Ännu en tråd om temperatur med 5800x

Permalänk
Medlem

Ännu en tråd om temperatur med 5800x

Hejsan!

Är så att jag precis införskaffat mig en R7 5800x. Jag har förstått att dessa processorer går väldigt varma. Jag själv ligger på 50-55ish i idle. Har förstått att det är helt normalt, så inte där jag är bekymrad. Jag testade cinebench23 bara för att testa och jag tycker jag får dåligt score. Singlecore verkar vara hyfsat men i multicore får jag väldigt dåligt. Får 12237 i multicore. Har testat att köra i ecomode med ryzen master men ligger på ungefär samma. Om man tittar runt så ska det ligga nånstans på 15000.

Min fråga är kan det vara så att min kylare inte räcker till? Har en MSI MAG Core Liquid 360r. Läst att denna kylare inte håller det bästa temperaturerna i tester.

I övrigt har jag:
Moderkort, MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI
Ram, G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z
Chassi, Lian Li PC-O11 Dynamic
Fläktar, 6 intag, på sidan och botten. 3 uttag toppen med AIO.

Permalänk
Moderator

Vilken temperatur och klockfrekvens har processorn medans du kör cinebench?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Vilken temperatur och klockfrekvens har processorn medans du kör cinebench?

Processorn ligger på max, 90. Frekvensen är ca 3.6Mhz. Så den boostar ju ingeting.

Permalänk
Moderator
Skrivet av duncen:

Processorn ligger på max, 90. Frekvensen är ca 3.6Mhz. Så den boostar ju ingeting.

Montera om kylaren, jag antar att problem inte fanns innan du monterade den nya processorn.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Montera om kylaren, jag antar att problem inte fanns innan du monterade den nya processorn.

Det är ett helt nytt datorbygge så har inte haft någon annan kylare. Men ska testa att montera om den! Måste bara köpa ny kylpasta :P.

Permalänk
Medlem

Nu funkar datorn som den ska! Är skämmigt att erkänna men hade kvar "skyddsplasten" på cpu-blocket xD. Har byggt en del datorer förut och aldrig varit så klantig innan. Kanske lärt mig att inte bygga dator efter jobbet och man är trött.

Sitter nu med bra temperaturer inom marginal. Testade Cinebench23 igen och fick 15300ish med temperatur som inte översteg 78 grader.

Tack Vzano för hjälpen! Även om det kanske automatiskt var det första jag skulle kollat själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av duncen:

Nu funkar datorn som den ska! Är skämmigt att erkänna men hade kvar "skyddsplasten" på cpu-blocket xD. Har byggt en del datorer förut och aldrig varit så klantig innan. Kanske lärt mig att inte bygga dator efter jobbet och man är trött.

Sitter nu med bra temperaturer inom marginal. Testade Cinebench23 igen och fick 15300ish med temperatur som inte översteg 78 grader.

Tack Vzano för hjälpen! Även om det kanske automatiskt var det första jag skulle kollat själv

Får ta till en klassiker här: "Det går, men det är inte rätt!", skönt att det inte var värre än så

Vill bara bekräfta att jag får väldigt snarlika resultat, NH-D15 med 15,3k i C23 multicore. Temp aldrig över 79 (men jag har en långsam ökning på fläktarna. Ungefär 77 genom 10 minuters test. Boostar över 4,5ghz på alla kärnor hela tiden.

Edit: I ren idle (nyuppstartad dator) så ligger jag under 35 i temp.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Får ta till en klassiker här: "Det går, men det är inte rätt!", skönt att det inte var värre än så

Vill bara bekräfta att jag får väldigt snarlika resultat, NH-D15 med 15,3k i C23 multicore. Temp aldrig över 79 (men jag har en långsam ökning på fläktarna. Ungefär 77 genom 10 minuters test. Boostar över 4,5ghz på alla kärnor hela tiden.

Edit: I ren idle (nyuppstartad dator) så ligger jag under 35 i temp.

Aa samma för mig. Ligger på 4,5ghz i ett helt 10 minuters multicore test.

Att jag trodde att det var något annat lurt var för att jag såg massor av trådar på reddit att deras 5800x var väldigt varma. Så kollade aldrig det uppenbara först

Permalänk
Medlem

Har lagt ihop mitt system igår
Kompakt SFF vattenkyld rigg- Louqe Ghost MKIII chassi
Moderkort - Gigabyte Aorus X570i Pro wifi
CPU- Ryzen 7 5800x
GKort- EVGA RTX 3080
Dubbel 240 rad
Swiftec Apogee Drive II Pump/block combo

Den kör tämligen värm- idle nu 48 grader, core usage typ noll, @3,7Mhz enligt HWiNF64

Cinebench R23 mutli core pass 10 minuter:
Avg Effektiv clock 4,3Mhz
CPU (Tctl/Tdie) 85,9 - 86,1 grader
helt stabilt

Men det KÄNNS inte så värmt. Luften och chassin är inte såå värmt jämfört med en stress test från ett motsvarande intel i5 1060k system. Kanske behöver installera om Windows 10 eller nåt?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av duncen:

Nu funkar datorn som den ska! Är skämmigt att erkänna men hade kvar "skyddsplasten" på cpu-blocket xD. Har byggt en del datorer förut och aldrig varit så klantig innan. Kanske lärt mig att inte bygga dator efter jobbet och man är trött.

Sitter nu med bra temperaturer inom marginal. Testade Cinebench23 igen och fick 15300ish med temperatur som inte översteg 78 grader.

Tack Vzano för hjälpen! Även om det kanske automatiskt var det första jag skulle kollat själv

Tja, har införskaffat ett 5950x, det blir 90c i cinebench för mig med, du nämnde skyddsplast? Är det som någon tunn plast på cpun som är genomskinlig? Eller är det den svarta plastkåpan du menar vissa mobos har?
Det är första amd bygget för mig.

Har en noctua nh-d15 chromax så tycker den borde kyla bra...

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Blir mer och mer orolig för värmen från min nybyggt Ryzen 7 5800x Ghost Louqe system
mycket värmare än min förre Inte i5 10600k system
Jag undra om bios läsa tempen fel, kanske behöver uppdatera biosen
Jag har använt AMD Ryzen Master för att köra i Eco mode men får upp 66 grader under vanlig surfande och 80 grader i Godfall!!

CPU utilization 6%
Speed 4.42GHZ
Temp 66 grader!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Blir mer och mer orolig för värmen från min nybyggt Ryzen 7 5800x Ghost Louqe system
mycket värmare än min förre Inte i5 10600k system
Jag undra om bios läsa tempen fel, kanske behöver uppdatera biosen
Jag har använt AMD Ryzen Master för att köra i Eco mode men får upp 66 grader under vanlig surfande och 80 grader i Godfall!!

CPU utilization 6%
Speed 4.42GHZ
Temp 66 grader!

Normala temps... ingenting att oroa sig för

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Tja, har införskaffat ett 5950x, det blir 90c i cinebench för mig med, du nämnde skyddsplast? Är det som någon tunn plast på cpun som är genomskinlig? Eller är det den svarta plastkåpan du menar vissa mobos har?
Det är första amd bygget för mig.

Har en noctua nh-d15 chromax så tycker den borde kyla bra...

Personen syftade sannolikt på skyddsplast på basen av kylaren. Processorerna i sig har ingen skyddsplast på sin IHS, åtminstone inte någon av de tidigare Ryzen-generationerna

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Personen syftade sannolikt på skyddsplast på basen av kylaren. Processorerna i sig har ingen skyddsplast på sin IHS, åtminstone inte någon av de tidigare Ryzen-generationerna

Precis varken min 2700x eller min nya 5600x har jag tagit bort någon plast film på .

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

@duncen

Lite off topic fråga, men vad har du för hårddiskar?

Undrar för att jag noterade att du har x570 Tomahawk, jag uppgraderade nyligen till samma moderkort och får sämre prestanda på alla 3 av mina ssd jämfört med vad jag fick på förra, Asus C7H. Om du har någon samsung ssd, kan jag be dig köra ett performance benchmark via Samsung Magician. Undrar om det är fel på mitt exemplar, eller om det är något problem med alla x570 tomahawk.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Blir mer och mer orolig för värmen från min nybyggt Ryzen 7 5800x Ghost Louqe system
mycket värmare än min förre Inte i5 10600k system
Jag undra om bios läsa tempen fel, kanske behöver uppdatera biosen
Jag har använt AMD Ryzen Master för att köra i Eco mode men får upp 66 grader under vanlig surfande och 80 grader i Godfall!!

CPU utilization 6%
Speed 4.42GHZ
Temp 66 grader!

Allt är relativt, men CP2077 med ett 3090 kort och hexfix och uppemot 80% utilization ger mig fortfarande 1-2 grader svalare CPU än du har med 6% load.
Kyler mer en NH-D15

Skrivet av Nastycrew:

Normala temps... ingenting att oroa sig för

80 grader i ECO inget att oroa sig över?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Update: har nyss gjort som denna killen på nätet och fick lägre temps
Snabb test på Cinebench R23 gav max temps på 75 grader

https://www.youtube.com/watch?v=7bb7FgQ-E-k

fortsättningen följer

I am an idiot
Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Byggde nyligen ihop min dator med en 5900x, för att få temperaturer till ett schysst läge utan att märkbart tappa prestanda var jag tvungen att i bios stänga av precision boost overdrive, sedan sätta vcore till låst 1.24 V och då kunde jag sätta all-core till 4.6 ghz som funkar för Cinebench R23, AIDA64 och Cyberpunk. Man skulle säkert kunna tweak:a lite till och uppnå 4.7 ghz all-core, men jag nöjer mig med detta.

-När systemet är ute i windows, det som ofta kallas "idle", så får jag temperaturer på 34-36 grader celsius - vilket känns utmärkt.
-AIDA 64 efter 1 timmas stress test ligger den på 84 grader celsius som mest.
-Cinebench r23 får jag 23K i score där temp är som mest 88 grader celsius, detta även med 3 st omgångar utefter varandra.
-När jag lirar cyberpunk 2077 så ligger temp på 58-62 grader celsius kontinuerligt.

Visserligen har AMD ryzen visat sig vara varma processorer, men 90 grader celsius är ett riktmärke att hålla sig under såsom jag uppfattat det och såklart ju lägre arbetstemp man kan åstadkomma desto bättre.

Har en Fractal design Celsius S24 AIO, där jag sett att NH-D15 är bättre - så jag sitter inte på den bästa kylningen, men får helt ok temps nu.

Man kan väl säga att det blev lite mer robust och stabilt när processorn inte satt och försökte någon millisekund hit o dit hela tiden uppnå 4.9 ghz här o där, vilket är vad som inträffar när man kör dynamiskt och inte låser hastigheten.

Innan jag fick till de inställningar jag beskrev ovan , så hade jag:
-idle temps på runt 50 grader celsius
-cinebench r23 vägrade boosta bortom 4.2 ghz med moderkort default inställningar och var redan vid den klockfrekvensen, 80 grader celsius (med dynamisk Vcore på default ville processorn redan ha 1.21V), detta gav en score på strax under 22K.
-AIDA64 boostade bara till 4.5 ghz med moderkortets default inställningar och hade då 87 grader celsius (men med dynamisk Vcore ville den redan vid 4.5 ghz ha 1.35V)
-I Cyberpunk boostade visserligen processorn mellan 4.6-4.9 ghz - men det blev en temperatur på 68-72 grader celsius.

Visa signatur

System 1: MSI B550 Gaming plus | Ryzen 5900x | 4x8 gb DDR4 3200 mhz | nVidia RTX 4080 | Corsair 750w | 480 gb Kingston SSD | 2 tb WD Black SN850x NVME

System 2: MSI Z370-a pro | Intel i7-8700k | 4x4 gb DDR4 2666 mhz | Radeon RX 6800XT | EVGA Supernova G2 650w | 500 gb SSD Samsung 860 Evo | 512 gb Intel 660P M.2 NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

@duncen

Lite off topic fråga, men vad har du för hårddiskar?

Undrar för att jag noterade att du har x570 Tomahawk, jag uppgraderade nyligen till samma moderkort och får sämre prestanda på alla 3 av mina ssd jämfört med vad jag fick på förra, Asus C7H. Om du har någon samsung ssd, kan jag be dig köra ett performance benchmark via Samsung Magician. Undrar om det är fel på mitt exemplar, eller om det är något problem med alla x570 tomahawk.

Jag har tyvärr ingen samsung ssd, utan har en WD-Black SN750 nvme.

Permalänk
Medlem

Jag fundera stärk på att överge min m-itx äventyr och köpa in en större luftvänliga chassi

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av duncen:

Jag har tyvärr ingen samsung ssd, utan har en WD-Black SN750 nvme.

Attans, ok 😊

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

.Jag har försökt bevandra mig i AMD ryzen Master med viss framgång, gått in på Manuel mod och fick idle volts till 1.100v och 3,8ghz, men ibland höjs till 4.8ghz för några sekunder.
Extrema höga temps och 4,8 clocks direkt. Jag spela Godfall (79-85 grader) Doom Eternal (75 grader)
Idle temps är nu "acceptabel" 55-57 grader men kan lätt överstiga till 70 grader om jag öppna Chrome eller Office
Som skrivit trotts Manuel mode kan både clocks och öka realt under gaming, 78-85 grader beroende på vilken spel
Nån tips tack

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Jag har också nyligen uppdaterat till en 5800X. Vid boot börjar systemet på ca 30 grader, börjar jag öppna program eller kopiera filer hoppar den upp till 50-60. Cinebench ST 70-75, MT 90. Den ändrar temperatur väldigt snabbt. Allt är satt till auto i BIOS (moderkort är Asus TUF B550M plus wifi) och jag har en vattenloop med 280+120mm radiatorer som kylning.

Jag har egentligen ingenting emot temperaturerna, det verkar vanligt för denna CPUn, men jag hatar hur den snabbt skiftande temperaturen får mina fläktar att varva upp helt i onödan.

Visa signatur

PC Kontoret: Ryzen 5700X, 32GB, 6800 XT
PC Spelrum: Ryzen 5800X, 32GB, 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeroGamer:

Jag har också nyligen uppdaterat till en 5800X. Vid boot börjar systemet på ca 30 grader, börjar jag öppna program eller kopiera filer hoppar den upp till 50-60. Cinebench ST 70-75, MT 90. Den ändrar temperatur väldigt snabbt. Allt är satt till auto i BIOS (moderkort är Asus TUF B550M plus wifi) och jag har en vattenloop med 280+120mm radiatorer som kylning.

Jag har egentligen ingenting emot temperaturerna, det verkar vanligt för denna CPUn, men jag hatar hur den snabbt skiftande temperaturen får mina fläktar att varva upp helt i onödan.

Ställ in dina fläktar att ha en längre spin-up tid så löser du det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeroGamer:

Jag har också nyligen uppdaterat till en 5800X. Vid boot börjar systemet på ca 30 grader, börjar jag öppna program eller kopiera filer hoppar den upp till 50-60. Cinebench ST 70-75, MT 90. Den ändrar temperatur väldigt snabbt. Allt är satt till auto i BIOS (moderkort är Asus TUF B550M plus wifi) och jag har en vattenloop med 280+120mm radiatorer som kylning.

Jag har egentligen ingenting emot temperaturerna, det verkar vanligt för denna CPUn, men jag hatar hur den snabbt skiftande temperaturen får mina fläktar att varva upp helt i onödan.

Jag satte fläktkurvan så att fläktarna och pumpen inte går över 50% förrän processorn passerar 70C. Nu är det mer eller mindre knäpptyst tills jag kör igång ett test. Även i spel håller sig processorn runt 50-55C.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

jag kan dela med mig av min erfarenhet. Jag testade med olika inställningar i AMD master och fick följande resultat som jag är mer än nöjd med. Jag satte MHZ på 4700 och började undervolta till den kraschade, så krashade det på 1.12v. Sedan gick jag in i BIOS och ändra CPU volt till 1.15v och allt annat lämnade på auto.
Resultat :
COD warzone 54-60 grader
AIDA64 - 69-70 grader
IDLE - 34-45 grader
Kylare Nochtua D15.

Jag tycker att det är mer än godtagbart resultar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av parenek4:

jag kan dela med mig av min erfarenhet. Jag testade med olika inställningar i AMD master och fick följande resultat som jag är mer än nöjd med. Jag satte MHZ på 4700 och började undervolta till den kraschade, så krashade det på 1.12v. Sedan gick jag in i BIOS och ändra CPU volt till 1.15v och allt annat lämnade på auto.
Resultat :
COD warzone 54-60 grader
AIDA64 - 69-70 grader
IDLE - 34-45 grader
Kylare Nochtua D15.

Jag tycker att det är mer än godtagbart resultar.

Har du provat prime95 för att testat om klockningen är stabil?
Jag landade på 4350Mhz i 1.175V,
då håller sig temp runt 70-75 vid stresstest i prime95 utan crasher och felkoder från prime. Idle 37C, nu när jag skriver inlägget. Har som plan att testa högre klockfrekvenser vid senare tillfälle.

CPU score med denna inställning : 11154 i 3D Mark Time Spy, 300 poäng lägre än standard men 20-25C lägre temp vid belastning.

Visa signatur

-Vansinne är ärftligt, man får det av sina barn.-

AMD Ryzen 7 5800X - NZXT Kraken X73 | Asus Rog Strix LC 6800XT | 32GB DDR4 Corsair Vengeance | ASUS ROG STRIX B550-F | 500GB Samsung 860 EVO | 500GB Samsung 970 EVO | Corsair RM850 | Define 7 S/V TG | Windows 10 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gewdiz:

Har du provat prime95 för att testat om klockningen är stabil?
Jag landade på 4350Mhz i 1.175V,
då håller sig temp runt 70-75 vid stresstest i prime95 utan crasher och felkoder från prime. Idle 37C, nu när jag skriver inlägget. Har som plan att testa högre klockfrekvenser vid senare tillfälle.

CPU score med denna inställning : 11154 i 3D Mark Time Spy, 300 poäng lägre än standard men 25-30C lägre temp vid belastning.

i prime har den inte ens gått över 71 grader så den gav lite högre temps med AIDA. Allt är stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av parenek4:

i prime har den inte ens gått över 71 grader så den gav lite högre temps med AIDA. Allt är stabilt.

Så du menar att du kan köra prime95 med 4,7ghz på 1.15V?

Visa signatur

-Vansinne är ärftligt, man får det av sina barn.-

AMD Ryzen 7 5800X - NZXT Kraken X73 | Asus Rog Strix LC 6800XT | 32GB DDR4 Corsair Vengeance | ASUS ROG STRIX B550-F | 500GB Samsung 860 EVO | 500GB Samsung 970 EVO | Corsair RM850 | Define 7 S/V TG | Windows 10 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gewdiz:

Så du menar att du kan köra prime95 med 4,7ghz på 1.15V?

Så klart inga problem alls inte 4.7 tom 4.8 då den laddar det ju i auto.

https://ibb.co/5YkPrT5