World of Warcraft: Shadowlands försenas till senare i år

Permalänk
Medlem

@Raynstorm jag förstår verkligen vad du menar. BfA hade behövt en senareläggning av release likt Shadowlands, då de faktiskt hade insett att azerite gear osv inte blev som de hade tänkt *innan release*. Däremot lär krut nu läggas på att släcka bränder där saker helt enkelt inte fungerar alls eller fungerar på ett dåligt sätt - troligen lär inget göras åt class balance eller covenants. Jag hoppas jag har fel dock.

Permalänk
Medlem

Spelat WoW så mycket att jag mår illa av de härliga zonerna & klasserna är trasiga i BFA, menar inte dps mässigt. dock funkar Swtor star wars mmot fortfarande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Dom tar inte död på m+... du kommer kunna spela dom på exakt samma sätt som i BFA dock kommer du inte kunna geara upp till items bättre än mythic raids.

Det är inte långt ifrån i vilket fall. Man har inte kunnat grindat upp bättre items än mythic under hela BFA så det råder ingen skillnad.
Dom flesta om inte alla klasserna ska ha loot från raiden, azerite, trinkets eller vapen oavsett om det är från HC eller mythic. Spelar liksom inte någon roll hur många M+ man än kör så kommer det finnas delar att vilja ha från raiden.

Det har alltid funnits en anledning till att raida HC/mythic så förstår inte varför Blizzard ska skjuta oss som njuter av att spela m+. Att +15 droppar sämre gear än vad HC raid gör är ett skämt.

+15 ger dig 210
HC 213 samt 220 för sista 2 bossarna

För att sen inte glömma att det droppas 1 item per M+ run, så de där 30-40 minutrarna man spenderade har man 1/5 att ens få någon reward. Weekly vault reward får man visserligen men kan vara bland det tråkigaste någonsin.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Det är inte långt ifrån i vilket fall. Man har inte kunnat grindat upp bättre items än mythic under hela BFA så det råder ingen skillnad.
Dom flesta om inte alla klasserna ska ha loot från raiden, azerite, trinkets eller vapen oavsett om det är från HC eller mythic. Spelar liksom inte någon roll hur många M+ man än kör så kommer det finnas delar att vilja ha från raiden.

Det har alltid funnits en anledning till att raida HC/mythic så förstår inte varför Blizzard ska skjuta oss som njuter av att spela m+. Att +15 droppar sämre gear än vad HC raid gör är ett skämt.

+15 ger dig 210
HC 213 samt 220 för sista 2 bossarna

För att sen inte glömma att det droppas 1 item per M+ run, så de där 30-40 minutrarna man spenderade har man 1/5 att ens få någon reward. Weekly vault reward får man visserligen men kan vara bland det tråkigaste någonsin.

Det är väl bra att contentet balanseras efter vad de faktiskt var designat för? men håller med att om du pushar ännu högre i m+ att rewardsen ska scala vidare, +15 för items som gör dig redo för heroic raiding låter helt utmärkt för min del

Har dock gått tillbaka till Classic igen de senaste dagarna, lvlar en dwarf hunter.. tyvärr är inte shadowlands jättelockande även om jag säkerligen kommer testa det iallafall.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det är väl bra att contentet balanseras efter vad de faktiskt var designat för? men håller med att om du pushar ännu högre i m+ att rewardsen ska scala vidare, +15 för items som gör dig redo för heroic raiding låter helt utmärkt för min del

Har dock gått tillbaka till Classic igen de senaste dagarna, lvlar en dwarf hunter.. tyvärr är inte shadowlands jättelockande även om jag säkerligen kommer testa det iallafall.

Jag skulle dock utan tvekan säga att +15 är svårare än HC. Framför allt första bossarna i HC brukar vara ett skämt, vilket även gäller för de senare bossarna också när man fått lite mer gear. Personligen påstår jag att M+15 är både mer tidskrävande och svårare för att då inte alls ge någon vidare rewards för den delen och då tycker jag att det makes sense att det är åtminstone HC-nivå på looten om inte högre, men absolut inte mythic.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Jag skulle dock utan tvekan säga att +15 är svårare än HC. Framför allt första bossarna i HC brukar vara ett skämt, vilket även gäller för de senare bossarna också när man fått lite mer gear. Personligen påstår jag att M+15 är både mer tidskrävande och svårare för att då inte alls ge någon vidare rewards för den delen och då tycker jag att det makes sense att det är åtminstone HC-nivå på looten om inte högre, men absolut inte mythic.

Jag vet inte hur länge du spelat men i WOTLK och Cata balanserade de 10 manna HC contentet väldigt mycket svårare än det contentet som krävde 25 spelare men ändå var rewardsen sämre i 10 manna, det är väl lite denna logiken de kör med i mythic+ i shadowlands för att belöna folk som bemödar sig att samlar ihop en större skara med folk och köra content ihop istället för att man ska spamma mythic+ med samma 4 polare i 2 års tid.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag vet inte hur länge du spelat men i WOTLK och TBC balanserade de 10 manna HC contentet väldigt mycket svårare än det contentet som krävde 25 spelare men ändå var rewardsen sämre i 10 manna, det är väl lite denna logiken de kör med i mythic+ i shadowlands för att belöna folk som bemödar sig att samlar ihop en större skara med folk och köra content ihop istället för att man ska spamma mythic+ med samma 4 polare i 2 års tid.

Men där var även HC högsta svårighetsnivån och spelet har vare sig man gillar det eller inte förändrat sig väldigt mycket. Att lägga upp en grupp i Raid finder och invita folk går ganska fort, ingen lockout som det var tidigare så är ingen direkt commitment. Behöver inte spamma i chatten LFM raid start at 7 osv.

Har bara spelat Legion och BFA, quittat under mitten av båda expansionerna och sedan kommit till slutet av expansionen. Aldrig någonsin har jag eller min guild varit med om att det socialiseras i HC raids, däremot så har det hänt flera ggr efter m+. HC är inte så socialt som det en gång var och behövdes. Mythic är en annan femma, är väl desto mer vad HC var back in the days

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

Kört mycket Blizzardspel i mina dar, för mycket. Skulle tro att det rör sig om ~15,000 timmar (diablo 2 hela högstadiet och lite till, wow i kanske tre år). Har ibland undrat över hur mitt liv sett ut om jag lagt den tiden på att läsa språk, eller satt mig in i andra kunskaper. Det är lätt att vara efterklok på den punkten. Men även så, har jag många fina och sjukt nog väldigt speciella estetiska minnen (som flera andra beskrivit; första gången man kommer till SW, IF, eller bara till synes random händelser eller känslor man får av att känna sig delaktig i Azeroth). Dessa går inte ur. Jag har tänkt på det, är 34 år nu och allt sånt, men tiden i framför allt wow har gett mig saker som inte kan ersättas. Därför är det inte självklart för mig att jag vill ha det ogjort.

Jag tror också att en del av erfarenheterna därifrån spiller över på annat. Var officer i en guild, där vi samordnade ganska intensivt som ni minns för varje raid. Det är en datavärld, visst, men det rör sig om att styra arbetstid och fokus inför ibland rätt komplexa uppgifter, bland människor från olika delar av världen, som alltid pågick i timmar, sessioner på 6-8h. De flesta 18-20 åringar får inte annars den erfarenheten. Vidare lärde jag mig en sorts arbetsmoral därifrån. Vissa grejer skulle grindas, så var det bara, annars kunde man lika gärna lägga ner. Pots och annat till raids etc kunde vara sjukt dyra, och efter alla föreläsningar och allt på plugget så fick man gå hem och "jobba", ofta grinds som varade långt in på småtimmarna. När jag sedan har fortsatt in i arbetslivet, har flera jobb etc, har jag behållit samma mentalitet. En liknande erfarenhet från spelet gällde andan av tävlan och att prestera; tävlade i över ett år mot en annan warrior i guildet, båda fury oftast, om #1-platsen för DPS. Efter ett tag får man en helt annan inställning till saker också IRL, tänker på det ibland, t.om. när jag står i kön på ICA. Jag tänker så mycket på hur saker kan optimeras, för man är inprogrammerad på att tänka på processer också i mycket små detaljer, som rotationen av skills, timings av skills eller utrustning, små justeringar i position etc. Det är ofta svårt för mig att "bara" stå i kön, eller att "bara" göra den där grejen på jobbet. Har jag har lärt mig att det finns en glädje i att kunna förbättra.

Det kan förstås vara så att allt det här säger mera om hur man är som person, men jag tror att mentaliteten av att spela wow seriöst har förstärkt många av dessa drag åtminstone, och satt dem djupare. Det är säkert möjligt att många andra saker fungerar på liknande sätt, som fotboll eller golf. Men det här har jag fått. Jag är tacksam till Blizzard för de upplevelser som de möjliggjort för många, men jag har inte gameat seriöst sedan wow-dagarna och känner att det får vara ett avslutat kapitel i mitt liv. Med visst vemod (botar det med att lyssna på wow-classic musik på youtube när jag pluggar), men å andra sidan är irl en väldigt stor värld också

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Men där var även HC högsta svårighetsnivån och spelet har vare sig man gillar det eller inte förändrat sig väldigt mycket. Att lägga upp en grupp i Raid finder och invita folk går ganska fort, ingen lockout som det var tidigare så är ingen direkt commitment. Behöver inte spamma i chatten LFM raid start at 7 osv.

Har bara spelat Legion och BFA, quittat under mitten av båda expansionerna och sedan kommit till slutet av expansionen. Aldrig någonsin har jag eller min guild varit med om att det socialiseras i HC raids, däremot så har det hänt flera ggr efter m+. HC är inte så socialt som det en gång var och behövdes. Mythic är en annan femma, är väl desto mer vad HC var back in the days

Tror det ärligt talat bara försöker få folk som bara spelar Classic att ta steget över till retail igen, de har faktiskt funkat på en del av mina vänner som bara spelar retail helt plötsligt igen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det är väl bra att contentet balanseras efter vad de faktiskt var designat för? men håller med att om du pushar ännu högre i m+ att rewardsen ska scala vidare, +15 för items som gör dig redo för heroic raiding låter helt utmärkt för min del

Har dock gått tillbaka till Classic igen de senaste dagarna, lvlar en dwarf hunter.. tyvärr är inte shadowlands jättelockande även om jag säkerligen kommer testa det iallafall.

Skrivet av MexxII:

Jag skulle dock utan tvekan säga att +15 är svårare än HC. Framför allt första bossarna i HC brukar vara ett skämt, vilket även gäller för de senare bossarna också när man fått lite mer gear. Personligen påstår jag att M+15 är både mer tidskrävande och svårare för att då inte alls ge någon vidare rewards för den delen och då tycker jag att det makes sense att det är åtminstone HC-nivå på looten om inte högre, men absolut inte mythic.

Dold text

Har en kompis som i stort sett endast spelade för mythic+, och han var väldigt osäker på om han faktiskt ville spela Shadowlands nu när dom gör som dom gör med gear levels.

Själv tyckte jag att det var självklart att dungeon gear borde vara "sämre" än raid gear, men som MexxII säger så är high-end dungeons antagligen svårare än iallafall HC raids.
Sjukt svårt att balansera det, för man ska ju inte behöva göra dungeons för att kunna raida mythic, men som det blir nu så tjänar man ju heller inget på att göra dungeons efter ett ganska kort tag, speciellt om man raidar (HC+) också, och vill man ha bättre gear så MÅSTE man i stort sett raida, även om man inte vill eller kan..

Får se om dom kommer på något sätt att balansera det bättre.

Permalänk

WoW var fruktansvärt roligt när det var nytt och sedan var det OK vid första expansionen. Sedan vid Lich king så tappade spelet verkligen allt och jag la av. Det som var bra med Lich king däremot var dom otroligt fina miljöerna.

Ett WoW 2 hade varit trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:
Dold text

Har en kompis som i stort sett endast spelade för mythic+, och han var väldigt osäker på om han faktiskt ville spela Shadowlands nu när dom gör som dom gör med gear levels.

Själv tyckte jag att det var självklart att dungeon gear borde vara "sämre" än raid gear, men som MexxII säger så är high-end dungeons antagligen svårare än iallafall HC raids.
Sjukt svårt att balansera det, för man ska ju inte behöva göra dungeons för att kunna raida mythic, men som det blir nu så tjänar man ju heller inget på att göra dungeons efter ett ganska kort tag, speciellt om man raidar (HC+) också, och vill man ha bättre gear så MÅSTE man i stort sett raida, även om man inte vill eller kan..

Får se om dom kommer på något sätt att balansera det bättre.

Vet faktiskt inte, vi får väl se när shadowlands lanseras, finns säkerligen ett sidospår som t.ex. professions eller liknande att kunna geara riktigt långt också.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Har en kompis som i stort sett endast spelade för mythic+, och han var väldigt osäker på om han faktiskt ville spela Shadowlands nu när dom gör som dom gör med gear levels.

Själv tyckte jag att det var självklart att dungeon gear borde vara "sämre" än raid gear, men som MexxII säger så är high-end dungeons antagligen svårare än iallafall HC raids.
Sjukt svårt att balansera det, för man ska ju inte behöva göra dungeons för att kunna raida mythic, men som det blir nu så tjänar man ju heller inget på att göra dungeons efter ett ganska kort tag, speciellt om man raidar (HC+) också, och vill man ha bättre gear så MÅSTE man i stort sett raida, även om man inte vill eller kan..

Får se om dom kommer på något sätt att balansera det bättre.

Dold text

Saken är den att det var väl ganska fine med precis som det varit i BFA. M+ gav gear som var endast 5ilvls högre än entry HC, samtidigt så var det 5ilvls lägre än sista 2 bossarna. Liksom, låta det vara ligga där i mitten. Om man då verkligen känner att man behöver det sista får man ta att raida mythic och det är jag ändå fine med. Mythic-raiders måste commita mer tid så där förtjänas dom högre rewardsen. Dessutom så får alla som gjort +15 226ilvl loot i weekly lådan, vilket är entry på mythic.

Onsdag, det är reset. Bränner av HC 2-3 timmar, gör 1 weekly +15/16, fixar vad som behövs fixas för att få den där jäkla legendaryn. Sen kan man alltså inte få något gear för resten av veckan som är användbart. Det är liksom HC och weekly som gäller och för mig känns det riktigt tråkigt att veta att det spelar inte någon roll riktigt, jag kan lägga ner 10timmar för att sen byta ut 2 delar inom 10min på nästa raid. Att lägga ned 30-40min *10 för att få välja bland 3st items med 226 ilvl känns också riktigt kasst. Oftast är det nästan så att första bossen i mythic är lättare än sista i HC, åtminstone mechanics.

Jag hoppas att dom revertar det men tror inte att det kommer hända, för oavsett hur mycket blizzard än säger att dom tar åt sig feedback så ser det än ut att bli med allas favoritaffixer tyrannical, bolstering och som på bilden kommer dom på sätt att lyssna lite grann men ändå fucka upp något så simpelt. Ytterst skeptisk till SL och har faktiskt stortrivts nu i slutet av BFA. Tror nog detta blir första expansionen sedan MOP som jag väntar till efter release för att se om det är något att ha. Senaste releaserna har varit i alfa/beta-stadie på release och kommer väl säkert bli detsamma trots delay nu med. Blir orolig nu när awakened försvinner att rogue blir mer eller mindre ett måste i m+, finns massvis med balanseringar. Hela Covenant och conduit får mig bara undra hur ska Blizzard lyckas balansera det? Dom har inte lyckats innan och blir bara än svårare med.. Och hade hellre sett att det var storyline only så att man fortfarande fire mage och inte fire mage venthyr eller vad nu det kan tänkas bli.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Ricerunner:

Eller hur?

Det varnas för knark som barn, och visst kan man verkligen fatta tycke för knark också. Det är ganska förståeligt.
Men datorspel där beroendet är mycket mer knutet till aktivt engagemang, det beroendet tror jag rotar sig så otroligt mycket djupare.

OnT: Tog bort mitt Wowkonto förra veckan. Lustigt nog var det flera personer som fick sina konton reverterade bara några timmar efter det, det där som det har rapporterats lite om.

Säkert hundratals dygn /played på karaktärerna kombinerade. Hade haft råd med en lyxutrustad Tesla om jag hade jobbat som städare all den tiden och sparat pengarna.
Hade 4st 120, två präster, en paladin och en schaman. Flera sällsynta eller dyra mounts, halvokej utbud av transmogs och nästan 12k achievment points.
Och jag hade sett fram emot att spela Shadowlands, verkligen.
Men jag insåg att det skulle med all säkerhet råna mig på ytterligare en del av mitt liv.
Det kan hända att jag hade gått med i någon guild, men annars spelade jag inte med en enda människa. Ingen alls.
Bara jag och samvetet, i en liten etta.

Det kändes som att ha stått i garaget och skruvat på en Camaro heldagar i flera månader, och elda upp den för att det tar för mycket tid.
Eller rättare sagt, det kändes som att jag bodde i garaget, och den där Camaron tog upp så mycket plats att det knappt gick att bo där.

Sist jag "slutade" spela wow så var det för att lägga mer tid på vänner istället, men det blev knarkande med "vänner" istället.
Så nu får det vara slut med båda.
Att gå tillbaka till att spela Wow nu kommer vara lika kul som att slänga körkortet i sjön och köpa en trampbil.

Jag får ser vad Livet kan komma med istället.

Du gjorde nog rätt val. När något tar över ens liv till den grad att man håller på med det 12tim om dan så har det gått för långt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

@MexxII japp det är svårt att göra alla nöjda. Hela ändringen med items var just ”let loot be loot”, ökad effekt av att faktiskt få loot baserat på att gear helt enkelt inte slängs i ansiktet på en längre. Nu är WF/TF borta och även reroll tokens, så du kan gå en hel vecka utan raid loot också (förutom från weekly som på så sätt har ersatt reroll tokens på sätt och vis). Personligen ser jag inte loot scarcity som problemet med SL, men jag förstår att vissa som kommer från BfA tycker det är lite väl stor skillnad.

Permalänk
Medlem

@spjakarn det ska bli spännande att se var det slutar. WF är någonting som jag ändå kan tycka är bra för det medför att man ändå kan grinda ut content för att maximera karaktären. När corruption nu försvinner så hade jag faktiskt gärna sett att WF kommer tillbaka men däremot inte TF för det var alldeles för mycket.

Att dra ner på antalet drops är jag fine med. +15 på tid i BFA är garanterad 2 items +20% elelr om det är 40% chans på ett 3e. Dra ned det till 2 då eller ha kvar endast 1 men att inte låta det vara pissig ilvl.

Sen får man också se det som att är det 1 item jag vill ha från 12 bossar, så blir det skrämmande låg chans att jag ska få det itemet jag faktiskt vill ha. Sen blir det intressant att se huruvida för Blizzard ska balansera det, finns ordentligt med trash items som man inte vill ha och kommer gissningsvis vara så fortsatt. Med sämre drop rate och du då får ett dåligt item så känns det riktigt dåligt. I SL testar dom att ge mindre stacka enbart 2 secondaries, vi får se

https://youtu.be/JEINk89xM6s

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier