Permalänk

Går ej starta om datorn

Hej,

Jag har precis byggt klart min dator men har problem med att datorn inte kan göra en vanlig omstart.
När jag trycker på starta om i Windows slocknar endast skärmen och inget mer händer. Det slutar med att jag måste trycka på restart knappen och då startar datorn om. Problemet är att uppdateringar inte blir färdigställda och vill då göra en ny omstart.. lite moment 22. Även när jag ska stänga av datorn slocknar skärmen men allt rullar fortfarande, fläktar osv. Det krävs att jag håller inne powerknappen för att den ska stängas av helt.
Då jag har nya gen ryzen så uppdaterade jag BIOS innan jag installerade alla komponenter.

Problemet började redan när jag installerade windows från en USB. datorn frös och jag väntade ca 40 min innan jag till slut tryckte på restart. Den hoppade då tillbaka till installationen och slutförde den. Men verkar som detta problem vart sen första booten..

Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.

Specs:
Moderkort, B550 Aorus Pro AX
CPU, Ryzen 5600x
RAM, Corsair vengeance 16gb 3600mhz
SSD, Nvme WD Blue SN550 SSD 1TB
GPU, Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB EAGLE OC
Corsair TX750M 750W

Visa signatur

RTX 3060 TI Gigabyte Eagle OC | Ryzen 5 5600X | Corsair Vengeance RGB 2x8GB 3600MHz| Gigabyte B550 Aorus Pro AX | Corsair TX750M 750W | Fractal Design Meshify C TG | Be Quiet! pure Rock 2 | Asus 25" TUF gaming 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mountaincliff:

Hej,

Jag har precis byggt klart min dator men har problem med att datorn inte kan göra en vanlig omstart.
När jag trycker på starta om i Windows slocknar endast skärmen och inget mer händer. Det slutar med att jag måste trycka på restart knappen och då startar datorn om. Problemet är att uppdateringar inte blir färdigställda och vill då göra en ny omstart.. lite moment 22. Även när jag ska stänga av datorn slocknar skärmen men allt rullar fortfarande, fläktar osv. Det krävs att jag håller inne powerknappen för att den ska stängas av helt.
Då jag har nya gen ryzen så uppdaterade jag BIOS innan jag installerade alla komponenter.

Problemet började redan när jag installerade windows från en USB. datorn frös och jag väntade ca 40 min innan jag till slut tryckte på restart. Den hoppade då tillbaka till installationen och slutförde den. Men verkar som detta problem vart sen första booten..

Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.

Specs:
Moderkort, B550 Aorus Pro AX
CPU, Ryzen 5600x
RAM, Corsair vengeance 16gb 3600mhz
SSD, Nvme WD Blue SN550 SSD 1TB
GPU, Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB EAGLE OC
Corsair TX750M 750W

Sitter alla kontakter ordentligt i och där de ska?
Sitter grafikkortet ordentligt?
Sitter RAM ordentligt?
Hur varm blir CPU?
Är UEFI ställt på "normal", dvs. allt i "basic"-läge?

Kolla den checklistan, den kör jag själv efter när jag bygger burkar.

Permalänk
Skrivet av Networker:

Sitter alla kontakter ordentligt i och där de ska?
Sitter grafikkortet ordentligt?
Sitter RAM ordentligt?
Hur varm blir CPU?
Är UEFI ställt på "normal", dvs. allt i "basic"-läge?

Kolla den checklistan, den kör jag själv efter när jag bygger burkar.

alla komponenter och kontakter sitter som dom ska. CPU ligger på 49C. Vad är UEFI? och hur kollar jag om den är ställd till "normal"

Visa signatur

RTX 3060 TI Gigabyte Eagle OC | Ryzen 5 5600X | Corsair Vengeance RGB 2x8GB 3600MHz| Gigabyte B550 Aorus Pro AX | Corsair TX750M 750W | Fractal Design Meshify C TG | Be Quiet! pure Rock 2 | Asus 25" TUF gaming 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mountaincliff:

alla komponenter och kontakter sitter som dom ska. CPU ligger på 49C. Vad är UEFI? och hur kollar jag om den är ställd till "normal"

UEFI=BIOS. Ha UEFI/BIOS inställd på "default", inte något annat tills burken funkar bra. Ha heller inte XMP eller vad AMD kallar XMP för påslaget. (DOCP eller liknande heter XMP på AMD-språk).

Permalänk

Hej
Jag hade gjort en ny formatering på os. Eventuellt bytt hårddisken. Hadde samma problem med ett bygge på sockel am3. Mitt problem då var att gammla inställningar på hdd hängde med trots formatering. Eller så har du kopplat powersupsly fel vilket leder till att den inte tillåter den att resetta. Dubbel kolla dett.

Permalänk
Skrivet av elangelo2014:

Hej
Jag hade gjort en ny formatering på os. Eventuellt bytt hårddisken. Hadde samma problem med ett bygge på sockel am3. Mitt problem då var att gammla inställningar på hdd hängde med trots formatering. Eller så har du kopplat powersupsly fel vilket leder till att den inte tillåter den att resetta. Dubbel kolla dett.

Hårdisken är helt ny. Så kan väl inte hängt med några gammla inställningar? Allt i nätagget sitter som det ska också.
Jag har även testat att installera om windows.

Visa signatur

RTX 3060 TI Gigabyte Eagle OC | Ryzen 5 5600X | Corsair Vengeance RGB 2x8GB 3600MHz| Gigabyte B550 Aorus Pro AX | Corsair TX750M 750W | Fractal Design Meshify C TG | Be Quiet! pure Rock 2 | Asus 25" TUF gaming 144 Hz

Permalänk
Skrivet av Networker:

UEFI=BIOS. Ha UEFI/BIOS inställd på "default", inte något annat tills burken funkar bra. Ha heller inte XMP eller vad AMD kallar XMP för påslaget. (DOCP eller liknande heter XMP på AMD-språk).

Ah då är jag med. ne jag har inte ändrat något i BIOS, XMP eller annat. BIOS ska väl isf stå som default?

Visa signatur

RTX 3060 TI Gigabyte Eagle OC | Ryzen 5 5600X | Corsair Vengeance RGB 2x8GB 3600MHz| Gigabyte B550 Aorus Pro AX | Corsair TX750M 750W | Fractal Design Meshify C TG | Be Quiet! pure Rock 2 | Asus 25" TUF gaming 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mountaincliff:

Ah då är jag med. ne jag har inte ändrat något i BIOS, XMP eller annat. BIOS ska väl isf stå som default?

Ja. Krånglar burken även då, är det något som är fel. Antagligen på hårdvaran.

Eller så kan du testa med att ominstallera windows.

Permalänk

Testa med att nollställa bios. Eller kontrollera så inte kontakten till reset knappen är skadad.

Permalänk
Skrivet av elangelo2014:

Testa med att nollställa bios. Eller kontrollera så inte kontakten till reset knappen är skadad.

Allt är löst det visade sig att ett ännu nyare BIOS behövdes. Räckte inte med version F10 som var den första uppdateringen för nya ryzen. Version F11 fanns endast att hämta på gigabytes amerikanska sida. Men nu ska den finns att hämta på Europasidan.

Slutet gott allting gott

Visa signatur

RTX 3060 TI Gigabyte Eagle OC | Ryzen 5 5600X | Corsair Vengeance RGB 2x8GB 3600MHz| Gigabyte B550 Aorus Pro AX | Corsair TX750M 750W | Fractal Design Meshify C TG | Be Quiet! pure Rock 2 | Asus 25" TUF gaming 144 Hz