Swish-liknande tjänst för Norden på gång

Permalänk
Melding Plague

Swish-liknande tjänst för Norden på gång

Ett konsortium av nordiska storbanker arbetar på ett gemensamt betalsystem som skulle ge medborgare Swish-liknande betalningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter nice. Skulle vara bra för vår förening exempelvis.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Nya saker på gång få hoppas det är väl genomtänkt och lätt skött..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Skulle vara trevligt. Har inte bott i Sverige på många år, har inga bankkonton kvar i Sverige och införandet av Swish har gjort många saker onödigt krångliga för oss ofta besöker men som inte kan ha Swish, t.ex. har det blivit nästan omöjligt att köpa begagnat när man är i Sverige på semester. Har dock bankkonto i Finland och det skulle vara riktigt najs om det gick att koppla till något som går att använda med Swish.

Permalänk
Medlem

Ett skepp kommer lastat... ... med transaktionsavgifter.

Hoppas jag får fel.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk

Det skulle vara najis att kunna ha ett system för hela norden

Visa signatur

CASE Caselabs STH10 CPU 9900k @5.1GHz GPUs 2x RTX 2080Ti RAM 4x8GB G.Skill Trident Z 3600MHz PSU Phanteks Revolt Pro 1000W SSD 860 EVO 1TB, 1x Samsung 970 Pro 1TB M.2 Screen Samsung Odyssey G9 240Hz Motherboard Gigabyte Aorus Xtreme Waterforce Z390 Watercooling 480+480+480+480+240 Headphones Meze Empyrean, Audeze LCD-2CB, Hifiman Sundara DAC/AMP Topping D90&A90

Permalänk
Medlem

Nu kan du använda Swish utomlands (mot en pytteliten avgift på alla transaktioner alltid föralltid...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Ett skepp kommer lastat... ... med transaktionsavgifter.

Hoppas jag får fel.

Jag kan vara ute och cyklar nu men jag är ganska säker på att en avgift för betalning/överföring inom EU ej får överstiga avgiften för en inhemsk betalning. Är det gratis att göra en betalning till andra banker inom Sverige så ska det även vara gratis att göra europabetalningar till andra länder. Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men det var detta som gällde när jag jobbade på bank iallafall. Kanske är något annat system dem kör med här.

Permalänk
Medlem

Sweet, var tal om detta redan för något år sedan, att man skulle kunna swisha till vipps-användare (norges motsvarighet). Jag vill ha bums för att slippa betala norska hyttor med knöliga inbetalningskort och elände.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av jeppe109:

Ett skepp kommer lastat... ... med transaktionsavgifter.

Hoppas jag får fel.

Min första tanke också.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

De försökte väl lägga på nån avgift i början när Swish kom, men de insåg misstaget när folk blev för riktigt sura? ''

Faktum är att tjänsten gör att de behöver färre kontor mm, så ja, det bör vara gratis. Även internetbank borde ju egentligen vara helt gratis av samma anledning...

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk

Varför sikta så lågt? Hela norden kanske låter mycket för som bor i Norge med 5miljoner användare. Men för oss så blir det bara 3 gånger så mycket och beroende på var man bor kanske man inte gör så mycket affärer med vissa.
Jag tror på internationella lösningar. Typ bättre funktionalitet i Google, Apple och Samsung Pay. Där man enkelt kan skicka pengar mellan de olika systemen.

Permalänk
Citat:

I dagsläget finns åtta olika betalningsplattformar i Norden, och detta vill P27 ersätta med en enda gemensam betalmetod.

Nu säger jag inte att blir blir så, men tänkte direkt på denna xkcd.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Medlem

Ett tips för de som vill skicka pengar till varandra i exempelvis Norden idag är att använda Paypal. Funkar utmärkt och skickar man i sin egna valuta kostar det ingenting

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

De försökte väl lägga på nån avgift i början när Swish kom, men de insåg misstaget när folk blev för riktigt sura? ''

Faktum är att tjänsten gör att de behöver färre kontor mm, så ja, det bör vara gratis. Även internetbank borde ju egentligen vara helt gratis av samma anledning...

Jag har för mig att Swish kostar 2kr per betalning för en förening, iallafall hos Swedbank. Eller också har jag missuppfattat det

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför sikta så lågt? Hela norden kanske låter mycket för som bor i Norge med 5miljoner användare. Men för oss så blir det bara 3 gånger så mycket och beroende på var man bor kanske man inte gör så mycket affärer med vissa.
Jag tror på internationella lösningar. Typ bättre funktionalitet i Google, Apple och Samsung Pay. Där man enkelt kan skicka pengar mellan de olika systemen.

Norden har väldigt liknande lagar gällande penningtvätt samt liknande system kring AML(Anti Money Laundering)-hantering och har en hel del banker som finns i samtliga länder redan och/eller samarbetar. Detta gör det ganska enkelt att tillåta transkationer över de nordiska ländernas gränser.

Internationella lösningar blir direkt mycket svårare då dessa frågor har ett antal punkter som måste gås genom och ett antal knutar som måste lösas upp. Att kunna internatinellt skicka pengar fram och tillbaka kommer att bli en paradis för folk som vill tvätta pengar, och därmed sätts också något enorma krav på bankerna att hantera detta; något jag gissar på att de inte vill ta tag i just nu i ett första skede. När P27 lanseras och har blivit normen, där alla rutiner och arbetssätt sitter, då kan man börja kolla på att öppna upp för samarbeten internationellt också där P27 integreras mot andra system.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Det låter som en toppen idé. Nästa gång jag är i holeby å ska köpa pizza så slipper jag leta efter bankomater 👍

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

De försökte väl lägga på nån avgift i början när Swish kom, men de insåg misstaget när folk blev för riktigt sura? ''

Faktum är att tjänsten gör att de behöver färre kontor mm, så ja, det bör vara gratis. Även internetbank borde ju egentligen vara helt gratis av samma anledning...

Visst borde det vara gratis. Men så länge som våra digitala pengar är privatiserade så kommer det finnas avgifter någonstans (varför skulle bankerna utveckla ett stort system om de inte kan driva in mer avgifter på det?). Den förhoppningsvis kommande ekronan är statlig, vilket gör att betalningar mer troligt kan bli avgiftsfria (staten tjänar på allt som ger samhällsnytta, så avgifter behövs inte på samma sätt).

Jag hoppas ekronan blir projektet som får dagens betalkort och swish att hamna på komposten.

Permalänk
Medlem
Citat:

... är enligt P27 att det blir lättare att motarbeta penningtvätt och andra finansiella bedrägerier...

Citat:

Gemensamma ägare är Nordea, Handelsbanken, SEB, OP Financial Group och Danske Bank

Bra att Danske Bank är med så de kan hitta några hål i lösningen, lättare att komma undan med lite mer penningtvätt då

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheVeryUberEnd:

Nu säger jag inte att blir blir så, men tänkte direkt på denna xkcd.

Lite off topic, men känns lite lustigt att jag visste vilken xkcd-strip det var som länkades innan jag klickade (det är nog en av mina favoriter)

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av jeppe109:

Ett skepp kommer lastat... ... med transaktionsavgifter.

Hoppas jag får fel.

Hoppas det jag också men mycket vill ha mer

Betvivlar på att dom gör det här ur all välmening

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

Jag kan vara ute och cyklar nu men jag är ganska säker på att en avgift för betalning/överföring inom EU ej får överstiga avgiften för en inhemsk betalning. Är det gratis att göra en betalning till andra banker inom Sverige så ska det även vara gratis att göra europabetalningar till andra länder. Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men det var detta som gällde när jag jobbade på bank iallafall. Kanske är något annat system dem kör med här.

Well, du kommer betala en liten slant på valutakonverteringen i vilket fall, så där är din avgift.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_Tomaso:

Visst borde det vara gratis. Men så länge som våra digitala pengar är privatiserade så kommer det finnas avgifter någonstans (varför skulle bankerna utveckla ett stort system om de inte kan driva in mer avgifter på det?). Den förhoppningsvis kommande ekronan är statlig, vilket gör att betalningar mer troligt kan bli avgiftsfria (staten tjänar på allt som ger samhällsnytta, så avgifter behövs inte på samma sätt).

Jag hoppas ekronan blir projektet som får dagens betalkort och swish att hamna på komposten.

Avgiften ska förstås tas ut på handlare, inte på privatpersoner. De sparar pengar på att slippa kontanthantering på flera sätt, så de ska förstås stå för notan.

Permalänk
Inaktiv

Hur fungerar Swish? Kan ni föra över till kontakter som ni bara har telefonnummer till eller behöver man någon speciell jävla kod?

Edit: Bor ej i Sverige själv, jag är bara nyfiken

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Hur fungerar Swish? Kan ni föra över till kontakter som ni bara har telefonnummer till eller behöver man någon speciell jävla kod?

Edit: Bor ej i Sverige själv, jag är bara nyfiken

Man kan föra över till valfritt telefonnummer som är Swish anslutet, så i princip alltid när jag köper något begagnat och vi ses för jag över med Swish då alla brukar ha det. Från min kontaktlista, eller så kan man skriva in ett telefonnummer manuellt. Det går även att scanna QR kod vilket jag gör ibland i någon affär. Glömde börsen när jag skulle handa på Ica en gång och de tog Swish med Tror inte alla Ica butiker gör det än.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaptenperre:

Man kan föra över till valfritt telefonnummer som är Swish anslutet, så i princip alltid när jag köper något begagnat och vi ses för jag över med Swish då alla brukar ha det. Från min kontaktlista, eller så kan man skriva in ett telefonnummer manuellt. Det går även att scanna QR kod vilket jag gör ibland i någon affär. Glömde börsen när jag skulle handa på Ica en gång och de tog Swish med Tror inte alla Ica butiker gör det än.

Ok då fungerar det på samma sätt som "Siirto" här i Finland

Edit: När jag gick ett år i skola i Sverige så såg jag att folk köpte skolmat med Swish, det verkade ju smidigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Ok då fungerar det på samma sätt som "Siirto" här i Finland

Edit: När jag gick ett år i skola i Sverige så såg jag att folk köpte skolmat med Swish, det verkade ju smidigt.

Så smidigt är det ju inte, inte om man jämför med blip eller till och med vanlig kortläsare. Men det är enkelt och säkert. QR-kod snabbar upp det hela men det är tyvärr inte så många som har det. Och man måste ju ändå öppna telefonen, gå in i appen, verifiera sig med bankId och så.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Så smidigt är det ju inte, inte om man jämför med blip eller till och med vanlig kortläsare. Men det är enkelt och säkert. QR-kod snabbar upp det hela men det är tyvärr inte så många som har det. Och man måste ju ändå öppna telefonen, gå in i appen, verifiera sig med bankId och så.

Jo kortbetalning är att föredra men jag tänkte mer i såna fall där du tar en förpackning och betalar in till ett swishnummer t.ex. Det är ju bättre än att lägga kontanter i en kopp.

Permalänk
Avstängd

PayPal finns och fungerar fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheVeryUberEnd:

Nu säger jag inte att blir blir så, men tänkte direkt på denna xkcd.

Tänkte exakt samma sak när jag såg den meningen!

Men själva tanken om att ha en gemensam standard som plattformarna går igenom ställer jag mig helt klart bakom. Håller väl tummarna för att det ska bli så bra att det sen kan expandera. De få gånger jag varit utomlands utanför norden har det känts väldigt kontantbaserat. Var i italien för nått år sedan och på vissa ställen tittade de på mig som om jag var från yttre rymden när jag ville betala med kort.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |