SweClockers drop!

Skippar min skärm frames eller handlar det om "Frame Time"?

Permalänk

Skippar min skärm frames eller handlar det om "Frame Time"?

Jag vet inte vad man ska kalla det men förhoppningsvis ser ni på bilden att en pil fattas eller att det är försening. Skärmen, BenQ XL2546, körs i 240hz men min mobilkamera kan inte fånga alla 240 pilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

Jag vet inte vad man ska kalla det men förhoppningsvis ser ni på bilden att en pil fattas eller att det är försening. Skärmen, BenQ XL2546, körs i 240hz men min mobilkamera kan inte fånga alla 240 pilar.

https://i.imgur.com/mLCuFJ3.jpg

Tänk om tänk rätt, du tar en bild du spelar inte in en film

Permalänk
Medlem

Jag använde https://www.testufo.com/frameskipping och filmade i ultraslowmotion med min mobil.
Då såg man att den inte skippade frames.

edit : men jag kör bara 144Hz

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Bildexpert 📺

Precis det @CubaCola skriver ovan. Filma det länkade testmönstret i slowmo och stega frame-by-frame.

Filma sedan muspekaren i rörelser

Ifall muspekaren inte följer med varje frame så har du kanske svaret i att musen inte hänger med i skärmens uppdatering. Så är du en bit närmare svaret.

Permalänk

@CubaCola: Jag gjorde testet och såg inga skippade frames.

@Laxpudding: Har testat med olika möss och det är samma sak

Permalänk
Bildexpert 📺

@ChrisMANEY: Intressant, för detta triggar min undersökningslusta.

Så nästa gång jag har en 240 Hz-skärm kan jag se om jag ser samma fenomen. Muspekaren kanske bara registrerar rörelser i vad som motsvarar 200 Hz eller liknande för att det finns någon spärr någonstans.

Permalänk
Bildexpert 📺

@ChrisMANEY: Vad har du för slutartid på bilden du tar? För jag ser 12 muspekare där det borde vara 13. Vilket motsvarar 220 Hz ifall skärmen kör 240 Hz.

Nu borde iofs 12 pekare vid 240 Hz ge en slutartid på 0,05 sekunder, alltså 50 ms. 13 pekare borde vara 54,17ms vilket låter som en icke-typisk slutartid.

Så det kan vara så enkelt att allting är rätt och det är bara är att kamerans rolling shutter helt enkelt missar och separerar rörelsen i två distinkta halvor.

En slow-filmning borde därför avslöja mer än en stillbild.

Permalänk
Medlem

Vad för polling rate körs musen i? Om den körs i tex 125Hz eller 250Hz eller annan låg frekvens (eller att usb tex har problem pga hub/konflikter?) kanske något liknande kan uppstå, att varje frame inte riktigt matchar input.

Permalänk
Medlem

Kör du 1000hz pollingrate på musen? Fenomenet kan uppstå vid 500hz eller lägre pollingrate.

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H + Liquid metal, RTX3070 + Liquid metal
Bild: 42" 4K 120hz
Ljud: Simgot SuperMix 4

Permalänk
Medlem

Du har inte "Visa pekarspår" inställt i musinställningarna av någon anledning?

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk

Jag har testat med båda 500hz och 1000hz polling rate.

@Helevete: Nej.