Permalänk
Medlem

Bootar inte från USB-sticka.

Hej hej! En kompis har råkat ut för May 2020 BSOD Loop, och jag har nu guidat henne genom BIOS att sätta en USB-sticka med Windows-installation på som första, och även ENDA, boot drive för att försöka tvinga fram en ominstallation av Windows och börja om på noll. Detta har alltid funkat för mig, men den här datorn verkar extremt ihärdig att försöka starta Windows normalt, så bestämd in fact att den fullständigt skiter i boot order i BIOS och hoppar över USB-stickan och går direkt till SSD'n, även när alla utom stickan var Disabled i Boot order-listan.
Nu har jag inga fler idéer, utom att reklamera en SSD som antagligen inte är trasig egentligen, eller köpa en till SSD och ha den som nya Boot-disken, koppla ur den första och sen formatera om den inne i Windows efteråt.

Men även om det säkert funkar så är jag själv nyfiken på vad som kan orsaka en dator att ignorera BIOS boot order och köra sitt eget race, det borde inte kunna hända.

Visa signatur

NZXT Whisper | Asus ROG Strix x470-F Gaming | AMD Ryzen 5 2600 | G.Skill Trident Z RGB 3000Mhz | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

Beror på BIOS, en del har t.ex. en inställning som heter Quick Boot Då ignorerar den USB och optisk boot helt utan defaultar till redan kända EFI värden.

Permalänk

Det låter som bios/uefi inte anser stickan vara bootbar. Vet ni att stickan fungerar att boota ifrån?
Har ni kollat så att inte usb-minnet kommer upp som flera möjliga boot enheter? Om "fel" väljs kommer den inte att boota ifrån den, jag minns inte exakt men har för mig att jag på någon av mina bootbara usb-minnen får upp både som uefi och icke uefi boot enhet, väljs fel så funkar det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Beror på BIOS, en del har t.ex. en inställning som heter Quick Boot Då ignorerar den USB och optisk boot helt utan defaultar till redan kända EFI värden.

Det är ett Asus-kort, helt nyköpt. Ska meddela henne och se om vi hittar den inställningen! Tackar ^^

Visa signatur

NZXT Whisper | Asus ROG Strix x470-F Gaming | AMD Ryzen 5 2600 | G.Skill Trident Z RGB 3000Mhz | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByteBitten:

Det låter som bios/uefi inte anser stickan vara bootbar. Vet ni att stickan fungerar att boota ifrån?
Har ni kollat så att inte usb-minnet kommer upp som flera möjliga boot enheter? Om "fel" väljs kommer den inte att boota ifrån den, jag minns inte exakt men har för mig att jag på någon av mina bootbara usb-minnen får upp både som uefi och icke uefi boot enhet, väljs fel så funkar det inte.

Ja, det är samma sticka hon använde för att installera första gången, och Windows fungerade helt okej tills hon lät den köra in May 2020 patchen, som tydligen har orsakat denna BSOD för många användare. Den kommer indeed upp som två olika. Om man kör den ena så går den direkt till Windows BSOD, tar man den andra låser sig datorn redan under Asus Splash Screen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

F10 lr vad det är för att välja vad man ska boota från brukar fungera fint då.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

F10 lr vad det är för att välja vad man ska boota från brukar fungera fint då.

Vi kollar på det också, tack för svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I Asus BIOS brukar även finnas setting för boot override. Så ni ska inte behöva disable andra bootoptions utan bara välj denna USB stickan specifikt i BIOS och boot override så ska BIOS direkt quitta och försöka boota upp från det valda mediet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Bootning måste i många bios göras med ON/OFF-knappen - inte en (varm) reboot från tex. BIOS.

Gör man inte det så läses inte UEFI-delen på USB-stickan som den skall och du får aldrig upp alternativa bootningar i menyerna - precis som om de inte ens existerar.

Sedan kan det vara USB-stickan i sig som krånglar - den skall klassas som 'removable mass storage' - inte enbart som 'mass storage' - det är en bit som skiljer sig när USB-minnet identifieras av BIOS:t och även kända tillverkare som Sandisk får ut batcher med denna bit felsatt och det kan vara helt omöjligt att boota på hur mycket man än försöker - det går inte att göra något åt själva stickan om denna bit är fel utan det blir att leta igenom skrivbordslådorna efter en som fungerar - har du hitta en sticka som alltid går att boota med - var rädd om den!!! - det är ofta påtagligt ofta just noname USB-stickor som ofta kommer med reklammaterial eller med mjukvaror till produkter som fungerar bäst för just bootning medans USB-stickor du köper hos gubbdagis kan ibland vara rätt struliga att boota på.

Går inget av det hur man än gör - prova USB-kopplad extern CD/DVD-läsare och bränd skiva med ISO - också ansluten och skivan instoppad innan du slår på på ON-OFF knappen.

CD/DVD (även via USB) har en speciell plats i BIOS-helvetet med egen VIP-ingång och har inte samma hinder som en USB-minnessticka har i många fall när det gäller bootning...

Att prova också är att rensa första antal GB på SSD genom att fylla med '0' s så att det inte finns något för BIOS igenkännbart att boota på - obs det förstör all innehåll på sagda disk och innehållet blir oräddningsbart - gör backup på allt viktigt i filväg innan...

Permalänk

Ytterligare en sak att testa om ni inte redan gjort det är att sätta usb-stickan i en "icke usb3" port, usb3 kan ibland ställa till problem vid bootning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Bootning måste i många bios göras med ON/OFF-knappen - inte en (varm) reboot från tex. BIOS.

Gör man inte det så läses inte UEFI-delen på USB-stickan som den skall och du får aldrig upp alternativa bootningar i menyerna - precis som om de inte ens existerar.

Sedan kan det vara USB-stickan i sig som krånglar - den skall klassas som 'removable mass storage' - inte enbart som 'mass storage' - det är en bit som skiljer sig när USB-minnet identifieras av BIOS:t och även kända tillverkare som Sandisk får ut batcher med denna bit felsatt och det kan vara helt omöjligt att boota på hur mycket man än försöker - det går inte att göra något åt själva stickan om denna bit är fel utan det blir att leta igenom skrivbordslådorna efter en som fungerar - har du hitta en sticka som alltid går att boota med - var rädd om den!!! - det är ofta påtagligt ofta just noname USB-stickor som ofta kommer med reklammaterial eller med mjukvaror till produkter som fungerar bäst för just bootning medans USB-stickor du köper hos gubbdagis kan ibland vara rätt struliga att boota på.

Går inget av det hur man än gör - prova USB-kopplad extern CD/DVD-läsare och bränd skiva med ISO - också ansluten och skivan instoppad innan du slår på på ON-OFF knappen.

CD/DVD (även via USB) har en speciell plats i BIOS-helvetet med egen VIP-ingång och har inte samma hinder som en USB-minnessticka har i många fall när det gäller bootning...

Att prova också är att rensa första antal GB på SSD genom att fylla med '0' s så att det inte finns något för BIOS igenkännbart att boota på - obs det förstör all innehåll på sagda disk och innehållet blir oräddningsbart - gör backup på allt viktigt i filväg innan...

Tackar för denna utförliga info, vi testar vidare och ser Som sagt så är det denna sticka som användes för att installera Windows med innan min kompis hamnade i BSOD loop efter uppdatering till May 2020 updaten. Den borde därför fortfarande fungera som en bootbar sticka kan man tycka

Hur gör man en "kall" reboot då utan att riskera något? Ska man spara Boot order-listan men ta "Save and stay" typ i stället för "Save and restart" och sen bara hålla in power-knappen på datorn?

Visa signatur