Brittiska konsumentverket granskar enhet som "skyddar" mot 5G-strålning

Permalänk
Melding Plague

Brittiska konsumentverket granskar enhet som "skyddar" mot 5G-strålning

BBC rapporterar om en granskning gällande produkten 5Gbioshield, som i ett test visar sig vara ett USB-minne på 128 MB.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sån måste jag skaffa så att jag och min katt slipper bli kokta inifrån!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Sånt här bedrägeri och falsk marknadsföring borde verkligen tas tag i.
Vi har ändå lagar mot att ljuga och bedra kunder, skrämmande hur många som ändå kommer undan med det helt i det öppna.
Hoppas dom får fängelse och stora böter.

Permalänk
Medlem

Hoppas för deras skull att dom har en jävligt bra målvakt alternativt säljer så pass många att dom har råd att gå under jorden xD

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara låta dessa dumma människor tro på att denna enhet fungerar? nu kommer dom ju fortsätta riva ner alla master.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Sånt här gör en förbannad.

Här är ett bra klipp av The Signal Path som förklarar varför 5G inte är skadligt: https://youtu.be/R0xwyVlqsRo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Sånt här bedrägeri och falsk marknadsföring borde verkligen tas tag i.
Vi har ändå lagar mot att ljuga och bedra kunder, skrämmande hur många som ändå kommer undan med det helt i det öppna.
Hoppas dom får fängelse och stora böter.

Det skrämmande är också att det finns folk som troligtvis går på detta.
4000kr, det måste ju vara legitimt då.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Lego Master

Skulle spöstraff återinföras står de här jävla skojarna först i kön.
Vilket jävla oförskämt dravel och försök att sko sig på folk som är genuint oroliga för 5G (sen kan man ju diskutera hur man ska lugna ner dem).

In other news, en polares mamma hade ett glas "virvlat vatten" stående ovanpå deras CRT-skärm för att skydda mot strålningen från den. Relativt harmlöst eftersom det tydligen var nåt man kunde göra själv hemma, men konceptet är ändå lika illa. Lura folk att tro att de skyddar sig mot något istället för att utbilda dem i vad som faktiskt händer i verkligheten.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Hur vet man med säkerhet att 5G strålning eller mobilstrålning för den delen är säker för människan eller naturen?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Grumie:

Kan man inte bara låta dessa dumma människor tro på att denna enhet fungerar? nu kommer dom ju fortsätta riva ner alla master.

Om den hade kostat 20kr, fine. Men 4000kr är mycket pengar, speciellt för den utan utbildning (vilket troligen är den större mängden av deras potentiella kunder).

Skrivet av Dinkefing:

Hur vet man med säkerhet att 5G strålning eller mobilstrålning för den delen är säker för människan eller naturen?

Du kan aldrig "prove a negative", dvs bevisa att något INTE är. Men all (seriös och peer-reviewad) forskning hittills visar på att det inte uppstår några skadliga effekter av strålning med den frekvens och effekt som används av 5G. Och detta har man forskat i LÄNGE. Det är inte så att det fysikaliska fenomenet som nyttjas för att tillåta 5G-nätverk på något sätt är nytt. Det är bara vår tekniska mumbojumbo i själva signalen som ändrats över tid.

Den som påstår något annat har antingen inte förstått hur man använder ickejoniserande strålning i 5G, eller försöker sälja nåt (som idioterna i artikeln).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Har sett sådana usb-minnen. Det såg lite coolt ut när den ingraverade loggan lyses upp.

Visste inte att jag samtidigt var skyddad från 5g

Permalänk

Men den funkar ju, om den sitter i datorns USB-kontakt, så kommer man inte att få cancer av 5G sedan. Alla nöjda. Hypokondrikerna kan börja oroa sig för nästa sak istället.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur vet man med säkerhet att 5G strålning eller mobilstrålning för den delen är säker för människan eller naturen?

Samma som det där med att äta frukost. Eller äta saltgurka för den delen. Vi har letat efter farorna med låga nivåer av ickejoniseande strålning i över 100 år. Men vi har alltså inte hittat solida belägg för att det skulle vara farligt.
Man ska inte stänga dörren för att vi i framtiden gör nya upptäckter som ger oss ordentligt på fötterna att saltgurka eller låga doser av ickejoniseande strålning i specifika frekvenser är farligt. Men så länge vi har det gedigna material vi har för frekvenserna (vilka alltså inte är nya) som inte kan styrka fara här så anses det vara safe. Som med saltgurkan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

Sånt här bedrägeri och falsk marknadsföring borde verkligen tas tag i.
Vi har ändå lagar mot att ljuga och bedra kunder, skrämmande hur många som ändå kommer undan med det helt i det öppna.
Hoppas dom får fängelse och stora böter.

Jag tror jag har en site för dig 😂.
https://www.groundology.se/om-jordning

Ett fantastikt underhållande utdrag:
- "Den mest direkt märkbara effekten som människor rapporterar när de blir jordade är att de helt enkelt "mår bättre". Det har beskrivits som fridfullhet, en känsla av ro och minskad stress. Om det funnits smärta så har den ofta reducerats eller försvunnit helt."

De säljer såklart prylar där också för att hjälpa till med jordningen. Jordade sängkläder exempelvis.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Om de lyckas lura någon att något så urbota korkat fungerar tycker jag nästan att de förtjänar sina pengar. Detsamma gäller även omvänt - kan man inte tänka förtjänar man nästan att bli lurad, eller så borde man ha en god man som förvaltar ens pengar.

(Jo, jag vet, jag är en hemsk människa.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

För den som vill ha fler alternativ hur man "skyddar sig" kan surfa in på r/Electromagnetics 😉

Permalänk
Medlem

Det läskigaste är det finns en hel del folk som faktiskt går på detta - The Power of Suggestion. Samtidigt är det väl inget nytt, smartare personer har lurat dummare personer sedan urminnes tider men av någon anledning känns det mer vanligt nu än tidigare. Se bara på serier som "The Goop Lab" med Gwyneth Paltrow där de promotar en mängd falska och rentav farliga "huskurer", skräckinjagande.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

"A fool and his money are soon parted"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur vet man med säkerhet att 5G strålning eller mobilstrålning för den delen är säker för människan eller naturen?

Det finns inget som heter 5G-strålning eller mobilstrålning, lika lite som det finns P3-strålning eller TV4-strålning. Det är radiovågor alltihop och vi vet rätt väl hur de fungerar vid det här laget.

5G använder heller inga nya eller konstiga radiofrekvenser, samma eller närliggande våglängder har länge använts för andra typer av kommunikation. Radar, satelliter, radiolänkar och massor av annat. Det enda som är nytt är hur vi använder dem och vad vi kallar dem.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Lego Master
Skrivet av keyser:

"A fool and his money are soon parted"

Är det nån slags mänsklig rättighet att lura folk som går att lura? Där har vi nog rätt olika inställning till hur man bör bete sig mot sin medmänniska, du och jag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Någon som har en länk till vart man kan köpa den? Vill lägga ut den på en sån där Facebook grupp där alla idioter samlas och pratar om hur 5G är skadligt xD

Permalänk
Medlem

Lite kul att folk inte litar på vetenskapen som kommit fram till att 5G inte är skadligt, men de går på nåt random spam om en USB-sticka som kan skydda mot strålningen...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Skulle spöstraff återinföras står de här jävla skojarna först i kön.
Vilket jävla oförskämt dravel och försök att sko sig på folk som är genuint oroliga för 5G (sen kan man ju diskutera hur man ska lugna ner dem).

Jag ser dessa produkter mer som en "i***t-skatt". Gissar att kundgruppen som köper dessa även skulle vara intresserade av glödlampor som absorberar radioaktiv elektricitet ifrån kärnkraftverk.
Annat vore om de sålde yttre ytterväggar av osmiumförstärkt stålarmerad betong mot skadlig 5G.

Men solklart något som inte ska få säljas med den marknadsföringen. Lite som att sälja apelsiner som hjälper till att bli av med cancer. Eller stenar, rökelser etc.

Men att ta extremt för mycket betalt för en produkt ser jag inget fel med alls. Såvida den inte marknadsförs som ett fotskydd som förhindrar benbrott, när det bara är en bättre begagnad strumpa. Lite som i detta fall.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Är det nån slags mänsklig rättighet att lura folk som går att lura? Där har vi nog rätt olika inställning till hur man bör bete sig mot sin medmänniska, du och jag.

Ser inte att jag skrev att det var en rättighet?
Jag plockade bara fram ett gammalt citat som jag tyckte passade in ganska bra.

Permalänk
Lego Master

@keyser:
Taget rakt upp och ner tycker jag det påvisar en människosyn som är förkastlig. Om du inte delar andemeningen i citatet borde du kanske lagt till någon förklarande text kring hur du ser på saken, annars kommer vi ta citatet för att helt representera din syn på saken.

Så, hur ser du på saken?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@keyser:
Taget rakt upp och ner tycker jag det påvisar en människosyn som är förkastlig. Om du inte delar andemeningen i citatet borde du kanske lagt till någon förklarande text kring hur du ser på saken, annars kommer vi ta citatet för att helt representera din syn på saken.

Så, hur ser du på saken?

Jag tycker det verkar som att det är lätt att lura folk som är oroliga över saker de inte förstår.
Att sälja produkter under fel premisser är dock aldrig ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur vet man med säkerhet att 5G strålning eller mobilstrålning för den delen är säker för människan eller naturen?

För att man förstår grundläggande fysik på gymnasienivå.

Permalänk
Medlem

Vilka svin! Lurendrejeri skall kväsas. Ordentligt. 🤬

"We use this device and find it helpful"

Placebons kraft är stark. Alternativt mutor.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur vet man med säkerhet att 5G strålning eller mobilstrålning för den delen är säker för människan eller naturen?

Vad är 5G-strålning? Är den på något sätt farligare än de sändare och radiolänkar på betydligt högre effekt som legat på frekvenserna tidigare? 700 MHz, 3,7 GHz och 26 GHz har alla använts tidigare i Sverige, den nya utrustningen som använder 5G NR på dessa band har betydligt lägre effekt. Vad skulle vara annorlunda för 5G på 2,3 GHz mot 3G eller 4G på 2,1 och 2,6 GHz?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av keyser:

Jag tycker det verkar som att det är lätt att lura folk som är oroliga över saker de inte förstår.
Att sälja produkter under fel premisser är dock aldrig ok.

Tack.

Skrivet av backfeed:

"We use this device and find it helpful"

Fortsättningen på citatet;
"...and find it helpful, for moving small files between different computers."

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield