Fractal Design på väg till börsen

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design på väg till börsen

Med börsnoteringen vill svenska Fractal Design nå ut till internationella kapitalmarknader och öka bolagets varumärkeskännedom.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Volvo finns väl redan på börsen

Permalänk
Medlem

Haft ett R3(dåligt luftflöde) och två agg, det ena agget brann, det andra fungerar ännu. Det är min Fractal historia.

Men det är roligt att det går bra för ett Svenskt bolag, tittar man på Reddit, Youtube och på Amerikanska testsidor verkar dom ha en hel del av marknaden och omnämns ofta.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kör define R4 svart (utan ruta) sedan 2014. Riktigt nöjd.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Dom har väl sina anledningar till varför men inte är det bara bra det där...

Det berikar väl ägarna ialafall och det kan ju vara kul

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Körde Fractal Design chassin 2010-2021. Nu har jag ett Lian Li i stället. Får vi se hur det går. Hade Meshify 2 Compact kommit dag ett hade jag nog fortsatt med Fractal Design.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Har kört Fractal i 8 års tid. Mitt första var ett Define R4 i svart inköpt i Februari 2013.
Mitt andra var ett Define R5 i vitt inköpt i Mars 2016.
Och nu i December köpte jag ett Define Compact 7 i vitt.

Bra chassin helt enkelt med stilren design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Med börsnoteringen vill svenska Fractal Design få in mer kapital för utveckling och ökad varumärkeskännedom globalt.

Stämmer detta? I artikel står det väl att det är befintliga ägares aktier som kommer att säljas, dvs inte ta in mer kapital.

Permalänk
Medlem

Har bara använt Fractal Design-chassin de senaste 10 åren och har varit riktigt nöjd med dem. Smarta lösningar på insidan, stilren på utsidan. Känns som Fractal Design är det enda alternativet om man vill ha ett miditower-chassi av kvalité som inte skriker tonårsrum.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av joakim99:

Stämmer detta? I artikel står det väl att det är befintliga ägares aktier som kommer att säljas, dvs inte ta in mer kapital.

Fixat!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Kör ett Fractal Design Define 7 Compact som går riktigt varmt på grafikkortet. Om ni ser detta Fractal får ni gärna ta en funderare på att ordna en meshfront till 7 Compact som man kan köpa separat. Tack.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du ägt ett Fractal Design Define-chassi eller någon annan av deras produkt genom åren? Dela med dig i kommentarerna!

"ett"? Those are rookie numbers. Jag är inne på mitt sjätte Fractal-chassi.

Permalänk

Äger ett Meshify just nu, ska kanske köpa ett XL Meshify.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Alla servrar (3) sitter i nån form av ett Fractal chassi, men till gaming burken skulle jag aldrig kunna använda dem. De känns väldigt plastiga trots att jag vet att det är bra kvalitet rakt igenom.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"ett"? Those are rookie numbers. Jag är inne på mitt sjätte Fractal-chassi.

Efter lite snabb huvudräkning får jag det till 8st fractal cases här hemma 😄

Permalänk
Medlem

Har för närvarande en build i ett R6, inget fönster. Byggt flera gånger i det chassit och der upplevs som smidigt varje gång.

Största behållning med att byta till ett R7 hade vart möjligheten att ta av toppen för enklaste montering och kabeldragning, men det går väl an som det är idag.

Även byggt i ett Define C och det var motsvarande uppfattning där.

Brukar ju ofta vara ganska rediga rabatter på deras chassin dessutom, klipper man till då så kan man få ett riktigt bra chassi för en rimlig peng.

Tråkig historia med deras senaste mitx-chassi Era dock, där har de en bra bit kvar för att uppnå premiumkänsla dom man får av exempelvis Louqe Ghost S1.

Med allt ovanstående sagt, far och dotter ska precis till att bygga i ett Node 202 med komponenter till merparten köpta här på marknaden

Så blir mitt tredje äventyr med FD

Hoppas de kan komma ut med något mer itxchassi snart igen!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem

Rekommenderar alltid deras chassi till andra när de frågar. Om de inte är ute efter ett SFF-chassi. Som andra nämnt, de snyggaste/stilrenaste chassit som inte ser ut som det tillhör ett pojkrum.

Senaste Define 7 är det absolut smidigaste chassit jag byggt under mina 20 år som hobby-byggare dessutom.

Äger nu två st Define 7, en vanlig för gaming och en XL för NAS:en.

Önskar de all lycka med det här! Jag kommer troligen bli en av investerarna.

Permalänk
Medlem

Köpte ett R2 för 11 år sedan. Inte direkt premium eller kvalitet. Tanken bakom är bra, men inte genomförandet. Snäppfästen och fötter lossnar bara man tittar på dem.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Inaktiv

Gillar Fractal. Bra och billiga grejer. Blir spännande att läsa prospektet.

För den som är nyfiken på detta men är nybörjare på aktier, tänk på att det är en liten lista bolaget noteras på. Man bör hålla koll på eventuella analyser som görs av t.ex. ekonomijournalister & andra om man inte själv vill göra en analys, speciellt på denna typen av noteringar.

Ofta kan sådana här bolag antingen "skyrocket" första handelsdagen eller droppa som en sten om många investerare gör en exit och säljer av sina innehav. Normalt finns det befintliga ägare som vill göra en exit vid börsnotering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"ett"? Those are rookie numbers. Jag är inne på mitt sjätte Fractal-chassi.

Skrivet av noobs:

Efter lite snabb huvudräkning får jag det till 8st fractal cases här hemma 😄

Är det kvalitetsproblem som gör att det går så många?
eller är det helt enkelt klassiskt nörderi?

Skämt åsido, är nog inne på 3e eller 4e själv....

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Inaktiv

Mer börsnyheter tack!
Blir nog att ta en närmare titt på detta.

Skrivet av the squonk:

Haft ett R3(dåligt luftflöde) och två agg, det ena agget brann, det andra fungerar ännu. Det är min Fractal historia.

Men det är roligt att det går bra för ett Svenskt bolag, tittar man på Reddit, Youtube och på Amerikanska testsidor verkar dom ha en hel del av marknaden och omnämns ofta.

Enda jag önskar, vilket inte är ekonomiskt försvarbart tyvärr, är att de tillverkade iallafall en del av produkterna i Sverige. Jag tänker främst på deras chassin som ändå tar utrymme och väger en hel del, långa transporter från Asien.

Skrivet av Gambit_2K:

Alla servrar (3) sitter i nån form av ett Fractal chassi, men till gaming burken skulle jag aldrig kunna använda dem. De känns väldigt plastiga trots att jag vet att det är bra kvalitet rakt igenom.

Min R5 används idag som FreeNAS-chassi. Mycket utrymme för att trycka in diskar i men den låter en hel del. Nu har jag inte brytt mig det minsta om att optimera ljudnivå, den står i en klädkammare så får låta så mycket den vill.

Nu gillar jag estetiken i deras Era men Fractal är för mig en svag tillverkare i annat än formfaktor ATX och uppåt. mATX-chassina är stora, och deras mITX-chassin likaså. En utmanare till exempelvis min favorit idag, Coolermasters NR200P hade jag gärna sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Är det kvalitetsproblem som gör att det går så många?
eller är det helt enkelt klassiskt nörderi?

Skämt åsido, är nog inne på 3e eller 4e själv....

Hade det varit kvalitetsproblem hade jag bara haft 1. :). Ny dator -> nytt chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hade det varit kvalitetsproblem hade jag bara haft 1. :). Ny dator -> nytt chassi

Jag tycker det är lite som hus, jag renoverar innanför väggarna innan jag flyttar
Så då går det inte lika många chassin helt enkelt

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Kör R5an utan fönster och hade tidigare Define C till en annan burk. Helnöjd förutom att dioden på framsidan lyser för starkt, fick tejpa över den med eltejp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Stämmer detta? I artikel står det väl att det är befintliga ägares aktier som kommer att säljas, dvs inte ta in mer kapital.

De vill casha ut i en stekhet marknad, det är nog bra för ägarna men om det blir lika bra för de nya aktieägarna...

Permalänk
Medlem

Kört define senaste typ 10 åren.
Inte många idag som gör lådor med fokus på tysthet. Massa hål överallt som sprider väsen.
Lysdioden är oftast stark dock så den kopplade jag bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Kör ett Fractal Design Define 7 Compact som går riktigt varmt på grafikkortet. Om ni ser detta Fractal får ni gärna ta en funderare på att ordna en meshfront till 7 Compact som man kan köpa separat. Tack.

Vad har du för temp? Kör med ett 3070 o samma chassi. Tempen på gpu ligger på 70grader.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

tror mitt första fractal design chassi var, Define mini, som jag senare modiferade till ett define "arc"
riktigt nöjd med det chassit.
sen blev det ett R5? som jag också var nöjd med, men sen ville jag skippa "5:25 platserna/hdd bur platserna" så fixade ett Define C.
men jag blev inte riktigt nöjd med det chassit, tror jag hade vibrations problem med burken så jag skiftade komponenterna tillbaka till R5an.
define c burken har nu komponenter för VR spelande.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Har 2 stycker Meshify C Mini för båda mina datorer och har tidigare också haft andra FD chassi.
Synt att hör det då jag förvänta mig att kvalitén kommer sjunka samtidigt som priser kommer att öka. allt för att öka vinsten för börsfolket utan att dem tillför någon nytta.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

De vill casha ut i en stekhet marknad, det är nog bra för ägarna men om det blir lika bra för de nya aktieägarna...

Gick lysande för Telia-aktien, Fractal Design kan ju bli den nya folkaktien!