Permalänk

Värt att överklocka?

Hejsan!

Ny innom datorvärlden och fick precis ärva en dator av en bekant till mig.
Använder datorn till att spela spel på endast och undrar nu lite över överklockning på CPU.
I datorn sitter i dag en I7 6700 4ghz CPU och ett RTX 2060 6GB grafikkort.
Jag spelar idag ganska mycket warzone och hamnar på någonstans mellan 85-100 FPS, ibland är den uppe och nosar på 120 men allt för oftast så ligger den på strax under 100.

Så till min fråga, är det värt att överklocka CPU till typ 4.5 ghz, den har vart det tidigare hos förra ägaren och det har fungerat bra.
Men kommer det hjälpa mig att höja FPS något nämnvärt? Har sett folk som kör med samma GPU och likvärdig CPU som ligger på konstanta 120-130 FPS i samma spel nämligen.

Är som sagt ny i datavärlden så detta kanske inte gör nått alls men det var bara en tanke

Har ni nått annat tips som kan hjälpa så är det gärna välkommet också

Permalänk
Skrivet av swecrething:

Hejsan!

Ny innom datorvärlden och fick precis ärva en dator av en bekant till mig.
Använder datorn till att spela spel på endast och undrar nu lite över överklockning på CPU.
I datorn sitter i dag en I7 6700 4ghz CPU och ett RTX 2060 6GB grafikkort.
Jag spelar idag ganska mycket warzone och hamnar på någonstans mellan 85-100 FPS, ibland är den uppe och nosar på 120 men allt för oftast så ligger den på strax under 100.

Så till min fråga, är det värt att överklocka CPU till typ 4.5 ghz, den har vart det tidigare hos förra ägaren och det har fungerat bra.
Men kommer det hjälpa mig att höja FPS något nämnvärt? Har sett folk som kör med samma GPU och likvärdig CPU som ligger på konstanta 120-130 FPS i samma spel nämligen.

Är som sagt ny i datavärlden så detta kanske inte gör nått alls men det var bara en tanke

Har ni nått annat tips som kan hjälpa så är det gärna välkommet också

Nej. Processorn är bra som den är. Går i 4,0 GHz i turboläge. Så mjä inte för 0,5 MHz och kanske några ynka ökade FPS. Om du inte är inställt på bök med att få överklockningnen stabil, då med garanterat höjda temperaturer på processorkärnorna som då kräver bättre processorkylare samt bättre chassifläktar. Dessutom är processorn som du har inte upplåst för överklockning, dvs har inget K i slutet av namnet. Inte direkt ämnad för detta. Då får du "basöverklocka" den på ett annat sätt som är klurigare och det skulle inte jag rekommendera eftersom du då riskerar att bränna andra datorkomponenter (s-ata portar, usb portar, grafikkort m.m). Detta för att en "basöverklockning" inte bara överklockar processorn (som är önskat) utan även allt övrigt i datorn då man fipplar med BCLK.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Åsikterna gick snabbt isär.

Givetvis ska du optimera ditt system. Gratis prestanda.

Inom rimliga gränser. Grejerna är byggda för att klara av ganska mycket belastning och de stänger av automatiskt innan nånting går snett på allvar (man kan t ex inte ta bort den sista överhettningsspärren som är hårdkodad i processorn).

Dessutom är det ju rätt gamla grejer så de är enkla att ersättare eller uppgradera och ärligt talat vet jag inte om det är realistiskt att prata om en snudd på obefintlig risk till att nånting går sönder - hur ofta händer det, och är överklockningen grunden till att enskilda komponenter fallerar?

Optimera innebär för mig är även ljud- och värmenivåer.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av septembro:

Nej. Processorn är bra som den är. Går i 4,0 GHz i turboläge. Så mjä inte för 0,5 MHz och kanske några ynka ökade FPS. Om du inte är inställt på bök med att få överklockningnen stabil, då med garanterat höjda temperaturer på processorkärnorna som då kräver bättre processorkylare samt bättre chassifläktar. Dessutom är processorn som du har inte upplåst för överklockning, dvs har inget K i slutet av namnet. Inte direkt ämnad för detta. Då får du "basöverklocka" den på ett annat sätt som är klurigare och det skulle inte jag rekommendera eftersom du då riskerar att bränna andra datorkomponenter (s-ata portar, usb portar, grafikkort m.m). Detta för att en "basöverklockning" inte bara överklockar processorn (som är önskat) utan även allt övrigt i datorn då man fipplar med BCLK.

Jag hade visst glömt att skriva med ett "K" i slutet. Det är en 6700k inget annat

Permalänk

Att tillägga är väl att jag ligger på samma FPS oavsett inställningar i spelet (Very low eller high) Blir som ingen skillnad.
Kan det vara nått annat som ställer till det?
Grafikkortet är nytt resten är som sagt ärvt och har några år på nacken.

Permalänk
Medlem

Om du ska överklocka är en delid STARKT rekommenderad. Annars blir det väldigt mycket extra ljud för inte särskilt mycket extra prestanda. 4.7 GHz borde lätt gå att nå med en delid, kanske till och med 4.8 eller 4.9 GHz om det är en bra processor. Jag skulle tro att det ger omkring 10% extra prestanda. Upp till dig om det är värt det. Om det känns som att du saknar de sista 10 FPS:en för att det ska bli en optimal spelupplevelse skulle jag köra på det, annars är det nog bättre att kolla på uppgraderingar.

Permalänk
Skrivet av TMG:

Om du ska överklocka är en delid STARKT rekommenderad. Annars blir det väldigt mycket extra ljud för inte särskilt mycket extra prestanda. 4.7 GHz borde lätt gå att nå med en delid, kanske till och med 4.8 eller 4.9 GHz om det är en bra processor. Jag skulle tro att det ger omkring 10% extra prestanda. Upp till dig om det är värt det. Om det känns som att du saknar de sista 10 FPS:en för att det ska bli en optimal spelupplevelse skulle jag köra på det, annars är det nog bättre att kolla på uppgraderingar.

Som sagt är ny på det här..
Ska jag tolka det som att det är CPUn som är flaskhals i det jag upplever och att uppgradera mig där skulle hjälpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecrething:

Som sagt är ny på det här..
Ska jag tolka det som att det är CPUn som är flaskhals i det jag upplever och att uppgradera mig där skulle hjälpa?

Om du menar att andra med samma grafikkort får betydligt högre FPS låter det som att processorn begränsar dig.

Samtidigt tycker jag att en 6700K låter som en rimlig processor att köra med ett RTX 2060. Jag byggde en dator med ett RTX 2060 och en 4790K @ 4.7 GHz för ett år sedan och då gick grafikkortet oftast på full belastning i de flesta spel. Jag har dock ingen aning om Warzone - det kanske är mer processorkrävande?

Vad är hastigheten på minnet? Om det är 2133 MT/s kan du nog vinna en hel del prestanda på att uppgradera det till 3200-3600 MT/s. Jag minns att 6700K var marginellt långsammare än 4790K i spel när den kom ut, troligtvis på grund av att de flesta testade med långsamt DDR4-2133 då. I nyare tester med 3200 MT/s minne verkar 6700K vara en bra bit snabbare än 4790K.

Ett tips är att ladda ner MSI Afterburner tillsammans med RTSS. Då kan du få en "overlay" där du ser belastningen på grafikkortet och processorkärnorna. Om grafikkortet ligger på lägre än 90% belastning kan du nog få ut en hel del extra prestanda av att överklocka, uppgradera minnet eller uppgradera processorn.