Permalänk
Medlem

seg Acer, högt RAM och låg CPU??

hej, jag har en Acer Aspire S 13 med 4 gb RAM som jag har haft i två år nu och den har blivit riktigt seg. Jag kall understryka att jag är inte alls kunnig om datorer!
Jag försöker att ta bort alla onödiga program som jag ändå inte använder och jag har endast bara några bakgrundsbilder i en mapp som tar upp plats på SSD, utöver det så surfar jag bara och använder spotify, sen försöker jag att formatera om datorn en gång per år, men trotts detta så är den riktigt seg! jag kan tex inte se youtube med 4k samt att det ibland går riktigt segt att ladda en hemsida. Jag provade att formatera om datorn för ett par dagar sedan utan resultat, sen har jag avinstallerat Mcafee och installerat Avast istället i tron om att det skulle gå bättre.
När jag kollar i aktivitetshanteraren så reagerar jag på att den använder mycket RAM hela tiden (70-80%) vilket jag tycker låter mycket, men vet som sagt inte vad som är normalt. och kollar jag nu i aktivitetshanteraren så ligger google chrome på ca 700mb nu när jag skriver detta, samt att spotify ligger på ca 120mb, resten är ca 20mb och mindre.
Nu har jag jämfört med min sambos dator som är en exakt likadan och jag startade en 4K film på youtube samtidigt och hade aktivitetshanteraren uppe för att jämföra och bilderna nedan visar mitt under filmen, precis när jag stängt ner filmen och en stund senare när datorn är i "viloläge".
Jag blev förvånad att hennes dator också ligger på 70-80% användning av RAM men hon kunde nästan se i 8K utan att det laggade alls. sedan i viloläge så går min CPU ner till 1% medans sambons dator ligger på stabila 30%
Någon som har tips på hur jag kan fortsätta att felsöka?

Mitt i filmen, övre bilden är min den undre är min sambo vid samma tillfälle

Precis när jag stängt ner filmen på båda datorerna, min är den övre

En stund i "vila" min är den övre

Permalänk
Medlem

Har du lite mer information om din Acer? Som t.ex. vilken processor den har?

Kan försöka svara lite generellt på dina övriga frågeställningar. 4Gb är inte mycket att leka med idag när det gäller Windows. Den tar i runda slängar omkring +2Gb RAM för sig själv och sen tillkommer övriga program på det Så det blir inte mycket över i slutändan.

Google Chrome käkar mycket minne. Ju mer flikar, desto mer minne slukar den. Sen beror det också på ifall du har några tillägg installerat i Google Chrome. Det blir "många bäckar små, blir till en stå å" så att säga. Så att minnet går åt är inte förvånande. Risken finns att Windows använder hårddisken som minnesväxling (S.k swap-fil) och då kan datorn bli segare. Men utan att veta mer så är detta bara teorier.
Sen är inte hela sanningen avslöjad i aktivitetshanteraren. Hur minnet hanteras av Windows går lite djupare än så. I kort kan man säga att Windows buffrar vissa saker till RAM-minnet och brukar själv sköta om när ett inaktivt program ska kastas ut i förmån för ett aktivt.Du kan se mer detaljer om du klickar på minne. RAM-minnet är flera gånger snabbare än en SSD och finns den redan inläst i RAM-minnet går det fortare att starta programmet.

Prova även att avinstallera Avast och använd Microsofts egna antivirusprogram och se ifall det gör skillnad. Slutligen så blir även Windows 10 mer "bloatat" och tar i viss mån mera resurser idag i anspråk.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

processorn är Intel Core i5 7:e gen. 7200U / 2.5 GHz

Här är en mer utförlig produktbeskrivning från komplett, vet inte vilken info som kan vara matnyttig: https://www.komplett.se/product/897554#productinfo

Det jag reagerar på är att sambons dator fungerar riktigt bra jämfört med min och våra är precis lika gamla av samma modell, men hon har en massa "skit" på sin dator som hon samlat på sig genom åren (hon har aldrig återställt/formaterat datorn) medans jag gör det ganska ofta i syfte med att datorn så snabb som det går.

Men vad kan det tyda på att min CPU går ner till 1% medans hennes ligger på 30% under vila, borde dom inte te sig lika dant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonash93:

processorn är Intel Core i5 7:e gen. 7200U / 2.5 GHz

Här är en mer utförlig produktbeskrivning från komplett, vet inte vilken info som kan vara matnyttig: https://www.komplett.se/product/897554#productinfo

Det jag reagerar på är att sambons dator fungerar riktigt bra jämfört med min och våra är precis lika gamla av samma modell, men hon har en massa "skit" på sin dator som hon samlat på sig genom åren (hon har aldrig återställt/formaterat datorn) medans jag gör det ganska ofta i syfte med att datorn så snabb som det går.

Men vad kan det tyda på att min CPU går ner till 1% medans hennes ligger på 30% under vila, borde dom inte te sig lika dant?

Vad har du för energiläge på din dator? Ifall du är på energi sparläge så kan det förklarar varför datorn känns seg.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Den stod på det näst högsta (bättre prestanda) och jag jämförde med sambons som stod på det näst lägsta (bättre batteritid) men det blev bara marginell förbättring på min

Permalänk
Medlem

Förstår jag dig rätt, försöker ni titta på 4/8k material på en full HD skärm? Verkar bara lite knasigt det.
Utöver det tror jag att minnet blir fullt pga att webbläsaren tar de ynka som finns kvar efter att Windows tagit sitt.

Visa signatur

Mac mini M2
PS5 Pro

Permalänk
Medlem

Om det är den burken som du länkade till på komplett med integrerat minne så kolla om du har någon ledig slot för att peta i mer. 8GB är bare minimum idag, 16GB att föredra.

När du installerar om burken, kör du en _ren_ W10 då, dvs ingen återställning eller dylikt från tillverkaren?
Om du inte gör en ren installation, gör det.
https://www.windowscentral.com/how-do-clean-installation-wind...

Om du gör en ren installation av senaste dvs 2004 så kolla hur "aktiviteten" ser ut en stund efter installation, när den hämtat patchar etc och är klar.
Cpu borde ligga lågt, minne ligger säkert runt ~2-3GB och såfall är det normalt.
Windows är ganska bra på att hämta drivers själv, det som kan vara relevant till den är nät och gpu vilket lämpligast hämtas från chipsettillverkarens websida, Intel för gpu och förhoppningsvis har du även ett wlan-kort från Intel.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonash93:

Den stod på det näst högsta (bättre prestanda) och jag jämförde med sambons som stod på det näst lägsta (bättre batteritid) men det blev bara marginell förbättring på min

En tanke slog mig när jag läste inlägget som @_niko_ skrev om formattering. Om jag förstod dig rätt har sambons dator installationen som kom från fabrik. Om du gör en ren installation, kanske det är någon drivrutin som spökar? Som Niko skrev är Windows duktig på att hämta drivrutiner själv. Men i ditt fall kanske tillverkarens egna behövs? Har du kikat i enhetshanteraren efter gula utropstecken? Långskott kanske, men är enkelt att kolla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Murzoo, jag slog på 4k på båda för att jämföra där sambons klarade 4k utan problem alls där den inte laggade någonting alls medans min dator förs och kunde spela videon i några sekunder åt gången och laggade som tusan. kan tycka att båda våra datorer både te sig likadant med tanke på att datorerna är identiska

Sen får jag uppdatera min länk lite, den datorn som jag länkade verkar vara någon uppdaterad verision, både min och ambons dator har intel i3-7100U 2.40 Ghz och 4 GB RAM, inte 8GB och i3-7200U som i den jag länkade (men det är samma modell)

När jag formaterade om datorn så gjorde jag det via "återställning" så det kan vara en grej att prova en ren installation, är det något som kan vara bra att veta innan jag gör detta, tex om det är något som jag skall spara backup på gällande windows 10? (jag har inget på datorn som jag vill behålla)

Precis, hon har inte gjort någonting med hennes dator sedan hon fick den medans jag har återställt min 2-3 gånger i tron om att det gynnar prestandan på burken Jag kollade i enhetshanteraren och såg inga utropstecken

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonash93:

Murzoo, jag slog på 4k på båda för att jämföra där sambons klarade 4k utan problem alls där den inte laggade någonting alls medans min dator förs och kunde spela videon i några sekunder åt gången och laggade som tusan. kan tycka att båda våra datorer både te sig likadant med tanke på att datorerna är identiska

Sen får jag uppdatera min länk lite, den datorn som jag länkade verkar vara någon uppdaterad verision, både min och ambons dator har intel i3-7100U 2.40 Ghz och 4 GB RAM, inte 8GB och i3-7200U som i den jag länkade (men det är samma modell)

När jag formaterade om datorn så gjorde jag det via "återställning" så det kan vara en grej att prova en ren installation, är det något som kan vara bra att veta innan jag gör detta, tex om det är något som jag skall spara backup på gällande windows 10? (jag har inget på datorn som jag vill behålla)

Precis, hon har inte gjort någonting med hennes dator sedan hon fick den medans jag har återställt min 2-3 gånger i tron om att det gynnar prestandan på burken Jag kollade i enhetshanteraren och såg inga utropstecken

Enkel lösning - byt dator med sambon. Problem solved...med risk för blåtira då kanske

Skämt o sido. Om du gör en ren installation och tar bort alla partitioner på hårddisken, så försvinner även "recovery delen" (Den del som tillverkaren skapat för återställning). Om du vill spara den, så är mitt förslag att du gör en klon av hela hårddisken till en extern hårddisk eller liknande. Ifall du ångrar dig, eller det skiter sig, kan du återställa med hjälp av klonen.

Kloningen kan göras med hjälp av olika program, de jag gillar är Acronis True Image (Betalvariant. Möjligen går det att installera en 30-dagars provversion utan kostnad) eller Macrium Reflect Free (Gratis).

Efter kloningen har du en identisk kopia som du kan återställa och återgå till om en ren installation inte fungerar alls (Inte troligt dock). Aktiveringen bör ske automatiskt eftersom du har Windows 10 och Microsoft "känner igen" datorn att den varit aktiverad tidigare. Vid installationen frågar den efter licensnyckel och då kan du klicka på "Jag har ingen licensnyckel" så går installationen vidare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hahah jo det hade varit det enklaste =D Super tack för hjälpen! Skall prova en ren installation i dagarna och se om det kan lösa problemen