En okänd swish och sedan paketleverans?

Permalänk
Medlem

En okänd swish och sedan paketleverans?

Hejsan.

För ca 2 veckor sedan så fick jag en Swishbetalning på 100kr. Jag tänkte inte mer på det utan skickade tillbaka pengarna lika snabbt och tänkte inte mer på det.

Idag fick jag meddelande ifrån Instabox om en paketuthämtning ca 30mil ifrån där jag bor.

Vad ska jag göra nu, och vad skulle jag ha gjort ifrån början? Förstår inte ens hur dom kunde Swisha mig ifrån början då jag inte ens har mitt nummer ute på Hitta.se eller Eniro.

Visa signatur
Permalänk

Någon har trykt fel telefonnummer och inte kollat namnet.

Så har dom reggat samma nummer på paketet så att du får notifications för det. Händ mig en gång med. Tanten som skulle ha alt hadde et nummer med ett siffer annorlunda från mig.

Ring nummeret du fikk pengarna fra om du är orolig. Jag gjorde det och så var det löst utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Förstår inte ens hur dom kunde Swisha mig ifrån början då jag inte ens har mitt nummer ute på Hitta.se eller Eniro.

Man kan ju helt enkelt slå fel siffra och inte dubbelkolla mottagaren, behöver inte vara svårare än så.

Permalänk
Medlem

Jo sant, blev lite orolig bara att någon hade kommit över mina uppgifter och gjort en massa beställningar eller liknande. Swishen som jag fick kom ifrån något halvskumt namn inte långt ifrån där aviseringen om paketuthämtningen aviserade.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är oddsen för att man ska slå en siffra fel och det numret tillhör en person med samma för- och efternamn?

Hände mig förra veckan. Tyvärr visade sig Trisslotten jag köpte vara en nitlott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Vad är oddsen för att man ska slå en siffra fel och det numret tillhör en person med samma för- och efternamn?

Hände mig förra veckan. Tyvärr visade sig Trisslotten jag köpte vara en nitlott.

Wow oddsen för det måste jag fantastiskt små. Grattis!

Permalänk
Medlem

Men varför skulle du få pengar och sedan ett paket? Har dessa två sakerna med varandra att göra överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

Men varför skulle du få pengar och sedan ett paket? Har dessa två sakerna med varandra att göra överhuvudtaget?

Kan ju vara samma person som som är inblandad (som äger numret) men i två helt olika ärenden kanske?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Pengatvätt, visst, men om skurkar skulle tvätta 100:- i taget så skulle de få hålla på till dödagar. Lika extremt ineffektivt som osannolikt. Men det är en helt annan sak om det rör sig om stora belopp, förstås, och ytterligare en helt annan om bedrägeri via BankID blandas in (som dock inte har något direkt med Swish att göra).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Pengatvätt, visst, men om skurkar skulle tvätta 100:- i taget så skulle de få hålla på till dödagar. Lika extremt ineffektivt som osannolikt. Men det är en helt annan sak om det rör sig om stora belopp, förstås, och ytterligare en helt annan om bedrägeri via BankID blandas in (som dock inte har något direkt med Swish att göra).

Kanske är en misslyckad skurk så han bara får in 100kr per dag😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Pengatvätt, visst, men om skurkar skulle tvätta 100:- i taget så skulle de få hålla på till dödagar. Lika extremt ineffektivt som osannolikt. Men det är en helt annan sak om det rör sig om stora belopp, förstås, och ytterligare en helt annan om bedrägeri via BankID blandas in (som dock inte har något direkt med Swish att göra).

Som jag uppfattade så sitter skurken beredd att logga in på tex. din internetbank och när du identifierar dig med BankID på Swish så loggar du i själva verket in skurken på banken. Detta förutsätter naturligtvis att du missar texten om vad du identifierar dig mot. Kan ha fattat fel dock.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik-W:

Som jag uppfattade så sitter skurken beredd att logga in på tex. din internetbank och när du identifierar dig med BankID på Swish så loggar du i själva verket in skurken på banken. Detta förutsätter naturligtvis att du missar texten om vad du identifierar dig mot. Kan ha fattat fel dock.

Verkar vara något sånt de skriver om ja.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Som jag uppfattade så sitter skurken beredd att logga in på tex. din internetbank och när du identifierar dig med BankID på Swish så loggar du i själva verket in skurken på banken. Detta förutsätter naturligtvis att du missar texten om vad du identifierar dig mot. Kan ha fattat fel dock.

Detta belyser hur viktigt det är att man faktiskt läser meddelandet i bankid-appen som säger vad det är man signerar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrik-W:

Som jag uppfattade så sitter skurken beredd att logga in på tex. din internetbank och när du identifierar dig med BankID på Swish så loggar du i själva verket in skurken på banken. Detta förutsätter naturligtvis att du missar texten om vad du identifierar dig mot. Kan ha fattat fel dock.

Som du beskriver förfarandet kommer det inte funka, av två anledningar:

1. Mobilt Bank-ID blockerar sig själv tillfälligt om man försöker logga in på två ställen samtidigt. Skurken skulle alltså behöva få sitt offer att starta själva Mobilt Bank-ID direkt, inte via Swish.

2. För att länsa någons konto krävs två inloggningar. Först för att legitimera för att komma in på banken, och sedan signera för att göra den faktiska överföringen. Så det är nog inte riktigt så enkelt som du beskriver.

Det är så klart genomförbart att lura någon att legitimera och sedan signera på sättet jag beskrev, men jag ser inte hur man kan blanda in Swish i förfarandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Som jag uppfattade så sitter skurken beredd att logga in på tex. din internetbank och när du identifierar dig med BankID på Swish så loggar du i själva verket in skurken på banken. Detta förutsätter naturligtvis att du missar texten om vad du identifierar dig mot. Kan ha fattat fel dock.

Har inte alla banker QR-kod idag?

Handelsbanken har QR-kod och använder du appen så måste BankID finnas på telefonen numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Pengatvätt, visst, men om skurkar skulle tvätta 100:- i taget så skulle de få hålla på till dödagar. Lika extremt ineffektivt som osannolikt. Men det är en helt annan sak om det rör sig om stora belopp, förstås, och ytterligare en helt annan om bedrägeri via BankID blandas in (som dock inte har något direkt med Swish att göra).

100kr är nog ett test för att försöka få igång en kontakt bara. Om mottagaren är mottaglig till upplägget så går man vidare med en större summa. Då kan de, som i exemplet, börja swisha mer, säg 15 000kr och önska att pengarna skickas vidare till ett annat nummer och att de betalar 1 000kr för besväret. Du får 15 000kr och swishar vidare 14 000kr. Lätta pengar och det är många unga som råkat ut för detta samt hakat på det. Problemet är ju att man är medskyldig till pengatvätten.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Som du beskriver förfarandet kommer det inte funka, av två anledningar:

1. Mobilt Bank-ID blockerar sig själv tillfälligt om man försöker logga in på två ställen samtidigt. Skurken skulle alltså behöva få sitt offer att starta själva Mobilt Bank-ID direkt, inte via Swish.

2. För att länsa någons konto krävs två inloggningar. Först för att legitimera för att komma in på banken, och sedan signera för att göra den faktiska överföringen. Så det är nog inte riktigt så enkelt som du beskriver.

Det är så klart genomförbart att lura någon att legitimera och sedan signera på sättet jag beskrev, men jag ser inte hur man kan blanda in Swish i förfarandet.

Skönt att höra!
Det stod ju också i länken att de vidtaget en del åtgärder för att man inte skulle kunna logga in på två ställen samtidigt.

Då vet jag inte hur det skulle kunna gå till, kanske bara är pengatvätt trots allt? Har man som heltidsjobb att Swisha folk så kanske det räcker med 100:-/person för att det skall löna sig.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Har inte alla banker QR-kod idag?

Handelsbanken har QR-kod och använder du appen så måste BankID finnas på telefonen numera.

Ingen aning, kanske är någon bank som ligger efter?

Dock verkar det som om jag missuppfattade texten i länken, det går troligtvis inte att göra som jag skrev.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Pengatvätt, visst, men om skurkar skulle tvätta 100:- i taget så skulle de få hålla på till dödagar. Lika extremt ineffektivt som osannolikt. Men det är en helt annan sak om det rör sig om stora belopp, förstås, och ytterligare en helt annan om bedrägeri via BankID blandas in (som dock inte har något direkt med Swish att göra).

Skrivet av Stefflo:

Kanske är en misslyckad skurk så han bara får in 100kr per dag😀

Handlar inte om summan utan tillvägagångssättet. Att lyckas "öppna upp" ditt bankID och sedan ta pengarna på kontot.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Det var nån tanta i norrland som råkat swisha mig pengar. Jag ringde till banken först och kollade så det var ok att skicka tillbaks pengarna. Som banken uttryckte det så var det ok i detta fallet, men ring alltid vid okända överföringar som vill ha tillbaks pengarna.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Det står ju även namn på den man skickar till när man skickar med Swish, eller hur? Inte så himla lätt att missa om man använder ögonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Som jag uppfattade så sitter skurken beredd att logga in på tex. din internetbank och när du identifierar dig med BankID på Swish så loggar du i själva verket in skurken på banken. Detta förutsätter naturligtvis att du missar texten om vad du identifierar dig mot. Kan ha fattat fel dock.

Jo, sant, jag tänkte inte på det gamla fulknepet, det fungerar ju tyvärr fortfarande om den drabbade inte är väldigt uppmärksam. Så det gäller förstås att ALLTID läsa vilken tjänst det är man verifierar sig mot, men det är lätt att missa.

Visa signatur

5950X, 3090