Permalänk
Medlem

Google Nest WiFi tappar anslutning?

Jag köpte Google Nest WiFi för ett tag sedan, installerade utan bekymmer. Men min IPhone tappar med jämna mellanrum uppkopplingen (helt plötsligt går det inte surfa) får då koppla från WiFi och återansluta igen. Nu har samma fenomen börjat på dotterns android-platta. Har flera iPhone, chromecast och en macbook. Men bara 2 av enheterna har problem. Någon som har tips på lösning?

Permalänk
Medlem

Prova att ändra WiFi namnet så att det inte innehåller mellanslag, då vissa enheter har problem med det.

Se till att "bridge mode" är av om det är enda routern ni har.
https://support.google.com/googlenest/answer/6240987?hl=en&re...

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

Prova att ändra WiFi namnet så att det inte innehåller mellanslag, då vissa enheter har problem med det.

Se till att "bridge mode" är av om det är enda routern ni har.
https://support.google.com/googlenest/answer/6240987?hl=en&re...

Tack för tipsen! Men har inget mellanslag i WiFi-namnet och bridge mode var redan av

Permalänk
Medlem

@Be: För att säkerställa det, är Nest direkt kopplad till husets internet eller finns det någon enhet emellan?

Prova att stänga av IPV6: https://support.google.com/wifi/answer/6361450?hl=en

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

@Be: För att säkerställa det, är Nest direkt kopplad till husets internet eller finns det någon enhet emellan?

Prova att stänga av IPV6: https://support.google.com/wifi/answer/6361450?hl=en

IPV6 var redan avaktiverat. Det är kopplat direkt i router (Telia fiber) det funkar perfekt om man kör på det trådlösa i Telia router, men har köpt Google Nest för att få bättre räckvidd

Permalänk
Medlem

@Be: Då Nest är inte eran enda router och det blir dubbel NAT, för att lösa det så ska du brygga en av dem. Dvs aktivera "Bridge Mode" på Nest eller på Telia routern.

Visa signatur

😑

Permalänk

Följer då jag är i tankar på att skaffa nest Wifi

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat? Antingen ska du hoppa över Telia-routern helt, eller ska du helst koppla Google wifi in i din fibers medieomvandlare också.

Om man har mer än en nest wifi-puck kan man inte köra dem i bridgemode. https://support.google.com/googlenest/answer/6240987?hl=en

Du ska också se till att du använder wan-uttaget på din Google wifi och inte LAN-uttaget mot internet

Permalänk
Medlem

Har också problem med min Nest, med två extra puckar. Olika enheter tappar helt plötsligt anslutning till nätet. Men Nest'en är uppkopplad med ett KAON VM3000G modem (antenn-kabel) in i kåken. Ska följa råden här i tråden jag också. 😊

Visa signatur

Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 • PSU: Corsair Vengeance 650M • GPU: Nvidia RTX 2080 Super Dual Evo OC • CPU: AMD Ryzen 5 3600 • CPU-kylare: CM Masterliquid ML120L • RAM: HyperX Fury DDR4 2666MHz 2x8GB • MoBo: Asus ROG Strix B450-F • M.2/2,5": Kingston SA2000M 500GB/Samsung 860 Evo SSD 1TB • OS: Windows 10 Home Edition

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Hur har du kopplat? Antingen ska du hoppa över Telia-routern helt, eller ska du helst koppla Google wifi in i din fibers medieomvandlare också.

Om man har mer än en nest wifi-puck kan man inte köra dem i bridgemode. https://support.google.com/googlenest/answer/6240987?hl=en

Du ska också se till att du använder wan-uttaget på din Google wifi och inte LAN-uttaget mot internet

Ja Nesten ska ju sitta som primär router.
internet -> ev.medieomvandlare -> NEST -> resten av ditt nät.
Att sätta den efter en annan befintlig router kan nog orsaka en del strul.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Ja Nesten ska ju sitta som primär router.
internet -> ev.medieomvandlare -> NEST -> resten av ditt nät.
Att sätta den efter en annan befintlig router kan nog orsaka en del strul.

Har problem när jag sätter: kabel från vägg -> fiberomvandlare -> Google Nest -> router från Telia. Problemet blir då att allt kopplat i routern så som tv och hemtelefon slutar att fungera. Kan tillägga att jag avaktiverat WiFi på routern från Telia

Permalänk
Skrivet av Be:

Har problem när jag sätter: kabel från vägg -> fiberomvandlare -> Google Nest -> router från Telia. Problemet blir då att allt kopplat i routern så som tv och hemtelefon slutar att fungera. Kan tillägga att jag avaktiverat WiFi på routern från Telia

Ja det förstår jag, TV & Telefon går på andra vlan som förmodligen inte nesten släpper igenom

Vilken Telia router är det?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Om du ska använda Telia routern måste du sätta den i bridge mode så den bara skickar vidare trafiken till nesten och tvn. Att ha båda igång är mycket dumt

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Skrivet av zetrri:

Om du ska använda Telia routern måste du sätta den i bridge mode så den bara skickar vidare trafiken till nesten och tvn. Att ha båda igång är mycket dumt

precis.
---nest support---

Use a VLAN supported router

If you have a router already connected that supports VLAN tagging, you can add your Google Nest Wifi router or Google Wifi primary point to it.

Connect your modem’s LAN port to the 3rd party router’s WAN port with an Ethernet cable.
Connect the 3rd party router to the Google Nest Wifi router or primary Wifi point's WAN port with an Ethernet cable.
When finished, set up your Google Nest Wifi or Google Wifi devices in the Google Home or Google Wifi app.

​With this configuration, you may run into Double NAT, which isn't necessarily a problem. But if it is causing problems, we recommend putting your 3rd party router in bridge mode and turning off Wi-Fi on your 3rd party router to avoid interference.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Be:

Har problem när jag sätter: kabel från vägg -> fiberomvandlare -> Google Nest -> router från Telia. Problemet blir då att allt kopplat i routern så som tv och hemtelefon slutar att fungera. Kan tillägga att jag avaktiverat WiFi på routern från Telia

Har du bara ett uttag med internet? Då behöver du brygga Telia-routern och koppla Google wifi efter router på det uttaget du har bryggat.

https://www.telia.se/privat/support/info/bryggning-av-router
https://www.telia.se/privat/support/info/bryggning-av-smart-w...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har du bara ett uttag med internet? Då behöver du brygga Telia-routern och koppla Google wifi efter router på det uttaget du har bryggat.

https://www.telia.se/privat/support/info/bryggning-av-router
https://www.telia.se/privat/support/info/bryggning-av-smart-w...

Har äntligen fått lite tid över och testat detta med att brygga min Wifi-router. Tyvärr hjälpte det inte utan felet kvarstår. Tycker det är riktigt konstigt då vi har totalt 4 iPhone i familjen, men det är bara min som tappar uppkopplingen. Testade att tillfälligt aktivera Wifi på teliaroutern och det funkar perfekt, så telefonen funkar som den ska... finns det något ytterligare jag kan testa?

Edit: kan tillägga att jag har flera LAN-portar på min fiberomvandlare har jag konstaterat, trodde dom var ”pluggade” med satt bara nån skydds-plast för dom. En av dom är kopplade till Wifi-routern. Men om jag kopplar i min Nest i LAN2 i fiberomvandlaren kan den inte få någon kontakt med internet alls.

Permalänk
Medlem

LAN2 brukar vara låsta till IPTV-box på fiberomvandlaren, men det är konstigt att du får problem om Telia enheten är bryggd. Säkerställ att inställningarna stämmer och starta om enheterna dvs. Telia och Google, sedan glöm/radera nätverket i telefonen och koppla upp dig på nytt.

Visa signatur

😑

Permalänk

4 portar på omvandlaren 1-internet, 2-telefoni, 3-IPTV, 4-ej använd (2 kanske är tv och 3 telefoni)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

4 portar på omvandlaren 1-internet, 2-telefoni, 3-IPTV, 4-ej använd (2 kanske är tv och 3 telefoni)

Aha, det var ju inte bra. Det betyder alltså att jag endast kan koppla Nest till LAN1 på fiberomvandlaren, där det nu sitter en switch från Telia.

Nu sitter nesten i port 4 i switchen då port 4 var den enda som gick att brygga, men detta löste som sagt var inte problemet.

Testat starta om allt, frågan är om det är någon inställning i min telefon som kan gör att det strular? Eller något i routern?

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis en Google Nest. Måste jag koppla in den direkt till en annan extern router eller kan jag koppla in direkt till fiberdosan?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Har också en Google Nest, börjar dock tröttna på att behöva rycka strömmen typ 1 gång i veckan för att eländet vägrar fungera?!? Älskar idén med en assistent i köket men ska det strula såhär så vettefasen... För att förtydliga, allt funkar i 4-5 dagar, sen slutar den funka pga att den har tappat WiFi. Det enda som hjälper är då att bryta strömmen och sen hittar den wifin igen.... SJUKT IRRITERANDE!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Har också en Google Nest, börjar dock tröttna på att behöva rycka strömmen typ 1 gång i veckan för att eländet vägrar fungera?!? Älskar idén med en assistent i köket men ska det strula såhär så vettefasen... För att förtydliga, allt funkar i 4-5 dagar, sen slutar den funka pga att den har tappat WiFi. Det enda som hjälper är då att bryta strömmen och sen hittar den wifin igen.... SJUKT IRRITERANDE!

IDAG har jag det problemet! Det har med googles update att göra, de suger ju verkligen idag! Helt ostabilt verklligen.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Då jag har Bahnhof fick jag precis reda på att det inte går att lägga i bridge mode med deras router(?) så jag är stuck såvida jag inte skaffar en annan router.

Men hur kommer det sig att man måste använda sig av en router och inte kan koppla direkt Nest routern så att det ser ut som följande: internet -> ev.medieomvandlare -> NEST

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE