Cooler Master Masterbox NR200P – ett genomtänkt Mini ITX-chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landelusen:

Borde man inte vilja att den sitter så fläktarna trycker luft uppåt istället för sidledes - för att gagna skorstensdesignen?

Vart tänkte du sätta grafikkortet då?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Plåt eller glassidan? Borde ju skilja lite?

Med plåtsidan. Då får man ganska exakt 158 mm, det vill säga om man är bekväm med att kylaren ligger mot meshgallret.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

De är tyvärr för höga. Sidopanelen ligger i princip dikt an mot kylaren med NH-U12S, så marginalerna finns inte där.

Attans, får börja kolla efter något annat då!
En till fråga bara då, hur mycket utrymme är det mellan bakre m2 plats och gallret?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Attans, får börja kolla efter något annat då!
En till fråga bara då, hur mycket utrymme är det mellan bakre m2 plats och gallret?

På baksidan av moderkortet?

Permalänk
Skrivet av medbor:

På baksidan av moderkortet?

Ja exakt

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Sando:

Tack på förhand

Tadaa!

Skrivet av rundkvadrat:

Kanske nämnts redan men vet någon om en 3.5" hdd får plats emot nätaggsburen när man kör vertikal gpu? Beställde nyss och vill gärna ha vertikal gpu, men måste klämma in en hhd

Utrymmet mellan buren och grafikkortet är 32 mm, så det går in en 3,5"-hårddisk i den konfigurationen.
EDIT: Med utstickande backplate på grafikkortet ihop med originalfästena med gummibussningar för hårddisken blir det tajt att få in en hårddisk med stående grafikkort.

Skrivet av Betty (Kung Pow):

Attans, får börja kolla efter något annat då!
En till fråga bara då, hur mycket utrymme är det mellan bakre m2 plats och gallret?

Mätt från kretskortet på M.2-enheten till sidopanelen är det cirka 14 mm på baksidan.

Som referens klämde jag in Corsairs MP600, vilket är en av de tjockare M.2-enheterna på marknaden om man använder den förmonterade kylflänsen. Denna går in med någon millimeters marginal till sidopanelen.

rättelse om kompatibilitet
Permalänk
Skrivet av JonasT:

Mätt från kretskortet på M.2-enheten till sidopanelen är det cirka 14 mm på baksidan.

//cdn.sweclockers.com/artikel/fil/86158?key=8d8a3b59c84d9dcf5bc1ed9d608937e0

Som referens klämde jag in Corsairs MP600, vilket är en av de tjockare M.2-enheterna på marknaden om man använder den förmonterade kylflänsen. Denna går in med någon millimeters marginal till sidopanelen.

Perfekt, tackar, då borde jag kunna klämma in en m2 -> pcie adapter för att kunna koppla in vive wireless också!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vart tänkte du sätta grafikkortet då?

I botten? Cpu-kylarens fläktar kan man, på vissa modeller, slotta så de blåser uppåt - tänkte jag. Coolt att en så stor gick in dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landelusen:

I botten? Cpu-kylarens fläktar kan man, på vissa modeller, slotta så de blåser uppåt - tänkte jag. Coolt att en så stor gick in dock

Jag menar bara att den kylaren om den roteras 90 grader troligen blockerar slotten som grafikkortet ska sitta i

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

//cdn.sweclockers.com/artikel/fil/86157?key=52811bf1b715b342b6d14a2509214f1f

Tadaa!

Utrymmet mellan buren och grafikkortet är 32 mm, så det går in en 3,5"-hårddisk i den konfigurationen.

Mätt från kretskortet på M.2-enheten till sidopanelen är det cirka 14 mm på baksidan.

//cdn.sweclockers.com/artikel/fil/86158?key=8d8a3b59c84d9dcf5bc1ed9d608937e0

Som referens klämde jag in Corsairs MP600, vilket är en av de tjockare M.2-enheterna på marknaden om man använder den förmonterade kylflänsen. Denna går in med någon millimeters marginal till sidopanelen.

Fantastiskt, stort tack! Det ju inte helt vrickat ut, även om t.ex. Ghost S1 skulle se aningen smidigare ut Jag tror att det blir antingen NR200 eller SGPC K77 v2, men får se vilken!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Tror ingen hunnit tipsa om Optimum Tech än?

Permalänk
Sjusovarn

@upaflsh: Såg den igår, gillar hans build, hade kopierat om jag orkat lägga 1500kr på en pump/res-kombo ^^

Permalänk

Om man kör horisontell luftkylare borde det inte fungera bättre med att ha cpu-fläkten så att den suger in relativt kall luft från baksidan som trycks ut mot mitten av chassit? Om man sätter den likt recensionen så borde den väl påverkas negativt av undertrycket från fläkten ovanför?

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepperflame:

Om man kör horisontell luftkylare borde det inte fungera bättre med att ha cpu-fläkten så att den suger in relativt kall luft från baksidan som trycks ut mot mitten av chassit? Om man sätter den likt recensionen så borde den väl påverkas negativt av undertrycket från fläkten ovanför?

Tänker du att man har fläkten bak som insug?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

NR200P vs. NH-D15 chromax.black

Här är mitt bygge i NR200P: #18565991

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av holter:

Riktigt häftigt bygge!

Permalänk
Medlem

@JonasT har ni inte monterat radiatorn felaktigt? Tänker på videoklippet från Gamer Nexus där han förklarar hur man skall och inte skall montera AiO kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av holter:

Insug i taket gissar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Insug i taket gissar jag?

Från hans inlägg i den andra tråden

"120 mm Noctua NF-A12x15 PWM chromax.black.swap top mounted - Exhaust
120 mm 650-1800RPM PWM (SickleFlow) top mounted - Exhaust"

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Från hans inlägg i den andra tråden

"120 mm Noctua NF-A12x15 PWM chromax.black.swap top mounted - Exhaust
120 mm 650-1800RPM PWM (SickleFlow) top mounted - Exhaust"

Ahh! Såg det nu, men nätagget suger ju in från andra sidan, så det kanske är logiskt?

Permalänk
Skrivet av holter:

Maffigt!

Får du på sidopanelen? Den kylaren är väl högre?

Edit: nevermind, såg resten av ditt galleri!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Inaktiv

Så jävla sugen alltså. Sitter och klurar på chassi, B550 moderkort och en 600-750W nätdel. Blir mycket pengar för sidogradering men gillar formatet och kan återvända nuvarande system.

Permalänk
Skrivet av Sando:

Tänker du att man har fläkten bak som insug?

Ja kylarens fläkt

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Riktigt häftigt bygge!

Tack! Go big or go home!

Skrivet av medbor:

Insug i taket gissar jag?

Ska försöka experimentera lite med fan direction framöver. Tänker du att det är bättre?

Skrivet av medbor:

Ahh! Såg det nu, men nätagget suger ju in från andra sidan, så det kanske är logiskt?

Kan vara värt att testa att vända på PSU i samband med test av olika alternativ.

Skrivet av heffaklumpmamma:

Maffigt!

Får du på sidopanelen? Den kylaren är väl högre?

Edit: nevermind, såg resten av ditt galleri!

Det krävdes lite kreativitet.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Så jävla sugen alltså. Sitter och klurar på chassi, B550 moderkort och en 600-750W nätdel. Blir mycket pengar för sidogradering men gillar formatet och kan återvända nuvarande system.

Samma här. Har ett Jonsbo U3 i källaren som jag tänkt modda fläktplatser mm på, men har så mycket jobb med huset att jag inte ser när jag skulle få tid. Detta kostar ju mer, men det blir inget merjobb.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heffaklumpmamma:

Samma här. Har ett Jonsbo U3 i källaren som jag tänkt modda fläktplatser mm på, men har så mycket jobb med huset att jag inte ser när jag skulle få tid. Detta kostar ju mer, men det blir inget merjobb.

Nä precis, ser ut att bara sätta ihop så man är klar. Men jag kanske missat något, har inte djupdykt i chassit ännu.

Fingrade på sista svarta exet igår. Fipplade med moderkort och nätdel... och så var den såld. Okej tänker jag och kollar nästa butik och inser snart att alla andra butiker listade på prisjakt säljer via Inet. Elgiganten säljer åt Inet.

Så verkar vara slut, förutom något enstaka vitt exempelar. 4st kvar på Inet tidigare idag, annars är det bara att vänta in. Lika bra kanske, billigare så.

Permalänk
Moderator
Moderator

Flyttade in min dator i NR200P nu på kvällen, i stort riktigt nöjd än så länge.

Bäst är nog att dra 8-/24-pinskablarna riktigt ordentligt och binda tight innan man monterar mobo om man har styvt kablage, särskilt om man har en stor luftkylare osv. redan monterad som i mitt fall. Jag kör precis som i recensionen första generationen Corsair SF450 och det var knepigt att få till det, är fortfarande inte nöjd med utrymmet till grafikkortet så blir nog att göra om vid tillfälle.

Gillar verkligen deras snabbfästen och även på vissa ställen där det är skruv så finns det flera smarta lösningar med få skruvar + hakar istället för att bara ha en massa skruvar överallt.
Det var även trevligt att de hade en liten sko att trä omkring frontpanelens kontakter, slapp jag köra med min nödlösning med hård virad tejp som i tidigare bygge för att undvika att de individuella kontakterna flyger åt alla håll. Detta eller varianten med en "adapter" till mobot där man kan sätta fast alla kontakter borde varit standard i 20 år (i brist på allmän standard och en enkel kontakt dvs).

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Flyttade in min dator i NR200P nu på kvällen, i stort riktigt nöjd än så länge.

Bäst är nog att dra 8-/24-pinskablarna riktigt ordentligt och binda tight innan man monterar mobo om man har styvt kablage, särskilt om man har en stor luftkylare osv. redan monterad som i mitt fall. Jag kör precis som i recensionen första generationen Corsair SF450 och det var knepigt att få till det, är fortfarande inte nöjd med utrymmet till grafikkortet så blir nog att göra om vid tillfälle.

Gillar verkligen deras snabbfästen och även på vissa ställen där det är skruv så finns det flera smarta lösningar med få skruvar + hakar istället för att bara ha en massa skruvar överallt.
Det var även trevligt att de hade en liten sko att trä omkring frontpanelens kontakter, slapp jag köra med min nödlösning med hård virad tejp som i tidigare bygge för att undvika att de individuella kontakterna flyger åt alla håll. Detta eller varianten med en "adapter" till mobot där man kan sätta fast alla kontakter borde varit standard i 20 år (i brist på allmän standard och en enkel kontakt dvs).

Jag kan rekommendera att dra 24 pin bakom PSU:n. Sparade mycket plats för mig.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av holter:

Jag kan rekommendera att dra 24 pin bakom PSU:n. Sparade mycket plats för mig.

Får kika på det när det blir ny dragning, tyvärr visade det sig att en av fläktarna som medföljde till min låda var kass så blir väl i värsta fall en RMA på hela rasket... >_<

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

//cdn.sweclockers.com/artikel/fil/86157?key=52811bf1b715b342b6d14a2509214f1f

Tadaa!

Utrymmet mellan buren och grafikkortet är 32 mm, så det går in en 3,5"-hårddisk i den konfigurationen.

Mätt från kretskortet på M.2-enheten till sidopanelen är det cirka 14 mm på baksidan.

//cdn.sweclockers.com/artikel/fil/86158?key=8d8a3b59c84d9dcf5bc1ed9d608937e0

Som referens klämde jag in Corsairs MP600, vilket är en av de tjockare M.2-enheterna på marknaden om man använder den förmonterade kylflänsen. Denna går in med någon millimeters marginal till sidopanelen.

Har fått hem min låda nu och fått flyttat över det. Har ett msi 980ti (icke ref) och det står faktiskt lite snett iom att det tar i hhd'n. Tur man har backplate och att riserkabeln är flexibel. Ska se om det inte kan lösas genom att montera hhd'n lite annorlunda emot hur cooler master vill. Tror man kan tjäna in ett par-tre millimeter där.

Annars mycket trevligt chassi