Dator kraschar random vid spel (PUBG)

Permalänk
Medlem

Du ta dig in i bios vid omstart genom att trycka delete ( oftast delete ) många gånger under uppstart. du bör se en logga på skärmen under uppstart som vara alltifrån 5-10 sekunder. Annars kollar du i moderkortet manual hur man kommer in i bios.

Att sänka volten ta 2- 3 minuter att göra, om du kolla upp hur man gör. Fungera det inte med sänkt volt. Då kan du ta en koll på kylaren.

tillägg. Läste igenom tråden igen. Ha du tagit bort plasten som sitter under kylaren som följde med?

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Nu kraschade datorn igen, precis när jag skulle posta lite bilder (med spelet igång i bakgrunden)...
Såhär såg HWMonitor ut strax innan krashen:
https://i.imgur.com/DTHDk0e.png

Såhär såg kylpastan ut:
https://i.imgur.com/oCMEUWW.jpg
https://i.imgur.com/Jmqb4ia.jpg

Såhär ser kylaren ut monterad:
https://i.imgur.com/Nq0cLg7.jpg

Skrivet av JohanFlodqvist:

TS har två fläktar, en fram för insug och en bak för utblås och de kom förmonterad, info högre upp i tråden

Skrivet av toobypls:

Stämmer bra, förmonterade Define C-fläktar. Har inte rört dessa.

Ok, ledsen, missade det, trots att jag skumläste... skulle använt "sök på sidan"-funktionen.
Nåväl.
Tog en liten titt på bilderna samt sökte upp hur standardkylaren ser ut.
https://www.techspot.com/article/1880-ryzen-3600x-vs-3600/
Techspot har en fin bild på hur kylflänsarna för 3600 och 3600x ser ut.

Jag är inte ett dugg förvånad att TS CPU går så varm med en så liten kylfläns.
Tittar man även på TS bilder, så ser man en hel "ram" runt CPU:n.
Till vänster och upp, två stora biffiga kylflänsar, till höger ram-minne, alla tre riktningar med gigantisk blockering av luftflöde.
Nertill mot grafikkortet finns det en liten öppning, men grafikkortets värme strålar ju uppåt.

Jag skulle nog rekommendera TS att skaffa en annan CPU-kylare.

Det är svårt på bilderna att avgöra om fläkten ens är ovan VRM-kylflänsar eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Tack för era svar! Efter en hel del googling så är det mycket som bekräftar det ni föreslår.
Får se hur jag gör med justering av volten, funderar i så fall om det helt enkelt kan vara värt att reklamera processorn och testa med en ny istället. Får suga på den..
Känns spontant som att alla borde ha dessa extrema temperaturproblem med den här processorn om det nu är något fel med BIOS, eller?

En long shot som jag vill slänga ut här:
Var tvungen att trycka kylaren rätt hårt (i min mening) mot processorn för att få in skruvarna i mobo (skruvar med fjädermekanism) - kan det orsaka någon slags skada på redan monterad processor? Typ böjda pins? Kan detta i så fall orsaka dessa höga temperaturer?

Nej det skulle inte kunna böja pinsen och på så sätt skada CPU'n, det är på det stora hela otroligt att du skulle ha skadat CPU'n genom att ha skruvat ner CPU'n för hårt då du helt enkelt ska skruva till det tar stopp, därefter går det ju knappt att skruva mer heller.

Jag hade gjort som så att jag hade börjat med att köpa en ny kylare då jag tänker att det är något du ändå borde titta på att köpa för att dels få bättre ljudnivåer i burken och framförallt bättre kylning. Lite beroende på hur stor burk du har, hur mycket pengar du vill lägga och om du vill ha ett speciellt utseende osv så finns det lite olika kylare att välja på. Jag kan rekommendera alla kylare från Noctua, de är marknadsledande på luftkylare sen många år, denna är till erxempel någorlunda billig och väldigt bra: https://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s

Om du fortfarande har höga temperaturer över det så är det bara att reklamera processorn. Du kan såklart ta med dig cpu'n till butiken samtidigt som du ska köpa kylaren och berätta vad som är fel och se om de byter den över disk direkt, förutsatt att handlarn du köpte cpu'n har en fysisk butik såklart. Är det typ Inet eller Webhallen så hjälper de dig säkert på plats. Du kan såklart köpa med dig en ny kylare hem även om de byter den för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

Volten ser väldigt hög ut. En ny CPU kommer säkert bete sig likadant.

BIOS uppgradering eller sätta volten manuellt borde lösa problemet.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

Grabben har en likadan processor (men jag bytte stock-kylaren pga nojiga temps.. Dock inte så höga som ts) och han har samma voltantal enligt cpuid som ts har.

Har dock aldrig kommit upp i temperaturer över 75 grader (70 vid spel, 75 vid stresstest)

Om man kollar på "powers" i cpuid så har ts nästan dubbelt så hög som grabbens (men nu testade jag iof bara t.a.b.s lite snabbt)

Permalänk
Medlem

VIDen ligger ju bara på 1.0x V vilket är helt OK. Att den volten går upp mot 1.4 under lättlast är helt normalt. Amd har ju till och med bekräftat detta. Om du däremot ligger upp mot 1.4-1.5V när du kör prime95 är ju en annan femma. Men det ända vi ser i screenshoten är ju vid låg last och hård thermal throttling. Dessutom ser vi bara VID och inte vcore.

Zen2 beter sig väldigt annorlunda mot Intel. Zen2 hoppar ju mellan 0.x volt till 1.5V hela tiden vilket är helt normalt och bekräftat av AMD

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Ok, ledsen, missade det, trots att jag skumläste... skulle använt "sök på sidan"-funktionen.
Nåväl.
Tog en liten titt på bilderna samt sökte upp hur standardkylaren ser ut.
https://www.techspot.com/article/1880-ryzen-3600x-vs-3600/
Techspot har en fin bild på hur kylflänsarna för 3600 och 3600x ser ut.

Jag är inte ett dugg förvånad att TS CPU går så varm med en så liten kylfläns.
Tittar man även på TS bilder, så ser man en hel "ram" runt CPU:n.
Till vänster och upp, två stora biffiga kylflänsar, till höger ram-minne, alla tre riktningar med gigantisk blockering av luftflöde.
Nertill mot grafikkortet finns det en liten öppning, men grafikkortets värme strålar ju uppåt.

Jag skulle nog rekommendera TS att skaffa en annan CPU-kylare.

Det är svårt på bilderna att avgöra om fläkten ens är ovan VRM-kylflänsar eller inte.

Nej det skulle inte kunna böja pinsen och på så sätt skada CPU'n, det är på det stora hela otroligt att du skulle ha skadat CPU'n genom att ha skruvat ner CPU'n för hårt då du helt enkelt ska skruva till det tar stopp, därefter går det ju knappt att skruva mer heller.

Jag hade gjort som så att jag hade börjat med att köpa en ny kylare då jag tänker att det är något du ändå borde titta på att köpa för att dels få bättre ljudnivåer i burken och framförallt bättre kylning. Lite beroende på hur stor burk du har, hur mycket pengar du vill lägga och om du vill ha ett speciellt utseende osv så finns det lite olika kylare att välja på. Jag kan rekommendera alla kylare från Noctua, de är marknadsledande på luftkylare sen många år, denna är till erxempel någorlunda billig och väldigt bra: https://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s

Om du fortfarande har höga temperaturer över det så är det bara att reklamera processorn. Du kan såklart ta med dig cpu'n till butiken samtidigt som du ska köpa kylaren och berätta vad som är fel och se om de byter den över disk direkt, förutsatt att handlarn du köpte cpu'n har en fysisk butik såklart. Är det typ Inet eller Webhallen så hjälper de dig säkert på plats. Du kan såklart köpa med dig en ny kylare hem även om de byter den för att vara på den säkra sidan.

Alright, får nog bli en ny kylare att testa med. Kommer ändå nån gång vilja byta ut pga ljudnivån också, stör mig lite på ljudet på stock-kylaren.
Duger denna? https://www.webhallen.com/se/product/209949-be-quiet-Pure-Roc...
Fått bra recensioner från användare ser jag.

EDIT: Läste nu att den kylaren inte verkar gå att montera åt rätt håll på AM4. Kanske får ta Cooler master som rekommenderades tidigare i tråden, tyckte inte om utseendet och priset på den du tipsade om här

Skrivet av Korgan:

BIOS uppdaterat. Ändrade volten manuellt en vända men kom ändå upp i ca 97 grader. Men som nämnt ovan så tar jag nog och testar med en ny kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Alright, får nog bli en ny kylare att testa med. Kommer ändå nån gång vilja byta ut pga ljudnivån också, stör mig lite på ljudet på stock-kylaren.
Duger denna? https://www.webhallen.com/se/product/209949-be-quiet-Pure-Roc...
Fått bra recensioner från användare ser jag.

EDIT: Läste nu att den kylaren inte verkar gå att montera åt rätt håll på AM4. Kanske får ta Cooler master som rekommenderades tidigare i tråden, tyckte inte om utseendet och priset på den du tipsade om här

BIOS uppdaterat. Ändrade volten manuellt en vända men kom ändå upp i ca 97 grader. Men som nämnt ovan så tar jag nog och testar med en ny kylare.

Den som rekommenderades tidigare i tråden duger absolut. Allt är ju en fråga om Hur tyst och Hur svalt man vill ha det Noctuakylare är inte skitsnygga, men Noctua har lyckats med konsstycket att göra så extremt bra produkter att dom till slut blir snygga bara för att dom är så satans bra

Visa signatur

Johan Flodqvist

Permalänk
Medlem

Nice, nu har jag köpt och monterat Cooler Master 212 Black Edition och temperaturerna gick upp som MAX till 67 grader när jag testkörde pubg, men låg och pendlade runt 60 mestadels!!
Följde dina köpråd dvs @mgsrex och är helnöjd.
+ fläkten är mycket tystare än stock-varianten!

Tack så hemskt mkt alla för hjälpen, hade varit clueless utan er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Nice, nu har jag köpt och monterat Cooler Master 212 Black Edition och temperaturerna gick upp som MAX till 67 grader när jag testkörde pubg, men låg och pendlade runt 60 mestadels!!

Intressant. Har läst igenom tråden. Jag kör med en Ryzen 7 3700x och i början så lät jag stock kylaren sitta kvar "Wrait prism cooler" men efter ett tag störde jag mig på den då den var otroligt högljud och bytte ut till Fractal design s24.

Temperaturen jag fick var 70-75, den kunde spika upp till 85c någon enstaka gång vilket jag upplevde helt normalt. Kylare som medföljer ska ju ändå prestera, kanske inte det bästa men att den tillåter en cpu att gå över 100c är enligt mig något som är galet?

Kul att det fungerade med ny kylare, men som jag påpekar så ska du ju ändå kunna spela med "stock kylaren"

Visa signatur

B650 gaming plus, Ryzen 7 7800X3d + Corsair h100, 2x16 5200 mhz DDR5, Samsung 980 pro 2 tb, Corsair RM850X

Permalänk
Skrivet av toobypls:

Tack för era svar! Efter en hel del googling så är det mycket som bekräftar det ni föreslår.
Får se hur jag gör med justering av volten, funderar i så fall om det helt enkelt kan vara värt att reklamera processorn och testa med en ny istället. Får suga på den..
Känns spontant som att alla borde ha dessa extrema temperaturproblem med den här processorn om det nu är något fel med BIOS, eller?

En long shot som jag vill slänga ut här:
Var tvungen att trycka kylaren rätt hårt (i min mening) mot processorn för att få in skruvarna i mobo (skruvar med fjädermekanism) - kan det orsaka någon slags skada på redan monterad processor? Typ böjda pins? Kan detta i så fall orsaka dessa höga temperaturer?

Läste inte hela tråden... Tur att det löste sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Skönt att det löste sig! Jag fattar dock fortfarande inte hur stockkylaren kunde vara så otroligt kass.. Har du återställt voltage i bios?

Visa signatur

Johan Flodqvist

Permalänk
Medlem

@toobypls: Kul att höra! Skönt att det löste sig, undrar verkligen vad som kan ha varit fel på den Ryzen kylaren. Men detta är en trevligare lösning hur som helst. Lycka till med spelandet

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig! Jag fattar dock fortfarande inte hur stockkylaren kunde vara så otroligt kass.. Har du återställt voltage i bios?

Nej jag vet, helt sjukt. Börjar fundera på om den var defekt.
Ändrade aldrig voltage i BIOS. Ändrade lite voltage i en profil i AMD Ryzen Master eller vad det heter, men kom fortfarande upp i ca 97 grader då. Men återställde det.
Har också ändrat lite inställningar i BIOS under ”AMD features” med gamla kylaren, vet inte huruvida det gjorde någon skillnad för testade aldrig dem ordentligt. Har inte återställt de inställningarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Nej jag vet, helt sjukt. Börjar fundera på om den var defekt.
Ändrade aldrig voltage i BIOS. Ändrade lite voltage i en profil i AMD Ryzen Master eller vad det heter, men kom fortfarande upp i ca 97 grader då. Men återställde det.
Har också ändrat lite inställningar i BIOS under ”AMD features” med gamla kylaren, vet inte huruvida det gjorde någon skillnad för testade aldrig dem ordentligt. Har inte återställt de inställningarna

Den måste varit deffekt för så dåliga att man inte kan spela med stockkylarna ska de liksom inte vara..

Visa signatur

Johan Flodqvist