Tjena!
Skulle börja med att kolla lite youtube videos. Oftast står det i kursplanen vad ni kommer programmera i, C++, Python, Java, C# osv osv. Hittar du vad ni kommer göra, så skulle jag kolla på det till att börja med. Hittar du inget, så hade jag personligen valt C# eller Python utan att egentligen kunna ge allt för bra motivationer.
Till att börja med, gör det videon visar. Efter att du har en viss förståelse så skulle jag rekommendera att försöka hitta ett projekt själv som du kan syssla med (här har jag alltid haft det svårt att utvecklas, då jag ofta inte kan komma på med egna projekt att han användning av).
Ett bra tips är att börja från början med följa standard och best practices. Finns inget sämre än när du har vant dig vid att skriva koden "fel" och sen lära om sig (typ indentering, hur saker namnges eller {} hur curly brackets skrivs). Ett enkelt projekt som lätt går att utveckla är ju typ en butik/kundkorg/checkout.
Kan ju börja utan GUI för enkelhetens skull. Börja med att fråga efter ett kommando för att lista vad som finns. Lägg till saker (typ: add.item(banana, 3); eller nåt liknande). Sen kör en "preview checkout" för att se vad du ska betala, sedan betala och få ett saldo eller nåt. Nästa steg kan vara en funktion för att ta bort saker. Man kan lägga till ett GUI sen. Ha en fil med saldo på olika saker, gör en funktion för att lägga in nya varor, ha möjlighet till rea eller erbjudande, låtsas ha olika betalsätt.
Bara ett exempel för att kunna göra något lätt som sedan går att utveckla på, där du även kan lära dig vad som bör vara objekt eller inte, vad som kan återanvändas etc.
Hoppas något var till hjälp. Körde teknik på gymnasiet (programmering, webbutveckling och nätverk typ) och lite på högskolan innan man hoppade av... Men skulle oavsett säga att det är en bra bas att stå på