Guide: Kyla en nybyggd dator – chassi, fläktar och komponenter

Permalänk
Melding Plague

Guide: Kyla en nybyggd dator – chassi, fläktar och komponenter

Den som bygger sin första dator får hjälp av Jonas Klar, som förklarar grunderna inom kylning och ventilation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med lite luftkylning, utan en massa RGB-bjäfs dessutom!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Den som bygger sin första dator får hjälp av Jonas Klar, som förklarar grunderna inom kylning och ventilation.

Läs hela artikeln här

Bra video Jonas! Tycker speciellt om att du tog upp det här med att det är viktigt att sätta AIO-vattenkylning ovanför CPU-blocket.

Vill tillägga också att anledningen till att ha flera stora fläktar snarare än en liten är för att desto fler och större fläktar du har desto tystare blir datorn, räknat i decibel/luft flyttad. Det vill säga, två stora fläktar som ligger på samma ljudnivå som en liten fläkt kommer flytta mer luft än den lilla fläkten. Därför använder man helst 140mm-fläktar där det är möjligt.

Skrivet av Nyhet:

Då värme stiger sugs sval luft med fördel in så lågt som möjligt i chassits front, och blåses ut ur chassits topp och baktill.

Jag minns att jag läste en del om detta och kom fram till att den temperaturskillnad som finns i ett chassi är för liten för att spela någon roll, att skillnaden i vikt beroende på temperatur (när det gäller luft) är så liten att det inte är värt att ha i åtanke när man bygger en dator. Detta var dock 10+ år sedan och jag minns inte alla detaljer, men jag skulle gärna vilja veta om det faktiskt finns något belägg för att ha insug nedtill och utsug upptill, eller om det bara är något som repeteras för att det "låter som om det skulle kunna vara sant".

Permalänk
Medlem

Varför köper folk fläktar för så mycket pengar?

Alltså, visst, om man är gjord av pengar eller ska köpa en hel dator norr om 30000kr, köp för all del vad du vill, men har man något behov att få värde för pengarna så känns det fel att lägga tusentals kronor på fläktar...

Jag skulle kolla på andra alternativ till exempel:
https://www.proshop.se/Chassi-kylare/Arctic-P12-PWM-PST-5-pcs...

Permalänk
Medlem

Kör 6 st Wing 2. Riktigt nöjd över utförandet av luftflöde och ljud.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

jag har vatten kylning radiator fram ,för att få kallaste luft in radiator,och sen tre vanliga på toppen som blåser varmluft ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför köper folk fläktar för så mycket pengar?

Alltså, visst, om man är gjord av pengar eller ska köpa en hel dator norr om 30000kr, köp för all del vad du vill, men har man något behov att få värde för pengarna så känns det fel att lägga tusentals kronor på fläktar...

Jag skulle kolla på andra alternativ till exempel:
https://www.proshop.se/Chassi-kylare/Arctic-P12-PWM-PST-5-pcs...

Bättre kyla ger mer stöd för överklockning och de gör att fläktar kan gå i en lägre rmp vilket gör att ljudnivån minskar och det förlänger livslängden på dina komponenter

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Tack för bra guide. Mer sådant!

Håller på att veva igång byggandet själv nu och behöver alla basguider jag kan komma över...

Visa signatur

Cooler Master MasterBox NR200P | Asus ROG Strix Z490-I Gaming | Intel Core i7 10700K | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 32GB | Samsung 970 EVO Plus Series 1TB | Be Quiet! Pure Rock 2 Black | Corsair SF750 Platinum | LG UltraGear 34GN850 | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag blir inte riktigt klock på Jonas Klar roll, är han alltså en del av Sweclockers redaktion? Eller nån extern? Jonas tycks ju bara producera sponsrade video's. Skulle nog vara bättre om han också nån gång gjorde vanliga videos som inte var sponsrade.

I alla fall innehållet i denna videon var bra trots att det var sponsrat dock så undrar jag varför ljudet är sämre än vanligt vid vanliga redaktionella video's?

Vad gäller AIO eller CLC som de också kallas så går det också bra att ha radiatorn monterad i fronten. Huvudsaken är då att slangarna är monterade nedåt och att toppen på radiatorn är högre upp än CPU pumphuvudet. Högsta delen av loopen ska alltid vara en del av radiatorn.

Vad gäller fläktar tycker jag det missades information om fläktkontrollers (som ibland medföljer chassit) eller köpes separat. Dessa kan vara bra om man har många fläktar och vill slippa se alla fula kablar om man har chassifönster och kan avhjälpa om ens moderkort inte räcker till. Även det här med Y splitter kablar som gör att man kan koppla fler än en fläkt till varje header kunde ha nämnts. Dessa är billiga och smidiga samt fungerar också som kabelförlängare. nackdelen med dem är att systemet bara ser 1 fläkt per header fast det kanske är kopplat 2-3 stycken och då kan man bara reglera dessa som en fläkt dvs ingen individuell styrning även om de är PWM.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Bättre kyla ger mer stöd för överklockning och de gör att fläktar kan gå i en lägre rmp vilket gör att ljudnivån minskar och det förlänger livslängden på dina komponenter

Jag ser hellre 5 hyfsade fläktar än en bra, svårt att jämföra 5 bra mot 5 hyfsade för då får man ju offra något annat (kanske en sämre GPU för att få råd). Jag säger absolut inte att det är fel att köpa bra fläktar i alla lägen, men att lägga mycket pengar på sånt som inte påverkar prestandan i första hand känns bara konstigt för mig. Såklart om man gör ett estetiskt bygge med maxad RGB och sånt, men 250kr per fläkt är för mycket i min smak ändå.

Jag förstår helt enkelt inte denna marknad för premiumfläktar. Om de är 5-10% bättre för 500% pris, känns inte så värt... fläktar som sitter direkt på en kylare eller radiator behöver ju vara bra dock, men om de medföljande är så dåliga kan man väl köpa en annan modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Bra video Jonas! Tycker speciellt om att du tog upp det här med att det är viktigt att sätta AIO-vattenkylning ovanför CPU-blocket.

Vill tillägga också att anledningen till att ha flera stora fläktar snarare än en liten är för att desto fler och större fläktar du har desto tystare blir datorn, räknat i decibel/luft flyttad. Det vill säga, två stora fläktar som ligger på samma ljudnivå som en liten fläkt kommer flytta mer luft än den lilla fläkten. Därför använder man helst 140mm-fläktar där det är möjligt.

Jag minns att jag läste en del om detta och kom fram till att den temperaturskillnad som finns i ett chassi är för liten för att spela någon roll, att skillnaden i vikt beroende på temperatur (när det gäller luft) är så liten att det inte är värt att ha i åtanke när man bygger en dator. Detta var dock 10+ år sedan och jag minns inte alla detaljer, men jag skulle gärna vilja veta om det faktiskt finns något belägg för att ha insug nedtill och utsug upptill, eller om det bara är något som repeteras för att det "låter som om det skulle kunna vara sant".

En grej är att man vill att den kallare luften ska flöda runt alla varma komponenter. Finns det inte risk för "kortslutning" av luftflödet om insugsfläkt och utblåsfläkt båda sitter högt i chassit och därmed inte lika lätt "tar med sig" luft t.ex. runt grafikkortet som sitter längre ner? Å andra sidan sitter det fläktar på grafikkortet som vispar runt luften i chassit så jag är osäker på hur mycket det spelar roll. Kanske inte så vanligt längre men förr hade man ofta hårddiskrack längst ner fram i chassit och man ville därför blåsa kall luft på diskarna vilket var en anledning att ha insugsfläkt i närheten av diskarna. Ofta är det väl just luftflöde på varma komponenter som är viktigt och kanske mindre viktigt varifrån den luften kommer.

Permalänk
Medlem

Bra video!

Kör själv 100% beige och härliga noctuafläktar i mitt define C. 2x 140 fram, 1x120 bak och en Noctua DH15S. Däremot tror jag att jag gjort lite fel, fläktarna fram är kopplade separat till varsin fläktkontakt och alla fläktarnas kurva styrs av CPU-temp.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag ser hellre 5 hyfsade fläktar än en bra, svårt att jämföra 5 bra mot 5 hyfsade för då får man ju offra något annat (kanske en sämre GPU för att få råd). Jag säger absolut inte att det är fel att köpa bra fläktar i alla lägen, men att lägga mycket pengar på sånt som inte påverkar prestandan i första hand känns bara konstigt för mig. Såklart om man gör ett estetiskt bygge med maxad RGB och sånt, men 250kr per fläkt är för mycket i min smak ändå.

Jag förstår helt enkelt inte denna marknad för premiumfläktar. Om de är 5-10% bättre för 500% pris, känns inte så värt... fläktar som sitter direkt på en kylare eller radiator behöver ju vara bra dock, men om de medföljande är så dåliga kan man väl köpa en annan modell?

Jag körde länge på billiga fläktar innan jag ledsnade på oljudet och köpte några premium. Skillnaden var i min mening som natt och dag och värt varje krona det kostade. Avsevärt lägre ljud, mer luftflöde och inte minst snyggare design. Det enda jag ångrar är att jag inte köpte fler, då modellen tyvärr inte längre verkar säljas i Sverige. Dessutom har de dyrare fläktarna kunnat följa med i ganska många år, när de billiga har gått sönder långt tidigare.

Har löst det nu genom att köra mina premium på insug och köra överblivna billigare fläktar på utblåset, det ger mig lagom övertryck i lådan och håller volymen på rimlig nivå. Nästa gång en av de billiga går sönder blir det finare fläktar att ersätta även dem med.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Joakim Ågren:

Jag blir inte riktigt klock på Jonas Klar roll, är han alltså en del av Sweclockers redaktion? Eller nån extern? Jonas tycks ju bara producera sponsrade video's. Skulle nog vara bättre om han också nån gång gjorde vanliga videos som inte var sponsrade.

Jonas Klar frilansar för sweclockers. Både kommersiellt som detta men också mer traditionellt redaktionellt.
Just nu har han bränt av ett par kommersiella projekt på raken. Men i somras vikarierade han som nyhetsskribent när resten av gänget var på semester tex.

En kämpe som ställer upp där vi behöver det mest för tillfället helt enkelt! <3

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Jag körde länge på billiga fläktar innan jag ledsnade på oljudet och köpte några premium. Skillnaden var i min mening som natt och dag och värt varje krona det kostade. Avsevärt lägre ljud, mer luftflöde och inte minst snyggare design. Det enda jag ångrar är att jag inte köpte fler, då modellen tyvärr inte längre verkar säljas i Sverige. Dessutom har de dyrare fläktarna kunnat följa med i ganska många år, när de billiga har gått sönder långt tidigare.

Har löst det nu genom att köra mina premium på insug och köra överblivna billigare fläktar på utblåset, det ger mig lagom övertryck i lådan och håller volymen på rimlig nivå. Nästa gång en av de billiga går sönder blir det finare fläktar att ersätta även dem med.

Jag tror dock inte de Arctic-fläktarna jag länkade behöver hålla så dålig kvalitet, de har fått bra kritik i några youtube-reviews i alla fall. Men absolut kan man köpa saker som verkligen är sämre om man har otur. Men det gäller väl alla komponenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför köper folk fläktar för så mycket pengar?

Alltså, visst, om man är gjord av pengar eller ska köpa en hel dator norr om 30000kr, köp för all del vad du vill, men har man något behov att få värde för pengarna så känns det fel att lägga tusentals kronor på fläktar...

Jag skulle kolla på andra alternativ till exempel:
https://www.proshop.se/Chassi-kylare/Arctic-P12-PWM-PST-5-pcs...

Jag ska lägga pengar på fläktar av två andledningar. Dels är premiumfläktar tysta, dels köper jag fler för att de ska hålla burken nedkyld, för jag vill ha en så tyst dator som möjligt och det innebär luftlödet inte alltid är bra.

Är det nån del jag absolut undviker att snåla så är det, skärm, chassi, fläktar och PSU. Dessa är delar som jag kommer att använda länge, i chassits fall kanske 10 år och mer. Allt annat brukar jag uppgradera i en tidspann på 3-5 år.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jonas Klar frilansar för sweclockers. Både kommersiellt som detta men också mer traditionellt redaktionellt.
Just nu har han bränt av ett par kommersiella projekt på raken. Men i somras vikarierade han som nyhetsskribent när resten av gänget var på semester tex.

En kämpe som ställer upp där vi behöver det mest för tillfället helt enkelt! <3

Detta har jag missat, har bara uppmärksammat honom när det gäller dessa kommersiella video's. Tycker i alla fall att han gör sig bra framför kameran (även om ljudet av någon märklig anledning krånglat på sistone då han varit med! ) samt har bra röst. Kommer han få göra några vanliga video's framöver?

Kanske borde ni ta med honom i nästa läskeblasker (känns länge sedan nu), han ska väl plågas precis som ni andra!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Tack för bra artikel och video!

@Meantek: hur tycker du att man ska styra luftflödet i ett chassi där moderkortet sitter monterat inverterat? I mitt lite kompaktare chassi sitter moderkortet inverterat, vilket innebär att grafikkortet hamnar i toppen av chassit istället för närmare botten. Så mitt GTX 1080 Ti sitter med sitt insug direkt vid chassits tak och blåser (förmodar jag) sin varmluft inåt och bakåt i chassit. CPU-kylaren har två fläktar som blåser rakt bakåt. Min nuvarande fläktinstallation är med PWM-fläktar i taket som suger in luft och en fet 200 (eller är det 240?) mm fläkt i botten som agerar utblås. Så jag går emot fysikens lagar om hur värme rör sig, men jag har tyckt att det fungerar OK för att slippa blåsa exakt all varmluft tillbaka på min kära GPU i toppen. Vid bygget tänkte jag att jag skulle testa att vända på luftflödet någon gång, men det har ännu inte prioriterats...

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

En grej är att man vill att den kallare luften ska flöda runt alla varma komponenter. Finns det inte risk för "kortslutning" av luftflödet om insugsfläkt och utblåsfläkt båda sitter högt i chassit och därmed inte lika lätt "tar med sig" luft t.ex. runt grafikkortet som sitter längre ner? Å andra sidan sitter det fläktar på grafikkortet som vispar runt luften i chassit så jag är osäker på hur mycket det spelar roll. Kanske inte så vanligt längre men förr hade man ofta hårddiskrack längst ner fram i chassit och man ville därför blåsa kall luft på diskarna vilket var en anledning att ha insugsfläkt i närheten av diskarna. Ofta är det väl just luftflöde på varma komponenter som är viktigt och kanske mindre viktigt varifrån den luften kommer.

Jag håller med och tycker det är fullt rimligt att ha insug och utblås på motsatta delar av chassit, men är bara inte helt med på "varmluft stiger"-grejen. Jag är dock nyfiken på det du säger också, hur mycket luften vispas runt av gpu:n, isåfall kanske det skulle vara värt att ha en chassifläkt vid gpu:n som bara flyttar runt luft så att den varma luften inte stannar hos grafikkortet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av siglolmic:

Jag håller med och tycker det är fullt rimligt att ha insug och utblås på motsatta delar av chassit, men är bara inte helt med på "varmluft stiger"-grejen. Jag är dock nyfiken på det du säger också, hur mycket luften vispas runt av gpu:n, isåfall kanske det skulle vara värt att ha en chassifläkt vid gpu:n som bara flyttar runt luft så att den varma luften inte stannar hos grafikkortet.

Det finns ingen chans att termisk stigkraft har någon effekt i ett chassi, speciellt när luften vevas runt så mycket som den gör av alla fläktar.

Ska vi prata effekt av stigkraft ska vi ha temperatur motsvarande brandgaser och/eller väldigt höga byggnader (skorstenseffekt). Om chassit var väldigt stort och utan fläktar skulle man såklart få flödet uppåt, men det motverkas ju av en liten fläkt utan några som helst problem.

Känns mest som att chassin är konstruerade för att ta in luft fram- och underifrån, och skicka ut den bakåt och uppåt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Tack för bra artikel och video!

@Meantek: hur tycker du att man ska styra luftflödet i ett chassi där moderkortet sitter monterat inverterat? I mitt lite kompaktare chassi sitter moderkortet inverterat, vilket innebär att grafikkortet hamnar i toppen av chassit istället för närmare botten. Så mitt GTX 1080 Ti sitter med sitt insug direkt vid chassits tak och blåser (förmodar jag) sin varmluft inåt och bakåt i chassit. CPU-kylaren har två fläktar som blåser rakt bakåt. Min nuvarande fläktinstallation är med PWM-fläktar i taket som suger in luft och en fet 200 (eller är det 240?) mm fläkt i botten som agerar utblås. Så jag går emot fysikens lagar om hur värme rör sig, men jag har tyckt att det fungerar OK för att slippa blåsa exakt all varmluft tillbaka på min kära GPU i toppen. Vid bygget tänkte jag att jag skulle testa att vända på luftflödet någon gång, men det har ännu inte prioriterats...

Låter spännande, vad är det för chassi du har egentligen?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Låter spännande, vad är det för chassi du har egentligen?

Har du aldrig hört talas om att moderkortet monteras inverterat? Det är ganska vanligt i mindre chassin som ändå vill rymma stora komponenter (som en fullstor CPU-kylare och fullstort grafikkort). Det är ofta enda vägen ut om man vill ha nätaggregatet någon annanstans än i botten (där det bara tar upp plats). Genom att ha det i exempelvis fronten sparar man enormt mycket utrymme. Jag har ett BitFenix Prodigy M-ATX.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Sebbepojken:

Tack för bra artikel och video!

@Meantek: hur tycker du att man ska styra luftflödet i ett chassi där moderkortet sitter monterat inverterat? I mitt lite kompaktare chassi sitter moderkortet inverterat, vilket innebär att grafikkortet hamnar i toppen av chassit istället för närmare botten. Så mitt GTX 1080 Ti sitter med sitt insug direkt vid chassits tak och blåser (förmodar jag) sin varmluft inåt och bakåt i chassit. CPU-kylaren har två fläktar som blåser rakt bakåt. Min nuvarande fläktinstallation är med PWM-fläktar i taket som suger in luft och en fet 200 (eller är det 240?) mm fläkt i botten som agerar utblås. Så jag går emot fysikens lagar om hur värme rör sig, men jag har tyckt att det fungerar OK för att slippa blåsa exakt all varmluft tillbaka på min kära GPU i toppen. Vid bygget tänkte jag att jag skulle testa att vända på luftflödet någon gång, men det har ännu inte prioriterats...

Sådana chassin hamnar lite utanför komfortzonen av vad vi diskuterar i nybörjarscenarion, och där får man oftast prova sig fram. Fungerar det och jagar man inte de allra sista graderna i temperatur hade jag sett nöjd ut och kört vidare på din konfiguration, men av nyfikenhet hade jag nog testat att vända på luftflödet och se vad resultatet är.

Skrivet av Joakim Ågren:

Kanske borde ni ta med honom i nästa läskeblasker (känns länge sedan nu), han ska väl plågas precis som ni andra!

All läsk med sötningsmedel får 0/5, Fritz Kola, Fentimans Curiousity Cola och Cherry Cola får 5/5. Jag behöver inte ens vara med.

Fentimans, inte Frentimans
Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Har du aldrig hört talas om att moderkortet monteras inverterat? Det är ganska vanligt i mindre chassin som ändå vill rymma stora komponenter (som en fullstor CPU-kylare och fullstort grafikkort). Det är ofta enda vägen ut om man vill ha nätaggregatet någon annanstans än i botten (där det bara tar upp plats). Genom att ha det i exempelvis fronten sparar man enormt mycket utrymme. Jag har ett BitFenix Prodigy M-ATX.

https://inetimg2.se/img/1600x900/6911708_5.jpg

Cooler Master NR200P(?) som blivit poppis på sistone har ju nästan exakt samma layout, men upp och ner. Inverteringen i sig hjälper väl inte direkt på något sätt vad jag vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför köper folk fläktar för så mycket pengar?

Alltså, visst, om man är gjord av pengar eller ska köpa en hel dator norr om 30000kr, köp för all del vad du vill, men har man något behov att få värde för pengarna så känns det fel att lägga tusentals kronor på fläktar...

Jag skulle kolla på andra alternativ till exempel:
https://www.proshop.se/Chassi-kylare/Arctic-P12-PWM-PST-5-pcs...

För egen del så handlar det om att jag vill ha extrem prestanda med extremt låg ljudnivå och extremt lång livslängd på fläktarna då de skall användas i många år när de väl köpts in. Så som läget är med Ryzen så är det extra viktigt att ha så låg temperatur som möjligt om man vill nå de högsta höjderna på boosten, och då duger tyvärr inte billiga högljudda fläktar med uselt statiskt tyck och dålig livslängd.

För mig har det sedan en tid tillbaka blivid uteslutande Noctuas Industrial-linje. Visst är de dyra, men de klarar både låg ljudnivå vid "normala" varvtal samt kan blåsa på utan bara fan när det krävs, och de håller väldigt länge. Så för mig är det en självklarhet att lägga pengar på kvalitet där. Inte konstigare än att lägga pengar på ett bra chassi, nätagg, moderkort etc etc. Billiga köp straffar sig oftast när man som jag alltid är ute efter att krama ur sista droppen blod ur varenda komponent i datorn.

Däremot så kanske det inte finns lika mycket poäng med det om man kör stock och vill ha något som "bara funkar", men hade jag de tankebanorna så skulle jag lika gärna kunnat köpa någon random färdigbyggd dator från vilken butik som helst och sedan köpa nytt när prestandan inte möter mina krav längre. Men sådan är inte jag utan hårdvara är ett stort intresse så jag bygger alltid sjäkv och väljer varje komponent med stor omsorg efter mina behov och krav, där fläktarna är lika viktigt som något annat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför köper folk fläktar för så mycket pengar?

Alltså, visst, om man är gjord av pengar eller ska köpa en hel dator norr om 30000kr, köp för all del vad du vill, men har man något behov att få värde för pengarna så känns det fel att lägga tusentals kronor på fläktar...

Jag skulle kolla på andra alternativ till exempel:
https://www.proshop.se/Chassi-kylare/Arctic-P12-PWM-PST-5-pcs...

För att jag i stort sett använt samma fläktar från Noctua sen tidigt 2005 och kommer jag ihåg rätt har de hängt med i tre-fyra olika byggen. De snurrar på bra, väsnas inte och kyler min dator utan problem. Fem fläktar för 150-300 kr st blir ju inte direkt mycket utslaget på femton år, speciellt inte om jag räknar på antalet timmar datorn varit påslagen under dessa femton år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Jag håller med och tycker det är fullt rimligt att ha insug och utblås på motsatta delar av chassit, men är bara inte helt med på "varmluft stiger"-grejen. Jag är dock nyfiken på det du säger också, hur mycket luften vispas runt av gpu:n, isåfall kanske det skulle vara värt att ha en chassifläkt vid gpu:n som bara flyttar runt luft så att den varma luften inte stannar hos grafikkortet.

Jag körde ett tag med två stycken GPU i mitt chassi och då gjorde det skillnad att ha en chassifläkt i sidoplåten i närheten av grafikkorten. Det undre grafikkortet blev ganska instängt av det övre grafikkortet så det behövdes något sätt att få luften att flöda. Man får testa sig fram lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Har du aldrig hört talas om att moderkortet monteras inverterat? Det är ganska vanligt i mindre chassin som ändå vill rymma stora komponenter (som en fullstor CPU-kylare och fullstort grafikkort). Det är ofta enda vägen ut om man vill ha nätaggregatet någon annanstans än i botten (där det bara tar upp plats). Genom att ha det i exempelvis fronten sparar man enormt mycket utrymme. Jag har ett BitFenix Prodigy M-ATX.

Ett sånt har jag med. Det där med att värme stiger spelar ganska liten roll i en datorlåda om man har minst en fläkt in och en ut, då flödet är såpass mycket starkare än "självstigningen".

Jag kör också 2 st inblås i toppen och utblås i botten som det är designat för, då PSUn ju suger framifrån och också blåser ut i botten. Den bakre fläkten är också inblås rakt in i CPU-kylaren, eftersom grafikkortet blockerar toppfläktarna så mycket. Det funkar hyfsat tycker jag. Det var sämre temp när bakre också blåste ut och vänder man på toppfläktarna så kväver man ju grafikkortet, så det har jag inte provat.

Jag hade ett gammalt HAF 912 Plus som har 200mm i front och topp, samt 2 120mm in och en ut och där snurrar de stora fläktarna så man knappt hör dem och håller allt kallt och fint. I det sitter filservern nu.

Jag ville ha ett litet kompaktare chassi, men fortfarande med 200mm fläkt någonstans för att få ner ljudnivån, men det blir ju lite varmt när det är så här trångt, så jag skulle inte ha köpt det igen. För att slippa lite krångel med kablaget när man grejar, så har jag monterat sidan med USB-portar m.m. till vänster istället för höger. Fick skruva lite i det lilla kretskortet bara

Coolermaster NR200 verkar annars klart intressant inför nästa bygge istället, så får den gamla Bitfenixen vara gästdator eller nåt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Jag körde ett tag med två stycken GPU i mitt chassi och då gjorde det skillnad att ha en chassifläkt i sidoplåten i närheten av grafikkorten. Det undre grafikkortet blev ganska instängt av det övre grafikkortet så det behövdes något sätt att få luften att flöda. Man får testa sig fram lite.

Ja, det förstår jag. Men jag tänker mer på en fläkt som sitter helt i chassit och inte blåser in/ut luft alls, utan bara vispar runt chassiluften för grafikkortets skull.

Permalänk
Medlem

Nyligen bytt ut min stock kylare till en Noctua NF-F12 black. Helvete vilken skillnad på ljud/kyla. Nu inväntas bara gpun!

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.