Intel HD graphics behöver inaktiveras för vissa program och spel

Permalänk
Medlem

Intel HD graphics behöver inaktiveras för vissa program och spel

Hej!

Jag har en MSI GE60 2PE gaming laptop som jag haft ett flertal år nu. Den har aldrig krånglat tidigare och jag supernöjd med den.

Men den senaste månaden har jag märkt att vissa program och spel kräver att jag inaktiverar det integrerade(?) grafikkortet Intel HD graphics 4600, annars är program en blank ruta, men jag ser med musen att jag kan klicka på saker i programmet. Vissa spel verkar även per automatik köra på det istället för mitt GTX860M, exempelvis WoW.

De flesta spel fungerar som de ska, men jag ska ju inte behöva inaktivera Intelkortet för att få resterande att fungera. Battle.net (där man väljer spel) är statisk, jag kan se menyn men inget rörligt som videos eller uppdateringsbaren. Försöker jag klicka på något spel händer ingenting, men jag kan starta spelen med mina genvägar på skrivbordet.

Någon som vet hur jag ska gå tillväga för att lösa detta?

Edit: trodde det magiskt hade löst sig men icke då. Skulle jag inaktivera det manuellt i windows kan jag starta programmen och se något, men efter omstart vägrar den byta till mitt 860M och kör på intels utan drivrutiner på något vis, och totalvägrar låta mig använda min externa skärm till och med. Se bilder nedan.

Mer info samt bilder
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandt90:

Någon som vet hur jag ska gå tillväga för att lösa detta?

Kontrollera i både Intel's & NVIDIA's kontrollpanel så att NVIDIA chippet/kortet är satt som standard och inte det i CPU'n.

Du bör också kunna ställa in/lägga till i NVIDIA's kontrollpanel att de program/spel som krånglar ska använda NVIDIA chippet/kortet som standard.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Kontrollera i både Intel's & NVIDIA's kontrollpanel så att NVIDIA chippet/kortet är satt som standard och inte det i CPU'n.

Du bör också kunna ställa in/lägga till i NVIDIA's kontrollpanel att de program/spel som krånglar ska använda NVIDIA chippet/kortet som standard.

Detta är redan gjort tyvärr, ingen skillnad... men tack för svar!