Permalänk
Medlem

Unna mig en ny gamingdator

Tänkte unna mig en tidig julklapp och bygga en ny gamingdator. Skulle uppskatta lite feedback.

Användningsområde:
- Gaming: Spelar PUBG, lite WoW och kommer testa nya flightsim.
- Streaming: Eventuellt, men ej prioriterat.

Skärm:
- Har just nu en ASUS 240hz. Överväger att införskaffa en 1440p skärm, inte än på ett tag dock.

Val av komponenter:
Det mesta är egentligen valt på grund av tillgänglighet och för att få en hyffsat presterande burk. Dessutom låter jag gärna Inet bygga - därav det som finns tillgängligt i deras butik.

RAM: RAM-minnena är jag lite osäker men allt som är 3600Mhz CL16 på Inet finns ju inte i lager. Är dessa Kingston jag valt något att ha?

CPU: Funderar på om man bör välja en 10850k istället?

Som sagt, kom gärna med lite input.

Permalänk
Medlem

Ryzen är bättre, har du tålamod är en 5600X riktigt bra i spel. Antar att du redan har hårddisk? Annars kommer halva dina 500 GB ryka när du installerat Windows och WoW... Skulle även valt Asus eller MSI över Gigabyte för grafikkort, talar av erfarenhet när jag säger att deras mjukvara för 3070 är värdelös och kortet du valt är dessutom dyrare än andra bättre modeller. Du kan ta en PSU med mindre watt egentligen, behövs inte så mycket om du inte vill framtidssäkra eller så.

Visa signatur

7800X3D//4090
Debian // W10

Permalänk
Medlem

Bottlenecka inte hela datorn med 1080p..

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Viking

Eller en CPU med dubbla kärnorna:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Bottlenecka inte hela datorn med 1080p..

Fast med en 240hz så krävs det ju fortfarande ganska rejäl GPU för att driva alla moderna titlar bekvämt.

Visa signatur

7800X3D//4090
Debian // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Ryzen är bättre, har du tålamod är en 5600X riktigt bra i spel. Antar att du redan har hårddisk? Annars kommer halva dina 500 GB ryka när du installerat Windows och WoW... Skulle även valt Asus eller MSI över Gigabyte för grafikkort, talar av erfarenhet när jag säger att deras mjukvara för 3070 är värdelös och kortet du valt är dessutom dyrare än andra bättre modeller. Du kan ta en PSU med mindre watt egentligen, behövs inte så mycket om du inte vill framtidssäkra eller så.

Ryzen 5600x må vara en riktigt prisvärd och bra CPU för gaming. Men tillgängligheten är ett stort problem.

Har en till lite äldre 500gb SSD.

På Inet är det grafikkortet jag valt det enda som finns i stock.

Känns som tillgången på allt just nu är ganska "meh". Men håller med jag brukar hålla mig till MSI/Asus också..

Mjo.. Men ska jag gå för en Ryzen CPU+GPU kommer jag förmodligen behöva vänta till februari eller nåt.

Förklarade i inlägget att det mesta jag valt till 50% beror på tillgänglighet. Svårt att bygga en dator med hårdvara som inte finns att få tag på och det råder stor osäkerhet kring när tillräcklig tillgänglighet finns..

Permalänk
Viking
Skrivet av DeadByBirth:

Mjo.. Men ska jag gå för en Ryzen CPU+GPU kommer jag förmodligen behöva vänta till februari eller nåt.

Förklarade i inlägget att det mesta jag valt till 50% beror på tillgänglighet. Svårt att bygga en dator med hårdvara som inte finns att få tag på och det råder stor osäkerhet kring när tillräcklig tillgänglighet finns..

Komplett får in över 200 st Ryzen 5000 i början av december, och tror inte du behöver vänta mycket längre på ett 6800 heller.

Men ja, vill du ha nu så finns det inte många alternativ.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz