Permalänk

Vilken nätverkskabel?

Hej!

Ska iväg och lana hos en vän nästa helg. Vi ska sitta i ett konferensrum på deras jobb, dom har internet draget fram till bordet. Det sitter som en låda i mitten av konferensbordet med 8st nätverksuttag.

Behöver köpa en ny kortare kabel på ca 2 meter för detta, då min 30M hemma inte åker med eftersom den är rätt så fint dragen genom hela bostaden haha.

Men vad för kabel ska jag köpa? Finns det olika kablar? förr i tiden vet jag att man fick särskilja på Rak och Korsad kabel? Blir lika osäker varje gång jag ska handla ny nätverkskabel.

Ska till Gävle nämligen, 7 timmars bilresa enkel så vore trökigt att komma fram på kvällen och kabeln inte fungerar

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk

För ändamålet köp en så billig UTP kabel som möjligt.
Ska du använda kabeln till något annat senare i framtiden kan du köpa en Cat6 men annars köp bara det billigaste.
Dock inte korskopplad kabel

Permalänk
Medlem

Rak, oskärmad, cat5e eller högre. Men du vinner inget på att ta högre än cat5e så kolla på priset i första hand.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

dom flesta av dagens switschar klarar även korsade kablar så det är i stort sett ett icke problem idag.

köper man nätverkskabel idag så kan man förvänta sig att få en vanlig korsad om det inte uttryckligen inte står rak.

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

dom flesta av dagens switschar klarar även korsade kablar så det är i stort sett ett icke problem idag.

köper man nätverkskabel idag så kan man förvänta sig att få en vanlig korsad om det inte uttryckligen inte står rak.

Du menar väl tvärtom. Det är nästan bara raka kablar som förekommer idag. Vill man ha korsad kabel får man leta lite.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Du menar väl tvärtom. Det är nästan bara raka kablar som förekommer idag. Vill man ha korsad kabel får man leta lite.

just det ja, jag råkade blanda ihop dom, jag var sjukt trött när jag skrev inlägget

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0