2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Medlem

För er alla som köpt Philips Tv:

Man får 10 gratis filmer vid köp av Philips TV som är en kampanj i samarbete med Rakuten TV (Typ filmköps app).

https://ambilightdeal-rakutentv.com/?lang=se

Skicka in modellnummer och kvitto så får man det. Gjorde det nyss

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Det är sant!

Dock är soundbaren ganska så klen i just den TVn. Endast 50W.

Så med soundbar för ca 2k kommer du ju lätt ha bättre ljud och då sparar du med 2k.

En snabb titt på prisjakt ger följande resultat som har Dolby atmos (som jag aldrig testat tidigare).

https://www.webhallen.com/se/product/326556-Philips-2020-TAPB...

https://www.komplett.se/product/1159616/tv-ljud-bild/hemmabio...

Den senare verkar ha fått fina utmärkelser, men då krymper besparingen till närmare enbart 1000kr. En ganska liten summa i sammanhanget. Sen verkar 9435 vara något "snyggare" men det är ju subjektivt. Eller finns det motsvarade soundbars till närmare 2k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

En snabb titt på prisjakt ger följande resultat som har Dolby atmos (som jag aldrig testat tidigare).

https://www.webhallen.com/se/product/326556-Philips-2020-TAPB...

https://www.komplett.se/product/1159616/tv-ljud-bild/hemmabio...

Den senare verkar ha fått fina utmärkelser, men då krymper besparingen till närmare enbart 1000kr. En ganska liten summa i sammanhanget. Sen verkar 9435 vara något "snyggare" men det är ju subjektivt. Eller finns det motsvarade soundbars till närmare 2k?

Du får tänka på att du sparar 1000 kr, får 70" och ett fint ljudsystem med 400W uteffekt med Sony systemet mot 50W uteffekt med inbyggda soundbaren.

Annars finns dessa som också har Dolby Atmos:

https://www.komplett.se/product/1161317/tv-ljud-bild/hemmabio...

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-ht-x8500-2-1-kanal...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Hallå alla fyndare där ute, jag blev ju tokig igår när jag läste att det här med HDR10+ och Dolby Vision inte fanns på Samsungs tv (DV), men efter en hel dags läsande så landade jag till slut i att detta åter igen är ännu ett formatkrig... Vem som vinner är inte avgjort ännu. Eftersom den Sony TV som jag sneglade på som kosta 15k igår sålde slut under dagen så fanns inte riktigt något bra alternativ till Samsung Q80T tyckte jag, så valet föll på den. Jag fick ju iallafall HDR10 via Netflix, och så kommer jag ju få HDR10+ på en del andra källor.

Så jag köpte Samsung 75" Q80T.

Fick upp den igårkväll, och är mycket nöjd.

Är det någon som vet om jag tjänar något på att köra mina streamingtjänster vi AppleTV 4K som jag har idag, eller blir det lika bra eller bättre att använda de inbyggda apparna i tvn?

Kalibrering av bilden är nu på nästa steg... nån som kan tipsa om en youtube video, eller sida där parametrar gås igenom och man kan enkelt knappa på sin egen tv med de inställningarna? Tacksam för tips!

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Personligen skulle jag säga ta Philips The One 70PUS8535

De har samma processor och båda i mellanklassen hos Philips.

Du får 5 tum extra på Philips The One 70PUS8535 samt köp istället en soundbar sidan av för runt 2k eller något och spara pengar.

DOCK skulle jag säga ta denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5264605 det är samma TV men då får du inte qwerty fjärrkontrollen som är av sämre kvalitet än den nya kontrollen utan qwerty.

Ny information jag kommit över säger att The One använder en 8-bits panel och den i 9435 är en 10-bits panel. Så samma bildbehandling/engine, men bättre panel.

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

För er alla som köpt Philips Tv:

Man får 10 gratis filmer vid köp av Philips TV som är en kampanj i samarbete med Rakuten TV (Typ filmköps app).

https://ambilightdeal-rakutentv.com/?lang=se

Skicka in modellnummer och kvitto så får man det. Gjorde det nyss

Kolla bara så de verkligen funkar. Jag köpte en philips på singelsday och skickade in och fick de tio koderna. Men när jag skulle använda en av dem fick jag upp felmeddelande att "koden gäller inte i detta land". Fick felanmäla det och efter en vecka fick jag tio "nya" koder. Visade sig vara exakt samma koder som jag fick första omgången 😂 Fick felanmäla en gång till och igår fick jag 10 nya koder igen, och denna gång var det iallafall inte samma. Har dock inte testat om nån av dem funkar, men hoppas så klart.

Benjamin

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoux:

Hallå alla fyndare där ute, jag blev ju tokig igår när jag läste att det här med HDR10+ och Dolby Vision inte fanns på Samsungs tv (DV), men efter en hel dags läsande så landade jag till slut i att detta åter igen är ännu ett formatkrig... Vem som vinner är inte avgjort ännu. Eftersom den Sony TV som jag sneglade på som kosta 15k igår sålde slut under dagen så fanns inte riktigt något bra alternativ till Samsung Q80T tyckte jag, så valet föll på den. Jag fick ju iallafall HDR10 via Netflix, och så kommer jag ju få HDR10+ på en del andra källor.

Så jag köpte Samsung 75" Q80T.

Fick upp den igårkväll, och är mycket nöjd.

Är det någon som vet om jag tjänar något på att köra mina streamingtjänster vi AppleTV 4K som jag har idag, eller blir det lika bra eller bättre att använda de inbyggda apparna i tvn?

Kalibrering av bilden är nu på nästa steg... nån som kan tipsa om en youtube video, eller sida där parametrar gås igenom och man kan enkelt knappa på sin egen tv med de inställningarna? Tacksam för tips!

rtings.com har en kalibreringsguide:
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q80t-qled/settings

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

Alltså det är dessa jag väljer på

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5325040
Eller
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5264600

Som jag förstår det så är den stora (enda?) skillnaden design o ljud. Anser ni det vara värt 4000kr mer?

Här nedan en recension av 9435 med lite kommentarer om ljudet. Om panelen är helt identisk med 70 tummaren har jag inte en aning om. 70 tummaren är varje fall en VA panel som ska vara helt ok/bra (mellanklass) men med liten nackdel för de som inte sitter mitt framför TVn (betraktningsvinkeln) om jag förstår det korrekt. Är man oftast två personer är det säkert inga problem, är man fler som tittar eventuellt/kanske ett problem, vet ej.

https://www.techradar.com/reviews/philips-9435-lcd-tv-review
"The Philips 9435 has a central foot that doubles up as its sound system, as well as a stabilizing point. Note that it’s not really a soundbar – it cannot be separated from the set, with the audio processing tech housed within the screen’s electronics. That gives that bar more room for chambers that push air around, making for a more robust sound."

Jag håller däremot med om att det är ett svårt val. Hade jag inget vettigt ljudsystem hemma (vilket jag har) skulle jag kanske gått på 9435 även om jag inte är så förtjust i den typen av ljudsystem generellt. Jag föredrar starkt ett separat ljudsystem (tex 5.1) så att jag också kan lyssna på musik genom ett par vettiga fronthögtalare i bra kvalitet. Dock snackar vi om Bower & Wilkins här och inte vilka jeppar som helst, de brukar kunna sin sak.

Själv lyssnar jag nämligen mer på musik än tittar på TV men vi är väl alla olika. Att både ha en TV med soundbar och en receiver samt högtalare för musiklyssnande kan jag själv tycka är lite overkill.

Permalänk
Medlem

För 13000:- får man ju dock en tv i "toppklass"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

För 13000:- får man ju dock en tv i "toppklass"

Ja, det är klart klurigt det här, det kan ju dyka upp bättre deals också. Jag velade en hel del mellan en 55 tums oled för runt 13 lapp men gick ändå till slut på 70 tummaren The One för 8990 kr, återstår att se om det var ett vettigt val eller inte, vet inte. Vad jag dock vet är att det är trevligt med 70 tum under förutsättning att den håller måttet. Vet också att det inte är lätt att hitta en vettig 70 tummare i mellanklassen för 8990 eller lägre. The One stödjer ändå en hel del standarder och ser ut att vara en vettig hmm "allround tv" men nej, det är ingen oled som i nästan allas ögon upplevs som en tydlig klass bättre. Förutom möjligen om man har ett riktigt ljust rum utan möjlighet till mörkläggning då kanske qled är att föredra, det var någon som skrev att han hade 5 meter fönster på vardera sidan av TVn och därför valde qled, svårt att säga något om det.

Permalänk
Medlem

Vad sägs: Bör man köpa PHILIPS 43PUS7805/12 för 4690kr eller Samsung QE43Q60T för samma pris?
Den ska användas mestadels för netflix/spelande

Philips'en är ju budgetklass men har Dolby Vision och HDR10+, medan Samsung är medelklass men har ej dessa funktioner.
Ambilight är väl också en delfaktor.

Permalänk

Ja det här med att lyssna på musik har försvunnit med tiden, kanske sen man fick barn. 9 år sen nu 😆. Men iallafall. Philipsen är tänkt att husera i källaren, som renoveras i talande stund. Ett mindre rum, med en mindre soffa, ett litet fönster och lågt i tak (knappt 2m). Går på en ombonad o mysig atmosfär där. Så det där med direkt solljus kommer inte vara några problem.

Hmm, kan man casta musik från telefonen till 9435 utan att dra igång tv:n?

Kommer sluta med att alla deals går mig förbi o jag till slut inte köper något för jag velar för mycket 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

Hmm, kan man casta musik från telefonen till 9435 utan att dra igång tv:n?

Vet ej men det kanske du kan googla fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Nej jag har nog lämnat denna därhän just nu. Känns inte riktigt värt det. Jag avvaktar till fredag och ser om nån OLED dyker i pris, annars kör jag nog på Sony XH9005 55'. Går för 9 990 kr i flera butiker.

Tänker samma! Eller ska man vänta lite längre ändå...?

Har precis skaffat ps5 som spelas på en gammal 1080p LED. Det ser ju inte dåligt ut och fps’en flyter ju på helt sjukt bra till skillnad från ps3 jag hade innan.
Men vad sugen man är på en OLED 4k 120hz...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dopeey:

Tänker samma! Eller ska man vänta lite längre ändå...?

Har precis skaffat ps5 som spelas på en gammal 1080p LED. Det ser ju inte dåligt ut och fps’en flyter ju på helt sjukt bra till skillnad från ps3 jag hade innan.
Men vad sugen man är på en OLED 4k 120hz...

Jag slog ändå nyss till på Sonyn plus en soundbar Sony HT-G700 från komplett som också stöder Dolby Atmos.. Rätt nöjd med totalsumman så hoppas jag blir nöjd med vad jag får. Har researchat o stressad alldeles för mycket de här senaste dagarna så behövde få avslut med en beställning nu för mitt eget välbefinnande.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nyarlathotep:

Måste ge en eloge till Laxpudding för alla förklaringar och informationen han tillför när det gäller tv! Det borde finnas en samling svar enkelt tillgängligt på Swec. Inte för att han är nån form av gud på området men jag tycker han beskriver saker väldigt väl och ganska objektivt även om han är roligast när han är dryg på forumet.

Omnipotent är jag då inte. Särskilt när det kommer till frågor som vad andra människors pengar är värda, vad en TV kommer kosta nästa vecka och hur länge det dröjer innan en TV säljer slut. Då är jag impotent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoux:

Hallå alla fyndare där ute, jag blev ju tokig igår när jag läste att det här med HDR10+ och Dolby Vision inte fanns på Samsungs tv (DV), men efter en hel dags läsande så landade jag till slut i att detta åter igen är ännu ett formatkrig... Vem som vinner är inte avgjort ännu. Eftersom den Sony TV som jag sneglade på som kosta 15k igår sålde slut under dagen så fanns inte riktigt något bra alternativ till Samsung Q80T tyckte jag, så valet föll på den. Jag fick ju iallafall HDR10 via Netflix, och så kommer jag ju få HDR10+ på en del andra källor.

Så jag köpte Samsung 75" Q80T.

Fick upp den igårkväll, och är mycket nöjd.

Är det någon som vet om jag tjänar något på att köra mina streamingtjänster vi AppleTV 4K som jag har idag, eller blir det lika bra eller bättre att använda de inbyggda apparna i tvn?

Kalibrering av bilden är nu på nästa steg... nån som kan tipsa om en youtube video, eller sida där parametrar gås igenom och man kan enkelt knappa på sin egen tv med de inställningarna? Tacksam för tips!

Ingen som har svar på frågan om streaming, vart det är bäst? AppleTV eller inbyggda klienten? @Laxpudding?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av punkarn89:

Ny information jag kommit över säger att The One använder en 8-bits panel och den i 9435 är en 10-bits panel. Så samma bildbehandling/engine, men bättre panel.

Skulle inte dra några större växlar på den information. Den där specen om bitdjup har varit intetsägande i alla år. Philips har varit bra på att prata om "miljarder färger" länge, men det är fortfarande få konsument-TV som är helt kapabla att problemfritt reproducera en 8-bitars skala. Philips hör definitivt till en tillverkare som har problem med detta.

10 bitar är på konsumentprodukter samma sak som 8 bit+2 bit FRC. Hur bra och hur precis färgteckningen är i praktiken på en TV är dock upp till produkten och måste testas fram.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zoux:

Ingen som har svar på frågan om streaming, vart det är bäst? AppleTV eller inbyggda klienten? @Laxpudding?

Beror på situationen för jämförelsen.

Men också vad du föredrar. Båda lösningarna har sina fördelar och nackdelar.

Permalänk
Medlem

Det vore högst intressant om även det som säljs som Public Displays (Publika Skärmar tycks det kallas på svenska, men även Public Display används) var med också, speciellt med tanke på den fullt rimliga ståndpunkten att OS inte är en punkt som behandlas i guiden. Jag tänker mig att många gånger är samma sak packat i dem, rent teknik mesigt, vilket är det guiden behandlar, men utan hela konsument OS-biten. Så om paralleller till ekvivalenta modeller, men som dum/icke-smart-tv/"bara-skärm" finns, så vore det högst intressant också.
Som oinsatt lekman känns det som en lång ifrån trivial insats att ta sig an på egen hand.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Beror på situationen för jämförelsen.

Men också vad du föredrar. Båda lösningarna har sina fördelar och nackdelar.

Är det någon skillnad i bildkvalitén, t ex vid Dolby Vision content från Disney+, från att använda Apple TV t ex mot den inbyggda Android appen.

Jag har köpt en Sony A87, t ex. tjänar jag något i bildkvalitet och HDR upplevelsen då utöver ett större utbud / trevligare "UX" gentemot ladda ner och köra appen från Google Play ("inbyggda")?

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av atriix:

Det vore högst intressant om även det som säljs som Public Displays (Publika Skärmar tycks det kallas på svenska, men även Public Display används) var med också, speciellt med tanke på den fullt rimliga ståndpunkten att OS inte är en punkt som behandlas i guiden. Jag tänker mig att många gånger är samma sak packat i dem, rent teknik mesigt, vilket är det guiden behandlar, men utan hela konsument OS-biten. Så om paralleller till ekvivalenta modeller, men som dum/icke-smart-tv/"bara-skärm" finns, så vore det högst intressant också.
Som oinsatt lekman känns det som en lång ifrån trivial insats att ta sig an på egen hand.

För kanske 10 sedan var det intressant alternativ skulle jag säga eftersom då var produkterna mer lika varandra. Idag är Public Displays/Digital Signage-marknaden något annat och mer ändamålsinriktat. De är ganska "tråkiga" produkter överlag och inte inriktade till de funktioner man eftersträvar på en modern TV, likt HDR-prestanda, Dolby Vision, spellägen etc. Ljusstyrka är viktigare än kontrastförhållande och dynamisk omfång. Man kan betala ett premium för möjligheterna till fjärrstyrning och övervakning till exempel.

Därför är den marknaden i hög grad också ganska dold i den meningen att det baseras mer på avtal mellan företagen som installerar dem och firmorna som säljer dem i bulk, oftast tillverkarna själva. Så någon BF-rea på Displayer blir det inte.

Permalänk
Medlem

Verkar vara förra 2019-årmodell:
https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Citat:

Mellanklassen och budgetklassen

EC-serien med EC78x använder inbyggd soundbar och bjuder på finesser som Dolby Vision, HDR10+ samt Dolby Atmos. HDR-ljusstyrkan specas till 400 nits och därmed en typisk mellanklassnivå.
...
Nästa steg ned är EP66x och EP64x som tar bort Dolby Vision, HDR10+ samt Dolby Atmos. Du kan välja mellan metallutförande med EP66x eller plast hos EP64x. Android TV (Pie) finns kvar.

Permalänk
Bildexpert 📺

Gammal 2019-model (2018?)l i budgetklassen. EP68 är roligare och har Dolby Vision.
https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Fördelen TCL är att du vet att du får TCL:s egna VA-paneler och de är ganska jämna i sin okey-ish nivå. Vilket är mer vad man kan säga om merparten budgetmodeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Jag slog ändå nyss till på Sonyn plus en soundbar Sony HT-G700 från komplett som också stöder Dolby Atmos.. Rätt nöjd med totalsumman så hoppas jag blir nöjd med vad jag får. Har researchat o stressad alldeles för mycket de här senaste dagarna så behövde få avslut med en beställning nu för mitt eget välbefinnande.

Även jag slog till på Sony HT-G700 som ska användas med nya TVn (Sony 75 tum XH90). Beställde först JBL Bar 9.1, jag bor dock i lägenhet och blev rädd att det kommer bli ett för kraftigt ljud gentemot mina grannar då jag läste på om basen, så jag avbeställde den. Jag ser mest serier och efter att ha kollat på mängder av recensioner i form av text och på youtube så blev det en HT-G700 till slut. Nightmode och möjlighet att justera basens styrka kändes bra. Blir najs med Dolby Atmos via earc för ett någorlunda surroundljud hoppas jag, även utan speakers bakom soffan. Är inte så kräsen då jag i två år har sett film och serier med riktigt dåligt ljud från tv-högtalare så jag tror jag kommer bli nöjd. Då kan man lägga de tusenlappar man sparar på soundbaren på ett PS5 istället

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Arthur Bongo:

Är det någon skillnad i bildkvalitén, t ex vid Dolby Vision content från Disney+, från att använda Apple TV t ex mot den inbyggda Android appen.

Jag har köpt en Sony A87, t ex. tjänar jag något i bildkvalitet och HDR upplevelsen då utöver ett större utbud / trevligare "UX" gentemot ladda ner och köra appen från Google Play ("inbyggda")?

Generellt är det samma nivå eftersom du kör Dolby Vision i båda lägena med en Sony OLED och Apple TV 4K. Annars är det något man måste jämföra per produkt snarare och det går inte att enkelt sammanfatta i någon "Vad är bäst: inbyggd vs. externt?" etc.

Sedan finns det andra fördelar med extern låda om ATV4K och det är att du ofta kan växla mellan källor snabbt och smidigt. Tex pausa filmen på AT4K och växla över till Dumburken och titta på nyheterna utan att behöva backa ut ur appar och liknande.

Men det där är ganska olika från TV och TV och individer har väldigt olika uppfattning om vad de gillar bäst.

Permalänk
Medlem

Jag är lite confused om detta med DTS stöd men även Dolby Vision stöd.
Spelar detta någon roll om en tv ex saknar DTS stöd via arc om man ändå kopplar sin Apple TV/Nvidia Shield -> förstärkare sen förstärkaren till TVn.

All format hantering i ljud sköts ju då via förstärkaren och mediaboxen.
Jag förstår ju att TVn måste ha en viss "HDR" ex DV för kunna visa det.
Men ljud har väl inte en tv med att göra. (Läst ju att ex arc på vissa inte stödjer DTS, och avsaknaden av E-arc betyder ex avsaknad av DTS-HD)

Men om förstärkare o media box stödjer detta spelar det väl ingen roll utan det går att avkoda formaten ändå.

Gäller det typ bara om man kör ARC direkt till en soundbar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nivity:

Jag är lite confused om detta med DTS stöd men även Dolby Vision stöd.
Spelar detta någon roll om en tv ex saknar DTS stöd via arc om man ändå kopplar sin Apple TV/Nvidia Shield -> förstärkare sen förstärkaren till TVn.

All format hantering i ljud sköts ju då via förstärkaren och mediaboxen.
Jag förstår ju att TVn måste ha en viss "HDR" ex DV för kunna visa det.
Men ljud har väl inte en tv med att göra. (Läst ju att ex arc på vissa inte stödjer DTS, och avsaknaden av E-arc betyder ex avsaknad av DTS-HD)

Men om förstärkare o media box stödjer detta spelar det väl ingen roll utan det går att avkoda formaten ändå.

Gäller det typ bara om man kör ARC direkt till en soundbar.

Saknas dts-ljud i ARC/eARC-funktionen – dts är en av sjuttioelva licenser som måste betalas av tillverkarna – kommer ARC-funktionen inte kunna skicka vidare dts-ljud från källan till exempelvis förstärkaren. Detta är förstås bara ett problem om du koppla via ARC. Kopplar du källan direkt till förstärkaren och sedan från stärkaren till TV:n är det naturligtvis inget problem.

Kruxet är då att förstärkare som är äldre och enklare. Det kanske hanterar allt du behöver med dts-ljud men klarar inte sådant som HDR, Dolby Vision eller vad det nu är som är viktigt i övrigt för den källan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag är lite confused om detta med DTS stöd men även Dolby Vision stöd.
Spelar detta någon roll om en tv ex saknar DTS stöd via arc om man ändå kopplar sin Apple TV/Nvidia Shield -> förstärkare sen förstärkaren till TVn.

All format hantering i ljud sköts ju då via förstärkaren och mediaboxen.
Jag förstår ju att TVn måste ha en viss "HDR" ex DV för kunna visa det.
Men ljud har väl inte en tv med att göra. (Läst ju att ex arc på vissa inte stödjer DTS, och avsaknaden av E-arc betyder ex avsaknad av DTS-HD)

Men om förstärkare o media box stödjer detta spelar det väl ingen roll utan det går att avkoda formaten ändå.

Gäller det typ bara om man kör ARC direkt till en soundbar.

Av egen erfarenhet så kan vissa TV:n (äldre?) ha problem med EDID-handskakningen (folk får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar) där den s.k. passthrough genom ARC inte riktigt fungerar som det ska.

Det problem jag har upplevt är med exempelvis PS4/PS5 som är kopplad till min gamla Panasonic CX700 som i sin tur är kopplad till en Sonos Beam via ARC. Har försökt att få exempelvis DD5.1-ljud skickad från PS4/PS5 (genom att välja bitstream med DD 5.1) till min Beam via TV:n men enda jag får ut är PCM 2.0. TV:n har dessutom inga inställningar för hur ljudet ska hanteras via ARC.

Däremot kan jag med AppleTV få ut DD 5.1 genom att i inställningarna forcera DD 5.1 (vilket av någon anledning inte fungerar med PS4/PS5).