Hjälp! Ryzen 5 3600 nerklockad till 3.6

Permalänk
Medlem

Hjälp! Ryzen 5 3600 nerklockad till 3.6

Hej! Skulle försöka mig på att överblicka datorn igår och efter att jag fixat med GPU (RX 5700 XT Nitro+) så gav jag mig på CPUn..

Det jag insåg precis då jag skulle testa överklockning via Ryzen master var att på CPU-z så såg jag 4199mhz och tänkte att hur är det möjligt då jag aldrig överklockat?

Hur som helst så började jag hålla på med överklockningen vilket inte alls gick bra, eftersom då jag körde den till 4.1 så fick jag sämre scored på heaven benchmark än innan jag ändrade något..

Så nu undrar jag, finns det något sätt jag kan få tillbaka min CPU till standard vilket var 4.2? Just nu är det tillbakaställd på 3.6 och scores är ännu sämre än innan:(

Utöver det så visar den 1100 mhz på mina minnen också, jag använder mig av 340mhz minnen

Ska jag helt enkelt försöka leta fram en guide på hur jag manuellt överklockar processorn till 4.2 eller vad ska jag göra?

Mitt moderkort är ett ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Väldigt tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Ryzen master ska stå på overclock: default, för att den ska återgå till sin normala boost.
Först och främst varför ska du överklocka? Spelar du? Renderar du?
Spelar du finns de ingen mening med att överklocka 3600 då du antagligen får ut bättre fps och thermals av att inte göra det, och för att göra det behöver du byta ut wraith stealthkylaren som jag antar att du använder dig av just nu.

Visa signatur

Zotac RTX 3080 Trinity 10GB OC | AMD Ryzen 7 3700X + Deepcool Castle V2 240mm | Corsair 16GB 3200MHz CL16 | Gigabyte X570 GAMING X | Corsair RM750x | Kolink Observatory
2x M.2 SSD 1TB/250GB | 2x SSD 500gb/250GB
Acer Predator XB271HU 27", Asus ROG Swift PG248Q 24", BENQ GC2870H 28"