2 st Ledger Nano S, samma ledger live på datorn?

Permalänk

2 st Ledger Nano S, samma ledger live på datorn?

Har en Ledger Nano S plånbok, och tänker skaffa en till, skall ha dem separerade.

Kan man ha samma ledger live program på datorn till båda? Det borde gå, men hur skall det programmet kunna hålla isär de olika plånböckerna?

Och hur skall den andra plånboken installeras över en redan befintlig installation av ledger live med den första plånboken?

Permalänk
Medlem

Jag har precis den uppsättningen och det fungerar utmärkt. Du lägger bara till konton i Live som du gjort hittils, och jag märker även dess namn med "L1" eller "L2" så jag vet vilket konto hör till vilken ledger.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Skrivet av gibbon_:

Jag har precis den uppsättningen och det fungerar utmärkt. Du lägger bara till konton i Live som du gjort hittils, och jag märker även dess namn med "L1" eller "L2" så jag vet vilket konto hör till vilken ledger.

Bra! Längesedan jag installerade min förra ledger, kommer inte ihåg, men jag antar att jag bara startar programmet först och sedan trycker in min nya ledger?

Skall jag först lägga till ett nytt konto, och sedan koppla in nya ledgern, vilken ordning skall detta ske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av opiusjackson:

Bra! Längesedan jag installerade min förra ledger, kommer inte ihåg, men jag antar att jag bara startar programmet först och sedan trycker in min nya ledger?

Skall jag först lägga till ett nytt konto, och sedan koppla in nya ledgern, vilken ordning skall detta ske?

Det är svårt att göra fel. Följ bara on screen instruktionerna.

Skulle gissa på att du startar ledger live först och försöker skapa ett konto från där.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Skrivet av Strife91:

Det är svårt att göra fel. Följ bara on screen instruktionerna.

Skulle gissa på att du startar ledger live först och försöker skapa ett konto från där.

Ja gissar på det, men skulle vara bra att veta med säkerhet.

Permalänk
Inaktiv

Eftersom Ledger blev hackat i somras och alla kunduppgifter inklusive telefonnummer och adress finns fritt ute så kanske du skall tänka ett varv till. Det finns alltså en risk att någon kommer och knackar på din dörr och "övertygar" dig om att överlämna din Nano samt kod. Kan personen något så öppnar han den hos dig och för cryptot vidare.

Nano S rymmer inte så många olika valutor samtidigt. Mitt tips är att du istället skaffar en Nano X som har mer plats. Flyttar/överför alla crypto till den nya Nano X, men se till att alla tomma konton och några få satoshis finns kvar på din gamla Nano S. Se sedan till att ha Nano X väl undanstoppad och Nano S någorlunda lättillgänglig. Knackar någon på dörren och "övertygar" dig att överlämna din Nano så ger du din gamla Nano S och säger att du sedan en tid sålt alla crypto. Personen vet inte att du har två, utan känner bara till den Nano S som köpts innan Ledger f*ckade up.

Det kan verka otroligt att du skulle bli rånad i hemmet pga. att Ledger blev hackat, men det är tyvärr inte omöjligt. Innan hacket så visste ingen att just du hade en hårdvaruplånbok för crypto. Nu finns uppgifterna tillgängliga för alla. Så en någorlunda smart gängkriminell kan alltså räkna ut att om DU har en Ledger Nano så bör du rimligtvis även ha crypto. Värdetransporter, banker, affärer är svårare att råna än att åka hem till dig.

https://www.ledger.com/message-ledgers-ceo-data-leak

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330055:

Det kan verka otroligt att du skulle bli rånad i hemmet pga. att Ledger blev hackat, men det är tyvärr inte omöjligt. Innan hacket så visste ingen att just du hade en hårdvaruplånbok för crypto. Nu finns uppgifterna tillgängliga för alla. Så en någorlunda smart gängkriminell kan alltså räkna ut att om DU har en Ledger Nano så bör du rimligtvis även ha crypto. Värdetransporter, banker, affärer är svårare att råna än att åka hem till dig.

https://www.ledger.com/message-ledgers-ceo-data-leak

Du kan knacka på de flesta i Sverige, kidnappa dom och åka till en bankomat och tvinga dom att tömma sina kreditkort/swisha och lämna över som cash. Ungefär lika troligt som att folk skulle börja åka hem till folk i ledger-läckan, kidnappa dom, tvinga dom lämna över sina ledgers, tvinga dom ge upp sina koder, för crypto som i snitt kanske är värt 10k?

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Inaktiv

Jo visst är det så. Men Bankomat ger inte så mycket. Det är därför bilrån och klockrån är populära. Innan läckan var det inte någon som visste. Nu finns uppgifterna ute. Och det kanske är så att många har crypto för 10K. Sedan finns det de som har andra nivåer. Har man varit med sedan mitten av 2010-talet så kanske värdet stigit en del... Räknar man med minsta motståndetslag så kan ekvationen leda till något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330055:

Jo visst är det så. Men Bankomat ger inte så mycket. Det är därför bilrån och klockrån är populära. Innan läckan var det inte någon som visste. Nu finns uppgifterna ute. Och det kanske är så att många har crypto för 10K. Sedan finns det de som har andra nivåer. Har man varit med sedan mitten av 2010-talet så kanske värdet stigit en del... Räknar man med minsta motståndetslag så kan ekvationen leda till något annat.

Och hur många kidnappningar/grova rån har vi haft pga läckan? Spear phishing som det lett till lär vara oändligt mycket mer effektivt för en brottsling att komma över crypto än att åka hem till folk och under hot råna dom. Visst kan du hitta folk som har mer än 10k på sin ledger när du betat av några, men ser det som tämligen troligt att man åkt dit vid det laget. Kidnappning/grova rån i hemmet är trots allt något som ligger högt på straffskalan och faktiskt läggs resurser på, till skillnad mot mycket annat som går att tjäna bra med pengar på.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jag tror inte heller att det är så stor sannolikhet att det inträffar. Kan dock notera att Kraken specifikt varnar för detta scenario pga. läckan. Vad jag försöker förstå är varför du tycker det är viktigt att inte gardera sig mot denna nya risk?

Om OP funderar på att skaffa en till Nano så kan Nano X vara en vettigare lösning eftersom den klarar mer och istället använda Nano S som backup. Det är t.o.m så att Ledger rekommenderar detta. Att under en period då använda den gamla Nano S som "lockbete" kan nog minska risken att rånet inte leder till större förlust.

Det står var och en fritt att fundera kring detta. Det som är belagt är att alla som köpt en Ledger innan juni 2020 numera har sina uppgifter synliga på diverse forum. Om det leder till rån eller inte har jag ingen aning om. Men rent logiskt så borde risken öka eftersom det de facto finns något att råna.

Permalänk
Medlem

Det får stå för Kraken, dom har ju dock ekonomisk vinning i att du har kvar din crypto på deras platform.

Håller med, en Nano X är inte fel, men jag ser väl inte risken att bli rånad fysiskt som högre än att du snubblar på gatan och bryter nacken. Risken för en brottsling är för hög för den ekonomiska vinningen när dom inte har en aning om hur mycket crypto man har, att spear phisha hela databasen ger så oändligt mycket mer pengar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330055:

Nano S rymmer inte så många olika valutor samtidigt. Mitt tips är att du istället skaffar en Nano X som har mer plats. Flyttar/överför alla crypto till den nya Nano X, men se till att alla tomma konton och några få satoshis finns kvar på din gamla Nano S. Se sedan till att ha Nano X väl undanstoppad och Nano S någorlunda lättillgänglig. Knackar någon på dörren och "övertygar" dig att överlämna din Nano så ger du din gamla Nano S och säger att du sedan en tid sålt alla crypto. Personen vet inte att du har två, utan känner bara till den Nano S som köpts innan Ledger f*ckade up.

Petitess: Nano S rymmer precis lika många valutor samtidigt som Nano X. Det extra utrymmet på Nano X ger dig bara möjligheten att ha fler appar för dessa valutor installerade sammtidigt.
Petitess på petitess: Varken S eller X håller någon valuta på enheten. De håller endast apparna och ens seed för att interagera med de relevanta blockkedjorna.

Upplägget du beskriver kallas för honeypot, och både S och X har internt stöd för detta utan att ha flera enheter, varvid du kan ange en sekundär pin-kod för att låsa upp dina honeypot-konton istället för de konton du har majoriteten av din krypto på.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell