Permalänk
Medlem

RGB led strips

Tjena!
Är på jakt efter lite RGB strips att ha i mitt rum, vill ha en bakom min datorskärm och en på väggen. Jag behöver därför köpa 2 olika strips och min fråga är jo då, finns det någon möjlighet att styra båda dessa stripsen med samma kontroll eller jag måste ha 2 kontroller?

Permalänk
Medlem

Det fins. De styrs då oftast via en app som man kan sammanlänka de genom.
Men det hadde ju varit bra att veta vilka du kollat på?
Eller om vi ska ge dig tips på lister, och i så fall vad du har för budjet, hur långa de ska vara och hur mycket "fansy" funktioner du vill ha. Med mera med mera.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Det fins. De styrs då oftast via en app som man kan sammanlänka de genom.
Men det hadde ju varit bra att veta vilka du kollat på?
Eller om vi ska ge dig tips på lister, och i så fall vad du har för budjet, hur långa de ska vara och hur mycket "fansy" funktioner du vill ha. Med mera med mera.

Tusen tack för svaret!
Har inte hittat något som jag verkligen fastnat för. Och behöver inga jätte fancy funktioner, det viktigaste är att det ska gå mellan några färger sen hade det varit ett plus om man kunde dimmat ljuset lite också.
Ska ha en bakom min datorskärm och sen en bakom TV:n (inte en sån man faktiskt kopplar in till TV:n) och vill helst inte lägga alldeles för mycket pengar, såg att Philips Hue hade något men kändes alldeles för dyrt för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipzip:

Tusen tack för svaret!
Har inte hittat något som jag verkligen fastnat för. Och behöver inga jätte fancy funktioner, det viktigaste är att det ska gå mellan några färger sen hade det varit ett plus om man kunde dimmat ljuset lite också.
Ska ha en bakom min datorskärm och sen en bakom TV:n (inte en sån man faktiskt kopplar in till TV:n) och vill helst inte lägga alldeles för mycket pengar, såg att Philips Hue hade något men kändes alldeles för dyrt för mig

Har du ett Ikea i närheten så kanske deras system skulle passa dig?

Skälv har jag en 3m list jag köppte i min lokala butik (fynda i Falkenberg) för tror ca600 -700kr från EGLO.
https://www.eglo.com/se/ljuslist-stripe-c-32741.html
Den styrs med en app från Awox, men man kan köpa till en fjärkontrol om man vill. Jag har den bakom tvin och den gör det du är ute efter plus att den okså har "vita lampor".

Tips. Sök på smart belysning/lister
Och pilips är lite av rollsrysen av listerna/smarta lampor.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag har denna rgb list från Biltema bakom mitt datorbord. Absolut inget fancy, men den gör sitt jobb. Åtminstone för det jag använder den till.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Kör med dessa: https://boiq.se/produkt/sonoff-l1-2m/
Funkar väldigt bra, och går ju koppla ihop via appen, och även styra via t.ex. Google Home.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hal0:

Kör med dessa: https://boiq.se/produkt/sonoff-l1-2m/
Funkar väldigt bra, och går ju koppla ihop via appen, och även styra via t.ex. Google Home.

Den där såg inte dum ut, hade suttit perfekt bakom TV:n men fanns bara 2m eller 5 m vilket känns lite överdrivet bakom en datorskärm. Går de att skarva på något sätt så att man får en 90° böjning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipzip:

Den där såg inte dum ut, hade suttit perfekt bakom TV:n men fanns bara 2m eller 5 m vilket känns lite överdrivet bakom en datorskärm. Går de att skarva på något sätt så att man får en 90° böjning?

Finns gott om skarvar på Kjell & CO för detta
https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/belysning/led-l...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hal0:

Perfekt! Vet du om det finns någon förlängning UTAN RGB så att jag kan dra en fortsättning från TV:n bort till datorn?