Processor går varm - i710750H Acer Predator

Permalänk
Medlem

Processor går varm - i710750H Acer Predator

Hej! Jag köpte en ny bärbar speldator på mellandagsrean, en Acer Predator Helios 300 med Inte Core i7 10750H och RTX 2060, 16GB RAM. Hittills är jag mycket nöjd och datorn presterar bra, dock oroar jag mig lite för temperaturen på processorn. I datorns egna program PredatorSense kan jag bland annat övervaka temperaturerna på CPU:n och GPU:n. Grafikkortet håller sig i bra temperatur tycker jag, oftast under 75°C. Processorn däremot ligger oftast över 80°C när jag spelar spel, 80-90°C brukar det vara beroende på spel. När jag spelar War Thunder på high så ligger tempen oftast närmare 90°C medan den är något lägre när jag spelar Battlefield 4 och Snowrunner. Är detta normalt? Kan jag göra något för att få ner temperaturen? Belastningen ligger oftast på 20-30% enligt PredatorSense, så jag tycker inte att processorn borde bli så jäkla varm, men det kanske är normalt för bärbara datorer. Är det inte risk att processorns livslängd förkortas avsevärt när den går så pass varm?

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem

Här är en skärmdump från PredatorSense. Vid ökningen spelade jag War Thunder på high.

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem

Jag är osäker på vad är som är normalt, men när jag spelar på min laptop (helt annan modell och märke) så ligger jag på temperatur strax över 80 grader i CPU temp också. GPU strax under 80c. Känns som man kan steka ägg på datorn. Så det är inte bara du som har dessa problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Den processorn tål upp till 100º. Det är väl ett tämligen vanligt beteende hos gaminglaptops att de blir sjukt varma.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

tror detta är normalt för en laptop.

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Den processorn tål upp till 100º. Det är väl ett tämligen vanligt beteende hos gaminglaptops att de blir sjukt varma.

Jo, särskilt de med intels ditton. Brukar gå att få ned några grader med undervolting via exempelvis ThrottleStop.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Jag har inte kollat upp exakt vad du kan och inte kan göra med den processorn, men på min laptop var det inga konstigheter öht att undervolta den med Intel XTU. Då tjänar man några grader samt att man faktiskt får bättre prestanda i scenarion man är TDP-begränsad. Vill du sänka temperaturen ytterligare har du förmodligen möjlighet att begränsa max-frekvensen som processorn kör i. Du bör kunna sänka frekvensen ganska kraftigt och ändå vara GPU-begränsad

Permalänk
Medlem

Tyvärr normalt för den. Föregående modell från 2019 hade undervoltad CPU och gick svalare.

Kolla in Jarrods tech på tuben.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Så detta tydligen normalt alltså. Är det skadligt för processorn?

Att undervolta den kan nog vara ett alternativ då. Kan det göra att processorn eller andra komponenter tar skada? Hur undervoltar jag CPU:n på enklaste vis? Med Intel XTU? Jag antar att jag måste installera någon programvara för att kunna undervolta.

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem

För att kunna undervolta på 2020-modellen så behöver man installera en gammal biosversion.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av FyoDisco:

Tack för era svar!

Att undervolta den kan nog vara ett alternativ då. Kan det göra att processorn eller andra komponenter tar skada? Hur undervoltar jag CPU:n på enklaste vis? Med Intel XTU? Jag antar att jag måste installera någon programvara för att kunna undervolta.

ThrottleStop är enklare att använda än XTU, hade rekommenderat att pröva det.

Skrivet av sj6:

För att kunna undervolta på 2020-modellen så behöver man installera en gammal biosversion.

Öh va? Menar du processorn eller datorn? Vet att plundervolt fixen som Intel lanserades tillfälligt ställde till det för de som undervoltade men det är sedan länge löst. Kör ex. -0.100 på datorn i min signatur.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

ThrottleStop är enklare att använda än XTU, hade rekommenderat att pröva det.

Öh va? Menar du processorn eller datorn? Vet att plundervolt fixen som Intel lanserades tillfälligt ställde till det för de som undervoltade men det är sedan länge löst. Kör ex. -0.100 på datorn i min signatur.

https://youtu.be/eCcPfziYyqw

Kolla vid 6 min. Så pratar han om att i bios 1.07 så kan man inte undervolta medan 2019-modellen kom förkonfad undervoltad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

https://youtu.be/eCcPfziYyqw

Kolla vid 6 min. Så pratar han om att i bios 1.07 så kan man inte undervolta medan 2019-modellen kom förkonfad undervoltad.

Stämmer ju dessvärre då. Konstigt val av Acer, samtidigt har HP valt att inkludera undervolting i sin egen mjukvara.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FyoDisco:

Tack för era svar!

Du har redan fått svar på om det är skadligt för processorn. Den är specad att klara 100ºC, så under det ska det inte vara någon fara.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!