Permalänk
Medlem

E-gpu?

Hej,

Är lite nyfiken på det här med e-gpu och om det kan vara ett alternativ för mig då sonens datorbygge har gjort mig intresserad av gaming igen. Jag har en kontorsdator i dagsläget (jobbets men jag är local admin) som jag funderade på om det är värt att investera en e-gpu till? Dock verkar det inte finnas så mycket på marknaden eller är det bara jag som inte fattar vad man ska söka efter? Bara chassit verkar ju kosta flera tusenlappar när jag söker på lite olika ställen.

Datorn:
Intel Core i5 83651,6Ghz - 1,9 Ghz
Ram 8GB
1st Thunderbolt 3 / USB C
2st USB 3
1 HDMI
14 skärm

Är ingen stor gamer, men gillar spel som Skyrim, GTA 5, Red Dead Redemption 2, The Witcher 3 etc. I framtiden skulle jag gärna spela Cyberpunk 2077.

Vad tror ni? Är det värt att investera i detta med den datorn eller är det lika bra att släppa det? Vill helst inte köpa en begagnad stationär pga platsbrist i hemmet.

Om det skulle vara värt det, dvs att man kan spela ovan spel på hyffsade inställningar, vad ska man då köpa för egpu och vad kostar en sådan investering i så fall?

//eZed

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av EZED:

Hej,

Är lite nyfiken på det här med e-gpu och om det kan vara ett alternativ för mig då sonens datorbygge har gjort mig intresserad av gaming igen. Jag har en kontorsdator i dagsläget (jobbets men jag är local admin) som jag funderade på om det är värt att investera en e-gpu till? Dock verkar det inte finnas så mycket på marknaden eller är det bara jag som inte fattar vad man ska söka efter? Bara chassit verkar ju kosta flera tusenlappar när jag söker på lite olika ställen.

Datorn:
Intel Core i5 83651,6Ghz - 1,9 Ghz
Ram 8GB
1st Thunderbolt 3 / USB C
2st USB 3
1 HDMI
14 skärm

Är ingen stor gamer, men gillar spel som Skyrim, GTA 5, Red Dead Redemption 2, The Witcher 3 etc. I framtiden skulle jag gärna spela Cyberpunk 2077.

Vad tror ni? Är det värt att investera i detta med den datorn eller är det lika bra att släppa det? Vill helst inte köpa en begagnad stationär pga platsbrist i hemmet.

Om det skulle vara värt det, dvs att man kan spela ovan spel på hyffsade inställningar, vad ska man då köpa för egpu och vad kostar en sådan investering i så fall?

//eZed

Om du vill kunna spela på den med vettig FPS så är E-GPU det du måste köra, och bara chassit kostar en del som du säger. Lyckligtvis ingår nätaggregat och kretskort med kontrollers, men fortfarande lite väl dyrt ibland. Din processor kan också säga stopp i vissa titlar, men det kanske går att acceptera med tanke på omständigheterna.

Om det är värt det är upp till dig. Fördel är att du kan ta samma grafikkort till en eventuell stationär dator om du beslutar dig för det senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Om du vill kunna spela på den med vettig FPS så är E-GPU det du måste köra, och bara chassit kostar en del som du säger. Lyckligtvis ingår nätaggregat och kretskort med kontrollers, men fortfarande lite väl dyrt ibland. Din processor kan också säga stopp i vissa titlar, men det kanske går att acceptera med tanke på omständigheterna.

Om det är värt det är upp till dig. Fördel är att du kan ta samma grafikkort till en eventuell stationär dator om du beslutar dig för det senare.

Görs det "färdiga paket" där man får chassi och gpu i ett och samma eller behöver man först bestämma sig för chassi och sen välja till grafikkort (eller omvänt då)?

Permalänk
Medlem

Ifall du inte redan tänkt på det kan kanske streaming vara något för dig?

Då spelar hårdvaran du sitter på inte så stor roll

Finns ett par olika vägar att tjänster att testa, som alla har sina för och nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

Ifall du inte redan tänkt på det kan kanske streaming vara något för dig?

Då spelar hårdvaran du sitter på inte så stor roll

Finns ett par olika vägar att tjänster att testa, som alla har sina för och nackdelar.

Hej,

Kan absolut vara ett alternativ. Behöver nog få in fiber i kåken först då jag sitter på ADSL idag. Men det ligger i plan för H2 2020 iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av EZED:

Görs det "färdiga paket" där man får chassi och gpu i ett och samma eller behöver man först bestämma sig för chassi och sen välja till grafikkort (eller omvänt då)?

Lenovo hade en egpu på CES 2020 som dom lär släppa relativt snart, (har för mig att jag läst Maj 2020 någonstans). Den går under namnet "Lenovo Boost Station" och kommer säljas både seperat men även i ett bundle med tillhörande grafikkort.
Tror chassit i sig landar på ca 250 USD, men det är ju i varje fall billigare än t.ex en razer core x.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av EZED:

Har inte så värst bra koll på den marknaden men vet att Gigabyte/Aorus har några färdiga paket med olika grafikkort. Skulle du köpa ett utan är det bra att kolla om grafikkortet får plats i lådan sen. Vissa kort är ju stora som hus

Permalänk
Medlem

Jag var inne på samma spår tidigare, dvs laptop/jobbdator och sedan en egpu. Du kan kan hitta massor av info på https://egpu.io . Både recensioner men även kombinationer av laptop modell + gpu från andra användare.

Jag kan dock redan nu säga att jag övergav denna lösning pga att den kostar en del och att du inte kommer få ut full kapacitet av din investering gällande grafikkort. Detta gäller särskilt om du inte tänker köra via extern skärm utan även skall mata tillbaks allt till din laptop.

Ett alternativ, vilket jag själv nu undersöker, kan vara att istället bygga ett Mini-ITX. Finns rejält små lösningar numera som kan konkurrera med egpu-chassin och samtidigt köper du på dig komponenter som du kan återanvända i framtida dator-byggen.