Nvidia arbetar på alternativ till AMD Smart Access Memory

Permalänk
Melding Plague

Nvidia arbetar på alternativ till AMD Smart Access Memory

Nvidias version av bättre minnesåtkomst med Smart Access Memory ska dessutom fungera med processorer från både Intel och AMD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Om Nvidia bekräftar att det kommer till 3000-serien (inte bara nya TI-varianter) så blir det nog att skippa 6800XT för egen del.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

AMDs variant ska ju aktiveras i BIOS som är updaterade till Zen 3 så det ska bli intresant att se hur Nvidia får igång det på samtliga CPUer och BIOS.

Permalänk
Medlem

Det här kan bli klurigt för AMD som marknadsfört SAM som en X570/B550 + Ryzen5000 feature.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

AMD som alltid prisas för öppna standarder & nvidia som alltid får skit för låsta! Ser vi kanske ett tronskifte även där? gillar öppna standarder oberoende plattform eller tillverkare, därav att inte apple, sony ligger så högt i kurs hos mig. Hoppas verkligen inte AMD nu går mot låst plattform a la Apple, sony nu när de inte är underdog längre.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Som redditors (samt Ase ovan) kommenterade när nyheten bröt ut inatt.. det känns udda att se Nvidia att jobba på den öppna lösningen medan AMD kör inlåst

Men det kanske blir som med Gsync, där den satta certfieringen från tillverkaren gör det stabilt och tillförlitligt (relativt..) medan den öppna lösningen är vilda västern.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det här kan bli klurigt för AMD som marknadsfört SAM som en X570/B550 + Ryzen5000 feature.

Jag förväntar mig att det låses upp på andra system (tidigare Zen, chipsets och Intel-system) om Nvidia gör det. Det ser ju inte bra ut annars. 😒

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det här kan bli klurigt för AMD som marknadsfört SAM som en X570/B550 + Ryzen5000 feature.

Lika klurigt som när Nvidia marknadsförde RayTracing som en RTX-feature?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OliT:

Om Nvidia bekräftar att det kommer till 3000-serien (inte bara nya TI-varianter) så blir det nog att skippa 6800XT för egen del.

Vi vet inte ens hur 6000-serien kommer att prestera (annat än AMDs egna benchmarks...). Lite väl tidigt att komma till en slutsats redan nu?

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se nyheten då Nvidia sa samma sak när smartshift presenterades till laptop att nvidia skulle ha en liknande lösning och nu när smartshift blivit smart access memory för desktop så upprepar även nvidia påståendet.
Är det någon som hört om det blev något liknande på laptops eller om uttalandena endast var marknadsföring?
Frågan jag ställer mig är hur stor skillnad kommer nvidias lösning kunna åstadkomma?
Jag gissar att nvidia kanske kan uppnå 1-2% i normalfallet vilket knappt kommer vara märkbart, att jämföra med amd som troligtvis kan uppnå 2-6% i normalfallet då amd egna siffror visar 5-6% (samt ett extremt undantag av 11% vilket jag bortser ifrån då det avviker mot alla andra resultat).

Permalänk
Medlem

2% till 6% mer prestanda är ju inte direkt livsavgörande men det kanske kommer vara mera i framtiden ska bli roligt se hur Nvidia kommer lösa detta och AMD kanske släpper på mera om det är Möjligt och nu Nvidia har egen funktion.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Är mer intresserad av vad de 5-11% som Amd nämner innebär i realiteten.

Jag kanske har missat när man ser denna ökade prestandan?

Handlar det om en specifikt applicerbar teknik på en del av spelen som finns/kommer frammöver, eller är det en mer generell ökning över hela brädet?

Ordvalet i artikeln får mig att tolka applikationen till specifika förhållanden där prestandan kan hämtas hem. Innebörden av det beror då helt på hur specifik applikationen är.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Självklart är detta inte en AMD-specifik teknik, tror det slutar med att AMD kommer ge stöd för detta på fler plattformar dom med. Öppet är bra. Dock krävs det möjligen att processortillverkaren ger stödet. Vad händer om både AMD och Intel säger nej, ett senario är att AMD bara stödjer det med sina kort och Intel gör det samma till sin Xe familj.
Dock tror jag inte det händer, intel är nog gärna med på noterna om det medför att de får ett försäljningsargument, och då får plötsligt Geforceköpare anledning att använda Intel, vilket tvingar AMD att öppna upp för Nvidia även på sina plattformar.
Detta är bra, "gratis prestanda" till alla, med kostnad för ingen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cocosoft:

Vi vet inte ens hur 6000-serien kommer att prestera (annat än AMDs egna benchmarks...). Lite väl tidigt att komma till en slutsats redan nu?

Om AMD:s benchmarks visar att det är rätt tight race mellan 6800XT och 3080 så tycker jag att en Nvidia-variant av SAM är tämligen intressant. För egen del har SAM fått mig att överväga 6800XT, trots att jag fått tag på ett 3080.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur "resizable BAR" kan påverka prestanda mer än inom felmarginalen. BAR mappad data används ju bara för att läsa och skriva bit's, typ register. Om det är datamängder att snacka om så använder man DMA och där kan man skyffla GB utan att ha någon BAR.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Lika klurigt som när Nvidia marknadsförde RayTracing som en RTX-feature?

Hur menar du? Det är ju definitivt en RTX feature?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Jag säger bara som den ärevördige Palpatine:
"Everything is proceeding as I have foreseen."

Permalänk
Hedersmedlem

Detta gör det lite obegripligt att AMD:s implementation av detsamma ska vara låst till specifikt B550/X570.

Om det Nvidia säger är sant, och att de kan implementera samma teknik, även på andra CPU:er, luktar det ju 100% marketing just nu, ett sätt att sälja sina egna CPU:er och senaste chipsets snarare än att låta de som har Intel eller äldre chipsets få dra nytta av denna förbättring.

Om Nvidia visar sig kunna stödja Intel och äldre AMD CPU, varför kan inte AMD GPU göra detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

AMD som alltid prisas för öppna standarder & nvidia som alltid får skit för låsta! Ser vi kanske ett tronskifte även där? gillar öppna standarder oberoende plattform eller tillverkare, därav att inte apple, sony ligger så högt i kurs hos mig. Hoppas verkligen inte AMD nu går mot låst plattform a la Apple, sony nu när de inte är underdog längre.

AMD's lösning verkar vara hårdvaruberoende genom infinity fabric medans nvidias lösning lär vara mjukvarubaserad lösning vilket troligtvis även avspeglas i vad de uppnår för resultat.
Jag hade inte förvånats om AMD's lösning är öppen i mjukvara och därmed kan användas även med linux däremot är jag tveksam till att nvidias lösning kommer släppas fri med öppen källkod.
Jag ser inget tronskifte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

AMD's lösning verkar vara hårdvaruberoende genom infinity fabric medans nvidias lösning lär vara mjukvarubaserad lösning vilket troligtvis även avspeglas i vad de uppnår för resultat.
Jag hade inte förvånats om AMD's lösning är öppen i mjukvara och därmed kan användas även med linux däremot är jag tveksam till att nvidias lösning kommer släppas fri med öppen källkod.
Jag ser inget tronskifte.

Hm krav! amd cpu, AMD grafikkort & krav på ett 570 moderkort känns som inlåst för att få funktionen att fungera.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Det är inte första gången som Nvidia bara råkar kunna dra något ur son trollerihat. Man undrar ju vad mer Nvidia har i säcken som de har bakom låsta dörrar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Teddis:

Hur menar du? Det är ju definitivt en RTX feature?

I DirectX körs Raytracing på DXR, RTX är Nvidias hårdvara för DXR, AMD:s kommande hårdvara för DXR heter något annat, vet inte vad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Som redditors (samt Ase ovan) kommenterade när nyheten bröt ut inatt.. det känns udda att se Nvidia att jobba på den öppna lösningen medan AMD kör inlåst

Men det kanske blir som med Gsync, där den satta certfieringen från tillverkaren gör det stabilt och tillförlitligt (relativt..) medan den öppna lösningen är vilda västern.

Ser inte vad som är öppet (eller låst) med denna feature. NVIDIA säljer inga x86 Cpuer och har ingen anledning till att binda sig till enbart Intel eller AMD. Denna lösning stödjer ju fortfarande bara NVIDIA kort?

Permalänk
Digital fyndjägare

Så kul med konkurrens...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Som redditors (samt Ase ovan) kommenterade när nyheten bröt ut inatt.. det känns udda att se Nvidia att jobba på den öppna lösningen medan AMD kör inlåst

Håller med om att det ser konstigt ut, men det är egentligen inte konstigt. Det strategiska är alltid att använda öppna standarder på områden där man inte är stark själv, för att undvika en konkurrens där, medan man kör med proprietära grejer där man själv är stark för att få en fördel. Alla som kör med "öppna" system och tjänar pengar har något område där de är slutna som musslor - försök exempelvis att få titta på Googles algoritmer för sökmotorn eller andra tjänster. Ökänt "slutna" företag som Apple har också massor av områden där det är öppna standarder. Nvidia är nästan unika i att de är slutna med så mycket, och framförallt aldrig föreslår några öppna standardder för någon annan att använda.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Lika klurigt som när Nvidia marknadsförde RayTracing som en RTX-feature?

Fanns det några andra lösningar som var kapabla till RT i spel när Nvidia gjorde det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

AMD's lösning verkar vara hårdvaruberoende genom infinity fabric medans nvidias lösning lär vara mjukvarubaserad lösning vilket troligtvis även avspeglas i vad de uppnår för resultat.
Jag hade inte förvånats om AMD's lösning är öppen i mjukvara och därmed kan användas även med linux däremot är jag tveksam till att nvidias lösning kommer släppas fri med öppen källkod.
Jag ser inget tronskifte.

SAM på Linux används redan och har funnits ett tag, det är inte exklusivt till zen3 och rdna2.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Hm krav! amd cpu, AMD grafikkort & krav på ett 570 moderkort känns som inlåst för att få funktionen att fungera.

Lite Henry Ford vibbar på den där. "Kunderna kan få vilken färg dem vill, så länge det är svart."

Skrivet av Feeku:

Ser inte vad som är öppet (eller låst) med denna feature. NVIDIA säljer inga x86 Cpuer och har ingen anledning till att binda sig till enbart Intel eller AMD. Denna lösning stödjer ju fortfarande bara NVIDIA kort?

"Requires an Nvidia Armv8 CPU or later."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Lite Henry Ford vibbar på den där. "Kunderna kan få vilken färg dem vill, så länge det är svart."

"Requires an Nvidia Armv8 CPU or later."

Hade för mig att om man läst artikeln att detta är en feature i pci-e standarden som nvidia kommer att lägga till stöd för, så vilken cpu borde ej ha någon betydelse.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Får se om Nvidia gör det "omöjliga" som bara var möjligt om man tillverkar både processorer och grafikkort.