Permalänk
Medlem

Problem med Visual Studios

Hej!
Jag har precis börjat hålla på med programmering och har lite problem med Visual Studios.
Det är så att i kursen jag håller på med så arbetar vi med Console applications, och när jag är färdig med ett projekt så sparar jag programmet på skrivbordet, skickar in filen och SEN...
Går det inte och arbeta i programmet något mer. Jag kan inte heller starta en ny Console application, för hittar inget i sökfältet för "new project".

Jag skaffade SharpDevelop, och där så gick det och starta nytt genom att ta "new solution" men kan inte göra det i Visual...

Jag programmerar i C#.

Och jag kanske har utelämnat fakta som ni behöver ha, som sagt så är jag ny på det här! Och förmodligen så är frågan helt jävla pantad. Men är trött på att installera om Visual Studios för !6!:e gången....

Ha det gott!

Permalänk
Keeper of the Bamse

När du sparat din solution, vad händer när du bara dubbelklickar på filen direkt från skrivbordet? Då ska ju vs2019 starta upp och ladda in projektfilerna.

Sen, hur ser din "new project" ut? Min ser ut såhär med dom filter jag tror att du ska ha:

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

När du sparat din solution, vad händer när du bara dubbelklickar på filen direkt från skrivbordet? Då ska ju vs2019 starta upp och ladda in projektfilerna.

Sen, hur ser din "new project" ut? Min ser ut såhär med dom filter jag tror att du ska ha:
https://i.imgur.com/esv9HfJ.png

Då får jag upp filen i visual studio, fast jag kan inte bygga vidare på den då.

mitt ”new project” ser likadant ut fast jag den hittar ingen Console app, men efter jag har ominstallerat allt så hittar den Console app, jag kan liksom bara göra 1 console application 🤔

Permalänk
Medlem

låter ju mysko! Som att du skapar projektet i visual studios project-template katalog o sen flyttar bort filerna därifrån o då tar bort mallen.

När du kör create new project, vad anger du för kataloger då för projekt etc?

Har aldrig hört om detta problem - o då har jag kört VS sen 2000 eller så

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyleigh:

Hej!
Jag har precis börjat hålla på med programmering och har lite problem med Visual Studios.
Det är så att i kursen jag håller på med så arbetar vi med Console applications, och när jag är färdig med ett projekt så sparar jag programmet på skrivbordet, skickar in filen och SEN...
Går det inte och arbeta i programmet något mer. Jag kan inte heller starta en ny Console application, för hittar inget i sökfältet för "new project".

Jag skaffade SharpDevelop, och där så gick det och starta nytt genom att ta "new solution" men kan inte göra det i Visual...

Jag programmerar i C#.

Och jag kanske har utelämnat fakta som ni behöver ha, som sagt så är jag ny på det här! Och förmodligen så är frågan helt jävla pantad. Men är trött på att installera om Visual Studios för !6!:e gången....

Ha det gott!

Du ska ha en solutionfil som du ska öppna (.sln).

Låter som att du öppnar själva Program.cs som endast är en C# källfil. Denna kommer också öppnas i Visual Studio som default för att redigeras, men du kan inte köra den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Du ska ha en solutionfil som du ska öppna (.sln).
https://i.imgur.com/YiloHnQ.png

Låter som att du öppnar själva Program.cs som endast är en C# källfil. Denna kommer också öppnas i Visual Studio som default för att redigeras, men du kan inte köra den.

Allright! 😃 ska kolla på detta!
Tack!

Permalänk
Medlem

Fixat!

Efter sjätte installationen så valde jag och plocka med allt Visual Studios hade att erbjuda!
Så nu kan jag öppna mer än en Console Application! haha

Tack för all hjälp! Ni är grymma! 😃