Permalänk
Medlem

Normal ram användning?

Tjenare!

Har i7 9700k 5ghz
RTX 2080
16gb ram överklockat till 3200mhz
två skärmar i 1080p 144hz

Spelar bara Escape from tarkov och ramminnena ligger på 90-96% belastning när jag spelar, med endast chrome i bakrunden. Är detta normalt? Har provat lite olika saker som man ska göra för att minska användningen men inget har fungerat, några tips? Har beställt 32gb ram.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SwedZi:

Tjenare!

Har i7 9700k 5ghz
RTX 2080
16gb ram överklockat till 3200mhz
två skärmar i 1080p 144hz

Spelar bara Escape from tarkov och ramminnena ligger på 90-96% belastning när jag spelar, med endast chrome i bakrunden. Är detta normalt? Har provat lite olika saker som man ska göra för att minska användningen men inget har fungerat, några tips? Har beställt 32gb ram.

Om du tittar på RAM-användning så visar den ju bara hur mycket information som är allokerat i minnet. Byter du bana eller laddar in nya element så kommer inte de gamla tas bort så länge det finns plats i minnet. Det är hela syftet med primärminnet, det fungerar som väntat.

Så vad är problemet? Om du bara vill att det ska vara tommare i minnet så får du starta om maskinen men du får ingen fördel av att göra det utan mer och mer kommer bara laddas in under tiden datorn används.

"Endast Chrome" är ju dock inte heller så snällt, är ett modernt program så den skapar ju en instans för varje flik vilket är bra ur stabilitetssynpunkt men äter massa RAM. Inget problem det heller om det inte är så att du måste interagera med alla flikar samtidigt.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

går att svara på flera sätt - t.ex. så tar ju chrome en hel del ram om man har flera tabbar igång, se

https://www.makeuseof.com/tag/chrome-using-much-ram-fix-right...

Men sen är det ju oxo så att man som utvecklare av t.ex. ett spel kan välja att allokera minne OM DET FINNS, för då får man bättre prestanda. De flesta program(även spel som är välgjorda) släpper tillbaks allokerat minne om någon annan behöver det

// LZ

Permalänk
Medlem

16 gb borde räcka jag har Spotify TS Chrome twitch och lite mer pogram kör jag t ex Cp 2077 ligger jag på typ 65 % användningen, kolla vad som äter upp

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro