Fraunhofer IIS sjösätter 3D-ljudstandarden MPEG-H

Permalänk
Cyberman

Fraunhofer IIS sjösätter 3D-ljudstandarden MPEG-H

Upp till 24 kanaler med fokus på strömmande media utgör grunden till VR-fokuserade ljudmotorn Sony 360 Reality Audio.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Playstation VR 3D (uppföljaren till den första) bekräftat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Playstation VR 3D (uppföljaren till den första) bekräftat?

Sony har redan preseterat ljudteknologin för PS5 och de är väl för snåla/smarta för att licenciera något de inte uppfunnit själva.

Permalänk
Skribent
Skrivet av pacc:

Sony har redan preseterat ljudteknologin för PS5 och de är väl för snåla/smarta för att licenciera något de inte uppfunnit själva.

Fast de licensierar ju just MPEG-H för 360 Reality Audio.

Permalänk
Medlem

Finns till deras BT-lurar också, jag kan aktivera det på mina H900N

Permalänk
Medlem

24 kanaler på lägre bitrate än CD-ljudet. Hoppsan, ska man tro på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

24 kanaler på lägre bitrate än CD-ljudet. Hoppsan, ska man tro på det?

tekniken går frammåt, så ja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

24 kanaler på lägre bitrate än CD-ljudet. Hoppsan, ska man tro på det?

128kbit/s mp3 skulle ge ~21.5 kanaler vid samma bitrate som CD, varför skulle de inte lyckats höja ljudkvalitén lite och peta in ett par extra kanaler på 25 år?

Permalänk
Inaktiv

Om de lyckas sälja in nya flashiga tekniker till lyssnarna så är jag på, om vi artister får fler premium-lyssnare på betalplattformar.

Som jag sagt förut är det dock bara monoljud som existerar. Allting annat sker inne i huvudet. Det är bara frekvenser, ingenting annat. Folk som säger "tekniken går framåt" gissningsvis samma personer som hypade The Hobbit för 48fps. Vilken grej asså!

Sen kan vi ju sätta ut 100 st högtalare och ha hundrakanalsljud och kalla det för "Ultimate Sound Experience"... nej, jag är inte bitter. Köp. Man kan sälja vad som helst om man förpackar skiten väl.

"Riktig" improvement i ljud skulle kräva att folk hör högre frekvenser, men de flesta hör ju inte skillnad på högkvalitetsljud och 16-bit 44khz (misären som ALLA streamingtjänster använder och är den förlegade kvarlevan från CD-tiden). Men, åter igen, folk hör ingen skillnad.

Det är naturen som sätter stopp i form av våra sinnen. Precis som 8K nästan alltid är uppskalat från 4K, det är helt meningslöst att ha ett svindyrt 8K workflow när folk inte ser skillnad ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

128kbit/s mp3 skulle ge ~21.5 kanaler vid samma bitrate som CD, varför skulle de inte lyckats höja ljudkvalitén lite och peta in ett par extra kanaler på 25 år?

Svårt att tro att algoritmerna är så pass bra, och samtidigt svårt att se behovet att krympa så mycket för ljudet när det i jämförelse med video inte tar upp så mycket, speciellt när vi börjar få se 8K releaser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Om de lyckas sälja in nya flashiga tekniker till lyssnarna så är jag på, om vi artister får fler premium-lyssnare på betalplattformar.

Som jag sagt förut är det dock bara monoljud som existerar. Allting annat sker inne i huvudet. Det är bara frekvenser, ingenting annat. Folk som säger "tekniken går framåt" gissningsvis samma personer som hypade The Hobbit för 48fps. Vilken grej asså!

Sen kan vi ju sätta ut 100 st högtalare och ha hundrakanalsljud och kalla det för "Ultimate Sound Experience"... nej, jag är inte bitter. Köp. Man kan sälja vad som helst om man förpackar skiten väl.

"Riktig" improvement i ljud skulle kräva att folk hör högre frekvenser, men de flesta hör ju inte skillnad på högkvalitetsljud och 16-bit 44khz (misären som ALLA streamingtjänster använder och är den förlegade kvarlevan från CD-tiden). Men, åter igen, folk hör ingen skillnad.

Det är naturen som sätter stopp i form av våra sinnen. Precis som 8K nästan alltid är uppskalat från 4K, det är helt meningslöst att ha ett svindyrt 8K workflow när folk inte ser skillnad ändå.

Det är inte så att ingen hör det pga sina"dåliga" öron, utan det handlar mer om att folk mestadels har i bästa fall medioker ljudteknik hemma.
Det har tom försämrats på den vägen, då folk mer och mer lyssnar på musik via streamingtjänster och använder bluetooth högtalare som oftast är av tvivelaktig ljudkvalité.
Tiden då folk hade feta stereoanläggningar hemma är väl gången. Särskilt i den yngre generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Svårt att tro att algoritmerna är så pass bra, och samtidigt svårt att se behovet att krympa så mycket för ljudet när det i jämförelse med video inte tar upp så mycket, speciellt när vi börjar få se 8K releaser.

Det finns et par stycken ljudformat som redan vid 128 kbps låter bättre än mp3 vid samma bitrate

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att testa Sonys hörlurar som säljs till PS5. Cerny pratade ju om rejäl förbättring med så många kanaler att atmos och DTS senaste inte räckte till.

Permalänk
Medlem

@Kaleid,

För att addera till vad @Traumklang skrivit

Jag skulle tro att man med så här många kanaler använder en teknik liknande joint stereo som användes i MP3. dvs, man har ett huvudspår som innehåller majoriteten av ljudinformation och övriga kanaler innehåller endast skillnaden från huvudspåret.

MP3/OGG/Opus med flera behöver 5-10kbit/s extra för att återskapa stereo. Det borde gå att skala upp så länge det inte är 24 totalt olika kanaler med ljud. och därmed möjligt även med dagens föråldrade tekniker (MP3 formatet är 27år).

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

@Kaleid,

För att addera till vad @Traumklang skrivit

Jag skulle tro att man med så här många kanaler använder en teknik liknande joint stereo som användes i MP3. dvs, man har ett huvudspår som innehåller majoriteten av ljudinformation och övriga kanaler innehåller endast skillnaden från huvudspåret.

Exakt. Prova att koda samma ljud i MP3 som 128bit stereo och 64bit mono. 128bit stereo låter mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Det finns et par stycken ljudformat som redan vid 128 kbps låter bättre än mp3 vid samma bitrate

Skrivet av petabyte:

@Kaleid,

För att addera till vad @Traumklang skrivit

Jag skulle tro att man med så här många kanaler använder en teknik liknande joint stereo som användes i MP3. dvs, man har ett huvudspår som innehåller majoriteten av ljudinformation och övriga kanaler innehåller endast skillnaden från huvudspåret.

MP3/OGG/Opus med flera behöver 5-10kbit/s extra för att återskapa stereo. Det borde gå att skala upp så länge det inte är 24 totalt olika kanaler med ljud. och därmed möjligt även med dagens föråldrade tekniker (MP3 formatet är 27år).

Skrivet av mpat:

Exakt. Prova att koda samma ljud i MP3 som 128bit stereo och 64bit mono. 128bit stereo låter mycket bättre.

Det beror ju helt på musiken dock. Visst, är mycket av ljuden i en modern mix närmast mono så funkar det så, men med en gammal stereoinspelning från 60 eller så var det inte ovanligt med enbart sång i en kanal och hela orkestern i den andra, eller bara olika instrument i respektive. Vinsten blir i värsta fall noll, även om kakafonin vid avlyssningen ivf får en slags akustisk överlappningsmaskering såklart..

Vid flerkanalsljud så krävs däremot både kanaler som kan kompromissas med överföringsljud (atmosfär) och helt dedikerade. (effekt) Så jag gissar hej vilt på att det nya med detta är att det kombinerar ren datakomprimering med akustisk reduktion och har ett system för att fördela strömfördelningen där det är som mest relevant för tillfället.

För att bara ha en massa kanaler hade det ju inte behövts ett nytt kodformat, (som Traumklang påpekar) det finns bättre ljud vid 64kb än 128mp3 redan. Annars vore det ju lika bra att bara att använda något av dessa med en ny container för flera stereoströmmar.

Permalänk
Medlem

Har väl också göra mycket med hur många ljud samtidigt man kan spela upp, och hur många ljud, från ett visst håll samtidigt. SÅ om ni tänker, först har ni vanligt stereo ljud, som är för musik och tal, det är 4 kanaler, sen ha 10 kanaler för varje 3d positon framför, bakom, höger, vänster, snett höger fram, snett vänster fram, snett vänster bak och snett höger bak, ovanför huvudet och under dig? Men inte som dagens 3d ljud, med koncentrerad ljud åt 1 eller några ljud åt 2-3 postioner samtidigt, men att ha positionellt ljud där du hör saker åt alla håll samtidigt, med bra postionering och med extrema detaljer på ljuden. Jag tror inte vi förstår riktigt hur bra t.ex Sonys ljud kommer bli på PS5, alla som hört det, säger det är nåt speciellt. Jag tror med 3d ljudet, och heptiska kontroller, så kommer Sony ha inte bara bästa spelen men också ha det jag söker först på nästa generations uppgradering (tv-spel), nyskapande och nåt som inte gjorts förut, och nåt som förändar hur vi upplever spel och gör ändringarna så stora så att det är intelvision på 80 talet och uppgraderingen är en ps3 i jämförelese. MS har inget nytt, visst dom har lite extra hästkrafter, än sen då, dom har inga spel som kommer utnyttja hästkrafterna, då det mesta kommer antingen vara multiplattforms spel, och exklusiva spel, kommer alla som har någorlunda fet dator hellre ändå spela på datorn, förutomm om du endast har din xbox och din dator är skit i jämförelse. Men Sony, deras maskin, både har dom bästa nya och starka brand spelen, MS har HALO (som faktistk såg kul ut på videon, men som sagt, det spelar jag på pc med gmae pass?), tror MS skjuter sig självi foten med denna korkade strategi. Dom tar bort helt anledningen till att äga en xbox, jag gillar det, för jag vill inte ha xbox, menn vill ha spelen på pc, men vill ändå att MS ska lyckas, då det skapar en trevligare konkurens mellan sony o ms, vilket gör oss kunder fördel mot om bara Sony regerade. Bara kolla Nintendo och SONY faktiskt, när dom ägde hela marknaden, det var värre än Intel då AMD var allas skämt slagpåse?

Ps. Ja jag kommer köpa PS5, första konsollen på länge som känns spännande, och gör mig mer hypad än bättre (allt på pc), för pC kommer alltid vara bäst med sin modulära uppbyggnads system, vilket även konsollerna börjar ta efter för det också förlänger livslängden för dras maskiner, men ärligt, ps4 pro, kunde sony sälja samma maskin som standard maskinen med en fet överklockning och trevliga "pro only" inställningar för vissa spel, men i slutändan var det exakt samma maskin, inte ens Xbox One X körde sån fuling, den var åtminstone riktig uppgradering och förändrad från xbox1, men hur som helst, jag tror spel branschen kommer ha en trevlig tid framöver, ifall Covid inte dödar av oss helt till slut, i nån sista mål spurten avrättningen på befolkningne, en slags (haha jag skojade med er, ni kommer alla dö, ville bara att ni skulle tro allt var över och att ni kom lätt undan, och sen mörda er alla så min fina himlakropp kan bli hel igen?)(det är jorden/naturens röst)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Om de lyckas sälja in nya flashiga tekniker till lyssnarna så är jag på, om vi artister får fler premium-lyssnare på betalplattformar.

Som jag sagt förut är det dock bara monoljud som existerar. Allting annat sker inne i huvudet. Det är bara frekvenser, ingenting annat. Folk som säger "tekniken går framåt" gissningsvis samma personer som hypade The Hobbit för 48fps. Vilken grej asså!

Sen kan vi ju sätta ut 100 st högtalare och ha hundrakanalsljud och kalla det för "Ultimate Sound Experience"... nej, jag är inte bitter. Köp. Man kan sälja vad som helst om man förpackar skiten väl.

"Riktig" improvement i ljud skulle kräva att folk hör högre frekvenser, men de flesta hör ju inte skillnad på högkvalitetsljud och 16-bit 44khz (misären som ALLA streamingtjänster använder och är den förlegade kvarlevan från CD-tiden). Men, åter igen, folk hör ingen skillnad.

Det är naturen som sätter stopp i form av våra sinnen. Precis som 8K nästan alltid är uppskalat från 4K, det är helt meningslöst att ha ett svindyrt 8K workflow när folk inte ser skillnad ändå.

Det stämmer inte att bara monoljud existerar. Det är en översimplifierad modell som bara innehåller punktkällor och en ljudupptagning (mikrofon eller öra). I verkligheten har vi två öron och kan därför skilja på höger och vänster. Det gör att vi kan lokalisera ljudkällor relativt höger och vänster utan att behöva vida på huvudet.

Formen på örat gör att vi approximativt kan lokalisera ljud mellan framför och bakåt samt mellan ovan och under genom att analysera frekvenser och ekon. Hälften av det är fysiska interferenser mellan ljudvågor skapade i örat och hälften krux i hjärnan.

Vidare finns det andra former av ljudkällor än punktkällor. Om du till exempel slår med handen på en bakplåt kommer du att höra frekvenser med en våglängd som är betydligt kortare än bakplåten, alltså kan ljudkällan inte approximeras till en unik punkt framför dig. Övertonerna över storleksordningen 1 kHz kommer dessutom att interagera mycket med den styva bakplåtsramen för att skapa sitt eget interferensmönster av bukar och noder på plåten innan de klingar av. Att i detta fall kalla ljudkällan för att vara i "mono" är ett grovt matematisk och principiellt fel.

Som om det inte räckte hör du även punktkällor i mer än mono. Om du har några reflektioner alls är det extremt osannolikt att du hör alla reflektioner samtidigt och perfekt symmetriskt. Det är i teorin möjligt, precis som man i teorin kan balansera en bil på en stor kon så länge masscentrum är rakt ovanför spetsen, men i praktiken kommer du så gott som alltid uppfatta en liten skillnad mellan höger och vänster. Hjärnan må försumma små skillnader om du inte aktivt lyssnar efter dem men de finns där och går lätt att visa med ett mikrofonpar.

Så nej, det är inte bara monoljud som existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Om de lyckas sälja in nya flashiga tekniker till lyssnarna så är jag på, om vi artister får fler premium-lyssnare på betalplattformar.

Som jag sagt förut är det dock bara monoljud som existerar. Allting annat sker inne i huvudet. Det är bara frekvenser, ingenting annat. Folk som säger "tekniken går framåt" gissningsvis samma personer som hypade The Hobbit för 48fps. Vilken grej asså!

Sen kan vi ju sätta ut 100 st högtalare och ha hundrakanalsljud och kalla det för "Ultimate Sound Experience"... nej, jag är inte bitter. Köp. Man kan sälja vad som helst om man förpackar skiten väl.

"Riktig" improvement i ljud skulle kräva att folk hör högre frekvenser, men de flesta hör ju inte skillnad på högkvalitetsljud och 16-bit 44khz (misären som ALLA streamingtjänster använder och är den förlegade kvarlevan från CD-tiden). Men, åter igen, folk hör ingen skillnad.

Det är naturen som sätter stopp i form av våra sinnen. Precis som 8K nästan alltid är uppskalat från 4K, det är helt meningslöst att ha ett svindyrt 8K workflow när folk inte ser skillnad ändå.

Visserligen är varje kanal mono, men hjärnan hör fas- och tidsförskjutningar och bygger upplevelsen runt det. Ju fler högtalare du har desto exaktare kan du placera ljud i rummet. För musik är det ofta ingen bra lösning pga fasfelen som uppstår när ljudet studsar runt i rummet men för ex spel är detta inget större problem.

Sedan är det inget större fel på 16 bitar och 44 kHz. Det är över det mänskliga örats register (22hz enligt Nyquists teorem) och mycket modern musik och media använder inte ens det dynamiska omfånget som 16 bitar erbjuder. Möjligen skulle man köra 24 bitar med 44.1 duger bra som uppspelningsformat (många spelar in i högre frekvenser pga aliasing osv men detta är ett mindre problem vid uppspelning) eftersom 44.1 det kan återskapa alla frekvenser upp till ca 22 kHz,

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

@Kaleid,

För att addera till vad @Traumklang skrivit

Jag skulle tro att man med så här många kanaler använder en teknik liknande joint stereo som användes i MP3. dvs, man har ett huvudspår som innehåller majoriteten av ljudinformation och övriga kanaler innehåller endast skillnaden från huvudspåret.

MP3/OGG/Opus med flera behöver 5-10kbit/s extra för att återskapa stereo. Det borde gå att skala upp så länge det inte är 24 totalt olika kanaler med ljud. och därmed möjligt även med dagens föråldrade tekniker (MP3 formatet är 27år).

Det du beskriver är med/side vilket ger 100% perfekt återgivning av stereo. Skillnaden med joint stereo är att man komprimerade stereospåren lika istället för två separata vänster/högerkanter som med interleaved. Joint första har fördelen att det sparar plats, men också just att stereoinformationen bevaras till högre grad. När man kör interleaved komprimeras kanalerna olika och därmed förändras stereinformationen.

Har du stereo kan du alltid dekoda den som mid och side utan att tappa något alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Exakt. Prova att koda samma ljud i MP3 som 128bit stereo och 64bit mono. 128bit stereo låter mycket bättre.

Att det låter bättre med 128 beror ju givetvis på att du använder fler bitar, inte lånat det är stereo. En stereofil i 64 skulle låta lika illa, men bli något större än monofilen.