Permalänk
Medlem

Konstiga bieffekter av RAM-OC

Hej!
Har för första gången i livet gett mig in på lite OC med ram-minnen. Har trots allt köpt B-die för ändamålet och ny dator, så måste ju testa...
Nu när jag överklockat har jag hittat en hel del stabila OCs från mina 3200/14/14/14-34. T ex funkar 3800/16/16/16-34 1,4V och 3600/14/15/15/36 1,45V. Inga crasher eller så och klarar igenom kortare stresstester. DÄREMOT upplever jag att både tangentbord och framförallt mus, som är parat via BT till mitt wifi-instickskort, laggar myyycket mer med OC på minnen.
Har testat till och från. Varje gång jag ställer in en OC på minnen (även när jag inte höjer spänningen från XMP profilens 1,35V och bara kör 3600/16/16/16) så börjar muspekaren lagga till lite då och då vid användning i windows. Framförallt när jag har igång program (t ex CPU-Z osv) och rör musen i mindre, kortare och mer precisa rörelser. Frustrerande som f*n!!
Jag förstår inte hur, men kan det på något sätt ens ha med minnesOCn att göra? Jag ser inget annat alternativ!! Startade om datorn och testade köra XMP profil 1 och det funkade galant, inget lagg. Så jäkla lustigt!

Kör med MSI b550-A pro moderkort, 5600X med första BIOSen, A-data xpg d60 3200/14/14/14-34 minnen, dubbla SSD i bägge m.2 slotsen och mitt wifi-kort på den absolut sista PCI slotten.
Kan detta vara problemet? Att jag har så mycket skit kopplat till moderkortet att det blir störningar när minnenas värden ändras? PSU Corsair rm750, om det kan va av betydelse.

Edit: Bör även tillägga att jag testade med musen precis vid datorn (sitter annars 2m ifrån med ryggen mot datorn) och det laggade även då. När jag sedan ändrade tillbaka till minnenas XMP profil fanns inget lagg, ens vid skrivbordet med hela min kropp mellan mig och datorn.

Permalänk
Medlem

Är det någon som upplevt något liknande? Någon som har en förklaring till hur detta kan ske?
Som extremt nyfiken teknikintresserad och ingenjör vill jag väldigt gärna veta! Kommer själv inte på vad som kan spöka, så behöver hjälp från Er! vill ju så gärna köra 3800 MHz om det går....

Permalänk
Medlem

Om du får problem är det inte stabilt... Det spelar ingen roll på vilket sätt problemen uppstår. Letar man lite märker man att det inte är ovanligt att just minnesöverklockning ger problem med mus.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om du får problem är det inte stabilt... Det spelar ingen roll på vilket sätt problemen uppstår. Letar man lite märker man att det inte är ovanligt att just minnesöverklockning ger problem med mus.

Okej! Ja, det var lite vid den slutsatsen jag själv hamna. Sådär kan man bara inte ha det..
Jag googlade lite själv men hittade inget som verka bekräftat fall av minnes-OC. Någon som skapat tråd i ämnet hade också trådlöst mus/tangentbord och sa att problemet låg i det.
Måste dock ifrågasätta en sak lite... Och det är att Samsung B-die minnen borde väl ändå kunna köras i åtminstone 3600/16/16/16?? Känns väldigt konstigt annars.
Eller menar du att problemet inte ligger i minnena, utan övrig hårdvara?

Permalänk
Medlem

Just nu tycks det vara så att 5000-serien är lite si och så med överklockning av minnen, överklockningar som varit stabila med 3000-serien på samma moderkort kan ha problem med en 5X00x CPU. Stabiliteten varierar mellan olika versioner av bios hos de olika tillverkarna också, så kan vara värt att testa fler än ett bios om man vill överklocka. Har mest följt Gigabytes olika bios (ska byta ut en 3600 till en 5900x i dagarna på ett x570) och dessa har haft en del problem med usb i de senaste biosen (lagg osv.), så inte omöjligt att MSI har liknande problem. Förhoppningsvis ser vi stabilare bios med tiden.
Även om majoriteten av B-die från Samsung "borde kunna" köras i 3600CL16 så finns inga garantier utöver den spec du köpt (inte ens det om minnena inte finns med på QVL), testa gärna 3600 med lite lösare timings och se om det är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Just nu tycks det vara så att 5000-serien är lite si och så med överklockning av minnen, överklockningar som varit stabila med 3000-serien på samma moderkort kan ha problem med en 5X00x CPU. Stabiliteten varierar mellan olika versioner av bios hos de olika tillverkarna också, så kan vara värt att testa fler än ett bios om man vill överklocka. Har mest följt Gigabytes olika bios (ska byta ut en 3600 till en 5900x i dagarna på ett x570) och dessa har haft en del problem med usb i de senaste biosen (lagg osv.), så inte omöjligt att MSI har liknande problem. Förhoppningsvis ser vi stabilare bios med tiden.
Även om majoriteten av B-die från Samsung "borde kunna" köras i 3600CL16 så finns inga garantier utöver den spec du köpt (inte ens det om minnena inte finns med på QVL), testa gärna 3600 med lite lösare timings och se om det är bättre.

Okej! Tack för info! Det verkar helt klart som att MSI lider av liknande problem som Gigabyte i det avseendet. PCI-instickskortet är ju även kopplat till en av USB-portarna direkt på moderkortet (likadan kontakt som chassifronten använder sig av).
Jag vet faktiskt inte om jag ska testa mer.. Har tröttnat på det eftersom jag ändå såg minimala prestanda-gains av de klocksen jag testa, trots lagget.
Tänkte ev. ge 3600/16/16/16 ett försök med 1,45V, eftersom jag tidigare endast kört det med 1,35V. Men skulle i det fallet ändå inte vilja köra 1,45 V på minnena bara för en så pass snäll klock, även om det visat sig stabilt Men får se. Det får bli när lusten faller in i sådana fall.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Qziny:

Okej! Tack för info! Det verkar helt klart som att MSI lider av liknande problem som Gigabyte i det avseendet. PCI-instickskortet är ju även kopplat till en av USB-portarna direkt på moderkortet (likadan kontakt som chassifronten använder sig av).
Jag vet faktiskt inte om jag ska testa mer.. Har tröttnat på det eftersom jag ändå såg minimala prestanda-gains av de klocksen jag testa, trots lagget.
Tänkte ev. ge 3600/16/16/16 ett försök med 1,45V, eftersom jag tidigare endast kört det med 1,35V. Men skulle i det fallet ändå inte vilja köra 1,45 V på minnena bara för en så pass snäll klock, även om det visat sig stabilt Men får se. Det får bli när lusten faller in i sådana fall.

Har inte överklockat på snart tio år, inget jag saknar, den extra prestandan är inte värd besväret.
Enda vettiga skälet till överklockning, är att man tycker att det är kul, något jag personligen inte längre gör, för mig känns det mest besvärligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |