seg Acer, högt RAM och låg CPU??
hej, jag har en Acer Aspire S 13 med 4 gb RAM som jag har haft i två år nu och den har blivit riktigt seg. Jag kall understryka att jag är inte alls kunnig om datorer!
Jag försöker att ta bort alla onödiga program som jag ändå inte använder och jag har endast bara några bakgrundsbilder i en mapp som tar upp plats på SSD, utöver det så surfar jag bara och använder spotify, sen försöker jag att formatera om datorn en gång per år, men trotts detta så är den riktigt seg! jag kan tex inte se youtube med 4k samt att det ibland går riktigt segt att ladda en hemsida. Jag provade att formatera om datorn för ett par dagar sedan utan resultat, sen har jag avinstallerat Mcafee och installerat Avast istället i tron om att det skulle gå bättre.
När jag kollar i aktivitetshanteraren så reagerar jag på att den använder mycket RAM hela tiden (70-80%) vilket jag tycker låter mycket, men vet som sagt inte vad som är normalt. och kollar jag nu i aktivitetshanteraren så ligger google chrome på ca 700mb nu när jag skriver detta, samt att spotify ligger på ca 120mb, resten är ca 20mb och mindre.
Nu har jag jämfört med min sambos dator som är en exakt likadan och jag startade en 4K film på youtube samtidigt och hade aktivitetshanteraren uppe för att jämföra och bilderna nedan visar mitt under filmen, precis när jag stängt ner filmen och en stund senare när datorn är i "viloläge".
Jag blev förvånad att hennes dator också ligger på 70-80% användning av RAM men hon kunde nästan se i 8K utan att det laggade alls. sedan i viloläge så går min CPU ner till 1% medans sambons dator ligger på stabila 30%
Någon som har tips på hur jag kan fortsätta att felsöka?
Mitt i filmen, övre bilden är min den undre är min sambo vid samma tillfälle
Precis när jag stängt ner filmen på båda datorerna, min är den övre
En stund i "vila" min är den övre