Ultrawide vs dual monitors
Hej!
Är inne på spåret att köpa en ultrawide curved skärm som ska användas till dagligt arbete och för gaming. Arbetar som systemutvecklare, så blir en del multitasking men inte på nivån som någon som sitter med t.ex. redigering.
Har just nu två stycken 24" skärmar. En Benq xl2411 som är min primära skärm. Sen en billig Asus som jag panikköpte som enbart används för browsers och chatt.
Då det är olika modeller så är de också i olika höjd. Detta har jag försökt kompensera med att ena skärmen står på några böcker, funkade i början då jag inte visste hur länge man skulle arbeta hemifrån. Men börjar bli lite obekvämt nu.
Tycker att hur mycket jag än sitter och vrider och har sig med skärmarna så får jag de aldrig perfekt. Det blir naturligtvis en glipa mellan dem och ena måste stå vinklad för att få plats på skrivbordet.
Då jag arbetade på kontoret har jag både testat ultrawide och setup med två skärmar. I början var det ovant med ultrawide men då man vande sig så märkte jag ingen större skillnad i produktivitet, var nästan skönare. Det finns verktyg som PowerToys för att anpassa layouten på din skärm.
Märker också att jag är dålig på att nyttja min sekundära bildskärm till fullo. Oftast har jag ett fönster öppet i fullscreen som är statiskt och det slutar ändå med att man har 30 olika Google Chrome igång för man öppnar nytt varje gång man ska göra nåt.
Ser ut som att jag kommer att fortsätta arbeta hemifrån på obestämd tid, så behöver ha det anpassat både för jobb och fritid.
Har kikat lite på både 34" och 43". Känns initialt som att 34" kommer bli tillräckligt dock.
+ Man slipper skifta fokus mellan skärmarna. Blicken kan stanna relativt centrerat. Behöver inte vrida huvudet lika mycket.
+ Högre upplösning, vilket gör att både bild och text blir skarpare. Bättre för ögonen.
+ Schysstare upplevelse för gaming.
+ Färg och kontrast kalibrerat korrekt (slipper störiga skillnader då man har två skärmar av olika modell).
+ Samma höjd över hela skärmen (slipper olika höjd om man har två skärmar av olika modell).
+ Färre sladdar som måste dras runt.
+ Mer plats på skrivbordet.
- Måste tabba ur fullscreen för att kika på något eller byta låt på spotify. t.ex. då man spelar. Med två skärmar kan man ha något igång på andra skärmen samtidigt. Men då jag inte streamar så kan jag leva utan det.
- Även om man splittar upp skärmen med PowerToys så kommer allt vara i fokus på samma yta. Med två skärmar är det enklare att dra bort statiska distraktioner.
- Pris
- Dela bildskärm (osäker på hur det blir om personen som kikar inte har en 21:9, någon kanske vet?)
Vad kör ni själv för setup? Ni som bytt från dual till ultrawide, hur tycker ni att det fungerar?
Har ni tips på någon skärm ni rekommenderar?
Den jag har kikat på är AOC CU34G2X 34". Ligger inom en bra prisklass och täcker behoven som krävs.