Är det dags för SSD som krav för spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Så du menar alltså att även ifall läs och skrivhastigheten blir densamma med ca 5st HDD i RAID0 som 1st SATA SSD så är accesstiden så viktig att det bör knappt vara någon skillnad emellan en enkel HDD och 5st HDD i RAID0, när det kommer till spel?
Skulle ändå vara intressant att se ett test för att få det på svart och vitt hur stor skillnad det är i praktiken.

Obs. access tiden blir inte bättre i raid0, bara överföringshastigheten.

Jag skulle säga såhär: om du vill hämta något, säg en liten textur på 30kb från hårddisken. Då tar det alltså ca 20ms att hitta filen på disken och några ms att läsa filen. Det är alltså flera bildrutor senare du får svaret och under tiden är hårddisken hel oanvändbar för alla andra processer och trådar i datorn. Med en ssd kan samma fil hämtas på någon/några ms och vara redo för 20-100 fler anrop igen under samma tid. Datan kan hämtas när den behövs och hinna användas redan samma frame, inte slösa ramminne på saker som kanske aldrig används. Det är revolutionen med en SSD. Spelar ingen roll om man har hög bandbredd, det är slumpmässiga läsningar som är kritiskt för att en spelutvecklare ska slippa planera varje läsning från disk i stora block och ha allt cachat i ram för att ha en chans att använda datan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har lina på 100 Mbit/s, det tar tre timmar att ladda ned ett spel på 100 GB, om nedladdningen går för fullt.
Har 340 Steamspel, även om jag inte har alla installerade är det inte vettigt att ens försöka lägga allt på SSD.

Läs också vad @Fluf skrev om typiska kunder, er verklighet är inte den som de flesta spelara lever i.

Diskussionen påminner lite om att fråga, "skall vi förbjuda bilar som inte klarar 200 km/timmen på motorvägen?".

Jag trodde hela diskussionen handlade i grunden om ett krav på SSD och dess snabba accesstider kontra en HDD skulle möjliggöra speldesign och spelinnovationer som inte är möjliga med HDD. Jag förstår inte problemet om det kommer nya spel, utvecklade från grunden med högre krav på lagring. Högre krav på hårdvara har alltid varit en drivande faktor på PC.

Ser detta mer som skiftet då 3D-spel gick från mjukvarurendering till det vi ser idag på den gamla goda Voodootiden. Det tog några år, men det krävdes till slut en riktig grafikkrets för att kunna köra nya spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag trodde hela diskussionen handlade i grunden om ett krav på SSD och dess snabba accesstider kontra en HDD skulle möjliggöra speldesign och spelinnovationer som inte är möjliga med HDD. Jag förstår inte problemet om det kommer nya spel, utvecklade från grunden med högre krav på lagring. Högre krav på hårdvara har alltid varit en drivande faktor på PC.

Ser detta mer som skiftet då 3D-spel gick från mjukvarurendering till det vi ser idag på den gamla goda Voodootiden. Det tog några år, men det krävdes till slut en riktig grafikkrets för att kunna köra nya spel.

Problemet är att hela spelet inte kommer kunna laddas i RAM för väldigt många titlar för överskådlig framtid, och eftersom det i princip är omöjligt för utvecklaren att förutsäga vad spelaren kommer göra så måste spel begränsas genom att spelvärlden blir mindre öppen tack vare den begränsade I/O-prestandan.

Nu kommer det dock teknologi på Playstation 5 som kommer att möjliggöra att strömma data till spel med en sådan hastighet att det blir möjligt att ha en större och mer detaljerad spelvärld, och det skulle aldrig att gå med hårddiskar. Jag har försökt sammanfatta vad det är som komma skall i denna tråd.

Det intressanta är att Nvidia släpper något liknande på kommande GeForce 30-serien, så nu nalkas verkligen en tid att börja se om sin dator och uppgradera till snabba SSDs.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Novdid:

Frågan ställdes med tanke på de enorma fördelar konsoler drar av SSD, problemet är att en PC blir flera gånger långsammare mot en SSD, det gör att frågeställningen faller.
Orsaken till att konsolerna är så snabba mot SSD, är speciell hårdvara och speciella protokoll mod SSDn, vilket PCn saknar.

@Sveklockarn hann före.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nejdå, bra att fler vill skriva om detta ämne, då det är bland de mest revolutionerande grejerna för PC-spelandets framtid just nu. Min tråd i ämnet har ganska få visningar så det är väl bra att någon kan och vill förklara det utan en vägg av text.

Vi behöver SSDs mer än någonsin förut!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Problemet är att hela spelet inte kommer kunna laddas i RAM för väldigt många titlar för överskådlig framtid, och eftersom det i princip är omöjligt för utvecklaren att förutsäga vad spelaren kommer göra så måste spel begränsas genom att spelvärlden blir mindre öppen tack vare den begränsade I/O-prestandan.

Nu kommer det dock teknologi på Playstation 5 som kommer att möjliggöra att strömma data till spel med en sådan hastighet att det blir möjligt att ha en större och mer detaljerad spelvärld, och det skulle aldrig att gå med hårddiskar. Jag har försökt sammanfatta vad det är som komma skall i denna tråd.

Det intressanta är att Nvidia släpper något liknande på kommande GeForce 30-serien, så nu nalkas verkligen en tid att börja se om sin dator och uppgradera till snabba SSDs.

Men PS5ans lagringssystem har i princip inget att göra med hur det funkar i en pc förutom att det är liknade minneskretsar, en ssd i en pc arbetar på ett så annorlunda sätt att den skulle behöva flera magnituder ökad prestanda för att klara av samma saker eftersom earkitekturen kring lagringen är fundamentalt olika.
PS5an har 2 saker som verkar innebära verkliga innovationer till nästa nivå och det är lagringshanteringen och ljudpositioneringen via raytraceing.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men PS5ans lagringssystem har i princip inget att göra med hur det funkar i en pc förutom att det är liknade minneskretsar, en ssd i en pc arbetar på ett så annorlunda sätt att den skulle behöva flera magnituder ökad prestanda för att klara av samma saker eftersom earkitekturen kring lagringen är fundamentalt olika.
PS5an har 2 saker som verkar innebära verkliga innovationer till nästa nivå och det är lagringshanteringen och ljudpositioneringen via raytraceing.

Nu ska vi ha klart för oss att ingenting av detta spelar någon roll förrän någon utvecklar spel som drar nytta av den ökade I/O-prestandan, och det är framförallt detta många inte förstår -- att I/O-prestandan mellan datorn (CPU/RAM/GPU) och primärlagringen är det som hållit tillbaka spelutvecklingen under lång tid.

I sista inlägget i den andra tråden berör jag även att Nvidia släppa ett par grejer för nuvarande PC-plattform med GeForce 30-serien som kommer att minska glappet mellan PC och kommande konsoler. Teknologin i sig kommer från deras beräkningskort där behovet finns att snabbt processa stora mängder data för visualisering, med dataset som är för stora för att lägga i RAM, men de måste naturligtvis inkorporeras i spelkoden för att man ska ha någon nytta av det.

Det är samma problem som gör att spel tvingas ha spelvärlden uppdelad i celler med olika former av dörrar mellan, eller att avlägsna saker är lågupplösta kulisser som höljs i dimma. Det spelar inte heller någon roll hur mycket beräkningskraft och hur snabba minnen man har om det inte finns något effektivt sätt att fylla på dem med ny data, och där är ju hårddiskar helt passé i sammanhanget.

Att kasta RAM på problemet är oekonomiskt, och Intels Optane-teknologier har ju inte rotat sig hos konsumenter av samma anledning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu ska vi ha klart för oss att ingenting av detta spelar någon roll förrän någon utvecklar spel som drar nytta av den ökade I/O-prestandan, och det är framförallt detta många inte förstår -- att I/O-prestandan mellan datorn (CPU/RAM/GPU) och primärlagringen är det som hållit tillbaka spelutvecklingen under lång tid.

I sista inlägget i den andra tråden berör jag även att Nvidia släppa ett par grejer för nuvarande PC-plattform med GeForce 30-serien som kommer att minska glappet mellan PC och kommande konsoler. Teknologin i sig kommer från deras beräkningskort där behovet finns att snabbt processa stora mängder data för visualisering, med dataset som är för stora för att lägga i RAM, men de måste naturligtvis inkorporeras i spelkoden för att man ska ha någon nytta av det.

Det är samma problem som gör att spel tvingas ha spelvärlden uppdelad i celler med olika former av dörrar mellan, eller att avlägsna saker är lågupplösta kulisser som höljs i dimma. Det spelar inte heller någon roll hur mycket beräkningskraft och hur snabba minnen man har om det inte finns något effektivt sätt att fylla på dem med ny data, och där är ju hårddiskar helt passé i sammanhanget.

Att kasta RAM på problemet är oekonomiskt, och Intels Optane-teknologier har ju inte rotat sig hos konsumenter av samma anledning.

Det går inte att utveckla pc spel för en hårdvarumodell som inte finns hos pc plattformen, PS5 erbjuder en helt annan hårdvara iför hanteringen av lagring som ger enorm prestandavinst jämfört med pc, hur gärna nån vill att en ssd i en pc ska klara av samma saker är det inte möjligt utan det skulle kräva att prestandan ökade kring 1000 ggr för att få samma "användbarhet" så det lär inte hända med dagens teknikplattform i pc.
Det är inte läshastigheten hos ssdn i sig som är fördelen med PS5ans lagring utan hur smidigt datan blir användbar. att införa
Att krav på ssd för pcspel påverkar mycket lite i det avseendet, man kunde i så fall tännka sig att integrera lagring på grafikkortet för att kunna gå runt problemen som pcplattformen skapar.
Nej jag tror alltså inte alls att krav på ssd för spel är vettigt för dssd i pc prestarar ändå så pass dåligt om inte allt görs om från grunden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Finns för proffs, AMD har ett grafikkort med 2TB SSD på grafikkortet, men det verkar ta ett tag innan det ramlar ner på konsument-PC

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går inte att utveckla pc spel för en hårdvarumodell som inte finns hos pc plattformen, PS5 erbjuder en helt annan hårdvara iför hanteringen av lagring som ger enorm prestandavinst jämfört med pc, hur gärna nån vill att en ssd i en pc ska klara av samma saker är det inte möjligt utan det skulle kräva att prestandan ökade kring 1000 ggr för att få samma "användbarhet" så det lär inte hända med dagens teknikplattform i pc.

Nej detsamma gällde innan Nvidia introducerade raytracing. Nu introducerar de av allt att döma en liknande lagringsteknologi på GeForce 30-serien, vilket är väldigt goda nyheter och ett sannolikt ett gott skäl att ha SSD.

Några "1000 gånger" blir det svårt att kalla det när Sony själva pratar om att deras teknologi möjliggör 8-9 GB/sek komprimerat, motsvarade ca 20 GB/sek när man tar hänsyn till utebliven CPU-overhead m.m. Det är konsumentenheter för PC på väg till marknaden med uppåt 6,5 GB/sek läshastighet och resten kommer eventuellt delvis att kunna kompenseras med en större mängd RAM-minne.

Nyckeln är snabbare teknik för primärlagringen, resten är sannolikt bara en mjukvarufråga.

Skrivet av mrqaffe:

Det är inte läshastigheten hos ssdn i sig som är fördelen med PS5ans lagring utan hur smidigt datan blir användbar. att införa
Att krav på ssd för pcspel påverkar mycket lite i det avseendet, man kunde i så fall tännka sig att integrera lagring på grafikkortet för att kunna gå runt problemen som pcplattformen skapar.
Nej jag tror alltså inte alls att krav på ssd för spel är vettigt för dssd i pc prestarar ändå så pass dåligt om inte allt görs om från grunden.

Jag har svårt att se hur ett "krav" på SSD skulle genomföras, det blir nog mer så att titlar successivt blir ospelbara på datorer med hårddisk. Sen är ju hårddiskar för vanliga konsumenter en försvinnande företeelse i takt med att de flesta inte har några större lagringsbehov tack vare molntjänster och streaming, samtidigt som tillräckligt stora SSDs blivit billiga.

Att PC skulle stanna i utvecklingen för att konsoler kommit med någon revolutionerande teknik känns inte heller speciellt troligt, speciellt inte när de bygger på ren PC-hårdvara. De har helt enkelt löst det inom ramarna för vad som går att göra med PC-plattformen, så det bör inte finnas några tekniska hinder på det sättet.

Permalänk
Medlem

Att köra på hdd som systemdisk eller speldisk är ju bara självplågeri. Går knappt att leva med.

Kan dock tänka mig köpa en hdd för att göra backups på steamspel jag inte spelar, bara för att jag har kass uppkoppling och inte vill ladda ner dem igen i framtiden. Men jag vet inte. HAr man väl spelat ett spel så gör man oftast inte om det. Förutom metro last light och första då. Dem har jag varvat 2 eller 3 gånger.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.
Huvuddator. 14600K 32Gb RAM, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Att ha SSD som krav, dvs att man skulle göra ett spel som skulle vara _ospelbart_ om man hade en hårddisk, skulle innebära att man förlorar en massa presumtiva kunder. Det här kommer ju förändras när fler och fler har skaffat SSD, men det är en långsam process.

Här ser man en fördel med konsoler, vid ett nytt hopp så kommer alla som köper den nya konsolen att ha samma specifika hårdvara vilket gör att man då utnyttja allt som den nya konsolen har, inklusive stora förändringar som då kan genomföras så mycket snabbare.

Det sagt, så vill jag minnas att jag läste att inte så många nya spel tills PS5:an kommer att utnyttja det här, krävs ju engentligen att det är PS5-exklusiva titlar för så fort man kommer utvecklar för andra konsoller eller PC så får man ju hålla sig till minsta gemensamma nämnare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Att ha SSD som krav, dvs att man skulle göra ett spel som skulle vara _ospelbart_ om man hade en hårddisk, skulle innebära att man förlorar en massa presumtiva kunder. Det här kommer ju förändras när fler och fler har skaffat SSD, men det är en långsam process.

Här ser man en fördel med konsoler, vid ett nytt hopp så kommer alla som köper den nya konsolen att ha samma specifika hårdvara vilket gör att man då utnyttja allt som den nya konsolen har, inklusive stora förändringar som då kan genomföras så mycket snabbare.

Det sagt, så vill jag minnas att jag läste att inte så många nya spel tills PS5:an kommer att utnyttja det här, krävs ju engentligen att det är PS5-exklusiva titlar för så fort man kommer utvecklar för andra konsoller eller PC så får man ju hålla sig till minsta gemensamma nämnare.

Men har verkligen "gamers" fortfarande hdd som huvuddisk/speldisk idag. Jag känner inte en enda och då är många av oss ganska casual.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Hade du sagt detta för 5-10 år sedan absolut, men idag finns väl inte många som sitter på mindre än 500GB SSD och dessutom pratar vi om framtiden här med AAA spel som börjar utvecklas nu, när dom är klara kommer ännu fler ha uppdaterat. Annars kommer spelen behöva ha potatisläge och bra läget och det skulle bli en extrem kompromiss i hela spelmotorn att behöva stödja det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det är ju flera år bort fortfarande med tanke på att det ska släppas spel som utnyttjar SSDs övertag på ett effektivt sätt.

Jag noterar bara att jag köpte en 1 TB SATA-SSD för 3½ år sedan för ca 3700 kr, medan det idag går det att få en 1 TB SATA-SSD för precis över 1000 kr, eller en 1 TB PCIe-SSD för 1300 kr. Man får nog anta att trenden med ökande densitet och lägre priser inte kommer att stanna av här och nu.

Mina största spel tar ca 450 GB utrymme, det är RDR2 (116 GB), GTA V (89 GB), Anthem (81 GB), FO76 (67 GB), Fallout 4 (43 GB), Witcher 3 (35 GB), Skyrim (21 GB), och det är fortfarande ca 480 GB kvar på 1 TB-enheten de ligger på. Med min 100 Mbit-uppkoppling laddar jag hem allt genom Steam på 11-12 timmar, och jag antar att de flesta med uppkoppling t.ex. sover/jobbar någon gång.

Enligt PTS hade drygt 85% av alla hushåll tillgång till fiber med minst 100 Mbit/s, samt drygt 48% utanför tätort och småort (d.v.s. folk som bor på landet) år 2019. Sen ska de siffrorna förstås inte förväxlas med att alla har installerat fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Men har verkligen "gamers" fortfarande hdd som huvuddisk/speldisk idag. Jag känner inte en enda och då är många av oss ganska casual.

Skrivet av medbor:

Hade du sagt detta för 5-10 år sedan absolut, men idag finns väl inte många som sitter på mindre än 500GB SSD och dessutom pratar vi om framtiden här med AAA spel som börjar utvecklas nu, när dom är klara kommer ännu fler ha uppdaterat. Annars kommer spelen behöva ha potatisläge och bra läget och det skulle bli en extrem kompromiss i hela spelmotorn att behöva stödja det...

Vidga vyerna, världen är något större. Skulle man bara sälja spel till de som hänger på sweclockers och deras bekanta så, men då blir det inte mycket spel sålda.

Det är lite som om någon skulle få för sig att utveckla ett spel som bara är spelbart på 2060-kort och bättre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är ju flera år bort fortfarande med tanke på att det ska släppas spel som utnyttjar SSDs övertag på ett effektivt sätt.

Jag noterar bara att jag köpte en 1 TB SATA-SSD för 3½ år sedan för ca 3700 kr, medan det idag går det att få en 1 TB SATA-SSD för precis över 1000 kr, eller en 1 TB PCIe-SSD för 1300 kr. Man får nog anta att trenden med ökande densitet och lägre priser inte kommer att stanna av här och nu.

Mina största spel tar ca 450 GB utrymme, det är RDR2 (116 GB), GTA V (89 GB), Anthem (81 GB), FO76 (67 GB), Fallout 4 (43 GB), Witcher 3 (35 GB), Skyrim (21 GB), och det är fortfarande ca 480 GB kvar på 1 TB-enheten de ligger på. Med min 100 Mbit-uppkoppling laddar jag hem allt genom Steam på 11-12 timmar.

Enligt PTS har drygt 85% av alla hushåll tillgång till fiber med minst 100 Mbit/s, samt drygt 48% utanför tätort och småort (d.v.s. folk som bor på landet), sen ska de siffrorna förstås inte förväxlas med att alla har installerat fiber.

Nu är som sagt världen större än både Sweclockers och Sverige....

De som spelar och har en budget lägger nog hellre pengar på grafikkort och processor än på en 1Tb SSD....

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nu är som sagt världen större än både Sweclockers och Sverige....

De som spelar och har en budget lägger nog hellre pengar på grafikkort och processor än på en 1Tb SSD....

Man kan nog förvänta sig att Sverige ändå inte ligger extremt långt före andra länder i västvärlden, särskilt inte med tanke på att det finns större länder där den disponibla inkomsten i snitt är mycket högre än i Sverige med sitt högsk... Pomperipossa-samhälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ristaaf:

En annan fördel som Cerny pratade om på PS5, som även bör gälla PC med SSD vs HD är att spelen tar mindre plats!

Låter det konstigt? Det är inte så konstigt när man får en inblick i hur assets lagras på spel idag. Eftersom en HD har långa söktider vill du ha alla assets för en given karta t.ex. på ett kontinuerligt ställe på en HD, det leder till att om samma assets används på en annan karta måste de lagras separat för den kartan också på ett annat ställe på hårddisken, detta är en av förklaringarna till hur spel kan vara så ofantligt stora idag.

Men hur fixar man det? Spelen kopieras väl in på en HDD med en massa andra spel o hur fragmenterad HDD:n är har man väl ingen koll på vid installationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vidga vyerna, världen är något större. Skulle man bara sälja spel till de som hänger på sweclockers och deras bekanta så, men då blir det inte mycket spel sålda.

Det är lite som om någon skulle få för sig att utveckla ett spel som bara är spelbart på 2060-kort och bättre...

Men om jag går in på netonnet där vanliga dödliga kanske köper sin färdigbyggda dator så hittar jag inte en enda stationär gaming eller inte som levereras utan ssd som systemdisk. Vidga vyerna låter ju vackert, men man kanske skall erkänna för sig själv att världen förändras.

Naturligtvis finns undantaget. Men om någon kom hem med hdd som systemdisk idag skulle han använda den en dag och sen lämna tillbaka den då 2 år gamla laptopen i skolan/på jobbet är snabbare.

Och de spelen som inte kräver ett snabbt grafikkort behöver då troligen inte ssd heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Men om jag går in på netonnet där vanliga dödliga kanske köper sin färdigbyggda dator så hittar jag inte en enda stationär gaming eller inte som levereras utan ssd som systemdisk. Vidga vyerna låter ju vackert, men man kanske skall erkänna för sig själv att världen förändras.

Mycket få datorer som säljs idag som inte har en SSD, det är sant. Få datorer som överhuvudtaget säljs med en HDD inkluderad idag.

Men, går du tillbaka ett eller ett par år så var det många datorer som såldes med en liten (128GB) SSD som systemdisk och en lite större (1-2TB) HDD för övrig lagring. De datorerna kommer att användas i flera år framåt, och måste tas hänsyn till.

Om 3-4 år är det rimligt att anta att en speldator har allting lagrat på SSD, men vi är inte där ännu. För många äldre system som fortfarande är i bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Mycket få datorer som säljs idag som inte har en SSD, det är sant. Få datorer som överhuvudtaget säljs med en HDD inkluderad idag.

Men, går du tillbaka ett eller ett par år så var det många datorer som såldes med en liten (128GB) SSD som systemdisk och en lite större (1-2TB) HDD för övrig lagring. De datorerna kommer att användas i flera år framåt, och måste tas hänsyn till.

Om 3-4 år är det rimligt att anta att en speldator har allting lagrat på SSD, men vi är inte där ännu. För många äldre system som fortfarande är i bruk.

JA vi får se. Om nu de nya konsollerna sätter standarden så kanske det kommer skynda på utvecklingen. Det som är bra för dem som sitter på en några år gammal dator är att de alltid kan uppgradera för en tusenlapp och faktiskt få en ssd.

Det är lite vad det innebär att ha en pc.

Har hjälpt många bekanta att uppgradera sina gamla maskiner och det har säkert du med. Och andra gör det med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Naturligtvis finns undantaget. Men om någon kom hem med hdd som systemdisk idag skulle han använda den en dag och sen lämna tillbaka den då 2 år gamla laptopen i skolan/på jobbet är snabbare.

Och de spelen som inte kräver ett snabbt grafikkort behöver då troligen inte ssd heller.

TS skrev 'krav', inte bara att det blir bättre med en SSD, det gäller ju redan nu, saker laddar snabbare.

Få spel _kräver_ ett snabbt grafikkort, det går alltid att skruva ner på inställningar om man har något som är äldre (inte kanske för gammalt dock)

Permalänk
Avstängd

Its LONG OVERDUE!

Svensk översättning, lagom dags att börja hänga med utveckling, kanske... om det är tillåtet att kräva något... ska fråga min tjej, hon har ju sista ordet...

@serverfel: Ja exakt, och alla ni som inte riktigt förstår vad vi pratar om, det är ingen som kräver er att spela spelen som kräver SSD, ni kan spela spelen på era HDD, och vill ni spela ett SSD accelererat spel, då gör ni som alla andra, ni hoppar på tåget till nutiden, tiden där Windows7 är stenålder, där privatliv och frågor om rätt till privat liv sen länge blivit en vardag med ett samhälle fullt av LADY in the red, och där hjälten är inte NEO, utan vi ser upp till Cypher, som filmerna helt råkat överse är den riktiga superhjälten, inte den där pundaren NEO.

Visa signatur

Walk with GOD... I promise, Ill watch my step...
AMD Ryzen 1700@4000mhz||Asus Geforce 1080 Ti (Strix)||Asus Prime X370Pro||16GB Corsair 3000mhz||Creative SBX||ClevoP170SM

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av HaZe303:

Its LONG OVERDUE!

Svensk översättning, lagom dags att börja hänga med utveckling, kanske... om det är tillåtet att kräva något... ska fråga min tjej, hon har ju sista ordet...

@serverfel: Ja exakt, och alla ni som inte riktigt förstår vad vi pratar om, det är ingen som kräver er att spela spelen som kräver SSD, ni kan spela spelen på era HDD, och vill ni spela ett SSD accelererat spel, då gör ni som alla andra, ni hoppar på tåget till nutiden, tiden där Windows7 är stenålder, där privatliv och frågor om rätt till privat liv sen länge blivit en vardag med ett samhälle fullt av LADY in the red, och där hjälten är inte NEO, utan vi ser upp till Cypher, som filmerna helt råkat överse är den riktiga superhjälten, inte den där pundaren NEO.

Du pratar om tåget till nutiden, samtidigt som du refererar till en 20 år gammal film. Ungefär lika seriöst som dina argument - det vill säga icke-existerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Då får man nog ta med i den kalkylen att livslängden på konsumentmodeller av hårddiskar har minskat, idag får man snarast vara glad om man klarar garantitiden utan problem. Det kommer ske ett naturligt utbyte i ökande takt genom att de däckar i allt högre utsträckning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Då får man nog ta med i den kalkylen att livslängden på konsumentmodeller av hårddiskar har minskat, idag får man snarast vara glad om man klarar garantitiden utan problem. Det kommer ske ett naturligt utbyte i ökande takt genom att de däckar i allt högre utsträckning.

Och ssder är självraderande om de inte är spänningssatta och de blir bara sämre och sämre på den biten, snart är de som ett "trögt" ram om utvecklingen fortsätter som den gjort mot fler nivåer per cell.
Har däremot haft väldigt få problem med hdder och tror inte att någon disk dött för mig när den inte använts.
Det är kanske inget problem för spel och liknade oviktig data men värt att tänka på när man vill spara egenskapade unika filer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och ssder är självraderande om de inte är spänningssatta och de blir bara sämre och sämre på den biten, snart är de som ett "trögt" ram om utvecklingen fortsätter som den gjort mot fler nivåer per cell.

Jag räknar med att enheter med data man vill kunna accessa sitter i datorn.

Skrivet av mrqaffe:

Har däremot haft väldigt få problem med hdder och tror inte att någon disk dött för mig när den inte använts.
Det är kanske inget problem för spel och liknade oviktig data men värt att tänka på när man vill spara egenskapade unika filer.

Jag har också några gamla klenoder jag kopplat in ibland, som fortfarande funkar efter mer än 10 år, men de hade sannolikt aldrig klarat sig driftsatta så lång tid... framförallt inte med regelbunden användning.

Sen är det kanske inte mekaniken som ger sig heller, utan snarare kontrollerkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag räknar med att enheter med data man vill kunna accessa sitter i datorn.

Så du räknar inte med externa diskar? Externa diskar känns ju som det naturliga valet för backup.