Macbook Pro 16" - 2019 - Issues och outdated?

Permalänk
Medlem

Macbook Pro 16" - 2019 - Issues och outdated?

Hej gänget, det var länge sen man hängde här.

Jag köpte en Macbook Pro 16 tum maxad för 2v sedan och jag har haft flera problem med den redan så jag funderar på att lämna tillbaka den på återköp.

Problem med skärmar som flimrar (det funkar mot min äldre Macbook Pro 13"), så inga fel på kablar, skärm eller adapter osv., har varit i kontakt med Apple, installerat om OS, gjort en hel del annat + hård formatering, men inget har hjälpt.

Heat problem (känt problem av Apple) vilket leder till att datorn blir rätt så varm och det får fläkten att snurra i maxfart, vilket producerar en del oljud. Enligt vissa forum inlägg här och där så kan datorn tydligen slockna och starta om sig om den blir "för" belastad pga. att den inte kan göra sig av med den producerade värmen = man kan inte använda den till max, så varför ha så mycket kraft i den isf, eller?

Sen så är det en gammal process som sitter i den, denna dator är från 2019 när vi snart är i 2021 men ändå säljs för 33k. Och dessa saker har fått mig att fundera kring att lämna tillbaka och vänta på nästa generation istället, vad säger ni experter?

Permalänk
Medlem

Hade inte velat ha en MacBook nu med ARM-maskiner på gång. Sen är det väl allmänt känt att man inte kan göra så mycket tungt arbete för att kylningen är dålig, kallas ju Facebookmaskiner av en anledning.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Hade inte velat ha en MacBook nu med ARM-maskiner på gång. Sen är det väl allmänt känt att man inte kan göra så mycket tungt arbete för att kylningen är dålig, kallas ju Facebookmaskiner av en anledning.

Det är Intel på dessa. Nej inte lika mycket som man kan göra på stationära så klart, men de är rätt kraftfulla med tanke på storleken och håller rätt länge utan att de slöar mycket.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog inte investerat i en MacBook idag. Har haft MacBook Pro i jobbet dom senaste 5 åren typ, och hade jag fått välja själv hade jag köpt en Lenovo ThinkPad med AMD-processor.

Permalänk
Medlem

Sen nått år tillbaka, eller egentligen sen dom gick över till USB-C, så har skärmar ständigt varit ett problem.

Enda lösningen som vi ser som funkar någesådär är USB-C displayportkabel.

Måste man promt ha en HDMI kabel så är apples AV adapter den som funkar bäst, men även den tjorvar. Tex blinkar bilden på skärmar, du får grön bild (vanligare med 3'de part adapters) osv.

thunderbolt-3 portarna är såå jävla meckliga. Använder man dom aldrig eller väldigt sällan så funkar dom nog fine, men när man jobbar hela dagarna med adapters eller annat så märker man snabbt hur värdelöst det är. Alltid ett lotteri om datorn ska sponankrasha när man ansluter en usb-c - multiportadapter.

Sen går ju portarna sönder och slutar ta laddning lite hursom.. och varje gång så måste man betala apple 5000+ kronor för nöjjet.

Källa: sålt 30 macbook pro senaste åren, 50% har varit minst 1 gång på "service".. aldrig nått som täcks av garantier heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Sen är det väl allmänt känt att man inte kan göra så mycket tungt arbete för att kylningen är dålig, kallas ju Facebookmaskiner av en anledning.

Har aldrig hört eller läst någon kalla MBPro 16 för en Facebookmaskin. Menar du att det är något allmänt känt eller är det du som kallar dom för det?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

MBPro har del issues med värme helt klart. Många användare har haft problem när dom anslutit en extern skärm, då blir datorn varm och fläktarna går nästan för fullt bara av att använda en webbläsare. Jag funderade på att köpa en och ha för videoredigering för det gör dom riktigt bra, men kom fram till att jag inte kunde leva det kända felet med externa skärmar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Har aldrig hört eller läst någon kalla MBPro 16 för en Facebookmaskin. Menar du att det är något allmänt känt eller är det du som kallar dom för det?

Tveklöst allmänt känt

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Tveklöst allmänt känt

Ok! Kan du länka till lite artiklar etc? Jag är genuint intresserad och det är ren tur att jag senaste tiden rekommenderat min viktigaste kund att köpa PC, jag har fixat 7 st redigeringar sista tiden och alla blev HP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ok! Kan du länka till lite artiklar etc? Jag är genuint intresserad och det är ren tur att jag senaste tiden rekommenderat min viktigaste kund att köpa PC, jag har fixat 7 st redigeringar sista tiden och alla blev HP.

Tja har svårt att se att seriösa tidskrifter skulle dra sig med sådana begrepp men google kanske har vad du söker.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Kan inte relatera. Iaf inte längre. Fick bli en 16” MBP efter att den fick lysande recensioner och just för att de byggt ut kylningen jämfört med de tidigare 15” så att man kan belasta den länge med bibehållna klockfrekvenser.

Brukar ofta docka den till två externa skärmar (usb-c till hdmi, usb-c hub med en HDMI) och ha locket nedfällt. Detta leder till att dGPU är påslagen vilket i sin tur gör att man hör fläktarna. Men det i sig påvisar inget problem.

Det som fanns tidigare var någon bugg i Catalina som gjorde att USB-C hubbar som rapporterade USB 2-funktioner kunde dra ner hela systemet och krångla ordentligt. För kanske ett halvår sen patchade dom till det vad jag vet. Helt stabilt här nu.

Skillnaden mellan 13 och 16 blir väl just att AMD står för bildkommunikationen med externa skärmar. Uppstår det problem, trots att samma kablage fungerat förut, hade jag ändå börjat med att testa att byta.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition