EK Water Blocks presenterar vattenblock för Geforce RTX 3000-serien

Permalänk
Melding Plague

EK Water Blocks presenterar vattenblock för Geforce RTX 3000-serien

Vattenblock för Nvidias nästa generation av grafikkort är i antågande och EK Water Blocks visar nu vad som komma skall.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar vara intressant, men det viktiga är väl om vattenblocket lyckas åstadkomma att man inte behöver tre kortplatser för grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Vore coolt att se Sweclockers-test av dessa. Samt video till datorbyggarskolan där det monteras också!

Permalänk
Medlem

EK har bekräftat på Facebook att de ska stödja vattenblock för FE serien.

https://i.imgur.com/PsKizTj.jpg

Permalänk
Medlem

Lär definitivt komma till nytta på dessa kort 🔥

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Väntar nog på Heatkiller om det inte blir ett hydro copper eller liknande.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Aksi: Nice! Då blir det ett FE för mig

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Verkar vara intressant, men det viktiga är väl om vattenblocket lyckas åstadkomma att man inte behöver tre kortplatser för grafikkortet.

Om du tittar på bilderna på kort från asus, palit osv vilka då skulle vara "referenspcb" så tar IO-plåten två kortplatser. Orginalkylaren är ca 2.5 kortplatser tjock men den tar du ju bort och själva kylblocket tar inte mer än en kortplats i bredd.

Det hela kommer bli mycket likt kylblocken för 2000-serien vilket underlättar en uppgradering för mig

Permalänk
Medlem

Fördelen är nog för små chassin då 3000 serien inte alls blir så långa med vattenblock på då PCB är mycket kortare än vad man är van vid :), kommer se väldigt små ut i stora chassin

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Har ganska långtgående planer på vattenkylning, jepp, frågan är bara vilken tillverkares 3090-kort jag ska köpa (och om det sen blir vattenblock från EK eller Alphacool eller någon annan spelar väl egentligen ingen roll, särskilt då utseendet är skit samma för min del).

Minst sagt udda att Nvidia inte följer sin egen referens, dock.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ska bli förbannat intressant att se thermals på de här korten.

Permalänk
Medlem

gött att dom är snabba Ekw kanske ett 3080 med vattenblock om några månader vill se tester före om det är värt pengarna

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Utan ha sett några mått så ser det ut som att vattenblocket inte hänger ut över bakkanten lika mycket som luftkylaren verkar göra. Bra för lite kompaktare byggen

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Utan ha sett några mått så ser det ut som att vattenblocket inte hänger ut över bakkanten lika mycket som luftkylaren verkar göra. Bra för lite kompaktare byggen

Varför skulle vattenblocket hänga ut över kanten?

Permalänk

Coolt! Letade reda på lite mått.
3070 242mm PCB, 3080 285mm PCB, 3090 313mm PCB

Utsticket på mitt RX-vector är 18mm men RTX's ser ut och kanske vara ~5-10mm+ så total längd för 3090 kanske ~331-340mm
Utan utsticket på mitt så har jag 2mm till godo

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Jag kommer vänta tills det finns vattenblock till Founders Edition, tycker luftkylaren på de custom modeller som visats upp än så länge har varit otroligt fula att jag vill inte köpa de korten ens för att plocka bort kylaren.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Aksi:

EK har bekräftat på Facebook att de ska stödja vattenblock för FE serien.

https://i.imgur.com/PsKizTj.jpg

Kanon! Jag petade in detta i artikeln

Skrivet av coolerfreak:

Coolt! Letade reda på lite mått.
3070 242mm PCB, 3080 285mm PCB, 3090 313mm PCB

Utsticket på mitt RX-vector är 18mm men RTX's ser ut och kanske vara ~5-10mm+ så total längd för 3090 kanske ~331-340mm
Utan utsticket på mitt så har jag 2mm till godo

Jag utökade även artikeln med de mått som (sannolikt) kommer att gälla för blocken, om nu inte verklighetens referenskort skulle vara helt annorlunda. På produktsidorna listas relativt kompakta 230 × 124 × 16,5 mm

Permalänk
Medlem

PLEASE NOTE: This block is made for reference PCB 3080 and 3090 cards. Founders Edition does NOT have a reference PCB."

Älskar att Nvidias egna kort inte använder referens-PCBn och därför ej är kompatibla med EKWBs grejor.
Så endast Nvidia-korten får den tuffa V-formade PCBn som tillåter bättre kylning? Eller kommer även tredjepartskort ha den PCBn men endast på de dyrare modellerna? Hmm.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

En fråga, om någon har en åsikt:

Det har ju framgått att FE korten inte är baserat på reference circuit board den här gången (eftersom det blåser rakt igenom kortet så är det väl ett hål där i kortet också?)

Så vilket kort ska man köpa för att använda dessa vattenblock, inte FE gissar jag?
ah såg först nu att detta redan avhandlats i tråden, ignore me

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag kommer vänta tills det finns vattenblock till Founders Edition, tycker luftkylaren på de custom modeller som visats upp än så länge har varit otroligt fula att jag vill inte köpa de korten ens för att plocka bort kylaren.

Mmm som så ofta är fallet verkar det vara design epa-traktor som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

PLEASE NOTE: This block is made for reference PCB 3080 and 3090 cards. Founders Edition does NOT have a reference PCB."

Älskar att Nvidias egna kort inte använder referens-PCBn och därför ej är kompatibla med EKWBs grejor.
Så endast Nvidia-korten får den tuffa V-formade PCBn som tillåter bättre kylning? Eller kommer även tredjepartskort ha den PCBn men endast på de dyrare modellerna? Hmm.

Tredjepartskort får ha vilken PCB dom vill men har alltid referens i början för att få ut kort snabbt, founders edition PCB är specialanpassad till Nvidias kylare och det vore konstigt att släppa den som referens. Vilka PCBn Ek gör vattenblock till beror på vilka som är populära.

Rent spontant, varför skulle du vilja ha ett PCB som är speciallbyggt för en speciell luftkylare till ett vattenkylt system?

Permalänk
Medlem

Gött! Jag vattenkyler ett GTX 1080 (referens) med hjälp av EK-MLC Phoenix 240 och har i runda slängor 0 millimeters marginal till godo för det grafikkortet. Vilken lättnad att vattenblocket för 3080/3090 verkar vara 3 cm kortare än det jag har idag. Ett vattenkylt 2080 Ti hade definitivt inte gått att få in i min burk!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Jag kan INGENTING om vatten kylning så jag har förmodligen en dum fråga.

Om jag skulle köpa en sån här behöver jag ha vattenkylning installerat som jag kopplar vattenblocket till eller kan man ha det här separat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Om du tittar på bilderna på kort från asus, palit osv vilka då skulle vara "referenspcb" så tar IO-plåten två kortplatser. Orginalkylaren är ca 2.5 kortplatser tjock men den tar du ju bort och själva kylblocket tar inte mer än en kortplats i bredd.

Det hela kommer bli mycket likt kylblocken för 2000-serien vilket underlättar en uppgradering för mig

På tex 1080ti founders kunde man välja att köpa utan dvi kontakt och då var den dubbla io plåten bara till för att stödja kylaren, ek sålde då singel io plåt att använda när man vattenkyler, så ett av mina 1080ti är singel slot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag kan INGENTING om vatten kylning så jag har förmodligen en dum fråga.

Om jag skulle köpa en sån här behöver jag ha vattenkylning installerat jag kopplar vattenblocket till eller kan man ha det här separat?

Du monterar bort luftkylaren på kortet och sätter detta vattenblock istället.

Sen behöver du ha åtminstone pump och radiator utöver det. Men de flesta har även reservoar och ev fler block tex för cpu, samt ev fler radiatorer i sin loop.

Men om man inte vill ha allt detta finns ju all in one (aio) kylare som erbjuder vattenblock pump radiator och vätska förfyllt så det är bara montera radiator med tillhörande fläkt på en ledig plats och så går det två slangar till kortet.

Hoppas det besvarade din fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

gött att dom är snabba Ekw kanske ett 3080 med vattenblock om några månader vill se tester före om det är värt pengarna

Alltid värt att rulla på 40-50c under load jmf med 80-90 som det brukar bli på luft.

Alphacool säger att deras block är klara också btw.

Permalänk
Medlem

Då är ju frågan om man ska köpa Founders 3090 eller inte för vattenkylning, det är ju ca 2000kr billigare än billigasste 3e part, kan det finnas någon nackdel med den mindre PCBn som jag inte tänker på?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

@Boozfob: En fördel är väl att Nvidia brukar ta de bättre kretsarna själv för sina founders kort, dvs binnade.
Funderar på att köpa ett founders själv för att köra vattenblock på..

Enda nackdelen jag kan komma på är väl att man måste köra med Nvidias 12pins adapter, Evga osv är ju på gång med egna lösningar på den fronten.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Jag funderar bara på hur jag ska kunna ta mig råd att stoppa undan pengar til at upgradera til 3080 efter at jag nyss fått in mitt 2080ti. Det känns lite som jag var efterbliven nu som inte trodde på det prestanda hoppet som annonserats i åratal på deras roadmap.. Ta en titt så ser man ju at den kurvan inte planar heller.. Det här fick mig att kännas lite snöblind, då jag trodde at den skulle följa utcecklingen på cpu fronten, som inte alls haft sånna prestandahopp på många år..

Permalänk
Medlem

@X-TroNiC: är verkligen founders binnade? Är det inte bara partnertilverkarna som binnar sina? Dvs tar de bästa kretsarna till sina dyraste modeller och de sämre till de billigare vilket gör att founders ser bättre ut jämfört med de billigare partnerkorten?

Och adapter följer väl med så då spelar ju inte det så stor roll

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad