Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Lenovo+Linux

Känns som ett helt rätt steg i rätt riktining! Bara hoppas alla andra följer med också!

https://techworld.idg.se/2.2524/1.735625/lenovo-linux

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Chichin:

Känns som ett helt rätt steg i rätt riktining! Bara hoppas alla andra följer med också!

https://techworld.idg.se/2.2524/1.735625/lenovo-linux

Gott, då kanske vi slipper artiklar som denna i framtiden!

https://www.zdnet.com/article/whats-really-going-on-with-micr...

Tidigare har det ju alltid varit ett vågspel, ska man våga satsa på den nya Thinkpaden?
Vad kan de ha hittat på för inkompatiblet fuffens i denna upplaga?

Nu kanske man kan utöka valet till att börja fundera på vilken modell man faktiskt föredrar, istället för att behöva decimera valet till vad som fungerar och inte.

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 16.04 LTS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Linux brukar funka bra på Lenovo laptops och det blir väl knappast sämre av detta.

Edit: Men jag brukar köpa begagnat efter att verifierat att det funkar på den modellen genom att söka på nätet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av ronnylov:

Linux brukar funka bra på Lenovo laptops och det blir väl knappast sämre av detta.

Edit: Men jag brukar köpa begagnat efter att verifierat att det funkar på den modellen genom att söka på nätet.

Thinkpads har alltid fungerat bra överlag oavsett operativsystem, däremot plågas deras Ideapads och budgetmodeller av lite mer udda hårdvara. Lenovo har även en vana att köra en whitelist i BIOS för viss hårdvara, vilket gör det svårt att byta ut exempelvis WLAN-kortet. Min gamla Lenovo Yoga plågades av detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av walkir:

Thinkpads har alltid fungerat bra överlag oavsett operativsystem, däremot plågas deras Ideapads och budgetmodeller av lite mer udda hårdvara. Lenovo har även en vana att köra en whitelist i BIOS för viss hårdvara, vilket gör det svårt att byta ut exempelvis WLAN-kortet. Min gamla Lenovo Yoga plågades av detta.

För att göra dig glad, så har Lenovo slutat med whitelist i BIOS för Wi-Fi från o med T45X/X25X. Jag bytte Wi-Fi kort på min ThinkPad T460 och det gick

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: Asus Maximus VI Hero CPU: Intel Core i5-4670K @ 3.4GHz Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 16GB 1600MHz SSD: Intel 520 SSD 180GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Lenovo ThinkPad T460. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av jnsson:

För att göra dig glad, så har Lenovo slutat med whitelist i BIOS för Wi-Fi från o med T45X/X25X. Jag bytte Wi-Fi kort på min ThinkPad T460 och det gick

Härligt då skulle det kunna gå även på min T450. Men känner ingen anledning att byta wifikortet då jag får bra hastigheter och det fungerar stabilt (kanske satt ett bra kort i från början).

Trädvy Permalänk
Lyxfällan 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

Jag kollade med svenska Lenovo om detta kommer erbjudas för svenska företagskunder också, men det är i dagsläget endast aktuellt för amerikanska kunder. Men som ni redan konstaterat är det inte bekymmersamt att själv få in Linux-distar på deras datorer.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas