Permalänk
Medlem

Reverb G2

Verkar på pappret som en vettig uppgradering av Reverb och lånar från både Rift S och Index:

https://www.roadtovr.com/hp-reverb-g2-hands-on-preview/
https://uploadvr.com/hp-reverb-g2-features/

Kortfattat:

  • Samma upplösning som första generationens Reverb: 2160x2160 per öga LCD RGB i 90Hz

  • Problem med mura, utsmetning och liknande från första generationen ska vara åtgärdat

  • 114 graders FOV

  • Inside-out tracking med 4st kameror

  • Samma "hörlurar" (högtalare) som Valve Index

  • Kontroller som är snarlika Oculus Touch

  • Fresnellinser utvecklade i samarbete med Valve

  • Mekanisk IPD-justering 60-68mm

Lanseras i USA i höst (förbokas för 600 dollar,) så gissningsvis en bit över 7000kr i Sverige.

Permalänk
Medlem

Jag har den nuvarande Reverben och tycker denna refresh låter vettig. Originalet är bara lite mer än ett år gammalt och det känns som om de åtgärdat mycket av dess problem.

Upplösningen är fantastisk och går inte att jämföra med till exempel CV1 eller original Vive.
Kontrollerna ser lite bättre ut och de extra kamerorna kommer säkert hjälpa spårningen.
Jag har alltid tyckt att hörlurarna och linserna redan var mycket bra, även om många andra inte gillade linserna, men har inget emot att de förbättras ytterligare.

Jag tror det är en förbättring för nya kunder men inget som många kommer uppgradera för. Vilket känns rimligt då originalet är så ny.

Edit: Om deras "114 grader" fov är samma "114" grader som nuvarande så är det mätt på ett väldigt intressant sätt. Jag vet att de använder diagonal vinkel, men misstänker att en HP gradskiva har lite mer än 180 grader på sig.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Sebastian på MRTV testar en pre-production version av G2 och är imponerad

https://www.youtube.com/watch?v=mfp8vt6JMPA&t=32s

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Trevligt. Hoppas det går att köra skapligt på mitt 1080ti. Nu kör jag iofs mest X-Plane så jag får väl kompromissa med inställningarna, men det är varje flightsimmer van vid å andra sidan.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Såg ett rykte om förbeställning för EU 6 Juli. Intressant se vad priset landar på här. I USA så ersätter G2 gamla Reverb rakt av. Skulle dock inte bli förvånad om vi får en prishöjning i Sverige.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk

Det där såg riktigt bra ut.

Permalänk
Medlem

Jag tycker alltid när man gör såna här "through the lenses" videos att det ser mycket sämre ut än i "verkligheten" men här såg det imponerande välpolerat ut.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Förbokning

Nu har Komplett slängt upp en sida för att boka HP Reverb G2

Preliminärt släpp 10 September. Har läst 16-sista på andra sidor. Så kanske kan stämma beroende på hur produktionen går med ett släpp runt slutet av september.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Nu har Komplett slängt upp en sida för att boka HP Reverb G2

Preliminärt släpp 10 September. Har läst 16-sista på andra sidor. Så kanske kan stämma beroende på hur produktionen går med ett släpp runt slutet av september.

Komplett tar 5999kr för Oculus Quest 64GB, som kostar ca 4700kr från Oculus. Är nog inte helt osannolikt att det kommer gå att beställa från HP för 599 euro (ca 6300kr).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Komplett tar 5999kr för Oculus Quest 64GB, som kostar ca 4700kr från Oculus. Är nog inte helt osannolikt att det kommer gå att beställa från HP för 599 euro (ca 6300kr).

Då Reverb kostar 7999kr på HP och G2 ska rakt av ersätta så är jag väldigt skeptisk till något pris under 7000kr.

Lägsta pris på Reverb är nu ett år senare nere som lägst på 6747kr. Har svårt tro några kommer ens försöka matcha det utan öka priset lite extra vid släpp.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Då Reverb kostar 7999kr på HP och G2 ska rakt av ersätta så är jag väldigt skeptisk till något pris under 7000kr.

Lägsta pris på Reverb är nu ett år senare nere som lägst på 6747kr. Har svårt tro några kommer ens försöka matcha det utan öka priset lite extra vid släpp.

Det var dåligt, Reverb G1 verkar kosta 632 euro på den tyska sidan vilket är 1300kr lägre än på den svenska. Enligt den här artikeln ska priset i alla fall bli 599 euro: https://pressfrom.info/uk/news/tech-science/-442407-hp-reverb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det var dåligt, Reverb G1 verkar kosta 632 euro på den tyska sidan vilket är 1300kr lägre än på den svenska. Enligt den här artikeln ska priset i alla fall bli 599 euro: https://pressfrom.info/uk/news/tech-science/-442407-hp-reverb...

Ja,EU/USA hade/har lägre pris för Reverb med. Därför har jag svårt se att vi i Sverige plötsligt skulle få en kraftig rabatt nu när en ny version släpps. Jag hoppas självklart jag har fel och priset matchas mot 599EUR eller iaf hamnar närmare 6500kr. På HP USA så släpptes G2 som rak av ersättare mot Reverb som kostar 599$ medans Reverb på svenska HP kostar 7999kr. Även enligt intervju med HP som MRTV hade så ska G2 bara ersätta gamla Reverb.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Hur kommer kontrollerna fungera?
Med tanke på att det är ett WMR headset och alla andra tidigare WMR headset har haft samma kontroller.
Kanske WMR mjukvaran känner av att det är andra eller kommer det månne nån uppdatering?
Kanske man får förlita sig helt och hållet på "custom controller" i tex SteamVR?
Man kan ju inte copy pasta Oculus touch iaf eftersom dom har en "analog" greppknapp + känner av om man touchar knapparna

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Länk angående förbokning

https://www.reddit.com/r/WindowsMR/comments/hmbs3b/reverb_g2_...

Norge är med på listan så antar det är därför det går förboka där för oss. Fri prissättning för varje land...Finns en återsäljare i Tyskland som säljer för 580EUR (ink frakt). Bra tips om man litar på den sidan och inte har något emot att ligga ute med pengar tills det släpps.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Verkar ju bli riktigt bra.
Hoppas det säljer bra.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Känns som ett perfekt "bra nog" VR HMD för mig. Nästa steg jag väntar på är trådlös överföring. Låter min förbokning ligga på komplett. Synd dom inte matchat priset som England/Tyskland har på 6100kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Mer "information". Känns som tracking är mer en bra för mitt behov.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag vara lite avvaktande till att köpa en dock. Reverb hade rätt mycket problem vid lansering och MRTV ovan har uppenbarligen lyckats ordna nån exklusiv förhandstitt i samarbete med HP så han är inte nödvändigtvis opartisk till de problem som kan finnas.

Jag misstänker att det enskilt sämsta kommer att bli kontrollerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Personligen skulle jag vara lite avvaktande till att köpa en dock. Reverb hade rätt mycket problem vid lansering och MRTV ovan har uppenbarligen lyckats ordna nån exklusiv förhandstitt i samarbete med HP så han är inte nödvändigtvis opartisk till de problem som kan finnas.

Jag misstänker att det enskilt sämsta kommer att bli kontrollerna.

Jag ägde HP Reverb. Enda som strulade för mig var att ena skärmen började blinka pga felaktiga komponenter vid tillverkningen. HP byte ut den utan problem. Jag hade min tills jag fick en ny utskickad som inte hade problem. Definitivt inte bra men löstes så bra det kunde. Känner mig inte osäker på att HP kommer backa upp garanti på G2an. För mig var det väldigt väldigt lite "problem" med kontrollerna. Inte dom mest ergonomiska men dom nya ser riktigt fina ut. Trackingen var helt ok på förra förutom vid vissa extrema rörelser så med 4a kameror känner jag mig säker på att jag blir nöjd. Hade definitivt varit bättre om det var 6 el fler kameror för att garantera ännu bättre spårningsområde. Har bara svårt se i vilket spel detta skulle ens vara i närheten av irriterande med G2ans 4a.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Avstängd

Jag kommer köpa ett nytt VR headset om ett år. Tror ni att det är det här som kommer vara bäst då eller kommer det komma något ännu fräsigare?

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrytaPlanka:

Jag kommer köpa ett nytt VR headset om ett år. Tror ni att det är det här som kommer vara bäst då eller kommer det komma något ännu fräsigare?

Det beror på vad man menar med bäst. Den kommer inte gå att köra trådlös, kontrollerna kommer inte höra till dom bästa, FOV kommer inte vara bäst, tracking kommer inte vara bäst etc. Finns väl en möjlighet att upplösning och sweet spot fortfarande kommer att höra till toppskiktet, men vem vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrytaPlanka:

Jag kommer köpa ett nytt VR headset om ett år. Tror ni att det är det här som kommer vara bäst då eller kommer det komma något ännu fräsigare?

Svårt att sia om framtiden.
Reverb G2 kommer inte vara bäst på alla punkter.
Håll koll vad som händer under tiden tills du känner du ska slå till.
Som sagt Reverb G2 är på G men även en förmodad utannonsering om en "ny" Oculus Quest.
Det kan bli väldigt intressant

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrytaPlanka:

Jag kommer köpa ett nytt VR headset om ett år. Tror ni att det är det här som kommer vara bäst då eller kommer det komma något ännu fräsigare?

Omöjligt att säga. Om den lever upp till sina löften så tror jag det kommer vara ett mycket bra alternativ för majoriteten just nu, men vem vet om ett år.
Det är redan fallet att Index vinner på spårning och synvinkel, Quest vinner på mobiliteten och nuvarande Reverb vinner på upplösning. Det beror på dina prioriteringar och priset.

Jag gissar på att Samsung kommer komma med ett nytt Odyssey inom ett år som potentiellt kommer vara konkurrenskraftigt. Det kan hända mycket på ett år, det var ju mindre än ett år från att Reverb 1 släpptes till den nya presenterades.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd

Oj var det så kort mellan Reverb 1 och denna. Helt sjukt vad fort det går inom VR!

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem

Sebastian på MRTV har i sina senare HP Reverb G2-videos länkat till Bestware i Tyskland där man kan förbeställa HP Reverb G2 för €584 fram till 31 Juli - ett par dagar till.

Som en som gillar sims är Reverb G2 intressant just för upplösning och kvalitet på skärmen som Sebastian visat i sina preview-videos. Har lagt en beställning själv via Europa-länken och det gick på €596.42 med frakt (6247 SEK med Swedbank).

Länkar:
https://youtu.be/r_SepHooREo - MRTV video med preorder-länkar i beskrivningen (via dem blir MRTV affiliate och får en slant vid köp)

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrytaPlanka:

Oj var det så kort mellan Reverb 1 och denna. Helt sjukt vad fort det går inom VR!

Det är inte en helt ny generation utan en fix där man löser sånt man borde ha gjort från början:
- Mekanisk justerabar IPD.
- En lins som ger skärpa annat än rakt fram.

Jag har nuvarande Reverb och har 65,5 i IPD så för mig fungerar IPD riktigt bra även med dessa.
Linsens suddighet i sidled märker man om man haft andra VR innan, jag körde Oculuis i tre år innan och det var riktigt tydligt i början men sen vänjer man sig och då märks det inte.

G2 blir bra, men redan första Reverb är väldigt bra. Jag är riktigt nöjd men använder aldrig handkontrollerna. Kör Asetto Corsa och DCS, thats it som det är nu och då är reverb ett väldigt lyft från de tidigasre generationerna.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

Ljudet verkar ha potential va bra mycket bättre också förutom spårningen så verkar ha tillräckligt nytt ändå. Kanske inte tillräckligt uppgradera från Reverb dock

Det jag hoppas mest på är att den kryper över tröskeln där jag slutar anmärka på screendoor etc för film. Reverb var riktigt nära men inte där ändå. Tyckte inte linserna var så dåliga på den men jag kanske hade absolut optimal ipd

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x