Ny dator från komplett går knappt att starta
Fick hem den nya färdigmonterade datorn från komplett någon dag innan jul men packade upp den för några dagar sedan då jag har haft fullt upp.
Packade upp den och kopplar in allt, startar den och får no signal found på skärmen.
Ser att bara ett av två ram-minnen lyser, märker då att ena minnet inte satt i helt så jag stänger av datorn samt strömmen till datorn, öppnar chassit, trycker in det så det sitter på plats och sätter på strömmen samt datorn och får fortfarande no signal found på skärmen.
När jag startar datorn och får no signal found så:
Funkar rgbn på ramen
Funkar rgbn på moderkortet, även när datorn är avstängd så lyser rgbn på moderkortet men har läst att det kan man stänga av i bios.
Funkar rgbn på grafikkortet, samt fläktar
Finns en vanlig chassifläkt som sitter i bak som inte går igång när jag får no signal found
Så jag började testa med en annan skärm, olika kablar men fortfarande no signal found.
Googlade runt, såg lite svar som att det kunde vara RAM-minnena, testade att ta bort ena som satt löst, fortfarande samma problem. Testade alla slots på ramen men funkade fortfarande inte sen efter typ 58 försök så gick datorn igång (notera med bara ett RAM-minne).
Tänkte wow, härligt!! Körde lite windows update, installerade lite spel/program osv, funkade klockrent att starta om datorn efter alla uppdateringar osv.
Testade att stänga av datorn och då blev det no signal found historian igen, testade med både ett och två RAM-minnen och efter 58 gånger till så startades datorn till slut igen med bara ett RAM-minne. Så jag gissade att ena RAM-minnet var sönder.
Spelar lite på kvällen och av ren j*vla vana stänger jag av datorn när jag ska lägga mig och för att sedan på morgonen därpå så är det no signal found igen och då ledsnade jag totalt, ringer komplett och dom tycker det låter jättekonstigt då datorn är testad och det är jätteskumt då det mesta lyser och verkar få ström osv men han ber mig testa olika slots med RAM-minnena igen.
Ingenting funkade, fick inte igång datorn över huvud taget så jag gav upp, satte i båda stickorna RAM och satte på sidan på chassit för att skicka tillbaks skiten. Men så tänkte jag äsch jag testar att starta den EN sista gång på gott och ont och den startade, med båda RAM-minnena och där är jag nu.
Är det någon som vet vad problemet kan vara? Är det ens fel på RAM-minnena eller är det något annat?
Specs:
Fractal Design Define C Temp G
Gainward GeForce RTX 3060 Ti Phoenix
Intel Core i7-10700F Processor
Corsair iCUE H115i RGB PRO XT
HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB
2x8GB
Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD
Samsung 860 EVO 500GB SSD
ASUS ROG Strix B460-F GAMING moderkort
Corsair TX650M, 650W PSU