NetOnNet skickat tillbaka defekt produkt(CPU) - "inga fel hittats" - Vad nu?

Permalänk
Medlem

NetOnNet skickat tillbaka defekt produkt(CPU) - "inga fel hittats" - Vad nu?

Hallå... Hamnat i en jävla soppa här, så länkar till ursprungstråden jag gjorde här för ett par månader sedan:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1600582-dator-som-far-...

Började med att man satt och lirade All Hell Let Loose i ett par timmar så la datorn ner.
Efter ett par försök att starta datorn så misstänkte jag DIREKT CPU, för jag har varit med om liknande problem förut för många år sedan. Så skickade in skiten och fick tillbaka detta svar:

https://imgur.com/EEloBDm

Efter flera månader och olika typer av felsökningar så fick jag nog. Skickade in hela datorn till en PC-butik som gör felsökning&reparation.

Svaret kom tillbaka idag - CPU:n som är defekt, de har provat med sin egna CPU och då fungerar allt felfritt.

Jahapp. Vad gör jag nu då?

Förväntar mig att NetOnNet både ersätter CPU och kostnaden för felsökningen jag fick pröjsa, eller har jag helt fel här? Kan man kräva mer eftersom jag spenderat så jävla mycket tid på ett fel dom borde hittat för flera månader sen då jag skickade in det från första början?

Någon som varit med om liknande? Vet inte vart jag ska börja...

Tack!

Permalänk
Medlem

du får nog ta ett djupt andetag, åka till netOnNet o visa upp det skriftliga svaret från datorbutiken som gjort felsökning och en ta det därifrån

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

du får nog ta ett djupt andetag, åka till netOnNet o visa upp det skriftliga svaret från datorbutiken som gjort felsökning och en ta det därifrån

// LZ

Jo tack, det är planen. Är mer nyfiken på veta vad jag har rätt till, ersättningsmässigt. Vill ju inte att dom försöker smita bort från ansvar och kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeikz:

Jo tack, det är planen. Är mer nyfiken på veta vad jag har rätt till, ersättningsmässigt. Vill ju inte att dom försöker smita bort från ansvar och kostnader.

Har NetOnNet fått sina 3 försök att åtgärda felet och du inte fått hjälp efter det som ny t.ex likvärdig produkt eller pengarna tillbaka kan du ju alltid göra en ARN-anmälan och använda dator reparatörens respons som bevis underlag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeikz:

Jo tack, det är planen. Är mer nyfiken på veta vad jag har rätt till, ersättningsmässigt. Vill ju inte att dom försöker smita bort från ansvar och kostnader.

Tror inte du har juridiskt rätt till någonting. NetOnNet har inte bett dig betala för en 3e parts felsökning. Goodwill ersättning kan man få, oftast om man är trevlig och på ett tydligt sätt kan förklara hur tokigt allting blev

Lycka till!

// LZ

Permalänk
Medlem

Vid en (godkänd) reklamation har konsumenten rätt till ersättning för de kostnader felet medfört (grundprincipen är att konsumenten skall hållas ekonomiskt skadeslös). Då NoN avslog reklamationen med hänvisning till att de inte hittade felet så lär felsökning utförd av tredje part vara en kostnad där det finns ett motiverat ersättningsanspråk.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeikz:

Hallå... Hamnat i en jävla soppa här, så länkar till ursprungstråden jag gjorde här för ett par månader sedan:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1600582-dator-som-far-...

Började med att man satt och lirade All Hell Let Loose i ett par timmar så la datorn ner.
Efter ett par försök att starta datorn så misstänkte jag DIREKT CPU, för jag har varit med om liknande problem förut för många år sedan. Så skickade in skiten och fick tillbaka detta svar:

https://imgur.com/EEloBDm

Efter flera månader och olika typer av felsökningar så fick jag nog. Skickade in hela datorn till en PC-butik som gör felsökning&reparation.

Svaret kom tillbaka idag - CPU:n som är defekt, de har provat med sin egna CPU och då fungerar allt felfritt.

Jahapp. Vad gör jag nu då?

Förväntar mig att NetOnNet både ersätter CPU och kostnaden för felsökningen jag fick pröjsa, eller har jag helt fel här? Kan man kräva mer eftersom jag spenderat så jävla mycket tid på ett fel dom borde hittat för flera månader sen då jag skickade in det från första början?

Någon som varit med om liknande? Vet inte vart jag ska börja...

Tack!

haft samma fel men visade sig vara moderkortet. ibland kan man ha fel har du testat med annat moderkort. ja mitt gamla mobo fungerade med andra cpuer av någon anledning. ingen aning om varför det blev så...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Som PeCe säger så har Neonet misslyckats med sin felsökning då en tredjepart hittat ett fel. Kunden ska då ersättas med kostnaden för avhjälpning av felet samt sina utlägg för felsökning hos den andra datorfirman samt ev kostnader för den tidigare felsökningen av Netonet. Något mer än så får man inte. Det finns inget sveda & värk eller liknande inom konsumenträtten.
Som alltid så är det enklast att åka till en fysiskt butik, förklara situationen enkelt och vänligt så hjälper de dig där. Det är bara när kunden är en idiot som de ställer sig på tvären och så verkar ju inte var fallet här då du gjort precis som man ska.

Jag har faktiskt också haft ett liknande fall och i mitt fall var det OCKSÅ moderkortet som hade böjda pinnar. Konstigt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Precis som skrivits tidigare i tråden så är det lättast att ta sig till en butik och låta personalen där konstatera att den inte fungerar och få den utbytt.
Konstaterar de att den är defekt är det väl inte orimligt att du kan få ersättning för de utlägg du haft. Konstaterar de däremot att cpu:n fungerar så lär du inte få någon ersättning.
Men som sagt ta dig till närmsta butik och prata med personalen där.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

De vill ge tillbaks pengar i form av kredit hos dom, eftersom dom inte kan byta ut produkten till en ny. Är det dom som fular sig eller har jag rätt att få pengarna tillbaka? Beställer hellre en ny, nu under Black Friday istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeikz:

De vill ge tillbaks pengar i form av kredit hos dom, eftersom dom inte kan byta ut produkten till en ny. Är det dom som fular sig eller har jag rätt att få pengarna tillbaka?

Vid ett hävt köpt har du har alltid rätt att få pengarna tillbaka i samma form som du betalade. Kontant betalning skall återbetalas kontakt, med kort skall återbetalas till (samma) kort, köpte du med ett presentkort skall du få ett nytt presentkort etc.
Eftersom ett presentkort eller en kredit sätter dig i en sämre sits än att ha slantarna på ett konto skall du aldrig acceptera en sådan lösning om du inte behöver det.

Tänk också på att det ibland kan vara bättre att förhandla lite. "Jasså ni kan inte lösa en likadan grunkimoj som gick sönder. Då vill jag att ni återbetalar mina pengar, alternativt kan vi föra en dialog om vad jag skall betala i mellanskillnad om jag köper den här grejsimojsen istället."

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeikz:

Tack för alla svar.

De vill ge tillbaks pengar i form av kredit hos dom, eftersom dom inte kan byta ut produkten till en ny. Är det dom som fular sig eller har jag rätt att få pengarna tillbaka? Beställer hellre en ny, nu under Black Friday istället.

Dom kan erbjuda dig avhjälpande genom följande:

  • Reparerad vara (räkna bort detta alternativet pga de tekniska svårigheter det medför)

  • Ny ersättningsvara (verkar inte vara på tapeten enl. citerad text ovan)

  • Hävning av köpet.

Gå aldrig med på att få deras "in store credit" som kompensation om det inte innebär en fördel ekonomiskt för dig (t.ex att värdet på presentkort skulle vara högre än pengarna du skulle få återbetalda). Eftersom NoN i mina ögon är usla att ha att göra med när man väl köpt en vara så skulle jag åberopa hävning av köpet om de två andra alternativen inte är aktuella. Åberopa även dina utlägg i form av felsökningsavgift hos tredje part. Som annan skrev så är det ett befogat utlägg med tanke på att NoN tidigare nekat din retur med hänvisning till att produkten varit felfri. De har på ett eller annat sätt därmed vägrat avhjälpande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tea42BBS:

Tror inte du har juridiskt rätt till någonting. NetOnNet har inte bett dig betala för en 3e parts felsökning. Goodwill ersättning kan man få, oftast om man är trevlig och på ett tydligt sätt kan förklara hur tokigt allting blev

Detta är inte helt rätt. Se PeCe's svar nedan som ger en mycket bättre bild.

Skrivet av PeCe:

Vid en (godkänd) reklamation har konsumenten rätt till ersättning för de kostnader felet medfört (grundprincipen är att konsumenten skall hållas ekonomiskt skadeslös). Då NoN avslog reklamationen med hänvisning till att de inte hittade felet så lär felsökning utförd av tredje part vara en kostnad där det finns ett motiverat ersättningsanspråk.

Om NetOnNet inte kan hitta fel så är det solklart att man kan utnyttja en tredje part för att verifiera felet. NetOnNet bör stå för detta. NetOnNet har trots allt haft första tjing på att undersöka, och om de går bet så behöver man som kund ha mer information för att övertyga dem och då får de stå för den kostnaden också så länge den inte är orimlig.

Skrivet av Aka_The_Barf:

haft samma fel men visade sig vara moderkortet. ibland kan man ha fel har du testat med annat moderkort. ja mitt gamla mobo fungerade med andra cpuer av någon anledning. ingen aning om varför det blev så...

Detta är en mycket viktig poäng. Tredjepartsfirman har egentligen inte testat din CPU. De har testat att din dator fungerar med andra CPU'er. Det är inte nödvändigtvis samma sak. Om de provade med en exakt likadan CPU så kan det vara ok, men inte annars.
Det kan vara skillnader i hur olika CPU'er hanterar minnet, skillnader i hur moderkortet matar den andra CPU'n med ström, PCIe lanes osv. För att man ska testa CPU'n så behöver man sätta den i en dator som fungerar och som ska fungera med CPU'n i fråga.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aeikz:

Tack för alla svar.

De vill ge tillbaks pengar i form av kredit hos dom, eftersom dom inte kan byta ut produkten till en ny. Är det dom som fular sig eller har jag rätt att få pengarna tillbaka? Beställer hellre en ny, nu under Black Friday istället.

Vid fel av produkt så ska de stå för kostnaderna som krävs för att åtgärda felet. T ex har du betalat en tredje part för undersökning då NetonNet inte kunde hitta felet.

De skall även stå för milersättning för eventuella resor.

Om de nu vill häva köpet då de inte kan erbjuda en ny fungerande produkt så ska du absolut inte acceptera presentkort/kredit hos NetonNet då det inte finns någon som helst anledning för dig att acceptera detta. Det finns inget i lagen som säger att du behöver acceptera detta och det är bara till din nackdel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin