schukouttag på 10a.

Jag kör riktig laddare sedan någon månad tillbaka och det känns klart bättre. Man kan med gott samvete bränna av 16A och ladda på ett par timmar, och fördelen att ha en fast kabel i väggen så man slipper packa upp den ur skuffen och plugga i båda ändar o.s.v är en skön vardagslyx.

Som boende i BRF har du (2019) fortfarande rätt till ladda-hemmabidrag (halva kostnaden för produkt och installation, upp till 20'000kr) men dessvärre gäller detta bara en gång per fastighet, vilket i praktiken innebär att en enda boende får bidraget. Din BRF kan också söka separat bidrag som inte har den här begränsningen, men då måste styrelsen orka engagera sig i det.

Summa summarum: Elbilar är inte anpassade för att bo i bostadsrätt, om din bostadsrättsförening inte är taggade på att dra in gemensamma stolpar.

Permalänk
Medlem

Har en 330E 2020. Kan i den bestämma vilken styrka jag ska köra på (om jag inte använder den riktiga sladden). Har för mig att det är 6, 10 16 A. Fick rekommendationen från BMW att om du inte är helt 100 på vad det är för sladdar som går hela vägen så ska man köra på den lägsta effekten.
Tror att din bostadsrättsförening blir rätt sura på dig om du bränner kablarna hela vägen för att du använt laddstolpen till din elbil ^^

Permalänk
Medlem

Här finns lite läsning och ett skräckexempel när det gäller elbils-laddning via ett vanligt schuko-uttag: https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2019/februari...

Permalänk
Medlem

Det är väl säkringen som ska avgöra hur mycket ström man kan använda? Är säkringen 10 ampere så ska väl resterande av den fasta installationen klara av den belastningen utan problem?
Skulle dock inte rekommendera att ladda något under längre tid på högsta tillåtna ampere.

Permalänk
Medlem

Räkna inte med att kunna köra 50km med el på den bilen. Min bror har en nyare variant (kanske 2016) och inte ens från början kom de upp i den sträckan. Om bilden dessutom nu är 5 år gammal skulle jag räkna med ännu mindre körsträcka. Testkör den ordentligt innan köp så du ser hur långt det räcker. Tror du måste stänga av det mesta och sätta bilen i Eco-mode för att ha en chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det handlar inte bara om hur kraftig säkring den är kopplad till, det handlar även om dimensionerna på elkablarna som är dragna till uttaget. Det är mycket effekt som skall gå genom kablarna när man laddar elbil, upp till 16A som sagt. Vid 230V (+/- 10%) så handlar det om omkring 3700W. Har startats en del bränder vid laddning av elbilar genom undermåligt kablage. Motorvärmare brukar vanligtvis ligga kring 400-600W.

I sådana fall sitter det ju en för stor säkring på linan. Är den säkrad för 16A ska det väl gå att dra 16A, annars är det felbyggt ju

Permalänk
Medlem

Motorvärmare har normalt 6A säkringar så du bör inte ladda med en högre ström än det för att inte säkringen ska lösa ut.

Är ett uttag säkrat 10A så ska det klara 10A kontinuerlig belastning (100% DC, dutycycle) från proppskåp till kontakt. Riktiga 16A uttag ska ha en BLÅ stickpropp av en modell (CEE) som inte passar ihop med en "vanlig" kontakt. Det står på vissa "vanliga" kontakter att de klarar 16A men då ska det vara 2.5mm2 ledare hela vägen från centralen och dem hade jag aldrig litat på.

På äldre uttag kan kontaktytan oxidera, viket genererar värme. Uttag är i plast och allt börjar brinna. Se till att uttaget är ok och att kablaget är som det ska så ska det inte vara några problem.

Sedan om den som tillhandahåller uttaget tycker det är OK eller inte om du laddar där är en politisk fråga som du får lösa med ägaren av uttaget. Det brukar kunna lösas med lite pengar och en referens till Greta.

stvafel
Permalänk
Medlem

Det är oftast inte kablaget som ger sig utan själva uttaget, ett vanligt schuko-uttag är visserligen (oftast) testat för 16A men sällan mer än en timme. Det förutsätter också att allt kablage är korrekt installerat och lagom åtdraget. De flesta förstår att en för löst dragen skruv kan ge problem men en för hårt åtdragen skruv kan klämma sönder kardeler i ledaren och då ökar belastningen i de som är kvar vilket också leder till värmeutveckling. Lägg till den mekaniska belastningen när användaren sätter i och drar ur stickproppen.

Läs artikeln som @Nebudchanezzer länkar till, den förklarar problemet ganska bra.

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

I sådana fall sitter det ju en för stor säkring på linan. Är den säkrad för 16A ska det väl gå att dra 16A, annars är det felbyggt ju

Det kan man ju nästan bara utgå ifrån om hela systemet är nybyggt och för avsett ändamål. Kan garantera att det finns många motorvärmarruttag runtom i Sverige som sitter på 16A säkringar trots att de inte avsedda för de strömstyrkorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det handlar inte bara om hur kraftig säkring den är kopplad till, det handlar även om dimensionerna på elkablarna som är dragna till uttaget. Det är mycket effekt som skall gå genom kablarna när man laddar elbil, upp till 16A som sagt. Vid 230V (+/- 10%) så handlar det om omkring 3700W. Har startats en del bränder vid laddning av elbilar genom undermåligt kablage. Motorvärmare brukar vanligtvis ligga kring 400-600W.

Ja det är klart. Men i så fall är det inte regelrätt gjort. Du väljer säkring efter hur grov kabel du använder....

Motorvärmare kanske ligger på 400-600W men du brukar också har en kupévärmare som ligger på 1000-2000W. Alltså totalt över 2500W. Är det avsäkrat för 16A så ska du kunna använda just 16A kontinuerligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Ja det är klart. Men i så fall är det inte regelrätt gjort. Du väljer säkring efter hur grov kabel du använder....

Motorvärmare kanske ligger på 400-600W men du brukar också har en kupévärmare som ligger på 1000-2000W. Alltså totalt över 2500W. Är det avsäkrat för 16A så ska du kunna använda just 16A kontinuerligt.

Tyvärr ligger det inte till så i verkligheten, läs artikeln jag länkade till tidigare.

Permalänk
Medlem

Långvarig belastning på 16A i ett schuko-uttag är som sagt inte att rekommendera, även om det skulle vara avsäkrat 16A, kablarna ska då klara 16A, men uttaget riskerar att bli för varmt. 10A ska det däremot klara länge! Är uttaget gammalt eller slitet kanske det är en dålig idé även med 10A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

Klart det går men det är i många fall inte lagligt.

Det finns ingen lag som reglerar det, så vitt jag vet?

Skrivet av webbson:

Uttagen till motorvärmare är oftast inte klassade för den belastningen under lång tid som att ladda en elbil/hybrid tar.

I övrigt att ladda min Golf GTE via stickpropp 12A tar 3h och ger mig 20-30km ~ 7kWh.
När jag laddar den hemma via 16A riktig laddare (en fas bara pga GTE bara har det) så tar det 2h för ~7kWh laddning.

Jag laddar min Golf GTE via stickpropp på garagets framsida, det klassiska motor/kupévärmaruttaget som alltid finns åtminstone här uppe i norr. Kan köra på max 10A (uttaget är säkrat så) vilket tar strax över 3 timmar, men normalt kör jag på 5A (ca 6-7 timmar). Använder dock ingen förlängningskabel eller timer (annat än bilens inbyggda).

Har svårt att se varför det skulle vara ett problem, om en elinstallation inte fixar den belastningen så borde i så fall själva elinstallationen i sig vara olaglig.

Skrivet av Nebudchanezzer:

Här finns lite läsning och ett skräckexempel när det gäller elbils-laddning via ett vanligt schuko-uttag: https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2019/februari...

"Han kom fram till att branden antingen hade orsakats av vägguttaget eller av timern där laddaren var ansluten. Hur stor strömmen var kunde han inte fastslå. Inte heller vilken ip-klass timern hade.

– Det hade brunnit så mycket att det bara fanns små rester kvar, säger han."

Jag sätter mina potatisar på att det berodde på timern, för jag vet inte om det ens finns några kvalitetstimers att köpa nuförtiden, det brukar vara Kinesium för 29 kr.

Skrivet av TobiasStockholm:

Det handlar inte bara om hur kraftig säkring den är kopplad till, det handlar även om dimensionerna på elkablarna som är dragna till uttaget. Det är mycket effekt som skall gå genom kablarna när man laddar elbil, upp till 16A som sagt. Vid 230V (+/- 10%) så handlar det om omkring 3700W. Har startats en del bränder vid laddning av elbilar genom undermåligt kablage. Motorvärmare brukar vanligtvis ligga kring 400-600W.

Här uppe i norr kör man inte bara motorvärmaren utan även kupévärmaren, och då är det inga problem att landa på 3000W totalt (dock max 2300W i mitt fall pga 10A), och att köra det 3 timmar i sträck är inte ovanligt, vilket har gjorts i alla tider.

Permalänk
Medlem

Kanske ska följa de råd som folk som jobbar med sakerna rekommenderar.

https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/b...

Bara för att saker passar i ett hål och att det verkar fungera så behöver inte allt vara guld och gröna skogar för det.

Och kolla med din BRF vad dom säger, detta är kanske en chans att få upp ett samtal om framtida laddinfrastruktur i föreningen, det finns säkerligen fler som går i samma tankar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Här uppe i norr kör man inte bara motorvärmaren utan även kupévärmaren, och då är det inga problem att landa på 3000W totalt (dock max 2300W i mitt fall pga 10A), och att köra det 3 timmar i sträck är inte ovanligt, vilket har gjorts i alla tider.

För att få in ytterligare ett perspektiv på det:

När kör du motorvärmare och kupévärmare? (vad är det för omgivningstemperatur kring vägguttaget?)
Vid vilken årstid skedde branden?

Elsäkerhetsverket har gått ut med tydliga rekommendationer ang. laddning i vanliga schuko-uttag:
"Vanliga vägg- och motorvärmaruttag (Schuko) är inte
gjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande hög
belastning under lång tid - begränsa därför alltid laddningen
till 8-10A och häng upp kontrollboxen i en krok. "

Källa: https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/b...

EDIT: Var visst pucktvåa på den pamfletten

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

som webbson säger, ett vanligt uttag/kablage är inte anpassat för den belastning och den tid det tar. hos vår brf är det förbjudet att ladda via vanligt uttag

Beror på bil och laddare, på min Passat GTE hade jag en för något starkare och en som kunde användas i valfritt uttag i ett hushåll men tog skitlång tid att ladda upp med.

Testade bara det senare alternativet då jag aldrig hade tillgång till en riktig laddstolpe när jag hade den bilen.

Kan tänka mig att motorvärmare + kupéfläkt på fullt flås och värme drar mer än pytteladdaren som jag hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

För att få in ytterligare ett perspektiv på det:

När kör du motorvärmare och kupévärmare? (vad är det för omgivningstemperatur kring vägguttaget?)
Vid vilken årstid skedde branden?

Jo, det spelar förstås roll, beroende på var överhettningen sker. Om det är inne i väggen bör utomhustemperaturen spela väldigt liten roll (om man inte har usel isolering), men om det är i själva uttaget utomhus så kan det ju vara en fråga om 60 graders temperaturskillnad vinter-sommar.

För säkerhets skull laddar jag med 5A på sommaren.

Skrivet av Nebudchanezzer:

Elsäkerhetsverket har gått ut med tydliga rekommendationer ang. laddning i vanliga schuko-uttag:
"Vanliga vägg- och motorvärmaruttag (Schuko) är inte
gjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande hög
belastning under lång tid - begränsa därför alltid laddningen
till 8-10A och häng upp kontrollboxen i en krok. "

Källa: https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/b...

Fullt rimlig rekommendation, som är enkel att följa om man har laddhybrid (med begränsad batterikapacitet så det inte tar så förbaskat lång tid). Jag kör med 5-10A (max för min bil är 13A via vanligt uttag men jag har 10A säkring).

Behöver man 16A eller mer så är laddbox helt klart en bättre idé.

Hade jag en 100% elbil skulle jag bli galen på väntetiden om jag inte hade laddbox och kunde köra flerfas 16A+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Här finns lite läsning och ett skräckexempel när det gäller elbils-laddning via ett vanligt schuko-uttag: https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2019/februari...

Skrivet av backfeed:

"Han kom fram till att branden antingen hade orsakats av vägguttaget eller av timern där laddaren var ansluten. Hur stor strömmen var kunde han inte fastslå. Inte heller vilken ip-klass timern hade.

Jag ska inte ta gift på det, men jag tror den där branden dessutom är samma par som senare berättat att "proppen brukade gå då och då men vi vickade bara upp den igen och tänkte inte mer på det". De gjorde alla fel man kunde göra, och fick sota för det.

En annan oskriven fördel med laddbox är att du inte kan göra fel. Du kan inte ta fel sladd, du kan inte koppla tajmer, du kan inte använda mer effekt än säkringen den sitter på.

Men något som många missar i jämförelsen är som sagt personskyddet. Vanliga jordfelsbrytare man har i hemmet skyddar inte mot likström vilket är vad du får ut i laddkabeln. Det monteras eller ingår extra jordfelsbrytare när du köper en riktig laddbox. Jag tror inte många här skulle ge sig ut i trädgården med en ojordad sladd i andra sammanhang!

Sen står det också i manualen till alla bilar att man inte, för tillverkaren av bilen, får använda nödladdaren för regelbunden laddning. Dagen bilen fattar eld och BRFen brinner ned, kommer ditt försäkringsbolag täcka detta i och med att du inte följt anvisningarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

Klart det går men det är i många fall inte lagligt. Uttagen till motorvärmare är oftast inte klassade för den belastningen under lång tid som att ladda en elbil/hybrid tar.

I övrigt att ladda min Golf GTE via stickpropp 12A tar 3h och ger mig 20-30km ~ 7kWh.
När jag laddar den hemma via 16A riktig laddare (en fas bara pga GTE bara har det) så tar det 2h för ~7kWh laddning.

Det du påstår är felaktigt. Det finns ingen lag som säger det du påstår. Att sedan någon ägare till en elanläggning skapar regler av olika orsaker kring användande av denna är en helt annan sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så om jag kör 18 dammsugare på en och samma gång och det börjar brinna i väggen så är det antingen mitt eller dammsugarnas fel?

Nej, såklart är det bristfälliga kablar och eller säkringar.
Du skall kunna belasta precis hur mycket du vill och går man över gränsen så slås strömmen av genom en säkring.

Om inte? Felaktigt dragen el.

Edit: pratar såklart om 220V i väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Har en 330E 2020. Kan i den bestämma vilken styrka jag ska köra på (om jag inte använder den riktiga sladden). Har för mig att det är 6, 10 16 A. Fick rekommendationen från BMW att om du inte är helt 100 på vad det är för sladdar som går hela vägen så ska man köra på den lägsta effekten.
Tror att din bostadsrättsförening blir rätt sura på dig om du bränner kablarna hela vägen för att du använt laddstolpen till din elbil ^^

Off Topic: Hur funkar din 330e (2020) vad gäller laddning samt distans på att köra enbart med el? - Är själv sugen på att slå till med ett sådant bilköp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jätte många intressanta åsikter tack.
Vet att min granne har en BMW 2serie nånting, hon laddar via motorvärmarens stolpe.
Hon säger att stolpen har en timer på 3 timmar, som hon måste slå på hela tiden.
Misstänker att stolpen har en 5A säkring.

Utifrån det jag ser i tidigare inlägg så tar det ca 3-6 timmar att ladda en plug in hybrid med en räckvidd på ca 50km. Alltså kan jag teoretiskt göra som min granne och ladda 2 ggr/kväll med 3 timmar mellanrum, vilket är förstås jobbigt.

BRFens styrelse tillåter dock inte sådant och vill inte engagera/investera i laddstolpar. Så antigen gör man detta på egen risk eller inte alls.