BIOS upptäcker endast tre av fem chassifläktar

Permalänk
Medlem

BIOS upptäcker endast tre av fem chassifläktar

Hej! Jag fick precis hem min dator som Inet har uppgraderat med bland annat ny processorkylare, grafikkort, chassi och fläktar. När jag startade datorn märkte jag att den var väldigt(!!) högljudd. När jag sedan gick in i BIOS såg jag att den endast upptäckte 3 av de 5 fläktarna. Därför gick 2 fläktar på max antar jag. Vet någon vad som kan vara problemet? Fläktarna har PWM. Blir annars att kontakta Inet imorgon.
Tack!

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort och chassi? Kanske uppenbar fråga men har du köpt till någon fläktkontroller?

Låter som att du inte vill undersöka själv, vilket är ok men försvårar, men bäst är om du kan säga vad alla fläktarna är kopplade till.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Vad har du för moderkort och chassi? Kanske uppenbar fråga men har du köpt till någon fläktkontroller?

Låter som att du inte vill undersöka själv, vilket är ok men försvårar, men bäst är om du kan säga vad alla fläktarna är kopplade till.

Visade sig att jag hade för få fläktplatser på moderkortet och att de därför kopplade resten till en inkluderad 3-pin fläktkontroller. Så ska strax köpa ett par fläktsplitters. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0zzie:

Visade sig att jag hade för få fläktplatser på moderkortet och att de därför kopplade resten till en inkluderad 3-pin fläktkontroller. Så ska strax köpa ett par fläktsplitters. Tack!

Är det ett fractal design chassi så kan man manuellt styra dess hastighet på frontenpanelen med en slider mellan "Low", "Medium" och "High". Det var därför jag frågade vilket chassi det var också, för de flesta som har intergrerad fläktkontroller har också något sätt att styra dem.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.