Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Program som ska ladda ner drivrutiner till nybyggd dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2020

Program som ska ladda ner drivrutiner till nybyggd dator

Hej. Finns det något program som undersöker vilka komponenter man har och laddar ner drivrutiner till dem? Har Windows 10 Home.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Plats
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Crazytoe:

Hej. Finns det något program som undersöker vilka komponenter man har och laddar ner drivrutiner till dem? Har Windows 10 Home.

jadu?
Asus dyrare moderkort har ju Armoury Crate ett program som kan ladda ner/installera lan-drivers etc.
Sedan om man har diverse INTEL-komponenter på moderkortet så kan man installera deras Intel® Driver & Support Assistant.
Men annars dra hem det som inte är intel-komponenter på moderkortets support-sajt.
För oftast har INTEL nyare versioner av chipset,sata,lan än moderkort-sajt som inte uppdaterar värst ofta.
Om inte INTEL-appen hittar så kan man endå installera manuellt från deras download-sajt sålänge man vet vad man ska leta efter.

Men jag själv har kört på moderkort-sajt och sedan gått in på intel-download och laddat hem
IMEI,CHIPSET,LAN

Z390|32GB|9900k|H115i Pro|
RTX 2080 Ti|34" 160Hz IPS|Cosmos C700M|
FOCUS+ 850W Platinum|970 EVO|860 EVO|JBOD|
G513|G403 Hero|ARCTIS 7|
https://komponentkoll.se/bygg/SGcEj

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2020

@fAkkFejz: Jag kör AMD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

@Crazytoe: Det bästa är att börja med Windows Update. Windows 10 klarar rätt många drivrutiner om man jämför med tidigare windows-versioner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jun 2011

@Crazytoe:

Kan rekommendera driverpack solution fungerar kanonbra, har använt det många gånger, också
till gamla reliker där det är svårt hitta drivisar, alltid fungerat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2015

Snappy Driver Installer har jag använt. https://sdi-tool.org/