Permalänk
Medlem

dum fråga om shift-tangenten

Tja!
Undrar bara hur många som använder den högra shift-tangenten? Skitdum fråga men jag måste bara få fråga, har funderat ett tid nu och jag tror inte att jag använder den. Jag måste säga att jag skriver ganska snabbt och använder alla fingrar, men jag använder fan inte shift-tangenten till höger på tangentbordet.

Ja, det är den dum fråga.

Edit: Menade ju vänster shift

Permalänk

Den är där för att göra tecken snabbt.....man vill ju inte ha handen över hela tagent bordet

Permalänk

Ja, t.ex. för att skriva * eller ; eller : eller _ eller ^ eller ` eller ? eller = eller ) etc.

Visa signatur

No time for the old in-out, love. I've just come to read the meter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel___Mottt
Ja, t.ex. för att skriva * eller ; eller : eller _ eller ^ eller ` eller ? eller = eller ) etc.

Du var snabb Det beror på att han använde den shift tagenten som var närmast

Har vi lärt oss något idag? Jaaaaaa

Permalänk
Hedersmedlem

Självklart, alltid till stora bokstäver, och tecken som !"#¤%&/()=. Däremot när jag ska markera något så kör jag vänstra shift och antingen "små" pilarna eller home/end/page up/page down på keypaden.

Antecknar ni?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Aldrig gjort det tror jag

Permalänk
Inaktiv

SHIFT? VADÅ??

Den är även bra när man spelar och om man skall handla ½liter mjölk eller liknande.

Permalänk
Medlem

Vänta nu? Skrev jag höger? vafan.. menade ju vänster! Väldigt ledsen för att jag skrev fel. Är vid bättre tillstånd nu än då jag skrev det. Det är ju så klart vänster shift. Höger använder jag jämt!

Permalänk
Medlem

använder alltid vänster shift. Tycker det är bekvämast att skriva t.ex. :=) med höger hand och bara hålla vänster stilla på shift.

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder båda.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Jag har fan ingen kontroll när jag håller ner vänster shift. Blir tex. HEj. Kom på detta idag och blir lite konfunderad.

Permalänk
Medlem

Jag använder aldrig höger shift. Den sitter ju helt fel.

Permalänk
Medlem

men guuuuu vilken dum fråga... nädå
Jag använder vänster shift när jag vill skriva stor bokstav på högra sidan och tvärtom.

Permalänk
Medlem

Ganska intressant ändå! Eller vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Jag använder bägge

Permalänk

Då klarnar det. Nej, den använder jag inte särskilt ofta.
KÄnner igen MIg i TVå inledande VErsaler-problemet (hade varit skönt om Words autokorrigering fungerade i alla program )

Visa signatur

No time for the old in-out, love. I've just come to read the meter.

Permalänk
Medlem

Vänster shift aeger

Ps. Jag har här i veckan kommit på att jag har fel fingeruppsättning, jag använder bara pekfingrarna och långfingrarna för att skriva och "resten" för att trycka på [space], [shift], [enter] osv.. Illa, illa

Permalänk
Medlem

Hmmm, har jag inte tänkt på... Använder aldrig den förutom i Vice City när man ska kuta snabbt.

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk
Medlem

Nu när jag tänker på det har jag nog inte använt högershift någonsin

Visa signatur

Goatpower.Se | DayofDefeat.Nu | DayofDefeat.Net
HDTV für die ganze familie!

Permalänk
Medlem

Hmm? Höger shift? Finns det en sån också?

Permalänk
Medlem

Jag använder den vänstra mest. Den högra använder jag till att sudda och ibland till vanlig skrivning.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem

Höger lillfinger är ju upptaget med att trycka enter när man skriver, känns mest naturligt att offra vänster lillfinger för shift.

Permalänk
Medlem

Jag använder båda shift-tangenterna rätt flitigt. Dock används höger lite oftare eftersom man använder den när man gör smileys

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hentai-san
Hmmm, har jag inte tänkt på... Använder aldrig den förutom i Vice City när man ska kuta snabbt.

Jag hittade inte den funktionen förrän jag skaffade Vice City och kollade igenom knapparna (hade spelat GTA3 sen det kom innan det), hade aldrig sprungit i GTA3 :p. Iaf jag ändrade den direkt till vänster shift, hur ska man kunna röra sig med "wsad" och ha ena handen på musen och SAMTIDIGT trycka på höger shift?

Kan inte minnas när jag senast tryckte in högra shift, har nog aldrig använt den i hela mitt liv..

Smileys? När jag tex. gör "?" så trycker jag in vänstra shift med lillfingret på vänstra handen och trycker på ? med högra handen. När jag tänker efter vilar alltid lillfingret på vänstra shift

Permalänk
Medlem

Använder bara vänstra, tror faktiskt inte jag tryckt på den högra en enda gång

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Jag använder båda rätt frekvent. Innan jag började skriva detta skulle jag ha tippat på att jag använde vänster mest, men efter lite tester så använder jag den högra shift-tangenten betydligt oftare än vänster. Men jag använder båda, det gör jag.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag använder enbart den vänstra. Men, som ni skriver, man kanske skulle tjäna på att använda den högra lite också.

En annan fråga: Är det nån som har 100% korrekt fingersättning, dvs sitter med pekfingrarna på f och j osv? För egen del sitter jag med vänsterhanden längre ut så att pekfingret vilar på d-tangenten. Det blir liksom lättare att komma åt vänster shift då...

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder båda lite hursomhelst. Den som ligger bäst till använder jag, nu är det tyvärr så att på tangentbordet jag har nu (är ett litet kompakt sådant) sitter högershift väligt dåligt till. Å andra sidan använder jag ibland vänster tumme för att göra mellanslag.

edit: Har tämligen inkorrekt fingersättning.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

Fattar inte, kan inte använda vänster shift alls nästan. Känns mycket mer naturligt att använda högra. Den är större och lättare att komma åt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Jag använder enbart den vänstra. Men, som ni skriver, man kanske skulle tjäna på att använda den högra lite också.

En annan fråga: Är det nån som har 100% korrekt fingersättning, dvs sitter med pekfingrarna på f och j osv? För egen del sitter jag med vänsterhanden längre ut så att pekfingret vilar på d-tangenten. Det blir liksom lättare att komma åt vänster shift då...

Japp

Visa signatur

Arguing on the internet is like competing in the special olympics...
even if you win, you're still a retard!