Bra sekundärskärm (till datorn)

Permalänk
Medlem

Bra sekundärskärm (till datorn)

Halloj

Gjorde en tråd om detta för ett tag sedan, men det kom av sig och jag släppte det då. Men har precis börjat fundera på det igen då jag såg en INET-kampanj på skärmar. De hade iofs inga roliga skärmar av vad jag kunde se. Det jag söker är någonting i stil med bra färger, 4k samt VESA-fäste.

Dock har jag sett Acer Predator XB271HK, en äldre gamingskärm från Acer (2016). Är det någon som använt denna? Har försökt att läsa lite om skärmen, men finns inte så mycket material just om denna utan snarare 1440-varianten med högre uppdateringsfrekvens - men de kanske har samma panel?

Alternativet är annars en mindre och billig 1080 24" skärm som Dell UltraSharp U2415), alternativt en modernare och dyrare 4k 27"-skärm (typ LG 27UL650).

Denna gång så ska jag nog inte skjuta upp det - så vad hade ni valt? Dessa eller något annat? Är 27" för stort för som sekundärskärm? Har en 34" böjd skärm (21:9) som huvudskärm, och extraskärmen hade jag tänkt att ha lite mer på sidan monterad på en gasarm.

Permalänk
Medlem

Svar på din fråga: 27" på högkant fungerar fint. Kör på din stora skärm "rakt framifrån" och ha sedan 27" vid sidan av.

Min föredragna setup har dock alltid varit denna:

Alltså att man har en skärm i landskapsläge i mitten och sen två skärmar på högkant bredvid. Det är jätteviktigt att DPI för samtliga skärmar är samma, och att de fysiska proportionerna av skärmarna matchar.

Näst bästa varianten är att ha samma upplägg som ovan, men att skärmarna på sidorna har en annan DPI och formfaktor än den i mitten.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Avstängd

Beställde den Acer-skärm du nämner igår, finns gott om reviews på den, en del hyfsat färska. Ser bra ut, och för 3990 vet jag inte vad som skulle gå att jämföra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Svar på din fråga: 27" på högkant fungerar fint. Kör på din stora skärm "rakt framifrån" och ha sedan 27" vid sidan av.

Min föredragna setup har dock alltid varit denna:

https://i.pinimg.com/originals/68/e9/5a/68e95aed7ea8323056c935555fd0f1ac.jpg

Alltså att man har en skärm i landskapsläge i mitten och sen två skärmar på högkant bredvid. Det är jätteviktigt att DPI för samtliga skärmar är samma, och att de fysiska proportionerna av skärmarna matchar.

Näst bästa varianten är att ha samma upplägg som ovan, men att skärmarna på sidorna har en annan DPI och formfaktor än den i mitten.

Jag hade tänkt något liknande förut, men nu är skärmarna så stora att det nästan räcker med en

Försökte hitta någon bild på något liknande som jag tänkte mig, men hittade inte exakt någon. Kommer väl bli åt det här hållet dock:

Fast jag kommer nog sitta mer framför den breda skärmen och ha den andra på en arm lite mer åt sidan.

Skrivet av sweborn:

Beställde den Acer-skärm du nämner igår, finns gott om reviews på den, en del hyfsat färska. Ser bra ut, och för 3990 vet jag inte vad som skulle gå att jämföra med.

Ja men eller hur, tänkte samma sak. Får fundera i helgen hur det blir, tack för din input.

Permalänk
Avstängd

Provkör skärmen nu, med fabriksinställningarna, börjar med Windows kopplad till en enkel jobblaptop. Om jag jämför med min andra Acer Predator 27", varianten med 1440p och 165Hz, så är denna klart att föredra för kontorsarbete. Det var ju som väntat. Min andra tidigare skärm är en LG 34" 950G, och jag saknar bredden, men det märks också att denna har gott om upplösning istället. Kör utan problem webbläsare och en IDE parallellt trots att denna skärm är smalare fysiskt. Det är riktigt fint att titta på.

Tror betyget blir än bättre när jag kopplar in min Mac Mini snart. Får redan retina-känsla trots att det är ful-windows.

För 3990 säger jag köp då enda nackdelen jag ser på rak arm är att jag gärna skulle ha en 32", men det kostar betydligt mer.

Edit: denna skärm har enbart en ingång som hanterar 60Hz (DP), HDMI:n når bara 30 Hz. Inget ovanligt men värt att tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Tack för update, verkar som att du är nöjd med det mesta

När du säger att du hellre haft en 32", då kör du bara på denna skärm antar jag? Jag har ju (också) en bred 34" skärm och tänkte ha denna bredvid. Har också funderat på en 32", men det känns som att det blir så j*vla stort som hehe (förutom priset som är högre då).

Ja, jag läste det där om ingångarna också (y)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Levan:

Tack för update, verkar som att du är nöjd med det mesta

När du säger att du hellre haft en 32", då kör du bara på denna skärm antar jag? Jag har ju (också) en bred 34" skärm och tänkte ha denna bredvid. Har också funderat på en 32", men det känns som att det blir så j*vla stort som hehe (förutom priset som är högre då).

Ja, jag läste det där om ingångarna också (y)

Ja, den här skärmen är till för en arbetsplats på lantstället, blir skärm i laptop + denna skärm. Nu är jag för övrigt inte lika sugen på en 32" längre, blir rätt bra med denna setup nu när jag har fått till det med den bärbara bredvid och en docka, tangentbord etc. Väldigt trevligt med 4K i denna storlek.

Min andra 27" Predator och LG 34" står nära varandra och de matchar varandra perfekt på höjden har jag noterat.